Mag je na een keizersnede bij een volgende zwangerschap kiezen voor een keizersnede (gentle sectio)?

Discussie in 'De bevalling' gestart door juf21, 9 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Hoi meiden,

    Ik ben zwanger van onze tweede en wil heel graag een gentle sectio. (Ik heb hier mijn redenen voor, maar dat is een lang verhaal.)

    Mijn vraag is:
    Mag je bij een tweede bevalling altijd kiezen na een eerste ks? Wanneer ga je het hierover hebben? Ik durf het nog niet aan te kaarten, maar het houdt me wel bezig.
     
  2. Mammie79

    Mammie79 Actief lid

    28 aug 2014
    266
    81
    28
    Ik mocht hier kiezen nadat de eerste een spoedsectio was geworden na inleiding.

    Bij de 2e gekozen om het toch op de natuurlijke manier te proberen, gyneacoloog had geen redenen dat het niet zou lukken. Wederom een inleiding welke na 16 uur toch helaas weer eindigde in een spoedkeizersnede.

    Bij een evt 3e is er geen keuze meer. Dit wordt zoiezo een keizersnede.
    Achteraf jammer dat ik bij de 2e niet gelijk voor een sectio heb gekozen, deze bevalling vond ik heel zwaar evenals het herstel. Maarja...als je alles op voorhand weet is het makkelijk.
    Succes! Eerst nog lekker genieten van je zwangerschap
     
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Als jij aangeeft het niet te zien zitten heb je bij mijn weten recht op een geplande Ks. Ik mocht bij de derde (2e ks) ook kiezen en uiteindelijk was zelfs het advies om te kiezen voor een ks. Viel me ook 100% mee! Stond de ochtend erna alweer zelf te douchen en 28 uur na de ks was ik thuis.
     
  4. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik heb alvast bij gynaecoloog geïnformeerd hoe eventueel 2e zwangerschap /bevalling zou verlopen ivm prematuur dochter. Buiten extra controles etc. Wordt in week 34 bij mij geboorte besproken. Afhankelijk van situatie kan ik kiezen Ks of vaginaal.

    Denk dat iedereen die keuze krijgt, misschien wat later maar mijn dochter was er al met 36 weken.

    Als zo mag zijn ga zelf wel voor normale bevalling. Ik vond mijn ks vreselijk en heb 3 jaar later nog last. Maargoed dat blijft persoonlijke keus
     
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ligt aan de reden voor de sectio. Mijn eerste was een sectio vanwege NVO en foetale nood maar bij de tweede had de gynaecoloog een sterke voorkeur voor vaginaal. En dat ging goed. De derde dreigde een sectio te worden vanwege stuitligging maar ze draaide met ruim 37 weken alsnog en wederom probleemloos vaginaal. Wel alle met ruggeprik. Ik kan niet zonder.
     
  6. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik mocht bij de tweede kiezen. Besloten om vaginaal te proberen maar wegens niet vorderende ontsluiting toch een keizersnede geworden.
     
  7. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik mag nu vaginaal bevallen en dat wil ik ook graag, ik heb geen idee of ik nu mag zeggen dat ik perse een sectio wil. Mijn oudste was te groot om in te dalen maar dat heeft in principe niets te maken met deze zwangerschap. Ik denk dat het dus ligt aan de reden waarom je eerste bevalling een sectio was en wat de verantwoordelijke gyn er van vindt.
     
  8. Mango393

    Mango393 Bekend lid

    4 mei 2015
    602
    101
    43
    Ik had een spoedsectio vanwege foetale nood. Ik mocht inderdaad deze keer kiezen. Ik heb toevallig net het gesprek over bevalling gehad met 23 weken.
     
  9. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Ik heb het idee dat het verschilt tussen ziekenhuis en arts, maar net wie je treft.
    De reden van de eerste ks was bij mij vroeggeboorte, dus geen problemen met mijn lichaam verder.
    Spannend..
     
  10. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier mocht ik ook kiezen na de eerste ks. Ik ben bij de tweede vaginaal bevallen, maar dat ging ook niet van harte. Ik wil nu een geplande ks.
     
  11. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Mijn gyn had de sterke voorkeur voor een vaginale bevalling bij mijn tweede. De eerste was een spoedkeizersnede ivm foetale nood. Ik wilde graag de keizersnede. De gyn zei toen ook dat ik daar de laatste stem in heb. Uiteindelijk leek haar een keizersnede ook verstandiger maar dat was weer om andere redenen. En toen heb ik echt een geweldige bevalling gehad :) geplande keizersnede dus.

    Oja en ik begon er gewoon zelf over hoor. Kan best!
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Mijn eerste is geboren via een spoedks. Kon er niet door omdat ze verstrengeld zat in de navelstreng. Bij de 2e werd mij bij 17 weken al gevraagd of ik vaginaal wilde bevallen of weer een ks wilde. Bij 36 weken werd me dat nogmaals gevraagd. Ik koos voor vaginaal, omdat ik ook nog een dreumes van 1j4m had. Dit is gelukt.

    Bij de 3e kreeg ik weer de keus. Ook dit keer gekozen voor vaginaal en, ondanks grote en zware baby, weer gelukt.
    Mochten we ooit een 4e krijgen dan mag ik weer kiezen.

    Mijn zus is van de eerste ook via ks bevallen en zij wilde bij de 2e graag weer een ks, maar zij kreeg geen keuze.

    Ik ben bevallen in het zgt in Almelo, mijn zus in hardenberg.
     
  13. Bebis

    Bebis Actief lid

    3 mrt 2015
    189
    52
    28
    Ik heb de keuze gekregen tussen een gentle sectio en vaginale bevalling voor de 2de en ik heb direct voor een gentle sectio gekozen vanwege eerdere dramatische bevalling. Dit heb ik tijdens de intake met de VK besproken. Rond 20 weken ben ik naar het ziekenhuis gegaan en daar hebben ze in het kort info gegeven over de gentle sectio. Met 35/36 weken word ik overgedragen aan het ziekenhuis en dan zal ik meer informatie krijgen.

    Ik zou het direct aankaarten bij de VK. Juist het bespreekbaar maken lucht op.

    Succes!
     
  14. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Mijn gyn (Tilburg) vertelde dat me dat je als zwangere (en dus als baas over je lijf) sowieso mag kiezen. Ook als het je eerste is. Wordt niet echt duidelijk aangegeven he o_O
    Ze zullen keizersnee niet direct voorstellen maar het mag dus altijd. In ons ziekenhuis in ieder geval. Zou t gesprek dus gewoon open gooien.
     
  15. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb dit onderwerp direct ter sprake gebracht bij de verloskundige. Ik ben nu 9 weken en heb maandag een afspraak bij de gyneacoloog om ascal te bespreken (ivm te laag geboortegewicht dochter) en alvast stukje bevalling (ik heb ook een heftige bevalling gehad die eindigde in spoedkeizersnede, wat ik zo dus nooit meer mee wil maken!) puur voor mijn gemoedsrust. Ik zou dit dus gewoon aangeven.
     
  16. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Lijkt me toch wel apart, een sectio is gewoon een operatie.
    Als ik morgen vraag of ze mijn blinde darm willen verwijderen denk ik niet dat ik zo 1,2,3 een chirurg gevonden heb die dat doet.
    Als je eerder een sectio hebt gehad is die keuze natuurlijk anders, maar als het je eerste bevalling is lijkt het me niet dat gynaecologen in de rij staan voor een sectio.
     
    Juul75, jolien 1986 en Bootcamp babe vinden dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Nou dat vind ik wel apart eerlijk gezegd en ik herken het ook niet. Ondanks weer een groot en niet ingedaald kind had ik geen keuze. Moest het gewoon vaginaal proberen
     
  18. kleineM

    kleineM Fanatiek lid

    7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    #18 kleineM, 12 sep 2018
    Laatst bewerkt: 12 sep 2018
    Oké dan niet. :roflmao: Kan alleen vertellen wat de mening is van deze gyneacoloog.

    Maar misschien heb ik het dan verkeerd begrepen en bedoelde ze na 1e keizersnee. Dat kan natuurlijk ook.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Ik had ook na een eerdere ks geen keuze ;)
     
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Maar dan kan het nog wel zo zijn dat die gyn dat bedoelde. Jij hebt dan misschien geen keus gehad. Ik heb na een eerdere ks 2x de keuze gehad;)
    En vragen kan altijd. Heeft mijn zus ook gedaan en die moest het vaginaal proberen.
     
    kleineM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina