Lekker en goedkoop vegetarisch koken

Discussie in 'De lounge' gestart door Triangel, 24 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triangel

    Triangel Niet meer actief

    Ik ben op zoek naar lekkere vegetarische recepten, liefst goedkoop ivm klein budget.
     
  2. Irene1986

    Irene1986 Actief lid

    28 nov 2016
    473
    1
    18
    Heerlijke pasta salades. Met Feta, pijnboompitjes, olijven, zontomaatjes en ruccola.
    Beetje brood erbij, daar kun je mij wel blij mee maken.

    Anders Indische curry's, die zijn ook vaak vegetarisch
     
  3. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Panninis, vegetarische pizza's, groentesoepjes (broccoli, pompoen enz), rijst met groenten is ook altijd lekker, pasta met groenten, quiches. Ik zou gewoon Google op naam, dan krijg je genoeg recepten om uit te proberen.
     
  4. Sun01

    Sun01 Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Ik lees mee!
     
  5. Eline88

    Eline88 Niet meer actief

    Knoflook met spinazie bakken. Daarna een wrap opwarmen en vervolgens een lepel griekse yoghurt erbij doen. Spinazie en knoflook erop en dan nog wat fetakaas en peper en zout.
     
  6. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Wij vinden peuter prutje heel erg lekker :) (Zilvervlies)rijst met een prutje van overgebleven en/of diepvries groenten uit de wok met een blikje tomatenpuree erdoorheen en een handje geraspte kaas. Als ik dat maak worden de pannen nog net niet schoon gelikt.

    Deze groentenburgers; http://ohsheglows.com/2011/07/13/our-perfect-veggie-burger/
    Sowieso zijn al haar recepten fantastisch.

    En dan variëren met wat je erbij serveert.

    Ik maak ook vaak een Mexicaanse prutje van bonen, groenten etc en dan in een wrap.

    Vega gevulde courgettebootjes of gevulde paprika's.

    Mits mijn basilicum voldoende gegroeid is maak ik een grote pot pesto waar ik dan mee varieer.

    Geroosterde groenten van het seizoen.
     
  7. Luna30

    Luna30 Fanatiek lid

    8 aug 2014
    1.567
    420
    83
    Zuid-Holland
    Ik lees ook mee :)
     
  8. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
  9. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
  10. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Broccoli courgettetaart:
    Plakjes bladerdeeg in een springvorm, roosjes broccoli en een courgette in stukjes even een paar minuten stomen en in de vorm met deeg doen. Mengsel van 5-6 eieren met een flesje kookroom (lidl) en een potje pesto mengen. Over de groenten, afdekken met geraspte kaas en wat pijnboompitjes er over. Minuut of 50-60 op 200 graden in de oven.

    Lasagnette met tomaat spinazie en ricotta van de allerhande is hier ook favoriet.
     
  11. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Kruidige wok met noodles en verse groente

    Een pak verse oosterse wokgroente

    Dunne noodles

    Uien en knoflook

    Kruiden: komijn, garam massala, gember, zoete en zoute ketjap

    De uien en knoflook fruiten tot ze zacht en goudbruin zijn, scheutje ketjap erbij en dan het vuur hoog zetten en de verse groente erin. Dat allemaal gaar wokken, dan naar smaak zoete en zoute ketjap erin, de noodles erdoorheen roeren en zo even 5 minuten op het allerzachtste vuur met deksel laten staan. Je kan bij het serveren nog wat verse koriander en droge uitjes erop doen Ik maak dit vaak als ik haast heb en snel wat moet eten (alleen doe ik er dan ook wat mager rundgehakt bij)
     
  12. Boedah

    Boedah Niet meer actief

    Wraps met roerbakgroente, komkommer en tomaat.
    Met Chili saus erover, of een woksausje erdoor
     
  13. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Wat een super goede ideeen hier :)
     
  14. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    AH heeft libanese wraps, deze vullen met rauwkost en falafel, beetje knoflooksaus. Falafel zelf maken is behoorlijk goedkoop :)
     
  15. Manque

    Manque Niet meer actief

    Deze lauwe linzensalade is errrrrrug lekker en ook goedkoop. Je kunt best een blik linzen gebruiken, dan is het nog snel klaar ook:
    https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R689038/linzensalade-met-broccoli-en-ei

    Dit zijn nog een paar favorieten:
    https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R694604/kikkererwtensoep-met-spinazie-en-yoghurt
    https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R65794/champignontoast (ipv ragout kun je de champignons ook lekker maken met Boursin)
    https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R512106/romige-bietenrisotto-met-italiaanse-kaas

    En je kunt bij de Ah ook van die grote pakken broccolirijst kopen. Daar staat een recept op met oestersaus, lente-ui en paddestoelen... Heerlijk! Voor de goedkope versie hiervan kun je oesterzwammen pakken.
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.168
    18.895
    113
    Wij doen vaak ergens omeletreepjes of roerei doorheen in plaats van gehakt, zoals door de pasta. Ook kan je gehakt goed vervangen door champignons maar weet niet zeker of dat zozeer goedkoper is eigenlijk. Verder met ei: preistamppot met stukjes gekookt ei of (binnenkort) zomerse stamppot met sla, boerenomelet, ik doe ook wel eens gewoon gekookt ei bij een vegetarische curry, Marokkaanse tajine van tomatensaus en gepocheerd ei is ook erg lekker.

    Verder kan je met peulvruchten natuurlijk alle kanten op. Om maar wat voorbeelden te noemen: vegetarische chili/loubia (dat is de noord-Afrikaanse variant van chili en wordt vaak met witte bonen gemaakt), linzen-, bonen- en erwtensoepen, dhaal (dat eten wij vaak met spinazie, erg lekker, maar zonder kan ook), zelfgemaakte falafel en andere soorten bonenburgers, als ik zin in simpel wil dan maak ik wel eens aardappelpuree en een lekkere salade, maar daarbij vervang ik een deel van de aardappels door witte bonen. Overigens vervang ik niet eens altijd m'n vlees, een dagje zonder vleesvervanger is echt niet erg. Lekker gewokte groenten met aardappelwedges bijvoorbeeld, hoewel ik dan in de middag vaak al een kopje linzensoep heb gehad of een broodje met gekookt ei. Maar dit is dus niet altijd het geval.

    Hoewel ik flexitariër ben zijn er vast mensen (vegans en vegetariërs) met veeeel meer ervaring op het gebied van vleesloos of plantaardig koken, dus ik zou zeggen google maar eens op vegetarische/vegan recepten. Ik zag dat Elena al verwees naar een goede blog.
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.168
    18.895
    113
    En oh ja wat wij dus ook regelmatig eten zijn salades op basis van peulvruchten, zoals kikkererwten en witte of zwarte bonen. Vooral als lunch echt een aanrader, maar kan natuurlijk ook gewoon als avondeten.

    Verder maken we regelmatig koshary, een Egyptisch gerecht met o.a rijst en linzen. Moet dan wel extra groenten nog bij want verder zit er alleen wat gebakken ui bij, maar dat lossen we dan op met bv gegrillde groenten of een lekkere salade.
     

Deel Deze Pagina