loonstroken en opslag tijdens verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mommy to be, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommy to be

    mommy to be Bekend lid

    4 dec 2006
    549
    0
    0
    hoi meiden,

    ik heb 2 vraagjes als je met zwangerschapsverlof bent krijg je dan toch via je baas of het uwv loonstroken?
    en ik heb net voor mijn verlof te horen gekregen dat mijn contract niet verlengt wordt (na me 3 jaar uit de naad te hebben gewerkt! :evil: ) maar ik ben officieel tot 1 oktober in dienst, nu hebben we per 1 juli een cao loonsverhoging gehad en ik ben per 17 juli met verlof gegaan. heb ik nu ook gewoon recht op die verhoging?
    ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen anders moet ik mijn exbaas maar gaan bellen en daar heb ik weinig behoefte aan.
    kuzz
     
  2. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste Mommy to be,

    Allereerst... wat rot om te horen dat je je baan straks kwijt bent!

    Over je vraag... je hebt inderdaad ook recht op die cao-verhoging. Je bent nog steeds in dienst bij je werkgever, dus ook voor jou geldt die verhoging. Maar één aanvulling: helaas geldt die verhoging alleen als je werkgever je doorbetaald tot aan datum uitdiensttreding. Als je je uitkering van het UWV krijgt, dan niet :( Wel vreemd hè? Maar helaas is het inderdaad zo... Maar heb je eigenlijk nog geen salaris gehad dan over de maand juli? Want het is alweer zo'n beetje tijd voor het salaris van augustus. Heb je nog geen geld/strookje gehad over de maand juli?

    Of je je geld van je baas of van het UWV krijgt, ligt eraan wat er is afgesproken. Beide mogelijkheden bestaan... het ligt er een beetje aan wat jouw werkgever heeft afgesproken met het UWV toen ze de uitkering aanvroeg. Meestal betalen de werkgevers gewoon door, maar in jouw geval kan het ook zijn dat ze gekozen hebben om het via het UWV te laten lopen, omdat je bevallingsverlof langer loopt dan je contract. Als je het zeker wilt weten bel je even met het UWV (kan me voorstellen dat het fijner is om hen te bellen dan je ex-werkgever). Zij kunnen je precies vertellen aan wie zij de uitkering overmaken (aan de werkgever of rechtstreeks aan jou).

    Hoe dan ook moet je er ook wel rekening mee houden dat je ex-werkgever het dienstverband wel netjes afwikkeld. Dus dat ze je je resterende vakantiedagen uitbetalen en het vakantiegeld dat je nog opgebouwd hebt staan.

    Veel succes en als je nog meer vragen hebt: stel ze gerust!

    Groetjes,
    Josien
     
  3. mommy to be

    mommy to be Bekend lid

    4 dec 2006
    549
    0
    0
    hey josien
    bedankt voor je antwoord.
    Ik krijg mijn geld tot 1 oktober idd via mijn werkgever en vanaf dan via het uwv dus volgens mij heb ik dan recht op die verhoging. ik heb mijn loon over juli wel gehad hoor dat doet ie gelukkig wel netjes en zoals we hebben afgesproken zal hij eind september ook mijn vakantiedagen verder uitbetalen. Ik zal anders eens bellen naar het uwv en eventueel de fnv om te kijken wat ik moet doen en anders zit er niks anders op dan toch mijn baas te bellen en hem terecht te wijzen op die verhoging (is toch3,5 %). Maar je krijgt dus ook gewoon loonstroken via de werkgever als je verlof hebt of weet je dat niet?
    alvast bedankt
    kuzz
     
  4. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Het percentage van je loonsverhoging ligt aan de bedrijfstak waarin je werkt. Dus dat zou je even aan moeten geven, zodat ik het voor je na kan kijken.

    Als je van je werkgever doorbetaald krijgt, krijg je van hem ook loonstroken. En omdat hij je doorbetaalt, moet hij ook die loonsverhoging toepassen. Heb je niet gezien of je salaris van juli hoger was dan juni (of heb je geen vast salaris?).

    Na 1 oktober krijg je stroken van het UWV. Ze noemen dat dan geen salarisspecificaties, maar uitkeringspecificaties. Als je nog geen strook gehad hebt over juli, zou ik je baas even bellen of er misschien iets mis is gegaan, omdat je nog niets gezien hebt (wel je salaris, maar nog geen strook). Aan de hand van je strook kan je zien of je een loonsverhoging hebt gehad.

    Groetjes en succes!
    Josien
     
  5. mommy to be

    mommy to be Bekend lid

    4 dec 2006
    549
    0
    0
    hee josien
    ik werk in de horeca als kok en mijn salaris over juli was hetzelfde als in juni vandaar ook dat ik het mij afvroeg of ik wel recht heb op die verhoging.
    ik ga mijn baas morgen maar eens bellen of hij mij de loonstroken op wil sturen want dan kan ik het idd controleren.
    heel erg bedankt voor je antwoorden weet ik in elk geval een beetje waar ik aantoe ben en waar ik recht op heb. Ik laat wel horen hoe het afloopt.
    kuzz
     
  6. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Klopt inderdaad! Binnen de horeca heeft er een loonsverhoging van 3,5% plaatsgevonden. Het kan wel zijn dat je in de periode van januari t/m juni al een loonsverhoging hebt gehad. Was dat toevallig het geval? Want als dat het geval is mag de werkgever de eerdere verhoging verrekenen met de huidige verhoging.

    Het lijkt me inderdaad verstandig een loonstrookje op te vragen. Dan kan je daarna altijd nog reclameren als het niet zou kloppen!

    Succes en ik ben benieuwd!

    Groetjes,
    Josien
     
  7. mommy to be

    mommy to be Bekend lid

    4 dec 2006
    549
    0
    0
    ik heb eindelijk gebeld en mijn baas zei dat ik idd recht had op die verhoging en dat ie het verrekend met het salaris van augustus . ook stuurt hij de loonstroken op. ben wel blij dat ik toch ff gebeld heb, het viel best mee
    ik heb antwoord op mijn vragen dus van mij mag er hier een slotje op
    bedankt!
     
  8. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Goed om te horen!

    Succes met de laatste loodjes!

    Groetjes,
    Josien
     

Deel Deze Pagina