geelzucht en borstvoeding...

Discussie in 'Prematuur' gestart door Mukkie11, 11 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ons kindje is precies een maand geleden geboren. hij was toen net geen 36 weken en had moeite met de ademhaling. Dus couveuse. (ik woon in Griekenland en daar gaat het allemaal wat anders...). heel goede zorg gehad en hij heeft ook een tijdje onder de lamp gelegen ivm icterus/geelzucht. dat was van 12 naar 10 gegaan toen hij van de lamp af was. al met al heeft hij 10 dagen op de afdeling gelegen maar niet al die dagen in de couveuse. toen we hem thuis hadden ging alles met sprongen vooruit: borstvoeding ging heel goed! terwijl de kinderarts nog voeding wilde toedienen (half bv half fles) omdat hij volgens haar niet genoeg groeide ik was daar op tegen en heb het niet gedaan. de kleine is enorm gegroeid nu!400gram in 10 dagen!!

    in Griekenland is men wat minder voor BV en bij het minste of geringste wordt flesvoeding (of bijvoeding) geadviseerd. daar waar het naar mijn idee niet nodig is...nu vroeg ik toevallig aan de arts gisteren hoe het met de geelzucht gaat. ze ging kijken. ze vond hem (in tegenstelling tot 10 dagen geleden) toch 'een klein beetje geel' en deed iets met z'n huid en zei: zie je? ik zag niks, maar goed. nu wilde ze me weer aan de flesvoeding omdat BV geelzucht zou bevorderen!! ik heb op internet gekeken en een BV deskundige opgebeld hier. wat ik overal lees en ook van deze vrouw hoorde, was dat als het kind geen gele ogen heeft en de handen en onder de voetjes niet geel ziet, het kindje levendig genoeg is en genoeg drinkt en genoeg vieze luiers heeft, er echt geen gevaar is. BV maakt dat een baby nog wat langer last heeft van de geelzucht (maar hij ziet niet geel!!) dan fleskinderen, en haar advies (ook op de bv sites in nederland!) is gewoon doorgaan met BV!! eventueel ook een second opinion...

    Ik wil natuurlijk goed doen voor mijn kind maar mijn gevoel zegt dat BV het beste is. de kinderarts zei nl dat na 3 dagen de geelzucht dan weg moest zijn...na 3 dagen??? lijkt me sterk!! maar goed! ik twijfel dus wat dat betreft aan de kinderarts hier...bovendien heeft ene vriendin van me ook BV gegeven en haar zoontje heeft nog 5 maanden last gehad van lichte geelzucht...

    heeft iemand ervaring met geelzucht en BV?is dit verhaal herkenbaar???
     
  2. adi

    adi Niet meer actief

    Kun je zijn bloed en urine niet laten onderzoeken om de waardes precies vast te stellen? Dan heb jij ook meer houvast.

    Kun je niet in contact komen met een kinderarts in Nederland? Vragen wat de standpunten hier zijn?

    Mijn kindjes hebben ook een dag onder de lamp gelegen en kregen toen ook (afgekolfde) borstvoeding. Niemand die daar iets over zei.
     
  3. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    dank je voor je reactie!

    ik denk dat ik het z'huis waar de kleine heeft gelegen maar even bel vandaag. Misschien dat we idd even langs kunnen komen voor bloed...het gekke is inderdaad dat toen hij onder de lamp lag, ik gewoon afgekolfde BV kon brengen waar hij mee gevoed werd!tegen ons heeft ook niemand iets gezegd...het was allemaal op een goed niveau en BV werd absoluut niet afgeraden in tegendeel!
     
  4. adi

    adi Niet meer actief

    Maar ik zit nu even na te denken wat die geelzucht nou is. Het is toch zo dat de nieren de afvalstoffen niet goed kunnen verwerken en dat deze dan in de bloed en de huid terechtkomt (geel zien). Vervolgens worden de afvalstoffen (indien nodig) met lichttherapie afgebroken.

    Hoe kunnen de nieren door de borstvoeding dan nog slechter werken (als ik het even zo vertaal). Het lijkt me een raar verhaal, maar misschien zie ik het helemaal verkeerd
     
  5. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hey meis, mijn zoontje is dan wel niet te vroeg geboren maar is nu ook bijna 1 maand oud en ziet ook nog ietsjes geel. Toevallig was ik afgelopen maandag bij de kinderarts (voor iets anders) en ze zei ook dat hij nog iets geel zag maar dat dat helemaal niet erg was en vaak wat langer duurt bij de bv. Zolang ze gewoon goed drinken, voldoende plassen en poepen is het geen probleem en trekt het alsnog vanwzelf weg.
     
  6. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik geloof dat het te maken heeft met een bepaalde stof die in hogere concentratie in het bloed aanwezig is en niet afgebroken wordt door het lichaam (volgens mij heeft het te maken met de lever die bij pasgeboren baby's nog niet optimaal kan functioneren)...de kleur van de poep van een baby is ook geel om die stoffen op die manier kwijt te raken...

    ik heb juist net weer gelezen in een speciaal boek voor BV (in het Grieks) dat BV juist beter is wat betreft geelzucht!! er is gewoon te weinig goede info onder de artsen hier!!heb wel het z'huis gebeld en kan wanneer we willen langskomen voor een bloedtestje maar ze zeiden dat als de artsen niet hebben aangegeven dat er een herhaaltest gedaan moest worden bij het weggaan (op 20 juli) dat we ervan uit kunnen gaan dat de geelzucht nagenoeg over is...ga het toch ff doen voor de zekerheid morgen!
     
  7. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    dank je voor je reactie, dat stelt weer gerust! de kleine drinkt/eet goed en heeft genoeg poep-plasluiers. plas is ook niet een rare kleur ofzo..verder is hij erg actief en de keren dat we bij de kinderarts zijn geweest was zij zo vol lof over zijn motoriek en hoe sterk hij is! dus ik denk dat het allemaal wel meevalt...we zien het morgen dan ga ik dus naar 't z'huis ff checken voor de zekerheid...je wil toch t beste voor je kindje doen!;)
     
  8. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    gisteren naar het z'huis geweest en de bloedwaarden laten meten. de kleine heeft nog wel wat last van geelzucht maar niet in erge mate. er is geen therapie nodig. het was 5 en dus al behoorlijk minder dan toen hij uit het z'huis kwam toen het 10 was!de arts zei dat het niet gevaarlijk was en dat het 99,9% van de borstvoeding was. ik kan gewoon doorgaan met BV. nu moesten we alleen een urinetest laten doen maar na drie keer mislukt
    (ze doen dat met zo'n zakje maar omdat de kleine steeds ging poepen was het niet geldig meer!!). we moeten het nu thuis doen en brengen. dan bekijken ze dat nog en hebben we echt zekerheid! ben wel erg opgelucht...
     
  9. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    hier ook geelzucht en gewoon borstvoeding gegeven. In Nederland zijn de meeste ziekenhuizen op het neonatalogie erg Pro-borstvoeding. Ik heb ook wel gehoord dat je een kindje dat geelzucht heeft het beste veel in het licht (bijv achter het raam) kunt zetten.
     
  10. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ja heb ik ook gehoord! dat komt goed uit aangezien ik in griekenland woon (de kleine is half grieks half nederlands!) en er veel licht is!! we hebben hem ook al snel mee naar buiten en aan zee meegenomen omdat dat ons werd aangeraden...het doet hem goed! natuurlijk niet in de zon en we zoeken altijd een plek met totale schaduw op maar het licht doet hem erg goed!!hij heeft ook gewoon naast het eventuele gele een donker huidje net als zijn vader... haha!
     
  11. fleur24

    fleur24 Fanatiek lid

    26 sep 2008
    1.442
    1
    38

    Dat heeft te maken met de lever. Die werkt is nog niet voldoende rijp en idd dan word de bilirubine (stofje waardoor je geel gaat zien) niet goed verwerkt door de lever.
    Dit hebben ook heel veel kindjes die op tijd zijn geboren. Mijn dochter heeft dit ook gehad een paar dagen.
     
  12. linnie83

    linnie83 VIP lid

    20 dec 2007
    5.436
    0
    0
    sociaalpedagigisch werker
    Mijn zoontje zag ook erg geel en dat heeft ook erg lang geduurd voor het weg was.

    Mijn LK zei dat het met bordtvoeding langer duurdt omdat er minder eiwitten in bv zitten. Daardoor duurdt het langer voor alles uit het lichaam is.
     
  13. Pipelina

    Pipelina VIP lid

    11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Het geel zien wordt veroorzaakt door bilirubine,dat is een afvalstof van je lichaam. Je lever moet dit verder afbreken om uit tekunnen plassen en poepen. Je hebt verschillende soorten geelzucht, fysiologische: daar hebben eigenlijk alle baby's in meer of mindere mate last van en gaat binnen een week of twee weer over. Je het pathologsiche geelzucht: dat wordt veroorzaakt door ziek zijn van de baby of prematuriteit. Vaak is hier voor fototherapie nodig, die het lichaam helpt de afvalstoffen klein te maken zodat het uitgescheiden kan worden door de nieren. En dan heb je nog borstvoedingsgeelzucht: Dit is het eigenlijk het zelfde als fysiologische geelzucht, maar er zitten in borstvoeding andere eiwitten die niet goed hechten met de bilirubine (in vergelijking met kunstvoeding), waardoor het langer duurt voordat de geelheid weg is. Dit is totaal onschuldig, zolang je kindje goed drinkt, niet suf is en goed groeit!
    Mijn oudste dochter heeft een vleugje geel gezien tot dat ze een maand of 2,5 was. En die groeide als kool. Ze was met 2 maanden 6 kg.
    Dus gewoon doen waar je mee bezig bent, gaat hartstikke goed!
     
  14. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    bedankt voor de uitgebreide info! onze kleine was geel doordat hij vroeggeboren was maar blijft nog wat last hebben van geelzucht door de BV schijnt volgens de artsen. Ik maak me geen zorgen zolang hij goed drinkt en momenten van goede slaap heeft en zelfs met de vreselijke hitte hier (40 graden) ook z'n wakkere energieke momenten heeft! hij heeft genoeg natte/vieze luiers, dus ga ervan uit dat het allemaal goed zit verder!
     
  15. Pipelina

    Pipelina VIP lid

    11 nov 2007
    5.111
    2
    0
    Klopt helemaal!! Duurt gewoon wat langer voor dat weg is! Gewoon door gaan ;)
     
  16. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    leuke foto he? :D (steekt zijn middelvinger op terwijl hij onder de blauwe lamp ligt, 3 dagen oud)
     
  17. adi

    adi Niet meer actief

    hahahaha GEWELDIG!!! Toen al een boef :D
     
  18. Mukkie11

    Mukkie11 Fanatiek lid

    13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hahahahahaha! lig in een deuk!! geweldige foto!!
     

Deel Deze Pagina