Lekker laten huilen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door valhalla, 27 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Serieus, wat kunnen mensen dom zijn. En vervelend. Enzo. Ik heb veel van die opmerkingen gewoon genegeerd hoor, maar gisteren schoot het me echt in het verkeerde keelgat. Heb niets gezegd maar was wel even pissig.

    Dat 'lekker laten huilen' - gezeur!

    De (kinderloze) vrouw van een collega: lekker laten huilen hoor, ze hebben het zo door als je ze aandacht geeft! (Lena was 3 maanden toen)

    Tantes / oudtantes: Gewoon laten huilen hoor!

    De buurvrouw: Laten huilen joh, das goed voor de longen!

    De moeder van een vriendje van me gisteren: Joh, ze heeft een schone luier, eten gehad... lekker laten huilen hoor(Lena lag boven een beetje te urmen)

    Argh ](*,) Waarom? Ik kan serieus zeggen dat Lena tot heden nooit langer dan een kwartier heeft gehuild. Ze is heel tevreden en lief en blij. Ik hoor aan haar huiltje of ze gaat slapen of nog effe wat nodig heeft (knuffel / melk / wat dan ook). Vooral die opmerking van gisteren vond ik naar. Haar eigen dochter is echt te lui om wat te doen, als we vroeger bij hen op visite waren liepen mijn broertje en ik daar af te ruimen en zij bleef lekker op d'r kont zitten. Zelfs op haar 23e steekt ze nog geen poot uit. Zeg ik daar iets van tegen haar? Nee. Vind ik haar daardoor een slechte moeder? Nee. Ga ik haar opvoedadviezen geven? Vertellen dat een 23-jarige die volledig op de zak van haar ouders leeft, nog nooit heeft gewerkt en aartslui is nodig een schop onder de kont moet krijgen? Neeneeneen. En dan moet ik mijn kleine babietje maar laten huilen :-s Waaaarom? :-s

    Zij werkt zelf op een kinderdagverblijf! Goeie reclame zeg maar. Lekker laten huilen. Waarom? Ik ken ook het verhaal dat zij bij mijn vriendje (die is nu ook 24) zelf huilend haar moeder belde met de opmerking 'Ik gooi hem in de prullenbak'! omdat hij niet wilde ophouden met huilen.

    Echt bizar hoe veel mensen een mening hebben over hoe je je kind moet opvoeden! Flikker toch op zeg. Als ik iemands mening wil, vraag ik het wel!

    Deze frustratie wilde ik even delen met jullie. Komt vast bekend voor ;)
     
  2. P73

    P73 Actief lid

    7 nov 2007
    286
    0
    0
    Inderdaad herkenbaar!
    Sommige mensen roepen het al bij het eerste kikje.....En dat dat fabeltje dat het goed is voor de longetjes.....

    Ach, lekker laten kletsen. Ik doe wat ik denk dat goed is voor mijn baby! En dat is in elk geval niet lang laten huilen!
     
  3. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Inderdaad! Komt me erg bekend voor!

    Waarom zou ik m'n kind laten huilen als ik weet wat het wil?
    Alleen als ik hoor dat het "nep-huilen" om aandacht is laat ik hem liggen. (doet hij voornamelijk als hij niet wil slapen. Maar dan slaapt hij ook na 10/15 minuutjes.)
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Heel herkenbaar inderdaad ;).

    Hier ook toen Eva 3,5 maand was. Ik wist gewoon dat ze niet ging slapen, en iedereen maar zeggen, ach, die gaat wel slapen. Ja, na anderhalf uur hysterisch huilen zal ze vast wel gaan slapen.
    Nu hebben ze zelf een (2e) kindje, we waren daar toen die 3,5 maand was. En die is dus heel rustig (in tegenstelling tot Eva) en die gaat ook gewoon zo slapen na wat mompelen en mopperen en bij haar had ik ook echt het idee dat ze ging slapen. Maar dat was heel iets anders dan dat hysterische gedoe van Eva destijds ;).
    Nu is het zo, dat als Eva huilt, ze nu inderdaad wel vaak gaat slapen. Maar het is dan niet hysterisch huilen, meer een beetje jengelen. En ze is nu ook al wat maandjes ouder en kan zich gelukkig redelijk makkelijk aan de slaap overgeven nu.
    Maar ik kan me nog boos maken om de opmerkingen die toen gemaakt werden. Ten eerste waren ze niet waar en ten tweede wil ik Eva niet laten huilen, ook al zou ze wel zijn gaan slapen. Dat is een verschil in opvoeding, waar anderen zich gewoon niet mee moeten bemoeien. En Eva is nu supermakkelijk, dus verpest heb ik haar ook niet (integendeel ;)).
     
  5. Edelweisje

    Edelweisje Actief lid

    22 nov 2007
    451
    0
    0
    Ik vind dat er een verschil is in huilen, als je kindje zich bijvoorbeeld gestoot heeft is dit goed dat het onmiddellijk huilt. Niet huilen wil zeggen dat er iets gebroken is. Maar dan moet je je kindje natuurlijk direct de troost en de geborgenheid geven dit het op dat moment nodig heeft.
    Als mijn zoontje huilt als hij in zijn bedje ligt, ga ik altijd kijken, ga ik terug naar beneden en huilt hij van zodra ik de kamer uit ben dan huilt ie omdat ie liever bij mama is, maar er is een moment van slapen en een moment van spelen en dan laat ik hem wel eventjes, maar niet langer dan 10 minuten (meestal is hij dan vanzelf opgehouden want hij staakt zijn boosheid redelijk vlug) Ik ga uiteraard wel es checken als hij stil is, om te zien of het allemaal in orde is. Maar als kindjes heel klein zijn, dan bedoel ik onder de "besefgrens" dan moet je ze zo veel mogelijk troost bieden en geborgenheid als ze huilen. Ons zoontje is nu al aan de besefgrens, hij is 10 maanden en weet donders goed wat "nee" wil zeggen. Maar dat merk je uiteraard wel dat hij al een en ander uitprobeert.

    gr
     
  6. Meerkat

    Meerkat Actief lid

    1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Kan me voorstellen dat het echt ontzettend irritant is! Mensen lekker laten kletsen, Valhalla. Jij weet als moeder precies wat goed is voor jou kindje.
     
  7. Amom22

    Amom22 Niet meer actief

    Super herkenbaar. Ik heb mijn zoontje nog nooit laten huilen en werd ook gek van alle opmerkingen "goed voorde longen" Wat een luilakken allemaal dat ze hun kindje niet gewoon ff willen oppakken!
    Een van de redenen dus ook dat mijn zoontje niet uit logeren gaat, pas wanneer hij ouder is... vervelend voor de rest, maar ik heb er schijt aan :p
    Babies huilen heus niet omdat ze dat lekker ff willen. Er is altijd wel iets, luiers, drinken, honger, eenzaam, pijn, gevoelens waar die ff neit mee weet wat te doen, speeltje te ver weg, niet in slaap komen etc.
    Iedereen die mijn zoontje zegt, wat is hij een vrolijke en "groot" voor zijn leeftijd (gedrag). tsja misschien omdat ik hem serieus neem :S ?
     
  8. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen......
    ik ben inmiddels kompleet doof voor zulke opmerkingen.
    net als de meeste mama's , als ik hulp of advies wil, vraag ik er wel om.
     
  9. draak86

    draak86 VIP lid

    7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik ervaar het andersom; ik laat Kyan wel eens huilen, en ik krijg veel commentaar over slecht en bla bla.
    Maar het gaat om het feit dat mensen gewoon blijven zeuren om wat jij doet, en hoe je doet, en waarom je dat doet en de mensen hun mening aan jou opdringen en dat is zwaaaar irritant....
     
  10. miranda22

    miranda22 Bekend lid

    5 jul 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    hier laat ik xander ook af en toe huilen, als ik hem meteen ga troosten gaat hij alleen maar harder huilen.(en inderdaad in het ziekenhuis zeiden ze zelf als je alles hebt geprobeerd en hij wordt nog niet stil kan je hem beter maar eve laten uit huilen dan heeft het toch geen zin, en die methode werkt hier prima)(xander is een aandachts en huil baby)

    Ik wil niet heel vervelend zijn, maar af en toe laten huilen is inderdaad goed voor longen(soort van training) en zenuwstelsel en dat is zeker geen fabeltje.

    Mijn moeder liet mijn broer ook nooit huilen die heeft tot ongeveer ze 5de levensjaar bij ze bed moeten zitten tot hij in slaap viel. Als baby,s eenmaal de 3 maanden hebben bereikt gaan ze dingen door krijgen als je iedere keer je kind troost en dan blijven ze huilen. Maar ja iedereen ervaard dit anders natuurlijk.


    De goeie bedoelingen wordt ik af en toe ook ziek van. Xander heeft dan veel in het zh gelegen, en iedereen hier in mijn omgeving wist wel precies wat er aan de hand was, dan moet dit doen of dat kan je dan beter doen, terwijl ik heel goed wist dat dat niet het geval was, in het begin ging ik er ook op op in maar nu gaat het het ene oor in en het ander weer uit, anders wordt je helemaal gek. ;)
     
  11. Sweetvienna

    Sweetvienna Fanatiek lid

    10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Whahahaha, Valhalla ik moet altijd zo om je lachen! (niet vervelend bedoeld trouwens hoor!)

    Maar ik herken het HELEMAAL. Ik negeer dat soort opmerkingen ook altijd. Weten die mensen veel. Vind het ook zo'n ouderwetse instelling. Ik doe toch lekker mn eigen ding en bepaal zelf wel hoe ik mijn kindje opvoed en behandel. Ik heb hem wel eens laten huilen maar dat was dan echt nadat ik alles had geprobeerd en er verder geen land meer mee te bezeilen was. En omdat ik wist dat ie ook heel erg moe was en zich echt even in slaap moest huilen.

    Laat ze lekker praten, gewoon je schouders over ophalen.
     
  12. Sweetvienna

    Sweetvienna Fanatiek lid

    10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Ik weet hier nu dat ons kindje niet snel 'zomaar' huilt. Er is altijd wel een reden voor. Erg moe, teveel prikkels gekregen, honger etc.
     
  13. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Oeff... HOE irritant idd.. Van die lui die het sowieso beter weten..
    Lune is de laatste weken nogal aan het huilen 's avonds. Nou hebben we al geprobeerd haar uit bed te halen dan, er naast zitten, laten huilen (na 20 min vond ik het welletjes en voelde me vreselijk) en nu proberen we elke paar minuten heen om te troosten en dan weer weg.
    Mijn beide oma's vinden dat ik haar moet laten huilen. 'Vroeger lieten we ze gewoon huilen hoor'. Ik: 'Ben blij dat we niet meer 50 jaar terug leven'. Dan zijn ze stil. Mijn moeder daarentegen vindt het vreselijk zielig voor Lune dat we haar er niet uit halen. Ook als ik dan zeg dat ze dan juist weer wakker en overprikkeld raakt en daarna nog overstuurder. Ik ben me dus ook nog aan het verantwoorden :(
    Mijn tante vertelde dat zij toen haar kinderen klein waren een manier had ontwikkeld voor alle opmerkingen. Een hele ingewikkelde.. Ze zei namelijk bij elke opmerking van anderen: 'oh'. Verder niks. Geweldig! En het hielp fantastisch. Of ze zei als anderen iets zeiden in de trant van 'ik deed het zus en zo'.. 'Ik niet'. En dat was het. Verder geen uitleg, verantwoording, niks!
    Ga ik toch ook maar doen denk ik :-k
     
  14. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Jij, de moeder van je eigen kind weet wel wat je moet doen! Dat hoeft niemand je te vertellen...

    Hier ook 100x de opmerking gehad hoor, maar ik hoorde ook precies aan zijn huiltje of hij wilde slapen of niet e.d.! Als hij 's avonds in bed werd gelegd en hij huilde na een kwartier nog haalde ik hem eruit, dan was hij nog niet klaar om te slapen! Dit heb ik zeker tot een jaar gedaan! Dus als we visite hadden kregen we vaak genoeg te horen: Je mag hem wel eens laten huilen hoor... Nee!

    Nu vind ik het anders. Hij is nu 17 maanden, hij gaat naar bed als hij de eerste tekenen van moeheid aangeeft, meestal tussen 7 en 8. Meestal huilt hij dan ook niet meer. En als hij dan huilt is het van een nachtmerrie en niet voor de "flauwekul"!
     
  15. bamjolan

    bamjolan VIP lid

    7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Gewoon je eigen gevoel volgen, dan is het meestal wel goed en de rest laten kletsen.

    Ik heb Denyce nooit laten huilen en ja nu huilt ze erg snel om aandacht ;)
    Dus wat dat betreft klopt het hier zeker wel.
    Jadey wel laten huilen en die kan ook prima op de beurt wachten.
    De derde straks, die zal wel moeten wachten met nog 2 zussen om zich heen.
     
  16. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Nou dan ben ik dus een luilak.. ik laat Quinten rustig even huilen, zolang ik aan het huiltje hoor dat hij niet paniek is en het niet te lang duurt... Met twee kleine kinderen thuis is het ook gewoon niet altijd mogelijk om direct op hun wensen in te spelen.

    Anyway, zoveel moeders, zoveel meningen, maar om een moeder die niet direct haar kind oppakt als het huilt een luilak te noemen, vind ik dan eigenlijk best bot.
     
  17. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hier zondag ook een bewust kinderloos stel.
    Demi overstuur in de box, ik pak haar er uit.
    COmmentaar : ja de aanhouder wint en "heeft ze het toch voor elkaar".

    Sja ik herken echt de huiltjes van mn kind wel.

    Ik zei ook al tegen hem "eens kijken hoe jij bij je eigen kind reageert".
    Idd beste stuurlui staan aan wal, het is zo makkelijk praten als het je eigen kind niet is
     
  18. Kirby

    Kirby Fanatiek lid

    1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Hier ook al hopen commentaar gekregen... is het niet omdat ik haar oppak als ze huilt, dan is het omdat ik nog bv geef of omdat ze geen snoep mag van mij...

    Mijn meisje huilt zelden, dus als ze huilt (niet jengelt) is er wel een reden voor en dan houdt niemand mij tegen om haar te troosten! Hoe zouden zij nou weten wat het beste is voor mijn meisje? Ik ben er toch elke dag en nacht bij!

    Heb er echt lak aan aan die opmerkingen maar laatst werden die bemoeienissen mij echt teveel en heb ik best wel bot gereageerd tegen iemand. Maar die moet dan ook maar niet zeggen dat het slecht is dat ik nog steeds borstvoeding geef, terwijl haar dochtertje van goed twee jaar nog elke ochtend en avond aan de fles leutert.
     
  19. LiedjeMV2

    LiedjeMV2 Lid

    25 mrt 2008
    72
    0
    0
    Maarssen
    Wat irritant, van die opmerkingen. Gelukkig hebben mensen dat bij mij amper gedaan. Maar ik ben dan ook een botte trien, hahaha, de meesten weten wel dat ze bij mij niet aan moeten komen met ongevraagd advies.

    Mijn kinderen hoeven nooit te huilen als ik er ben. Ik pak ze op. En nee, mijn dochter van 2.5 jaar is echt niet een jankerd om aandacht nu. Als ze echt huilen, dan pak ik ze. Als mijn zoontje van 9 maanden nu eventjes een piepje geeft, dan ga ik niet meteen, maar als ie echt huilt, dan ga ik. Dat is toch sneu, de kleine geeft aan dat ie je nodig heeft. Misschien alleen voor een knuffel, maar toch, dat is toch ook een wezenlijke behoefte? Liefde... Ik wil ook graag een knuffel op zijn tijd!

    Ondertussen heb ik de grootste schatjes. Ik hoor regelmatig van andere mensen dat ze zo verbaasd zijn dat mijn kinderen zo lief alleen kunnen spelen, zichzelf kunnen vermaken, en dat mijn dochter zo beleefd en netjes is. En volgens mij komt dat omdat wij altijd ons best hebben gedaan hebben ze alles te geven wat ze op dat moment nodig hadden...
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.742
    6.923
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nu heb je zelf ook een oordeel over hoe andere moeders het doen... Eva heeft heus af en toe wel gehuild en dat zal vast goed geweest zijn voor haar longen. Maar ik heb haar nooit lang laten huilen en dat gillen wat ze nu doet, is vast ook heel goed voor haar longen (en slecht voor mijn oren ;)).

    Het verschilt ook zo per kind. Iedere keer Eva troosten heeft hier heel goed gewerkt, ze had het heel erg nodig. Nu slaapt ze echt voorbeeldig. Het heeft er niet zozeer mee te maken hoe mensen het ervaren, maar hoe je kindje is. Je weet als moeder hoe je daar het beste mee kan omgaan. Ik laat Eva geregeld jengelen, als ze bijvoorbeeld staat en het zat is, ze moet zelf even ervaren of ze er zelf iets aan kan doen. Lukt het echt niet, dan help/troost ik haar uiteraard. En als ik even bezig ben, moet ze ook even wachten en dat vindt ze niet altijd leuk. Maar ik vind het belangrijk dat ze leert dat ik er niet altijd bij de eerste jengel zal zijn.

    En wat betreft laten huilen. Degenen die hun kindje laten huilen, laten hem/haar waarschijnlijk niet helemaal hysterisch krijsen. En dat is wel wat Eva deed. Een beetje laten jengelen en mopperen is echt heel iets anders.
     

Deel Deze Pagina