Mag je haring en makreel tijdens de zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Followyourdreams, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Misschien zit ik hier niet helemaal goed maar dan hoor ik het wel !

    Ik word soms wat moe van wat wel niet mag tijdens de zwangerschap , sommige dingen zijn vrij onduidelijk ..
    heb vandaag twee haringen en een broodje makreel gegeten .

    Nu lees ik dat het wel mag maar moet het vers zijn ivm kans op listeria als het verpakt heeft gezeten .

    De vis was in Harderwijk aan de haven neem aan dat het gewoon vers was ? En zo niet zou het heel erg zijn ?
     
  2. Monique93

    Monique93 Fanatiek lid

    14 aug 2015
    3.160
    570
    113
    Haring en makreel mogen beide niet tijdens zwangerschap.
     
  3. Monique93

    Monique93 Fanatiek lid

    14 aug 2015
    3.160
    570
    113
    Heb het nog even voor je opgezocht bij het voedingscentrum.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Ik heb een paar keer een broodje haring gegeten bij de visboer vandaan. Weet wel dat vacuüm verpakt uit de supermarkt wordt afgeraden, dat zou ik dus niet eten.

    Maar zolang je er geen kilo's van naar binnen werkt, zou ik me er niet te druk om maken. Maar dat ben ik :)
     
  5. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Vacuüm verpakt mag in ieder geval niet ivm vergrote kans op listeria. Haring vers van de visboer eet ik ook, voorheen mocht dat ook gewoon. Overige gerookte vis eet ik niet maar is meer omdat het moeilijk aan te tonen is of het echt vers vers is. Zou ik zeker weten dat gerookte zalm bijv door een restaurant zelf gerookt is eet ik het wel.. makreel weet ik noet of er verder nog bezwaren aanzitten als hij echt vers is
     
  6. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Tegenstrijdig allemaal he ..
    kijk dit vond ik !

    Veilig profiteren van al het goede uit vis
    Omdat er maar al te vaak gecommuniceerd wordt wat je vooral NIET mag eten, hier een rijtje vissoorten die je WEL kunt eten:
    – Verse haring van de visboer
    – Verse gerookte makreel van de visboer
    – Verse makreel van de visboer (goed doorbakken)
    – Verse gerookte zalm van de visboer
    – Verse (wilde) zalm van de visboer (goed doorbakken)
    – Zalmfilet uit de supermarkt (goed doorbakken)
    – Tonijn uit blik (maximaal 2 keer per week)
    – Zalm uit blik (maximaal 2 keer per week)
    – Kabeljauw van de visboer of uit de supermarkt (goed doorbakken)
    – Sardientjes
    – Verse forel van de visboer
     
  7. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    De regel geen roofvis is nog relatief nieuws en dus niet overal overgenomen. Reden is dat die producten hoog in kwik zijn en veel kwik is schadelijk voor de ontwikkeling van het kind. Ook de reden dat tonijn uit blik bijvoorbeeld niet meer mag. Richtlijn is van halverwege 2018. Het gaat hier dus om stapeling (hoe meer hoe slechter). Hoe priller de zwangerschap, hoe slechter de kwik (omdat het kindje nog klein is is de belasting in verhouding hoger)
    Persoonlijk denk ik dat als je het heel zeldzaam eens doet er niks mis mee is. 2 haringen en nog een broodje makreel vind ik best fors in zo'n prille zwangerschap, maar die afweging moet je verder zelf maken.

    Reden dat je geen vacuum verpakte vis mag eten is omdat listeria zich daar in kan manifesteren. Dit kan schadelijk zijn voor het kind en een miskraam opwekken. Er is dus geen stapelingseffect (hoe meer hoe slechter), maar een welles/nietes effect (je hebt pech listeria op te lopen, of je hebt het niet). Listeria is (erg) zeldzaam, maar wel zeer ernstig in een zwangerschap.
    Ik ben zelf heel terughoudend met alles dat risico op listeria kan opleveren, ik vind het het risico niet waard, maar ook daar zul je zelf de afweging moeten maken wat je wel en wat je niet wil.

    Of de vis bij de visboer echt vers is en niet uit de vacuum is moeilijk te zeggen. Ik heb zelf het risico vermeden en mijn schoonvader gevraagd om als hij op kraamvisite komt langs de palingrokerij te gaan om eerst paling te halen voor me :roflmao:
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Clueless01

    Clueless01 Fanatiek lid

    28 jun 2016
    2.362
    1.779
    113
    Je vind van alles op internet, kan je knettergek maken. Maar wat ik doe is gewoon op Voedingscentrum kijken, zij hebben een actueel advies. en daarop staAt dat zowel haring als makreel niet mogen.
     
  9. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Oké ..
    Volgende keer
    Maar laten staan dus .. zou het kwaad
    Kunnen ??
     
  10. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Nee kan heus geen kwaad van dat ene keertje.


    Overigens mag volgens mijn verloskundige verse haring zeker wel. Zitten gezonde vetten in zelfs
     
  11. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Jaa dat dacht ik dus ook .. nja sla het voor alle zekerheid maar
    Over helaas ,
    Vind het zo lekker juist !
     
  12. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Vooral verse nieuwe haring vond ik begin van de zwangerschap VERRUKKELIJK. Heb dat echt een aantal keren gegeten. Zeker 2 x per week. En merkte ook dat ik er fitter van werd.
     
  13. Bezige bij

    Bezige bij Fanatiek lid

    6 mrt 2016
    1.874
    1.653
    113
    Vrouw
    Gerookte makreel heb ik wel een keer gegeten in vorige zwangerschap.
    En verse haring van de visboer heb ik beide zwangerschappen gegeten en mijn verloskundige zegt zelfs dat als je het af en toe een keer eet alleen maar gezond is door de vetten die in de vis zitten.
     
  14. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Misschien ben ik wel heel makkelijk hoor, maar ik zou je niet gek laten maken. Mijn zus was enorm verbaasd over wat ik allemaal niet zou mogen eten volgens het voedingscentrum!

    Wel vind ik het belangrijk om te weten waar het product vandaan komt en hoe het verpakt is geweest , want al daar geen antwoord op gegeven kan worden dan laat ik dat product liever liggen.

    Sinds de zwangerschap laat ik met liefde vis staan dus tegen dit probleem loop ik niet. Wel zou ik er gewoon om letten dat je met mate dit soort producten eet.

    Maar die lijst van het voedingscentrum laat ik aan me voorbij gaan. Gewoon gezond verstand lijkt mij voldoende! En alles met met mate ;)
     
    Nieuwsgierigbijtje vindt dit leuk.
  15. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Nee joh!

    De kwik in roofvis stapelt zich op in je lijf, dus geen gewoonte van maken, maar die ene keer kan heus geen kwaad. En volgens mijn verloskundige mocht ik best eens een of twee harinkjes van de kraam eten als ik daar trek in had (en dat zei ze vorige week nog).

    (Overigens, mijn vorige zwangerschap wist ik pas met 12 weken. November zwanger geraakt, dus ook de feestdagen. Rauwe kaas, rauw vlees, osseworst enzo, wijntjes en de bijbehorende pijnstillers tegen de katers, allerhande vis en sushi (sashimi was mijn lievelings), irish coffeetjes, geiten geknuffeld met mijn buurjongetjes, alles wat verboden is tijdens de zwangerschap, zeg maar. En geen foliumzuur. Nu is mijn dochter 4, doet het supergoed en ze is extreem slim, juf denkt aan hoogbegaafdheid. Niet dat ik nu zeg dat je maar alles moet eten en drinken, maar die visjes vallen reuze mee ;P)
     
    Followyourdreams en Nieuwsgierigbijtje vinden dit leuk.
  16. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Haha jee ! Moet hier wel om lachen , je stelt me iddgval gerust dankjewel !! Xxx :)
     
    Djoess vindt dit leuk.
  17. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.673
    33.039
    113
    Volgens mijn gyn mag ik gewoon 2x per week een haring van de kraam eten. Niet uit de supermarkt! Mijn gyn vindt dat het Voedingscentrum doorslaat. Rauw vlees, alcohol, roken, rauwe kaas: nee dat mag niet.
    Ik zou me geen zorgen maken hoor! Maar als het niet goed voelt voor de toekomst gewoon niet doen!
     
  18. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Jaa precies , natuurlijk neem je alles wat niet mag voor lief zonder problemen ! maar het spreekt elkaar kwa vis enorm tegen , op de meeste sites lees je dat juist met name haring erg goed is tijdens de zwangerschap voor de baby ..
    oké die makreel was misschien niet slim ? Maar las dat het in mindere mate wel mag ..
    nja makreel doen we maar niet meer maar die nieuwe verse haring is toch zoooo lekker
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  19. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    zie:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    Ik ga morgen denk ik een broodje makreel eten:cool:
     
    Followyourdreams vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina