2e gesprek, hoe zal ik het aanpakken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sabine1991, 24 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sabine1991

    Sabine1991 Niet meer actief

    Hallo!

    Mijn naam is Marley en ik ben 26 jaar oud. :)

    Ik heb 1 week geleden gesolliciteerd op super leuke baan van 29 u per week, ik was toen 7 weken zwanger. Nu heb ik aankomende woensdag een 2 e gesprek! Ik wil dan nog niet zeggen dat ik zwanger ben. Ik wil dat pas zeggen als ze me willen aannemen...tegen de tijd dat ik daar dan ga werken heb ik namelijk echt wel een buikje. De baan is voor 29 u per week..( eer dat ik begin zou ik na 3,5 maand al met verlof gaan). Maar goed, na m'n verlof Wil maximaal 3 dagen werken en eventueel nog paar uur thuis. Ik vraag me af of ik dat ook al moet benoemen als ze me willen hebben....:$:$ wordt deze baan niks dan kan ik tot het einde van m'n zwangersschapsverlof bij m'n huidige baan blijven. Helaas houdt het daar dan op en zit ik mogelijk zonder werk...

    Wat zou ik doen? Meteen zeggen dat ik na m'n verlof niet 29u wil werken? Iemand nog tips!?
     
  2. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja lijkt mij wel.. Ik begrijp goed dat je nog niet wilt vertellen dat je zwanger bent maar vind het anders wel heel oneerlijk..

    Als je echt 100% zeker bent dat je na je verlof geen 29uur wilt werken zou ik het wel vertellen. Dan kun je altijd nog kijken of ze daar iets mee kunnen. Als je het pas tijdens (of net voor/na) je verlof verteld kan ik me goed voorstellen dat je werkgever daar niet gelukkig van wordt en je er alsnog op 1 of andere manier uitgewerkt wordt..

    Dus mijn mening is gewoon eerlijk zijn. :)
     
  3. Nicci1982

    Nicci1982 Niet meer actief

    Of 3x9 uur opperen? Is bijna die 29 uur die ze willen en toch maar 3 dagen. Ik ga zelf ook terug van 4x9 naar 3x9 uur na mijn verlof.
    Moet natuurlijk wel haalbaar zijn met opvang want t zijn lange dagen. Maar 9 uir op een dag werken is wel goed te doen.
     
  4. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Kaart het ruim voor je verlof aan, maar niet in je proeftijd en geef jezelf wel eerst de kans om te laten zien dat ze je terecht gekozen hebben.
    Hou er wel rekening mee dat ze misschien niet akkoord gaan en dat je dan aan die 29 uur vast zit. Je kan ook nog niet meteen gebruik maken van ouderschapsverlof. Maar bovenal, bekijk ook of je je werk uberhaupt kan doen in minder uur, dat is ook niet altijd zo. En geef jezelf ook de kans om te bedenken of je ook in je nieuwe baan minder wil werken.
    Succes met je gesprek!
     
  5. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij moet je een bepaalde periode (ik dacht een jaar) bij een werkgever werken voor je arbeidstijdvermindering aan mag vragen. Zoek het even op op internet, want als dat zo is, kun je het misschien beter nu zeggen dan pas over 2 maanden...
     
  6. TmvD

    TmvD Bekend lid

    10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet om wat voor een baan het gaat maar ik zou not amused zijn als wij een nieuwe collega aannemen (kdv) voor een bepaald aantal uren en dat dan blijkt dat ze minder wil werken. Nou gaat dat bij ons in de organisatie ook niet zomaar. Als je bij ons een contract hebt voor een bepaald aantal uren moet je met je (2) andere collega's de week rond maken. Als je dus aangenomen word voor 24 uur (3 dagen) kun je dus niet zomaar terug naar 2 tenzij je collega's bereid zijn allebei 4 dagen te werken. Dit alles voor de rust op de groep.

    Mijn mening is als je nu al weet dat je die 29 uur niet wil werken, waarom solliciteer je dan?
     
  7. Sabine1991

    Sabine1991 Niet meer actief

    Hee! Bedankt vd tips! Toen ik de brief schreef wist ik niet dat ik zwanger was..vandaar dat ik solliciteerde. Hmm..ja ik kan het overleggen toch, wel sowieso alles aankaarten voordat ik een contract teken. Zij kunnen ook de keuze maken het niet te doen. Maar wie weet kan ik wel een aantal uurtjes thuis werken. .. Vind het wel spannend! Maarja toen ik er achter kwam dat ik zwanger was wilde ik ook niet meteen het gesprek afzeggen. Moeilijk!
     
  8. Bri

    Bri Niet meer actief

    Als je nu werk hebt, en daar niet weg hoeft, zou ik volledig open kaart spelen in deze sollicitatie. Wel pas bij het contractgesprek, dus als ze al hebben aangegeven dat ze je willen hebben.

    Waarom? In je proeftijd komen ze er misschien achter dat je zwanger bent. Als dat een probleem is voor die organisatie, kunnen ze je er heel erg makkelijk weer uit zetten. En dan heb je geen baan meer.
    Door het nu te zeggen kan het ook mis lopen met die sollicitatie, maar dan heb je in elk geval je huidige baan nog.

    Als je nu geen werk hebt, heb je veel minder te verliezen. Dan kun je het riskeren door het pas te vertellen als je (bijvoorbeeld) 12/13 weken zwanger bent. Dat vinden de meeste mensen ook een vrij normale termijn. Veel langer zou ik er niet mee wachten.

    Wat betreft het minder willen werken: vragen staat vrij. Maar het kan geweigerd worden.
     
  9. Minnimouse

    Minnimouse Actief lid

    15 nov 2009
    311
    0
    0
    Hee, lekker egoistisch zijn hoor, bedrijven zijn ook heel opportunistisch. Mondje dicht tot je handtekening staat en je door je proeftijd bent. Ik ben 22 weken en kan het nog aardig verhullen met wijde kleding als ik zou willen. Je kunt het proberen wat betreft het teruggaan in uren maar ik denk niet dat ze akkoord zullen gaan. Ze zoeken immers iemand voor 29 uur....
     
  10. MamaR

    MamaR Fanatiek lid

    4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Dit vind ik echt niet netjes! En jezelf dan nog afvragen hoe het kan dat bedrijven moeite hebben om zwangere vrouwen aan te nemen omdat er toch vaak gezeik door komt.. Door wat jij zegt dus..

    Ik snap werkelijk het probleem niet. Ts wil geen 29 uur werken, dat kan ze beter gelijk aangeven zodat er misschien wel wat geregelt kan worden. Op het moment dat ts pas veel later aangeeft minder te willen gaan werken kan ze er alsnog uitgegooid worden..

    Zoals ik al eerder heb aangegeven begrijp ik heel goed dat ts nu nog niet wil vertellen dat ze zwanger is, maar vind dat je in deze situatie weinig andere keus hebt dan gewoon eerlijk zijn.

    Nee, om willens en wetens te gaan liegen vind ik echt belachelijk!
     
  11. medinalil

    medinalil Bekend lid

    25 mrt 2013
    799
    1
    16
    @ MamaR ben het met je eens.
    Waarom ga je solliciteren voor een baan maar de uren eigenlijk niet wil werken? je hebt nu nog een baan ken je beter wachten tot je verlof voorbij is en dan gaan solliciteren of je speel open kaart met t bedrijf waar je aan het solliciteren ben, je zult wel scheven gezichten krijgen als je het pas vertelt als je bent aangenomen....
     

Deel Deze Pagina