mama's in het buitenland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door AMS, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    Hier een mama in de States. Mijn man is amerikaan. Ik zag wat onderwerpjes langskomen zoals H1N1 prik, sinterklaas en taal.
    Wij laten onze zoon niet vaccineren tegen H1N1. Hij heeft wel zijn normale seizoens griep prik gehad.
    Sinterklaas wil ik hem wel graag wat van meegeven maar hij is nu nog te jong om het te beseffen, dus misschien volgend jaar.
    En wat betreft taal... Ik spreek Nederlands tegen hem maar heb het er eigenlijk best moeilijk mee. De reden daarvoor is dat ik 99% van de dag engels spreek en dus ook automatisch engels tegen hem spreek. Ik spreek zelfs engels tegen de hond, kan je nagaan... :) Waar het op neerkomt is dus dat ik moet nadenken over wat ik wil zeggen en het dan bewust in het nederlands moet uitspreken. Het klinkt raar ik weet het. Maar misschien dat als jullie dit nu lezen dat je het wel een beetje herkent?

    Ik zeg jullie nu al dat ik niet goed ben in reageren op iedereen, dus gebruik dat niet tegen mij als ik niet veel schrijf ;)
     
  2. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    Ik probeer, zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, Nederlands te spreken en mijn man spreekt Engels tegen hem. Hoewel mijn man soms probeert te zeggen wat ik zeg en dat brengt soms hilarische momenten met zich mee. Maar dat is weer een ander verhaal! ha ha
    Wat betreft andere talen die tegen onze zoon gesproken worden en die hij later ook zal begrijpen en misschien ook spreken. Mijn schoonouders spreken Spaans en Cajun tegen hem.
    We zien ze niet erg vaak maar tegen alle kleinkinderen spreken ze hun eigen moedertaal en ze begrijpen het allemaal en spreken ook een woordje hier en daar.
    Heel toevallig komen ze vandaag naar hier voor een paar dagen om Thanksgiving te vieren :) De komende dagen ben ik dus al zeker niet vaak online te vinden.
     
  3. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Tatlim: heb jij je man daar leren kennen? Spreek je ook goed Turks? Ben ooit begonnen om het te leren omdat ik het zo leuk vond maar nu al een tijdje niet meer geweest dus ligt het leren ook weer wat stil!

    Lynnami: ik denk dat dat komt omdat jouw man ook Engels spreekt. Mijn man en ik zijn allebei Nederlands dus we spreken thuis gewoon Nederlands, hoewel ik mezelf er wel op betrap dat ik vaak een Frans woord gebruik bij mijn zoon. Als je beide een andere taal spreekt denk ik dat je automatisch meer in de taal gaat spreken die je beide sprteekt. Of spreekt je man ook Nederlands?
     
  4. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    Nee mijn man spreekt geen nederlands, hij probeert het wel soms :)
    Dat zijn dan leuke momenten. ha ha
     
  5. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Lynnami: Ja kan me voorstellen dat dat soms hilarisch is. Nederlands is niet makkelijk :D
     
  6. Esila

    Esila Fanatiek lid

    17 sep 2006
    2.389
    831
    113
    Ja, ik heb mijn man hier in Alanya leren kennen terwijl ik werktte in een ziekenhuis (als receptioniste). Ik spreek inmiddels vrij goed Turks, ik moet en wil het ook goed kunnen gezien mijn schoonfamilie geen enkele buitenlandse taal spreekt en natuurlijk omdat het helpt qua inburgering, ik wil er ook gewoon 'bij horen'. Leuk dat jij er ooit aan begonnen bent, ben je nog van plan het weer op te gaan pakken ?
     
  7. Ninette

    Ninette Bekend lid

    9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    tatlin, lekker dat je aan de kust woont zeg! Mn vriendinnetje uit ankara gaat ook vaak naar de kust, ze vindt het er prachtig!
    De turkse keuken spreekt mij gek genoeg minder aan, weet ook niet waarom.

    Me 2, nee, het zal zelfs eerder dan 9 december worden denk ik. Mn gyn wil me volgende week al inleiden als ik dan nog niet bevallen ben.
    Nyon is hier 10 minuten vandaan, hihi, wie weet kennen we elkaar wel! :)

    Lynnami, ik herken zeker wat je zegt, ik heb het ook moeilijk met het nederlands spreken omdat wij thuis dus gezamelijk Frans spreken, soms vind ik het dan zo knap dat mn zoontje een goeie zin maakt (in het Frans dus) dat ik het dan moeilijk vind om in het nederlands te antwoorden. Maar nu ik wat meer met hem thuis ben vanwege mijn verlof, merk ik dat zn Nederlands echt weer met sprongen vooruit gaat, dus het loont wel om het vol te blijven houden. Verder heeft hij ook Nederlandse dvdtjes en dat soort dingen, jip en janneke cdtje voor in de auto, hahaha.
     
  8. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ninette: Ja inleiden zijn ze hier niet moeilijk mee. Onze 2de lag in een stuit en mocht ook gewoon kiezen wanneer de keizersnee was. Ik was als te dood dat de weeen zouden beginnen en ik dan een spoedkeizersnee moest dus ze is 2 weken avn tevoren gehaald. Niets van een week van te voren en liever nog later zoals in NL (onze eerste kwam ook eerder en wilde dus soweieso niet wachten tot op de laatste week). Dat zijn nu dnigen waar ik zo blij mee ben hier!
    Ja hier ook veel Nederlandse DVD's bewust omdat ze overdag bij de oppasmama alleen Frans spreken en kinderliedjes op CD in Nederlands ed.
    Wij kennen elkaar niet denk ik omdat ik hier helemaal geen Nederlanders ken hahahahaha! Maar wellicht wel eens ind e supermarakt gezien hahahah Wij wonen ook 5 a 10 min van Nyon. Wellicht een keer bij elkaar op de koffie als we niet hoeven te werken?

    Tatlim: kan me helemaal voorstellen dat je snel goed Turks wilde spreken ivm je schoonfamilie en de inburgering. Het is zoveel makkelijker in een 'vreemd' land als je de taal spreekt.
    Ik hoop ooit weer verder te gaan met mijn cursus Truks. Ik zie in jouw banner in ieder geval bijvoorbeeld "klein prinsesje" staan. En ik weet ook dat groot "bujuk" is :D Helaas kan ik nog niet echt goed zinnen maken maar weet wel wat woorden. Spreek je de naam van jullie dochter ook uit "Djelile"?
     
  9. Ninette

    Ninette Bekend lid

    9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    hahaha, nee, dan kennen we elkaar inderdaad niet, misschien dan na mn bevalling inderdaad eens koffie drinken, hahaha, gezellig!

    Als ik een paar dagen niet reageer dan lig ik in het ziekenhuis hoor, hier lig je ongeveer een week in het ziekenhuis na de bevalling.

    Me2, ik zit morgen ook op 2 weken voor de datum, mn 1e kwam een maand te vroeg, maar die 2 weken eerder noemen ze hier 'op tijd' dus inleiden doen ze eigenlijk niet moeilijk over inderdaad. Ze vroegen me gister al of ik dat wilde, maar ik vond het zelf nog wat moeilijk.
     
  10. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    @AMS: wat een goed plan om een topic voor mama's in het buitenland te openen! Ik schuif dus door :)

    Wat betreft het meertalig opvoeden van kinderen, ik ben zeker geen expert maar wij hebben een workshop gevolgd over dit onderwerp. Als je wilt dat je kind 2 talen als moedertaal leert is het heel belangrijk dat je super consequent bent in het spreken van je eigen moedertaal tegen je kind. Dus geen talen/woorden gaan mixen. Een kind leert in het eerste levensjaar 40% van de taal dus vanaf dag 1 is dat al belangrijk. Dat je met je partner een andere taal dan met je kind spreekt is geen probleem. Je kind snapt dat en dat zal niet voor verwarring zorgen. Ik heb ergens nog wel de hand-outs van die workshop als iemand dat interessant vind en je kunt hier ook heel veel terugvinden: Home | Meertaligheid - Kind en Taal
    Ik spreek alleen Nederlands met mijn dochter en mijn man alleen hebreeuws. Ik spreek uitstekend Hebreeuws maar zal nooit zonder accent spreken en mis de woordenschat die mijn man heeft. Mijn dochter zou dus best Hebreeuws van mij kunnen leren maar het zou dan een tweede taal worden en niet een tweede moedertaal. Dat is eigenlijk het verschil. Net als de mensen die onderling Engels spreken met hun partner. Je kind leert dan Engels als tweede taal, niet als moedertaal. Oh ja, tijdens de workshop werd wel gezegd dat het een hele hoop energie kost voor de ouder die niet in de taal van het land spreekt. Op een gegeven moment zal je kind zich gaan afzetten en dan is het extra moeilijk om door te zetten. Misschien moeten we tegen die tijd maar een groep openen voor ouders die meertalig opvoeden ;) Ik kan nog wel even doorgaan maar het is al een lang verhaal, dus laat het hierbij :)

    Hier wordt er ook sinterklaas gevierd door de Nederlanders. Ze huren een boot en daarop mogen de kinderen meevaren met sint en pieten. Indie is nog te klein maar ik denk dat we toch maar even gaan kijken (vind het stiekem zelf ook wel leuk ;))!
     
  11. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Noralie: dat is dus inderdaad precies zoals ik het altijd heb begrepen over het tweetalig opvoeden. Bij ons bestaat het probleem niet aangezien we beide Nederlands zijn, echter ze horen bij de oppasmama de hele dag Frans en onze zoon (onze dochter is nog te klein) heeft de voorkeur voor Frans......
     
  12. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Noralie, bedankt voor de link! Deze site kende ik nog niet en er staan voor mij toch weer wat nieuwe dingetjes op...

    Hoe zit het bij jullie met controles van de baby? Vanaf wanneer moeten jullie langs de kinderarts? Hier is dat namelijk met 2 maanden pas de eerste keer. Ik vind dit zelf erg laat, ze gaan ook dan pas het gewicht controleren etc.
     
  13. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    Precies wat je zegt. Ik heb een Nederlandse vriendin hier met een dochter van 8 jaar. Zij is zich vorig jaar heel erg gaan afzetten en beginnen weigeren om nog maar een woord Nederlands te spreken. Haar mama en ik spreken Nederlands tegen haar en zij antwoord in Engels.
     
  14. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haaihaai!

    Hier een mama die ook in het buitenland woont. Heb 2 dochters van 3 (bijna 4) en 1 (16 maanden) jaar. Ik woon in het oosten van Frankrijk en ga eind dit jaar richting Parijs (Yvelines).

    Ik spreek NL met mijn meiden, mijn man Frans, en mijn man ik spreken Engels samen (om het makkelijk te maken, haha :D)

    Mijn oudste dochter is nu volledig tweetalig. Al kiest ze wel steeds meer voor het Frans. Mijn jongste zegt nog helemaal niks ;) maar dat schijnt wel vaker zo te zijn met kinderen die tweetalig worden opgevoed, dat ze laat gaan praten. Ze begrijpt alles wel, dus neem aan dat er straks gewoon ineens volzinnen uitkomen :p (en dan in 2 talen, haha).

    Ben nu zwanger van de derde, dus ben benieuwd hoe dat allemaal gaat hier (ben van de eerste 2 in NL bevallen).

    Liefs Elea
     
  15. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Elea: heb ook vaker gehoord dat 2-talige kidneren laat gaan spreken. Ik vind dat onze zoon ook laat is gaan spreken (hij is volgende maand 2). Pas bij 17 maanden kwamen er echte woorden en hij spreekt nog steeds geen zinnen, althans geen zinnen waarin wij Nederlands of Frans kunnen ontwaren hahahahah,maar zoals jij ook al zei, hij begrijpt alles in beide talen dus zal wel goed komen!

    AMS: hier ook pas met 2 maanden naar de kinderarts de eerste keer (hier heb je geen consultatie bureau je gaat voor alles naar de kinderarts)
     
  16. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Inderdaad gaan kinderen die meertalig worden opgevoed later praten, dat zeiden ze tijdens die workshop ook. Het schijnt ook dat deze kinderen beter zijn in wiskunde en makkelijker nieuwe talen leren als ze groter zijn. Dat is dus nog een pluspunt van meertalig opvoeden :)

    @Lynnami: ik heb begrepen dat het niet zo goed is om toe te staan dat je kind jouw antwoord in een andere taal dan jij spreekt. Ben even kwijt waarom... Maar goed, het is uiteindelijk niet jouw kind ;)

    @AMS : Hier gaan ze trouwens na 1 maand naar het consultatiebureau en de kinderarts. Maar je mag altijd eerder naar de arts als je dat perse wilt.

    Wij overwegen trouwens om pas vanaf 1 jaar te gaan vaccineren maar ik heb me er nog niet voldoende in verdiept om dat met zekerheid te zeggen.

    @Elea: gefeliciteerd met je 3e zwangerschap! :)
     
  17. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Zou Ninette al bevallen zijn?

    Van het weekend hier de schoen gezet met wortel voor het paard en gisteren (voor het eerst) naar Sinterklaas geweest en onze zoon heeft hem en zwarte Piet een handje gegeven. Onze dochter vond het zingen voor de Sint het leukste :D
    Ze zijn daarna als een blok gaan slapen van al die indrukken. Echt heel leuk om te zien!!
     
  18. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    zo, ik was een weekje in Nederland, maar nu weer thuis!

    Erg leuk, zo met de Sinterklaas tijd! Er zijn natuurlijk ruim schoenen gezet bij opa en oma! En zaterdag hebben we hier thuis een Sint feest met de hollandse speelgroep. We hebben vorig jaar een Sint pak gekocht op Marktplaats met de groep! Heb er erge zin in.

    Ik merkte trouwens dat hij wat betreft praten erg vooruit is gegaan in een week. Hij praat opeens in zinnen. Misschien omdat hij in die week maar een taal hoorde? Of zou het toeval zijn... Ik heb het idee dat hij vrij gemiddeld is qua taalontwikkeling. Hij is net twee, en praat vergelijkbaar met andere kindjes van zijn leeftijd.
    Ik ken een hoop tweetalige gezinnen, en merk dat het vooral ligt aan de instelling van de ouders hoe goed ze in beide talen zijn. je moet gewoon heel consequent zijn en altijd in jouw taal je kind aanspreken. en veel boekjes lezen enzo. Soms hebben ze een fase rond de 3 jaar dat ze een taal weigeren. Maar meestal leren ze het prima. Ik ken ook een drietalig gezin. Een tijdje wilde het jongetje alleen Engels praten, terwijl mama Nederlands tegen hem sprak en papa Italiaans. Hij verstond het allemaal. Nu praat hij geloof ik weer alledrie.
    Mijn kinderen zullen beide moeten spreken. Thuis spreken we alleen Nederlands, op de creche alleen Engels. Ik ben ook erg benieuwd hoe het deze week op de creche gaat, hij heeft immers een hele week alleen Nederlands gehoord!
     
  19. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    wat betreft inenten weet ik nog niet wat ze hier gaan doen. Heb alleen wat gelezen in de krant, niets officieels gehoord... i
    ik twijfel nog een beetje, met name over mijn dochter van 7 maanden. ze krijgt bv, dus is het dan wel nodig?
     
  20. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Kaatje K, wat heerlijk dat je naar NL bent geweest, ben jaloers! Gelukkig gaan wij rond de kerst weer die kant op, lekker bijkletsen met vriendinnen en familie..

    Elea, klinkt hetzelfde als onze situatie met de talen (alleen spreekt mijn mijn spaans ipv frans). Merk je dat jou kinderen ook het engels oppakken of helemaal niet?

    Hier hebben we idd ook geen consultatiebureau, alleen de kinderarts. Het wegen moeten we zelf elke week in de apotheek doen en met 2 maanden de eerste controle en een vaccinatie..
     

Deel Deze Pagina