Leuk boekje als voorbereiding op een broertje of zusje.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Novastar, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hallo!
    Ik ben nu bijna tien weken zwanger van ons tweede kindje. Hoewel we nog even willen wachten met het inlichten van onze zoon (nu 2 jaar en 4 maanden) ben ik alvast aan het kijken naar leuke boekjes waarmee we hem kunnen voorbereiden op de komst van een broertje of zusje. Er zijn genoeg leuke boekjes maar ik kan het juiste niet vinden. Ik vraag jullie dus om tips. Ik heb wel een paar voorkeuren: zo zou het mooi zijn als de baby in het boek borstvoeding krijgt want dat gaat onze baby ook krijgen. In de meeste boekjes wordt toch uitgegaan van een fles. Verder hoeft er geen seksuele voorlichting in het boek gegeven te worden want daar is onze zoon nog wat jong voor. Als hij vragen mocht hebben krijgt hij daar gewoon van ons antwoord op (en ik betwijfel of er boekjes zijn die de manier beschrijven waarop onze kinderen worden gemaakt). Ook over de bevalling hoeft niet uitgebreid geschreven te worden. Dat vind ik niet nodig en zo zal het bij ons toch niet gaan (ik weet al dat ik een geplande ks krijg). Poeh, ik heb wel een eisenpakket maar ik wil graag iets vinden dat zo dicht mogelijk de werkelijkheid benaderd. Wie weet een leuk boekje?
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik weet zo geen titels maar informeer eens bij de bieb.
    Dat heb ik diverse boekjes geleend en denk dat de medewerkers zulke vragen wel vaker krijgen :thumup:

    O, en gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  3. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Kleine Pluis (nijntje) werd hier verslonden. Letterlijk, het boekje valt uit elkaar :roflmao:
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar als het zo 'juist' mogelijk moet zijn, denk er dan ook aan dat het kind én de baby in het boekje het juiste geslacht moeten hebben.
     
  5. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Onze oudste was 1,5 toen ik zwanger was. Bij de bieb hebben ze best veel boeken over dit onderwerp. Maar het meeste maakte toch de echo indruk. Verder kwam het besef toch pas na de bevalling dat de baby bij ons bleef wonen enzo. Qua bv nooit over nagedacht, de oudste dronk zelf nog dus nog twee jaar getandemd ha ha.
    Verder speels betrokken bij voorbereiding en dat soort dingen.
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Tip de Muis wil een broertje

    Onze dochter was 2,5 toen ze een broertje kreeg en vond het een erg leuk boek.en nu nog steeds (ze is nu 5).
    En hoewel tip een jongetje is en in het verhaal een zusje krijgt, dat maakt echt helemaal niks uit. @Shakes
     
  7. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Bedankt voor de reacties en felicitaties! Shakes: dat zou helemaal mooi zijn als de geslachten ook nog kloppen maar dan kan ik net zo goed zelf een boek gaan schrijven. Geslacht lijkt me niet zo relevant.
    Ikke97: ik zag gisteren op een markt veel boekjes van Tip de Muis liggen maar helaas lag deze er net niet bij. Wel de moeite om even in de bieb te kijken, inderdaad.
    En over de juistheid: wat ik eigenlijk bedoelde was dat de nadruk niet echt op de zwangerschap en de bevalling hoeft te liggen. Dat lijkt me voor een tweejarige niet zo interessant en bij ons gaat het toch niet zo zoals het wordt uitgebeeld (ik heb wel eens gezegd dat bij ons nooit eens iets normaal kan gaan ). Maar dat het accent meer ligt op de periode na de bevalling. Dat er een vrouw (of man) in huis komt om mama te helpen, dat mama veel in bed ligt, dat er een baby komt die veel aandacht nodig heeft en die van mama de borst krijgt. Dus dingen die hij echt gaat zien en ervaren. Er is wel een aardig boekje, dat "een baby'tje op komst" heet en daarin geeft moeder ook borstvoeding maar wordt er ook aan cosleeping en dragen in een draagdoek gedaan. En dat was ik dan weer niet van plan, al zal de baby de eerste tijd wel op onze kamer slapen. Maar het hoeft allemaal niet zo gedetailleerd te kloppen, als de hoofdlijnen maar een beetje bij onze situatie passen.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind ook niet dat dat uitmaakt, maar ts wou zo waarheidsgetrouw...
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Oke ja. Maar dan is het boek perfect. Gaat over een jongetje en het krijgt een zusje maar wil een broertje. Uiteindelijk vindt hij zijn zusje toch erg lief dus ook goed ter voorbereiding als je niet weet wat het wordt!
     
  10. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Mijn dochter vond:

    Kaatje en mama's buik
    Kaatje en haar broertje
    Bobbi wordt grote broer
    Voor het eersr een baby in huis van action

    Erg leuk.

    We hadden een aantal van de bied maar die titels weet ik niet meer.
     
  11. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Saar word grote zus, is ook geloof ik een versie van een jongen van.
    Kaatje en mama's buik
    Anna op baby bezoek ( ook met baby aan de borst)
    En nog meer
     
  12. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Met stip op 1: wat zit er in je buik mama?
    Flappenboekje, altijd goed dus. Ook echt leuk voor een 2 jarige.

    Ik zie nu dat het de werkelijkheid moet benaderen, dan zou ik verder zoeken. Mijn 2 jarige was overigens niet geïnteresseerd in de waarheid, maar vond bovenstaande boek hilarische omdat er dieren in mama's buik lijken te zitten.
     
  13. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Wij hadden 'kleine huppel krijgt een broertje' gekregen. Het broertje wordt in het ziekenhuis geboren en het valt toch wel tegen als hij thuis komt, papa en mama zijn alleen maar met het broertje bezig. Huppel wordt dan even heel boos en verzint een plan zodat zijn broertje weer weg gaat. Maar gelukkig komt hij er op tijd achter dat hij ook best leuk is en dat papa en mama hem ook nog steeds heel lief vinden... Ik vond het iets te hard voor mijn dochter van net 2, maar het heeft ons wel door wat jaloerse momenten geholpen...
     

Deel Deze Pagina