Leugentjes peuter 3,5 jr

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door goblins, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Onze fijne vent is 3,5jr en begint leugentjes te vertellen.

    Zo had hij een pot nivea te pakken, hij zat helemaal onder en op de vraag of hij de pot nivea had gepakt zei hij glashard nee.

    En zo wel meer onschuldige smoesjes.

    Hoe gaan jullie hiermee om?
    Wat heeft het meeste effect zodat hij leert dat liegen niet mag?

    Wij maken er totaal geen drama van dat hij liegt maar hij zal toch moeten weten dat dit niet geoorloofd is.

    Ik ben dus gewoon benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.
     
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Als mijn dochter zoiets uitspookt zou ik gewoon doorvragen wat er gebeurd is. Niet geheel zelf conclusie trekken maar verhaal nog open houden.

    Laatst had mijn dochter (net 3) poging tot nagels lakken gedaan. Eerst ook ontkenning. Bij gewoon interesse tonen liet ze zien hoe ze erbij kon en waar ze heeft lopen smeren. Uiteindelijk uitgelegd dat zoiets best mag, maar samen.
    Voorbeeldige kind vraagt nu weer netjes :) tot nu toe weinig stiekeme fratsen Maargoed ze is ook nog wat jonger
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Volgens mij is dat echt iets wat bij de leeftijd hoort. Onze dochter (nu 6) deed/doet dat ook wel. Alleen dan niet zozeer dingen ontkennen die ze heeft uitgevreten, maar meer dingen verzinnen die niet waar zijn. Bijvoorbeeld op school vertellen dat we naar Frankrijk op vakantie zijn geweest. En dan blijkt later dat haar dat zo leuk lijkt :D Zo vertelt ze wel vaker dingen die helemaal niet kloppen maar wat wel leuk klinkt.
    Ons buurmeisje van dezelfde leeftijd vertelt dan wel echt leugens ook gewoon om dingen naar haar hand te zetten, dat vind ik dan weer minder.
    Maar met 3/4 jaar is het echt nog heel onschuldig. Hoort bij de ontwikkeling van de gewetensvorming. Inderdaad belangrijk om uit te leggen dat het niet zo hoort en ze gaan vanzelf snappen dat je er meestal toch wel achter komt ;)
     
  4. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Oké. Dan zijn we gewoon op de goede weg.

    En heb heb wel erg moeten lachen om dat snoetje die helemaal onder de nivea zat en dan nog zeggen dat hij niet de nivea gebruikt had.

    Andere ervaringsverhalen lees ik ook graag
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Onze uk deed dat eerst ook, ik vroeg dan ook door en ook hoe zou het dan zijn gekomen. Meestal ging hij lachen want hij kan abslotuut niet jokken.

    Op deze leeftijd is het trouwens jokken (zodra het opzettelijk is wordt het liegen)

    Hij is nu 4 jaar en kan nog steeds niet jokken/liegen. Meestal zegt hij het zelf al voor ik er achter kom, hopelijk blijft hij alles vertellen hahahah
     

Deel Deze Pagina