lange vliegreis (heen op 25 weken, terug op 29 weken)

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mam, 28 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mam

    Mam Lid

    6 jan 2008
    19
    0
    0
    Hallo,

    Wij wonen tijdelijk in Australie en plannen met de feestdagen een bezoek aan onze familie in Belgie. Ik zal met de heenreis ong 25,5 weken zwanger zijn en met de terugreis ong 29,5 weken. Het is een heel lange reis, die we zullen opdelen in 2 stukken: eerste stuk 12,5 uur vliegen en dan tussenlanding met 2 overnachtingen in hotel, dan tweede stuk van ong 8,5 uur vliegen. We kunnen de reis eventueel een 2-tal weken vervroegen.

    Nu is mijn vraag of het nog veilig is om zo lang op het vliegtuig te zitten tijdens die periodes van de zwangerschap. Ik heb pas op het internet enkele horrorverhalen gelezen over placenta-loslating ed, waardoor ik nu wel wat schrik krijg. Verhoog ik door de vliegreis onnodig het risico op zulke complicaties? E moesten zulke complicaties zich voordoen, kan het vliegtuig dan nog tijdig een noodlanding maken om de baby te redden (we zitten met een stuk van ong 7 uur warbij we over de oceaan vliegen en er niet geland kan worden). Anderzijds zijn dit misschien complicaties waarbij je sowieso vaak te laat de diagnose krijgt om nog geholpen te kunnen worden?

    Ik heb de neiging om nogal lang te bloeden (bij wondje, bij tandarts, na vorige bevalling - heb toen extra medicatie gekregen om bloeden te stoppen -, ... is bloeden vaak moeilijk te stelpen): geeft dit een hoger risico op complicaties?

    Groetjes,
    Mam
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi mam,

    Op internet lees je inderdaad veel horror verhalen. terwijl het neit onveilig is om te vliegen het enige waar je op moet letten is dat je voldoende drinkt en vaak even je benen strekt om de bloed toevoer in je benen enz te bevorderen.
    Een vliegreis geeft geen extra risico op een loslating van de placenta.

    Imke
     

Deel Deze Pagina