Hebben jullie wat gehad aan een zwangerschapscurus?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Kimmie1983, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimmie1983

    Kimmie1983 Actief lid

    5 aug 2008
    255
    0
    0
    Hebben jullie wat gehad aan een zwangerschapscurus?
    En welke cursus hebben jullie gevolgd?

    Ik ben heel benieuwd!
     
  2. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Ik heb de cursus gevolgd ,fit rondom de bevalling of zo .
    Wat wel leuk is dat je dingen deelt met de groep en achteraf kaartjes stuurt en zo .
    In sept gaan we terug met alle ukkies ,dat is wel leuk .
    De cursus zelf is wel leuk .Je doet wat informatie op en bereid je voor op de bevalling .
    Alleen ben ik zo snel bevallen dat ik niks aan alle puflessen heb gehad .
    Ik blaasde geen pluisjes weg maar hele bomen .

    :)
     
  3. onsukkie

    onsukkie VIP lid

    29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik heb yoga gedaan, 3 precies dezelfde lessen en toen had ik het wel gehad. Geen aanrader!
     
  4. MarionW

    MarionW Lid

    11 nov 2007
    27
    0
    0
    thuisblijfmoeder
    Stadskanaal
    Hoi,

    Ik heb ook een zwangerschapscursus gedaan, maar ik vond niet echt dat het toegevoegde waarde had.
    Eigenlijk wist ik alles al omdat ik een zwangerschapsboek had en veel info op internet opgezocht heb. Ze vertelden mij niet echt iets nieuws. De puf-oefeningen waren wel enigzins van toegevoegde waarde, maar als je naar de kraamafdeling en de verloskundigepraktijk (series op tv) gekeken hebt dan weet je dat ook wel! ;)
    Ik moet zeggen dat ik het wel gezellig vond. Je kon je verhalen, klachten en ervaringen met elkaar delen.
    We komen in oktober weer allemaal samen voor een babymassage! Gezellig! :) Maar om alleen voor de gezelligheid heen te gaan....
    Ik zou dames niet snel aanraden om zo'n cursus te volgen. Ik vind het tijd en geldverspilling!

    Groeten Marion
     
  5. joyce30

    joyce30 Actief lid

    7 aug 2007
    339
    1
    0
    contactverzorgende
    Het koste maar 46 euro ,tis niet erg duur .
    Misschien verschilt dat per gemeente .Ik weet het niet hoor .
     
  6. Kiwi1

    Kiwi1 Fanatiek lid

    26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik heb 4 maanden lang zwangerschapsyoga gedaan. Vond het vooral tijdens de zwangerschap heel erg nuttig. Ik werd er mentaal sterker van en zag helemaal niet tegen de bevalling op. Ik dacht door de yoga, ik doe het wel even.
    Tijdens de bevalling heb ik er HELEMAAL niets aan gehad. De technieken die ze er gebruiken vond ik echt niet te doen tijdens de bevalling. Om een voorbeeld te geven: volgens de yoga moet je niet persen maar rustig inademen daardoor duw je je kind als het ware naar beneden. Nou ik zal je vertellen: als de verloskundige heel stellig zegt dat je moet persen dan ga je op dat moment niet in discussie. Op dat moment denk je alleen maar dat je heel hard gaat persen om de baby eruit te krijgen en zeker niet rustig ademen. Wat ik ook merkte is dat het rustig in en uitademen tijdens de bevalling mij zeker niet hielp, het ouderwets hard zuchten en puffen daarentegen wel.
    Dus kortom: tijdends de zwangerschap heb ik er heel veel aan gehad maar tijdens de bevalling helemaal niet. Maar ga het zeker tijdens de eventuele volgende zwangerschap weer doen.
     
  7. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Mijn man en ik hebben de cursus samen bevallen gedaan. Ik vond het heel fijn dat ik het gedaan heb.

    Als eerste groei je zo meer naar de bevalling toe omdat je er echt even mee bezig bent. Daarbij leerde mijn man ook iets meer over bevallen etc. (ik had al meer gelezen erover, maar hij zou niet zo gauw een boek over bevallen lezen)
    En ik heb tijdens de bevalling juist heel veel aan de ademhalingsoefeningen gehad. Je moet toch een hoop weeën wegpuffen zonder dat er een VK in de buurt is geweest, dus moet je het zelf maar uitvogelen.

    Wij hadden overigens een hele leuke cursusleidster, ze pakte het heel goed aan met een vleugje humor erbij. Ook de groep was heel gezellig. Iedereen deed wel serieus mee, maar er werd ook gewoon gelachen. (wat niet zo gek is als je allemaal op de grond ligt in rare bevallingshoudingen.. :) )

    Ik heb ook meerdere mensen gehoord die deze cursus hebben gedaan dat ze het een fijne cursus vonden.
     
  8. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hier de standaard pufcursus gedaan die door de thuiszorg werd gegeven. Ik geloof een les of 9 en koste me bijna 22 euro.
    Heb zeker wat gehad aan het leren puffen en het leren persen (dat laatste is als je persweeen niet sterk genoeg zijn en je het zelf moet doen)

    En daarnaast was het ook nog eens gezellig.
     
  9. Niet meer actief

    Ik heb eerst yoga gedaan: geen succes, ben ik denk ik te nuchter voor....
    Ik moest vanuit m'n hielen stralen de aarde in laten gaan en een regenboogje om m'n kindje maken, rook uit m'n stuitje etc.
    Mij iets té! (maarre, smaken verschillen he.... ;) )

    Ik wilde iets doen met m'n man samen en heb Samen Bevallen gedaan.
    Was super leuk! Leuke groep, leuke juf, veel gelachen, veel gedeeld en vooral de ademhalingstechnieken had ik veel aan.
    We zien elkaar nu nog regelmatig en heb er een super vriendin aan overgehouden (we bleken naast elkaar te zijn bevallen met 43 minuten verschil :D )
    Een aanrader dus! (wel duur, maar sommige zorgverz. vergoeden een deel)
     
  10. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.182
    592
    113
    Alsof ik het zelf heb geschreven :)
     
  11. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik heb een cursus van de thuiszorg gedaan. Het was gezellig een uurtje beppen, meer heb ik er niet echt aan gehad.

    Nou heb ik ook wel een makkelijke bevalling gehad. Ik heb niet 1 moment behoefte gehad om weeën weg te puffen.
     
  12. moesje83

    moesje83 Bekend lid

    18 apr 2008
    911
    0
    0
    ik heb ook de cursus gehad van de thuis zorg, en ik heb er best wat aangehad niet met de weeen wegpuffen want die waren niet weg te puffen (k had n weeenstorm.) maar wel met positief denken en met persen ook wel. En het was heel gezellig elke week een uurtje met andere meiden.

    Ik ga straks ook weer na de na gym.
     
  13. jeldou

    jeldou Bekend lid

    8 jan 2007
    729
    0
    0
    ik heb helemaal geen cursus gedaan! En ik miste het ook niet, en had helemaal niet het gevoel dat ik het wel had moeten doen.
    De verloskundige pufte met me mee all the way, en dat was het enige wat verlichting gaf!
    Dus gewoon domweg PUFFEN! hihi
     
  14. Kimmie1983

    Kimmie1983 Actief lid

    5 aug 2008
    255
    0
    0
    Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe!

    Ik denk dat ik ook voor de samen bevallen cursus kies, dan kan mijn man zich ook voorbereiden op de bevalling: wat gaat er gebeuren en vooral, wat kan hij doen (hij vind het vreselijk om langs de 'zijlijn' te moeten staan).
     
  15. kdvjuffie

    kdvjuffie Niet meer actief

    Ik heb helemaal geen cursus gehad en mijn bevalling is super verlopen!
    De Vk zei dat ik het super deed en dat ik heel goed de weeen opving!
    Volgends mij is het een instinct om het juiste tijdens de bevalling te doen...
     
  16. Vermanen

    Vermanen Fanatiek lid

    13 aug 2007
    2.227
    0
    0
    Oppasmoeder
    Dordrecht
    Hier nog eentje zonder cursus. Nu moet ik wel zeggen dat mijn moeder erbij was, en dat was voor mij ook een geruststelling. Maar dan nog vertellen ze je wat je moet doen. Heb je het daarvoor uit je hoofd geleerd ;)
     
  17. valhalla

    valhalla Niet meer actief

    Dat hele gepuf wat je dan leert, daar kan je 20 weken over doen maar als ze zeggen je moet pf ff ffff doen okee, zo moeilijk is het niet :-s

    Jammergenoeg is bevallen nu niet echt iets waar je een cursus voor kan volgen. Nou ja, het kan wel maar de kans dat je er iets aan hebt is niet heel groot denk ik.

    Ik wilde uiteindelijk wel ook Samen Bevallen doen, die cursus. Maar uiteindelijk was het te kort dag, ver weg en erg duur. Uiteindelijk heeft mijn man 24 uur bij me gezeten en was ie een ongelofelijke steun tijdens de heel moeilijke momenten, ik denk dat het helemaal aan je relatie ligt hoe je tijdens de bevalling bent samen, dat kan geen cursus je leren. Het is enerzijds zo veel intenser, en toch ook makkelijker dan je je voorstelt. Vind ik.

    Aan de andere kant, het gevoel dat het allemaal goed gaat komen bij de bevalling (zeker als al wat schrik ervoor hebt) is ook heel veel waard.

    Maar nee, geen cursus voor mij.
     
  18. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb gewoon een ouderwetse pufcursus gevolgd en vond het erg leuk.
    Sowieso ervaringen uitwisselen met vrouwen die net zover zijn als jij en we hadden een hoop lol met elkaar.
    Aan de ademhalingsoefeningen heb ik zeker wat gehad tijdens de bevalling.
    Ik heb nu nog met 2 meiden contact, zij hebben ook allebei een zoontje gekregen en dat is superleuk.
     
  19. Jade11

    Jade11 Bekend lid

    21 mrt 2008
    585
    0
    0
    mama
    brabant
    mila is geboren 1 dag voor de eerste les, en wij hebben t aardig makkelijk gehad..
    wilde eigenlijk alleen gaan om wat nieuwe mensen te leren kennen, gaan nu maar gewoon baby zwemmen en baby massage :)
     

Deel Deze Pagina