Nog niet klaar voor zindelijk worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mum2be2, 29 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik wou even jullie mening weten.
    Mijn zoontje is nu 2 jaar en 7 maand.
    We zitten al een hele poos met hem op de wc, 's ochtends uit bed, 's middags (meerdere keren) en 's avonds ook.
    Daar plast meneertje en poept hij ook! Hij heeft al wel 150 stickers verdiend! :)
    Dus ik dacht, laat ik eens beginnen zonder luier!
    Afgelopen maandag ben ik begonnen.
    Nou gaat het soms een hele ochtend goed maar soms ook voor geen meter! (zoals vanochtend) Het probleem is, dat meneertje de helft van de keren NIET zelf aangeeft dat ie moet plassen en dus in zijn broekje plast, en vervolgens gewoon doorspeelt. (en hij vind het niet vies). Vanochtend in 1 uur 3 x plas op de wc gedaan, en de 4e keer ja hoor toch weer in zijn broekje.

    Moet ik gewoon volhouden?
    Of is het toch nog te vroeg omdat hij het niet zelf aangeeft en ook niet vies vind?

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. kdvjuffie

    kdvjuffie Niet meer actief

    Zelf vind ik dat als kindjes het zelf nog niet aangeven ze niet echt zindelijk zijn... Werk op een kdv en ook daar zie ik vaak kindjes die het zelf niet aangeven! Wij kijken het dan altijd een week aan en geven dan bij de ouders aan dat het kindje er nog niet aan toe is en dat het kindje het toch echt zelf aan moet geven als hij/zij moet plassen!
     
  3. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Zo'n idee heb ik dus ook.

    Alvast bedankt voor je antwoord!
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nee, ik zie dit anders. Je bent tot nu toe niet erg duidelijk geweest... EN op het potje / wc plassen EN in de luier. Het is tijd om een keuze te maken! Mijn zoontje (net 2) is in 4 weken tijd helemaal zindelijk geworden (en op deze leeftijd betekent dat hij nog 1-2 per week een ongelukje heeft). We hebben zijn luier uitgetrokken (hij was er klaar voor) en niet meer aan gedaan (behalve bij slapen).
    De eerst weken ging het vaak heel goed en dan opeens... psssss. 2 x in de broek achter elkaar.. Oeps. Niet boos worden.. jammer! De volgende keer in het potje. We zijn gestopt met stickers te geven voor elke keer 'raak' maar gaven stickers voor 'droog' tot het slapen en dan nog een keer! En soms een sticker na een uitje! En natuurlijk bij heel goed zelf aangeven... bijvoorbeeld op visite!

    Natuurlijk moet je kindje er klaar voor zijn... maar krijg wel de indruk dat jouw kindje er klaar voor zou kunnen zijn maar als ouders moet je ook duidelijk zijn! Het is OF zindelijk OF een luier!
     
  5. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Cygnet, ik twijfel ook heel erg hoor!

    Want nu ik dit topic gestart heb, heeft meneertje alle keren nog zelf aangegeven (4x alweer), hij stond direct naast me, Mama plassen!!!, en dit ging weer heel goed!
    Hmmm.... toch maar gewoon volhouden dan he!
    Oh jeetje, ben nooit zo'n twijfelkont, maar nu...
     
  6. kwebbels

    kwebbels Niet meer actief

    Ik ben ook druk bezig bij mijn dochter. Ik werk ook dmv een stickerkaart. IK doe haar nog niet een luier af maar vraag wel ong 234235 keer op een dag of ze op de wc moet plassen of poepen. Zo denk ik dat zij zich bewust van gaat worden WANNEER zij moet plassen. Ik denk dat dat sowieso de eerste stap is. Dus het bewust worden van plassen/poepen! Nu begint zij zelf aan te geven (ben nu 1 week bezig) ''mama ik moet poepje doen''. Of met plassen. Maar ook nog lang niet altijd hoor. Zo was er van de week dat ze 3 x in een uur tijd aangaf te moeten plassen (met luier om) en dat ging goed, de volgende dag ging het weer wat minder en moest ik het blijven vragen.
     
  7. berna1981

    berna1981 VIP lid

    10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    helemaal mee eens!

    MIjn zoontje gaf het ook niet aan maar deed het wel op potje/ wc. Liuer uitgedaan nou misschien eerste week 3/4 keer ongelukje. Heb hem toen elk uur op de pot gezet.. week erna om de anderhalf uur week daarna om de 2 uur.
    Vorige week weekje naar cp geweest.. zonder zwemluier in het zwembad en ik dacht we gaan het meemaken. Af en toe herinneren aan dat ie moest zeggen als ie moest plassen en hij kwam het netjes aangeven elke keer... helemaal zindelijk. Enige ongelukjes als we net te laat zijn en hij zo nodig moet dat ie het niet meer kan ophouden dan komen er wel eens een paar drupjes in zijn onderbroek maar verder niet.
    ik zou nog ff doorgaan!
     
  8. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Misschien rare vraag hoor, maar hoe doen jullie dat praktisch gezien? Ik bedoel..als t kindje de plas laat lopen als hij/zij op de bank zit of op de vloerbedekking etc? Misschien stom hoor, maar dan blijf je toch steeds schoonmaken? hahaha..oh wat voel ik me blont ;)
     
  9. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij waren al vlot met op het potje, alleen maar om te proberen.
    opeens had ze er niet veel zin meer in toen ze net 2 jaar was geworden, had het eigenlijk zo gelaten en zette haar nog wel is op de pot maar werd ze boos liet ik het maar.
    tot opeens zowat een maand geleden.
    weet het nog goed het was woensdag en we hadden boodschappen gedaan en opeens zegt ze "esmee wil geen luier meer aan" , luier uit getrokken en na 3 dagen om de haverklap een droge onderbroek aan te moeten trekken was ze opeens droog.
    we zijn net terug van vakantie en het ging goed, op de heen en terug reis van de vakantie en met dagjes weg wel een luier aan gedaan maar ze zei steeds uit haar zelf moet plassen.


    het komt dus heus wel goed ;)
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Weet je... hier is nog nooit geplast op de bank of stoel... hij staat altijd.. hij is altijd druk als hij het laat lopen (is trouwens het HELE WEEKEND incl. vrijdag droog geweest. Geen enkel ongelukje!). Vloerbedekking hebben we niet maar ja.. zindelijk worden betekend schoonmaken.
    Ik heb de eerste twee weken 2 emmertjes paraat gehad:
    1) met schoonmaakmiddel met een desinfectant
    2) een emmertje voor de vieze broekjes met een wasmiddel erin.

    Beviel me prima

    Aanrader: Potty training in one week van Gina Ford (te krijgen bij Bol... wel alleen in het Engels)
     
  11. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Meiden, thanx voor jullie antwoord!
    Ik ga er toch maar mee door!
    Vanmiddag een superdrukke middag gehad met 8 man visite, waaronder 2 kids van 1 en 3 jaar.
    Zoontje heeft de hele middag gespeeld en is DROOG gebleven, we hebben samen 3 x op de wc geplast!
    Dus we gaan gewoon door!
    Hier trouwens wel een kleedje op de bank voor het geval dat!
     
  12. flippy

    flippy Actief lid

    16 jul 2007
    282
    0
    0
    Rotterdam
    Onze zoon is bijna 3 en wil nog steeds niet op de wc of op de po. Hij heef het wel's gedaan laatst ook op de creche maar als ik vraag wil je op de po, zegt hij NEE!
    Nou ik hem niet dwingen, denk ik dan.
     
  13. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    als ze het zelf niet aangeven en doorspelen leggen ze de link niet blijkbaar. ik vind het dan nog te vroeg. de druk is vaak veel te hoog vind ik voor die kleintjes. op een bepaald moment komen ze er gewoon zelf mee en dan zijn ze er klaar voor.
     
  14. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Knap hoor!!
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @cygnet: hier wlde het ook niet zo hoor...
    ze wilde wel op het potje.. maar tijdens het spelen mislukte het altijd
    per saldo hield ze maar geowon dr plas op...

    en ineens van ene op de andere dag zei ze zelf "mama, ik moet plassen" en ik heb geen nat broekje gezien

    dus ja je kunt het vast afdwingen door gewoon een keuze te maken (wat denk ik toch minder werkt als hij het zelf niet erg vind om in een natte broek te lopen)

    of gewoon even geduld hebben.. even rust geven
    en voor je het weet wil hij ineens zelf :)

    op een woensdag wilde ze ineens zelf naar toilet... in bed wilde ze geen luier meer om.. (dat laatste viel wel wat tegen.. dus daarna toch maar een luier aan gedaan omdat ze m de 10 minuten dacht dat ze moest plassen.. want tja ze wilde perse niet in bed plassen)
    maar we zijn nog geen week verder en mevrouw slaapt met een luierbroekje in bed. dat is elke dag kurkdroog
    en ook overdag is geen probleem.

    alleen het poepen.. dat doet ze echt liever in een luier(broekje).
     
  16. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief


    Mijn zoontje (2) is gewoon droog hoor... hij heeft alleen een luier om voor het slapen. Hij kan op het potje, op de wc en staand plassen en ook poepen wordt gewoon gedaan. Hij vond het ook een weekje niet zo erg dat hij nat werd... ik ook niet maar heb hem wel uitgelegd wat het verschil is tussen nat en droog. Droog vindt hij natuurlijk ook veel lekkerder.

    Afdwingen? Niemand heeft het hier over afdwingen maar zoals met alles kun je maar duidelijk zijn naar je kinderen toe. Voor mij is soms een luier en soms het potje niet duidelijk. Tegen de tijd dat ze 3 of 4 zijn komt het dan misschien vanzelf maar als het eerder kan? Waarom niet. Mijn zoontje was er klaar voor en heeft nooit op het potje moeten zitten en ik ben nooit boos geworden... resultaat: droog voor zijn 2e verjaardag.
     

Deel Deze Pagina