mama's in het buitenland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door AMS, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haha grappig het wegen in de apotheek :D

    Mijn oudste pikt wel flink wat van het Engels op ja. Ze wil zich graag met alles bemoeien he, dus zit ze echt gespitst te luisteren om te proberen te begrijpen wat we zeggen, haha. :p Ook geeft ze vaak antwoord als ik iets in het Engels (aan haar) vraag en met Engelse liedjes merk je duidelijk dat ze veel woorden echt kent of herkent. Maar haar voertalen zijn Nederlands en Frans.

    Liefs Elea
     
  2. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Breek ook maar eens in in dit draadje :). We wonen sinds begin dit jaar in Duitsland (schrijf ook in de Duitse mama's) en hebben een dochter van nu bijna 8 maanden oud. Ook zij wordt straks 3-talig opgevoed, maar nu is het eigenlijk meer 2-talig. Wij spreken onderling Fries met elkaar en tegen onze dochter, op het KDV wordt NL gesproken (Groningen) en de Duitse buren praten natuurlijk (plat) Duits tegen haar.... alhoewel ze dat nog niet echt "begrijpt" met haar 8 maanden :). Als ze straks ouder is zal er natuurlijk meer en meer Duits met/tegen haar worden gesproken ivm school enzo.
    Ik overweeg nog om haar straks nog naar Kinderkrippe te laten gaan ipv het KDV, zodat ze al meer Duits mee krijgt.

    Van de buurman hoorde ik trouwens dat zijn dochtertje (woont bij zn ex) naar een school gaat waar ze al vanaf hun 6e Duits, Nederlands en Engels leren. (NL omdat we in het grensgebied met NL wonen) Dit lijkt me op zich ook wel een goede oplossing voor het meertalig opvoeden, maar dat is dan wel drie dorpen verderop. Moeten we nog maar eens over nadenken. ;)
     
  3. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @Hopmarjanneke: Misschien een domme vraag, maar wat is kinderkrippe?
     
  4. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haha dat vroeg ik me nou ook al af (maar ben ook blond natuurlijk :D)
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is helemaal niet dom of blond hoor.... Kinderkrippe is gewoon kinderopvang op zn Duits :D
    Ik moet een beetje oppassen met mn taalgebruik geloof ik, ook op mn werk gooi ik er nogal eens een Duits woord doorheen en dan kijken mn Nederlandse collega's me wat :( aan......
     
  6. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Hopmarjanneke: voor ons in Zwitserland hier ook een school waar ze Frans en Engels krijgen en dan ook Nederlandse les (ik wil nl wel dat mijn kinderen iets van de Nederlandsse geschiedenis en taal leren, buiten het enkel spreken om). Ik heb zelf op een engelse school gezeten en heb toen heel veel van grammatica later moeten inhalen (gelukkig heeft mijn moeder Nederlands gestudeerd...)

    Elea: grappig dat wegen bij de apotheek....hier komt de verloskunidge dat bij je thuis doen als je dat wilt.

    KaatjeK: lekker even in Nederland geweest. Ik ben vrij vaak in Nederland maar altijd vboor mijn werk en dan is het zo gehaast en zie ik weinig mensen....Met kerst gaan we naar mijn ouders in de UK en daar komt mijn schoonmoeder dan ook heen :D
    Ik heb begrepen dat zolang de kdienren borstvoeding krijgen dat inenten niet nodig is omdat ze dan indien jij het krijgt de antistoffen van jou krijgt....(ik ben zelf 'helaas' net gestopt met bv. Mijn dochter is over een paar dagen 8 maanden)
     
  7. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat van het spreken enzo dat zal inderdaad wel goed gaan. Ik merk het ook bij de kinderen van onze buren. Zij wonen nu drie jaar in Duitsland, spreken gaat goed (nederlands en fries) maar schrijven dat gaat gepaard met nogal wat fouten. Dan gebruiken ze veel Duitse spelling of ze vertalen het één op één van uit het Duits.... dan krijg je dus gekke woorden.
     
  8. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    zo, ben ik weer even... heel erg druk geweest, aangezien ik sinds twee dagen weer aan het werk ben! Wel erg leuk. Er is een creche op mijn werk, zodat ik in de lunchpauze even bv kan geven. de autorit is wat minder helaas, lees gillende peuter..

    Hoe zit dat eigenlijk in jullie landen, hoe lang heb je verlof? Hier is het 52 weken. niet alles betaald, dat hangt van je bedrijf af... Ik krijg zelf 9 maanden volledig betaald verlof. ik vind het nederlandse verlof (16 weken toch?) extreem weinig, dus vroeg me af hoe het in de rest van europa is...
     
  9. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Hoi Kaatje, zit dan niet in Europa maar misschien wil je het toch weten? ;) Hier 14 weken betaald en je mag tot 1 jaar onbetaald. Minder nog dan in Nederland dus... De meeste vrouwen gaan voor 3,5 maand betaald + 3 onbetaald. Wij kunnen het ons gelukkig veroorloven om dat ook te doen. Moet er niet aan denken dat ik over anderhalve maand weer aan de slag moet en Indie met oppas of KDV... Wat ik heel raar vind hier is dat je officieel pas met verlof mag op de dag dat je uitgerekend bent. Wil je eerder dan moet dat of met een doktersverklaring of onbetaald (en dat gaat dan weer af van die andere onbetaalde periode).

    Ik ben trouwens wel beniewd naar de vaccinatieprocure in andere landen. Ik geloof dat er al eea over geschreven is bij zwanger in het buitenland maar haal het toch nog maar even aan... In ieder geval, hier worden de 1ste injecties al na de geboorte gegeven en daarna na 3 maanden. Wij hebben tot nu toe geen enkele injectie laten geven en overwegen sterk daarmee te wachten tot Indie 1 jaar is. Hoe is dat bij jullie?
     
  10. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    ja, dat bedoelde ik natuurlijk noralie, ik weet niet waarom ik europa zei? ben meestal wat meer wereldburger, heb m'n halve jeugd buiten europa geleefd!
    hier vaccineren ze met 2, 3 en 4 ,maanden, en dan weer met 13. weet uit m'n hoofd niet wat wat is...
    ik vind het toch wel iets beter dan in Nederland bij jou trouwens, omdat je wel de mogelijkheid hebt tot onbetaald verlof. hier is ook niet elk bedrijf zo genereus als het mijne helaas....
    de meeste mensen die ik ken hier nemen een maand of 9 verlof.
     
  11. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    #51 Lynnami, 4 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2009
    Hier niet in Europa maar misschien wil je het toch weten.
    Je krijgt 12 weken onbetaald zwangerschaps verlof en 12 weken onbetaald ouderschapverlof op voorwaarde dat je al minstens 12 maanden OF 1240 uur voor de huidige werkgever werkt. Er word dus NIKS voor je betaald, daarom ook dat de meeste mensen tot op het allerlaatst doorwerken en al vrij snel weer terug gaan werken. Meestal na 4 tot 6 weken zitten de mama's alweer op het werk.
    edit- Ik heb persoonlijk nog niemand horen klagen over het verlof. En ik ben gestopt met werken toen ik zwanger was, dus wat dat betreft kan ik niet uit ervaring spreken.
    En laat ik eerlijk zijn. Ik vind dat de Nederlanders verwend zijn, en maar klagen dat het nog niet genoeg is. Das mijn bescheiden mening hoor. ;)
     
  12. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier heb je vier maanden betaald zwangerschapsverlof. Hier werk je ook door tot de dag van de bevalling en als je voor de bevalling door je zwangerschap niet meer kunt werken gaat dit van deze vier maanden af.

    Ik had het geluk dat ik mocht stoppen met werken ivm rugklachten die niet aan de zwangerschap werden toegerekend en heb nu dus nog fijn vier maanden (inmiddels drie).
     
  13. Lynnami

    Lynnami Niet meer actief

    Ik wil even toelichten op mijn vorige bericht voordat ik negatief overkom. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat Nederlanders het erg goed hebben met hun 100% vergoeding. Natuurlijk zou iedereen het wel graag zo hebben. Ik geloof dat Nederland een van de weinige landen is waar je voor zo'n lange periode 100% betaald krijgt. Ik ga eens even op wikipedia kijken en zal de link hier plaatsen.

    EDIT-
    Parental leave - Wikipedia, the free encyclopedia
    Dit zou wat meer duidelijkheid moeten geven over dit onderwerp.
     
  14. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    In Ziwitserland is het hetzeldfde als in Nederland alleen hier hoef je niet 4 weken van te voren te stoppen (wat in Nl wel moet). Ik vond het verlof lang geboeg. Bij de eerste zelfs was ik echt blij dt ik wee rkon gaan werken. Weer wat ritme en regelmaat in het gezin. De 2de keer had ik er midner zin in maar dat kwam omdat het toen hoog zomer was en dan is er niets lekkerders dan met de kindjes aan het meer zitten of naar de speeltuin ed. Maar zodra ik er weer was was ik weer blij dat ik inderdaad weer itme en regelmaat in het gezin had.
    Overigens is het niet zo dat NL an sich verwend is, het is namelijk Europese regelgeving dus niet specifiek voor NL.
     
  15. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    interessant om te horen, en goede link lynnani! en ik bedoelde natuurlijk in de wereld, niet europa! ik zie dat ik een goede keuze heb gemaakt om naar engeland te gaan, haha. is echt een van de langere verlofen dus. mijn collega's maakten er al grapjes over, omdat ik vrij snel zwanger werd nadat we hier aankwamen. aar ik wist dat niet... is ook echt iets waar je helemaal niet over nadenkt totdat je in die situatie zit. wat trouwens de andere kant van de medaille is, kinderopvang is hier weer superduur, en parttime werken minder makkelijk dan in Nederland.

    Ik vind zelf dat het heel goed is om ieder geval het recht te hebben op vrij nemen als je dat wilt. Hoe lang dat daadwerkelijk betaald is is natuurlijk wat anders. Ik moet zeggen dat ik heel erg blij ben met mijn lange verlof. Ik heb daardoor ook weer echt zin weer aan het werk te gaan, dat had ik na drie maanden echt nog niet. Het wordt juist veel leuker als je baby wat ouder is.

    Gisteren een Sinterklaasfeest hier gehad. Met wel 13 Nederlandse gezinnen zo'n 25 kinderen van 0 tot 7 jaar! Wat een drukte maar echt super leuk. Heel veel pepenoten en een echte Sint en Piet! Wel liggen er nog overal in huis pepernootjes, haha...
     
  16. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    rustig hier???
     
  17. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Idd rustig hier, kaatje K Misschien zijn de mensen aan het bijkomen van sinterklaas of net als ik druk bezig met de voorbereidingen voor kerst.. Wij gaan lekker 2 weken naar NL, kan niet wachten. Wel spannend om te gaan vliegen, hoop dat ons zoontje het niet vervelend vind..
     
  18. Emme

    Emme Niet meer actief

    Hoi, ik kom ook maar eens hier kijken... Schreef ook af en toe mee op 'zwanger in het buitenland', maar het lukt niet altijd om uitgebreid te reageren. Tja, het is druk met een jonge baby ;).

    Hier geen last van taalproblemen, want ben gewoon met een Nederlander getrouwd, maar we wonen sinds 2,5 jaar in Dubai. Dat bevalt prima, dus we hebben nog geen plannen om weer terug te gaan.

    Over verlof: je hebt hier recht op 45 dagen betaald verlof, mits je voor je zwanger werd een jaar bij het bedrijf in dienst was. Als dat niet zo is, krijg je 50% van je loon. Daarna wordt verwacht dat je gewoon weer aan het werk gaat. De werkweken zijn hier lang en parttime werken bestaat eigenlijk niet, vandaar dat ik nu freelance vanuit huis werk.

    Over inentingen: baby's krijgen hier meer inentingen dan in Nederland. Bij de geboorte de eerste twee en daarna bij 1 maand, 2 maanden, 4 maanden, 6 maanden, 9 maanden, 12 maanden, 15 maanden, 18 maanden, 24 maanden en 30 maanden. Dan zijn er ook controles bij de kinderarts en wordt de baby gewogen en gemeten. Een consultatiebureau of iets dergelijks hebben ze hier niet.

    Pfff, toch nog een heel verhaal geworden... Prettige dag allemaal!
     
  19. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    AMS: zal vast goed gaan dat vliegen. Ik heb met allebi mijn kinderen vanaf 6 weken heel regelmatig gevlogen. De eerste maanden sliepen ze zodra we waren opgestegen. Ze hebben nooit gekrijst of gehuild. Ik heb wel altijd bij het opstijgen even iets laten drinken (borst en later fles). Dat scheelt voor de oortjes. Als je zelf ontspannen ben tis je kind dat vaak ook.

    Emme: ik ben ook met een Nederlandsr getrouwd en toch heeft onze zoon een voorkeur voor Frans (wij wonen in Franstalig Zwitserland), terwijl hij thuis alleen Nederlands hoort.
    Ik heb toen ik jong was ook een paar jaar in UAE gewoond, In Sharjah. Heb daar zelfs leren schaatsen (terwijl mijn ouders toch ook echt Nederlands zijn hahahaha).
     
  20. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    AMS, wij vliegen ook regelmatig met de kinderen en dat gaat altijd heel goed. zoals Me2 al zegt, laat ze zuigen tijdens opstijgen en landen. en zowieso veel snacks en speelgoedjes meenemen.

    ik heb laatst zelfs voor het eerst alleen met allebei de kinderen gevlogen. Het was maar een korte vlucht en ging echt supergoed! Er zijn zo veel behulpzame mensen die je even helpen als het nodig is je hoeft het niet eens te vragen, het wordt steeds aangeboden. echt heel fijn.

    en ook ik ben getrouwd met een Nederlander, maar op de creche en bij vrienden moet hij toch engels leren. gelukkig gaat het erg soepel tot nog toe.
     

Deel Deze Pagina