benauwde nachten

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door zonnetjes, 21 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnetjes

    zonnetjes Fanatiek lid

    19 aug 2006
    3.079
    0
    0
    drenthe
    hoi,

    ik zit met het volgende probleem, vannacht was het weer raak. ik schrok wakker om half 2, ik droomde, toen ik bij bewustzijn was wist ik dat slapen in bed niets meer ging worden. ben dus maar naar beneden gegaan, ochtendjas en sokken mee, op de bank gaan slapen/liggen met de lamp aan. werd om half 5 wakker met een benauwd gevoel, had behoefte aan frisse lucht. heb daarna niet meer goed kunnen slapen, alleen wat hazedutjes. eigenlijk heb ik het vandaag de hele dag dus benauwd gehad, het was mooi weer (maar daar lag het echt niet aan), dus we zijn wel lekker de stad in geweest, maar prettig voelde ik me niet echt en was erg moe. ben ik nu natuurlijk nog steeds. zie ook eigenlijk op tegen komende nacht, ben gewoon bang in het donker en dan wordt ik angstig en krijg het benauwd. heb overigens geen last van astma, bronchites of hooikoorts.

    bovenstaande probleem doet zich al bijna 2 weken voor (er zijn trouwens wel nachten dat ik gelukkig heerlijk heb door mogen slapen), ben 32+5 weken zwanger. ben naar mn eigen vk geweest en die zegt dat het meer voorkomt bij vrouwen die zwanger zijn van hun 1e kindje. bang voor wat komen gaat. alleen heb ik niets tot weinig om bang/angstig voor te zijn. ik heb een lieve (gelukkig nuchtere) partner ,mn ouders wonen hier in de buurt en ook een lieve schoonmoeder. ze willen en gaan allemaal heel veel helpen ed. maar het zit me gewoon tussen de oren..
    ben afgelopen week bij de dokter geweest, hij wilde me liever geen medicijnen voorschrijven, maar eerst haptonomie proberen. dat heb ik dus as maandag voor het eerst. maar na vannacht, ik was het gewoon zo zat, je bent ook zo verschrikkelijk moe. maar als je benauwd bent, kun je niet gewoon lekker rustig in bed liggen.
    heb ook al op dit probleem gegoogled, maar niets tot weinig, de meeste hebben astma of hooikoorts en daar heb ik geen last van.
    heb dit probleem ook al voorgelegd hier op het forum, maar daar kwam ook niets herkenbaars uit.

    wat een lang verhaal, ben moe.

    bedankt voor het lezen, en hoop op een gouden tip.

    gr zonnetjes
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi zonnetje,

    De gouden tip kan ik je helaas niet geven. Het benauwde gevoel komt onder invloed van de hormonen door je zwangerscap, ook de moeiheids klachten en het gevoel de mout everest te hebben beklommen als je boven aan de trap staat. Je kindje neemt steeds meer ruimte in in je buik daardoor komen ook je longen soms een beetje in de verdrukken. ze worden omhoog geduwd waardoor je het benauwde gevoel krijgt.
    Ik denk dat je eerder iets hebt aan de haptonomie dan aan medicijnen. Wacht maandag af, ze zal houding tips krijgen om goed te kunnen in en uitademen op momenten dat je je benauwd voelt.

    Groetjes imke
     

Deel Deze Pagina