Mag huisarts gegevens verstrekken aan werkgever, zonder schriftelijke goedkeuring??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door charliegirl123, 27 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Beiden hebben fout gehandeld. Een werkgever mag niet eens contact opnemen met een huisarts. En een huisarts mag geen antwoord geven op dit soort vragen. Volgens mij ook niet na mondelinge toestemming. (Ik vind dat in ieder geval erg onverstandig als artsen dit alleen op basis van een mondelinge afspraak doen! Het beroepsgeheim is zo belangrijk dat ze dit echt alleen na schriftelijke toestemming zouden moeten doorbreken.)
     
  2. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je kan zelf ook een afspraak met de arboarts aanvragen toch? Of je gewoon ziek melden, dan moeten ze wel.
    Wat betreft die mondelinge toestemming, als jij je niet herinnert dat je dat gezegd hebt, wie bewijst dan dat het zo is? Je werkgever hangt ook een l*lverhaal op over het advies van de huisarts en dan heb jij in ieder geval het punt dat je werkgever in ieder geval van jou geen toestemming had om te bellen.
     
  3. charliegirl123

    23 feb 2013
    32
    0
    0
    Ik weet niet eens of mijn werkgever wel een arboarts heeft, want hij heeft er niks over gezegd. Heb me nu ook ziek gemeld en wacht op een bericht van de arbo. Ik had mn werkgever wel toestemming gegeven dat hij wel contact mocht opnemen met de huisarts, omdat ik niks te verbergen heb. Maar nu heeft de huisarts niet met die woorden gezegd tegen de werkgever dat ik beter thuis kon blijven, dus nu komt het er op neer dat ik aan het liegen ben geweest. Het is belachelijk dat t op zo'n manier moet.. Net alsof moet ik eerst maar even bewijzen dat ik niet lieg, slaat echt nergens op. Als ik telkens harde buiken krijg enz. moet ik het dan eerst vastleggen op camera, voordat mn werkgever me gelooft? Ze denken idd alleen maar aan hun eigen. Terwijl ik zo vaak voor mn werk heb klaar gestaan, jammer dat je stank voor dank krijgt.
     
  4. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als mijn werkgever zo met mij om zou gaan en achter mijn rug om mijn huisarts zou bellen om mij te "controleren" dan zou ik mezelf inderdaad ook volledig ziekmelden. Is ie helemaal gek ofzo...laat de arboarts dan maar een oordeel vellen.
     
  5. soortje

    soortje Actief lid

    2 nov 2010
    205
    0
    16
    NULL
    NULL
    En crisis of geen crisis...ik ben echt van mening dat veel werkgevers tegenwoordig denken alles te kunnen maken onder t motto van: "voor jou 30 anderen".
     
  6. charliegirl123

    23 feb 2013
    32
    0
    0
  7. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Snel contact opnemen met het UwV, zij horen dit soort dingen te weten en zij kunnen je ook adciseren wat je nu kan doen. Succes!
     

Deel Deze Pagina