Lunchtrommel kind, broodvervangers!

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Soumayyaah, 16 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Goed herinnerd;)
    Klopt, blijft een ding bij haar. Al gaat dit al stukken beter dan wanneer ze alleen brood zou eten. Omdat er veel verschillende dingen inzitten, eet ze uit elk vakje wel wat. Dus krijgt ze (ondanks dat ze niet super veel eet op school) toch van alle voedselgroepen wat binnen. Dat vind ik zo fijn aan dit systeem. Hij gaat meestal niet helemaal leeg (soms wel) maar uit school pakt ze dan direct de trommel en eet nog wat verder.
     
  2. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Leuk! Ik ga er ook eens mee aan de slag. Nadeel bij onze school, het moet op. De trommel moet leeg :( Mijn zoon wordt 'boos' als ik te veel mee geef. De andere kinderen mogen dan bijv al buiten spelen en hij nog niet totdat hij alles op heeft.
    Maak jij de lunch s'avonds klaar?
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O en @Jules! Mocht je er zin in hebben? In het weekend bak ik regelmatig een grote stapel volkoren pannenkoeken die ik per stuk verpak in de vriezer. Daar krijgen ze jam of stroop op. Hetzelfde dus als een volkoren boterham met hetzelfde beleg. Maar op de 1 of andere manier eet dit lekkerder weg.
     
    Jules! vindt dit leuk.
  4. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Dat is ook slim zeg! Goede tip!
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat vind ik zo'n raar beleid, zo werken ze in de hand dat kinderen zich gaan over eten. Ik zou daar anders eens een gesprek overhouden op school,vind dat echt niet oke.

    Ik maak alles s avonds idd. In de yumbox blijft alles super vers.
     
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Heb jij daar als ouder niks over te zeggen? Als een kind genoeg heeft gehad, dan hoeft deze zichzelf toch niet vol te proppen.
     
  7. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Ja mee eens, heel vervelend beleid en slecht voor de eetgewoonten van de kinderen. Ik ga het eens aankaarten ja.
    Ah dat scheelt, s'avonds klaarmaken. Bedankt voor de tips!
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Het antwoord van school is dat er dan niemand eet of iedereen na twee happen klaar is. Maar zoals je zegt, het is toch mijn kind?! Maar aan de andere kant heb ik me blijkbaar te houden aan de regels van school. Ik ga het wel weer aankaarten bij de volgende juf.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Hadden ze op de vorige school van mijn kinderen ook. Nadat ik mijn kind 2 x van school had moeten ophalen, omdat hij had overgegeven na de overblijf en eenmaal thuis totaal niet ziek was, bleek dus dat hij zijn broodtrommel leeg moest eten en anders niet buiten mocht spelen. Maar soms had hij ‘s ochtends al een traktatie gehad die nogal vulde.
    Ik heb een mail naar de overblijfcoördinator gestuurd waarin ik heb aangegeven dat mijn kind zelf naar zijn lijf luistert en zich niet vol moet proppen om buiten te mogen spelen.
    Daarna een gelamineerde brief in zijn la gelegd waarop stond dat hij zelf bepaalt hoeveel hij eet en de coördinator op de hoogte is met een telefoonnummer van mij voor als ze nog wat te vragen hadden. Dat werkte goed, zo hoefde hij alleen dat briefje te laten zien als er weer iemand zei dat hij alles op moest eten.
     
    lalalindsay en tuc vinden dit leuk.
  10. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Is dat echt het beleid of vindt de leerkracht/overblijfjuf dat het trommeltje leeg moet? Ik vind dat zo raar, je hebt toch niet altijd even veel honger? Ik zou er zeker eens wat van zeggen.
     
  11. Treez

    Treez Niet meer actief

    Mijn dochter sport vier keer per week, drinkt op uitzonderingen na enkel water (vindt ze ook lekker) geen zoetigheid op brood en ik koop bijna nooit snoep en koek. Met uitzonderingen van bijzondere gelegenheden, omdat helemaal verbieden mij ook niet zinvol lijkt. Toch bleef ze groeien.

    Mijn andere dochter sport minder, drinkt veel meer melk, lust minder groentes etc. en is echt mager. Ik snap sommigen opmerkingen hier dat die ene boterham niet zal uitmaken als ik kijk naar mijn jongste dochter. Ik zie echter zo duidelijk het verschil tussen mijn twee kinderen dat ik echt van mening ben dat het per kind verschilt en dat wat voor het ene kind goed is, dat voor het andere kind niet goed is.

    Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als jij van mening bent dat die ene boterham minder het verschil uitmaakt dat je het gewoon moet doen. Hier maakt het zeker verschil. Ik was zelf als kind veels te dik en dat vond ik verschrikkelijk. Mijn hele familie is obese met uitzondering van mijzelf. Ik heb sinds mijn puberteit een normaal gewicht met uitzondering van een paar mindere periodes in mijn leven.

    Ik moet echter altijd opletten met eten, veel sporten en dat zal voor mijn oudste dochter niet anders zijn. Ik wil haar nu al veel plezier geven in sporten en lekker, maar gezond eten. Ik heb het vroeger helemaal alleen moeten ontdekken en wat ik heb geleerd, kan ik haar nu al meegeven. Van extra groentes en een boterham minder heeft ze echt geen minder leuk leven. Gewoon doen als het jouw dochter helpt!
     
  12. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Mijn dochter eet bij de overblijf meer dan thuis, 3 boterhammen en peperkoek of worst of iets dergelijks.
    @tuc Die pannenkoeken van te voren bakken en per stuk invriezen is een goed idee zeg!
     
    tuc vindt dit leuk.
  13. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Goed dat dat gelukt is! Hier is het een continuerooster dus het is de juf die zegt dat alles op moet.
     
  14. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Ik hoor/zie het in alle groepen 1 en 2, dus ik denk beleid. Ik ga er inderdaad weer eens werk van maken.
     
    tuc en sillies vinden dit leuk.
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.595
    3.483
    113
    Ja, ik vond het ook zo belachelijk. Ze gaf aan dat ze dat deden, omdat juist veel ouders wilden dat hun kinderen genoeg aten en daar de overblijfkrachten vaak op aanspraken.
    Nou ja, gelukkig was ik daarna van het gezeur af.
     
  16. Soumayyaah

    Soumayyaah Bekend lid

    8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ze drinkt eigenlijk alleen water en thee. Nee ze snoept niet veel. Wel altijd honger haha maar groeit ook als kool. Vaak krijgt ze na schooltijd nog twee rijstewafels oid als ze daarom vraagt. Verder niks want we eten op tijd.
     
  17. Soumayyaah

    Soumayyaah Bekend lid

    8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ja klopt hoor. Ik snap ook wel dat anderen misschien zo denken als zij andere ervaringeh hebben met hun kinderen. Ik twijfel er eigenlijk ook niet aan dat ik wat anders voor haar moet proberen of dat het door het brood komt. Vroeg ook meer naar ideetjes voor in de broodtrommel ipv brood ;)
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik doe dat ook met bananenbrood en havermoutmuffins. Zal de suikerbrigade hier op zp wel weer niet goed vinden:p maar mijn zoon eet ze supergraag. Een hele lading bakken en dan invriezen.
    De pannenkoeken vries ik in met een opengeknipt boterhamzakje ertussen in in zo'n druk en sluit zak. Door het boterhamzakje vriezen ze niet aan elkaar.
     
    sillies vindt dit leuk.
  19. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Nou hier is het niet standaard hoor een koelkast in de klas
     
  20. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    Dat kregen we hier ook te horen, dat dochter van de overblijfjuf alles op moest eten. Ik heb gezegd dat dat van mij niet hoeft, en dat zij dat ook gewoon aan de overblijfjuf mee mag delen. Wij voeden niet op met verplicht bordje leeg, maar met eten naar behoefte en aanvoelen wanneer het genoeg is.
    Ik vraag me nog af, sommigen noemen couscoussalade en zo. In de klas van dochter eten ze in de kring met de trommeltje op schoot. Dat wordt toch een bende met die kleintjes lijkt me, als je daar zulke dingen in doet. Zitten ze bij jullie wel aan tafel?

    Ik heb overigens ook weleens een "suikervrije" havermout muffin mee terug gekregen. Ik vermoed dat het groente en fruit dag was, weet ik veel, voor ons is elke dag groente en fruit dag behalve bij hoge uitzondering zoals toen. Ik was er eerst wat geïrriteerd over, maar snap wel dat ze een lijn moeten trekken mbt alles wat eruit ziet als zoetigheid.
     

Deel Deze Pagina