mama's in het buitenland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door AMS, 19 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Emme, leuk dat je ook hier even langskomt. Hoe is het met Lars? Gaat het goed?

    Hier druk met wassen en inpakken om naar NL te gaan, maar helaas gaat dat niet zo snel met een huilende baby (hij heeft nogal veel last van krampjes). Ook het huishouden schiet er nogal eens bij in, snap niet hoe anderen dat doen...

    Hoe is het met de rest?
     
  2. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Lynnami zie net in je banner dat je weer zwanger bent, gefeliciteerd! Hopelijk voel je je goed..
     
  3. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    AMS: geef je borstvoeding? Ik heb de eerste 2 maanden (3 glazen per dag, nu 1 glas want bijna geen krampjes meer) thee gedronken van venkelzaad, anijszaad, kamille, brandnetel en kummelzaad. Van alles 1 lepel op 1 liter water, 20 minuten koken en dan deed ik alles in een fles en in de koelkast (voor 't helemaal afkoelt). Dit hielp echt onwijs goed! Kan geen garantie geven natuurlijk maar het is het proberen waard.
     
  4. sweetmarije

    sweetmarije Fanatiek lid

    25 nov 2008
    1.199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    nou ik meld me ook maar even hier... ik woon met mijn engelse vriend en 6 maanden oude zoontje in engeland. ik probeer nederlands te spreken, maar schiet er soms bij in omdat ik zo gewend ben om engels te praten... mn vriend spreekt alleen engels dus dat zou wel zn beste taal worden, maar hoop zo dat hij ook nederlands goed begrijpt! zou ik zo fijn vinden ook voor mn moeder enz.
    hier is de babyclinic net zoiets als het cb, je kan elke week heen (hoeft niet natuurlijk) om je baby te wegen. ik ga zelf elke 2 a 3 weken. verder is jamie in het ziekenhuis bij de geboorte gecheckt en na 8 weken ook weer (heupjes e.d.) volgensmij is zn eerst volgende check up rond de 9 maanden, maar dat verschilt weer per regio (landelijk heet t 6 tot 9 maanden checkup) dus het is maar net wat de lokale huisarts doet en wanneer je hier dus een brief voor thuis krijgt.
     
  5. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    sweetmarije, hebben wij lang geleden, toen we allebei zwanger waren niet al eens contact gehad?
    leuk om te horen dat je bevallen bent en alles goed is! waar woonde jij ook alweer?
    ik ken hier een hoop half engelse half nederlandse gezinnen, en als jij steeds nederlands tegen je zoontje bijft praten dan zal hij beide talen zeker goed leren! ik zie genoeg voorbeelden hier van kinderen die tweetalig zijn, eentje zelfs drietalig!
     
  6. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @Noralie: ja ik geef idd borstvoeding, dus ga de thee zeker proberen. Zijn de lepels eetlepels of theelepels? En laat je het echt helemaal afkoelen of kun je het ook warm drinken?
    Bedankt voor de tip iig, hoop dat het helpt. Sommige dagen is hij heerlijk rustig, maar vandaag echt weer de hele dag aan het huilen, snap niet dat er nog geluid uitkomt. Zo zielig..

    @sweetmarije, welkom. Denk dat als jij volhoud om nederlands tegen hem te spreken hij dat gewoon goed leert hoor. Ik vond het zelf in het begin erg moeilijk om de talen niet door elkaar te halen, maar ben begonnen voornamelijk als ik alleen met hem was te spreken en nu gaat het automatisch in het nederlands. Als ik samen met mijn man ben, dan vertel ik hem wel wat ik tegen ons zoontje heb gezegd (was naar aanleiding van een tip van iemand hier, weet niet meer wie het was, maar igg bedankt).
     
  7. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    @AMS: het zijn eetlepels en je kunt het prima warm drinken maar omdat het wel zo handig is om meteen wat meer te maken drink ik meestal 1 kop warm en de rest gaat de koelkast in. Maar als je liever warm drinkt kun je natuurlijk ook de thee prima opwarmen. Oh ja, je moet alles wel even door een zeef gieten anders zit je telkens met al die prut in je glas :)
     
  8. Emme

    Emme Niet meer actief

    Me2, wat grappig dat je als kind in Sharjah hebt gewoond! Vrienden van ons wonen daar ook, dus we komen er regelmatig. Er zijn erg mooie stukken, maar ze hebben veel last van verkeersproblemen. En het is er ook behoorlijk wat strenger dan in Dubai...

    Knap trouwens, al die mensen die borstvoeding geven. Lars weigerde de borst na drie maanden en het is nooit meer gelukt om weer te beginnen, dus nu geef ik gedeeltelijk gekolfde voeding en gedeeltelijk hypoallergene kunstvoeding. Hoop de zes maanden te halen, dat is nog twee weekjes (en dan stop ik, want ik ben het kolven zo ontzettend zat!) Verder gaat het helemaal prima met hem, het is een lief, vrolijk en tevreden mannetje.

    @Allemaal: alvast prettige kerstdagen en een gelukkig Nieuwjaar!
     
  9. Emme

    Emme Niet meer actief

    Oh ja, en voor degenen die naar Nederland gaan of bezoek krijgen: veel plezier!
     
  10. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    Me2/ Emme, ik heb als kind in Oman gewoond, dus ook in de buurt! Ook daar leren schaatsen, kan me nog goed herinneren dat de ijsbaan open ging... Wat spannend. Moest je een trui een lange broek aan. Ik mis het klimaat wel, het is zooo guur hier. Ben nog regelmatig teruggeweest, het voelt echt als mijn tweede vaderland. Het leuke van Oman is dat het heel liberaal is. En de mensen veel vriendelijker en gastvrijer dan de UAE.
     
  11. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    Voor kerst, wij krijgen de hele (schoon)familie op bezoek! ik hoop alleen dat het gaat lukken met alle problemen met het weer enzo... De kanaaltunnel is is nog dicht, daar zouden mijn schoonouders mee komen. Mijn ouders met de boot, en mijn zus en schoonzus vliegen. Hopelijk gaat het allemaal lukken!
     
  12. Bernie

    Bernie Actief lid

    11 feb 2009
    250
    11
    18
    Dag allemaal! Ook ik wilde toch even een berichtje achterlaten. Al 6 jaar woon ik in Franstalig Belgie, de laatste jaren met mijn Spaanse echtgenoot. Ons kindje is 6 maanden oud, en dus nog lang niet aan het praten, maar ook ik maak me al een beetje zorgen. Mijn man en ik spreken samen Engels en ik spreek NL met ons meisje. Door de week gaat ze elke dag naar een Franstalige crèche. Ik ben bang dat ze pas later Spaans leert, gewoon omdat mijn man 'weigert' echt met haar te praten (verder dan Gu Gu komt hij niet, tenminste, als ik erbij ben). Ik heb me wel op het standpunt gesteld dat hij verantwoordelijk is voor het Spaans: als ze dat op haar 4e bijv. niet goed spreekt, dan is het zijn 'schuld'!;) Van internationale collega's hoor ik dat drie talen best mogelijk zijn en dat kindjes heel goed kunnen begrijpen dat mama en papa samen een andere taal spreken. Maar vier talen?.... We zien het wel!
    Aan de moeders met een buitenlandse man/vriend: hebben jullie soms nog moeite met de cultuurverschillen? Met mijn man merk ik bijvoorbeeld heel erg op dat hij veel minder de noodzaak ziet om iets met ons kindje te doen. Ook vanuit Spanje wordt hij de hele tijd aangemaand om een nanny oid te nemen, zijn moeder (hiiiii) is bang dat hij te hard moet werken (door mij) en vindt dat hij meer ontspanning nodig heeft (hiiiii). Persoonlijk ben ik, heel NL's, van mening dat nu we een kindje hebben, we er ook zelf voor moeten zorgen (op de momenten dat we niet werken natuurlijk). Hoe is jullie ervaring?
     
  13. Emme

    Emme Niet meer actief

    Kaatje, je hebt helemaal gelijk! Daarom gaan we ook graag op vakantie naar Oman ;). Ben heel benieuwd of Lars zich later nog wat van Dubai zal kunnen herinneren.

    Bernie, ik heb geen buitenlandse man, maar hier is wel een 'nannycultuur' en die hebben wij bewust niet. Vinden mensen erg raar... Maar ja, wij denken er eigenlijk hetzelfde over als jij: als je kinderen hebt, moet je er ook zelf voor zorgen (en bovendien: dat is gewoon erg leuk!)
     
  14. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haai allemaal,

    Hier worden mijn dochters 3-talig opgevoed. Mijn oudste is bijna 4 en spreekt vloeiend Frans en NL en het Engels begrijpt we steeds beter, maar spreekt ze weinig. Wij hebben trouwens een aanbieding voor Qatar liggen waar we hard over nadenken. En dat terwijl ik nog midden in de dozen zit! :D We zijn gister namelijk verhuisd. Ach ;) zo blijven we lekker bezig. Scheelt weer inpakken straks! :p

    Fijne kerstdagen allemaal!

    Liefs Elea
     
  15. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoi allemaal,

    Fijne feestdagen gehad? Wij hebben een heerlijk witte kerst in nederland gehad, erg leuk! Nu is bijna alle sneeuw weg, maar het is nog wel koud. We zijn nog een weekje in Nl, dus hopelijk kunnen we ook nog schaatsen..

    Bernie, ik heb ook een spaanse man. Ik heb niet zoveel last van de nannycultuur (moet zeggen dat dat bij ons in het gebied ook helemaal niet zo speelt). Wel is het zo dat ze het bij ons niet normaal vinden kinderen naar een kinderdagverblijf te brengen maar naar de opa en oma. Gelukkig zitten mijn man en ik wel op een lijn en willen we allebei liever dat ons zoontje straks naar het kinderdagverblijf gaat om lekker met andere kinderen te spelen ipv met 2 oude mensen in een huis te zitten..

    Geniet allemaal nog van de feestdagen!
     
  16. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    hoi allemaal,

    wij hebben heerlijke feestdagen gehad met veel sneeuw! Hopelijk jullie ook, met of zonder sneeuw.

    haha, we zijn wel een stelletje nomaden hier... elea een aanbieding qatar.. In ieder geval lekker warm, het is nu echt ***weer hier. koud en regen.

    bij ons is er misschien een optie naar geneve te gaan over een jaar. er waren hier toch ook mensen die in zwitserland wonen? een aanrader of niet?

    alvast een gelukkig nieuwjaar allemaal!
     
  17. Me2

    Me2 VIP lid

    30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Kaatje: ja ik woon bij Geneve. Kwaliteit van leven is hoog, dingn zijn goed geregeld en de omgeving is prachtig vooral in de zomer. Lijkt dan wel wat op Cote d'Azur. Land is wel erg duur (verzekeringen, wonen) en de mensen saai. Toch bevalt het ons hier goed. Ik heb zelf ook bijna heel mijn leven af en aan in de UK gewoond en ben daar dus bijna "native" voor mij dus lastig om te vergelijken. MIjn ouders wonen er nog steeds, af en aan al bijna 40 jaar. Mijn moeder gaat bijvoorbeeld voor alle medische dingen naar Nederland. Heeft NUL vertrouwen in de NHS. Hier in Zwitserland is de zorg erg goed, maar moet je ook je weg kennen en/of goede contacten hebben. Ik vind de UK zelfs goedkoop op het moment in vergelijking met Zwitserland. Maar al met al kan je veel slechter zitten dan in Zwitserland hoor! Wij vinden het nu heel fijn met de kinderen zo. Ons leven in NL was echt 2x zo gehaast dan hier en dus komt het wonen hier ons gezin alleen maar ten goede.

    Elea: lekker warm inderdaad Qatar!! Ben benieuwd of jullie de verhuisdozen ingepakt laten...:D

    Emme: toen wij in Sharjah woonden was het nog niet zo streng en zeer vergelijkbaar met Dubai. Tijdens rammadan wel onder een handdoek in de auto eten ed en mijn vader had een drankpaspoort waar hij alcohol mee kon kopen. Toen wij weggingen kwam de drooglegging en werd alles strenger.

    Bernie: welkom. Ik heb ook een Nederlandse man dus bij ons speelt die kwestie niet. er is hier overigens wel een nanny/au pair cultuur, maar onze kinderen gaan samen naar een oppasmama. Mijn man en ik werken full time, maar ik werk vanuit huis dus ben heel flexibel voor de kinderen en zie hen dus waarschijnlijk meer dan mama's die part time werken.

    Wij zijn net terug van mijn ouders in de UK waar we de feestdagen hebben doorgebracht met de hele familie. Gelukkig hebben al mijn zusjes (waarvan er maar 1 in NL woont en de rest ook buiten Nederland), ook mijn schoonmoeder die uit NL kwam, het ook gered zonder noemenswaardige vertraging. Want het weer was natuurlijk overal abominabel! Wel een prachtig mooie witte kerst!
     
  18. kaatje k

    kaatje k Fanatiek lid

    Me2, thanks voor de uitleg. Het lijkt me wel heerlijk, zomers lekker de bergen in en 's winters skieen! Alleen zou ik liever iets oudere kinderen hebben, dan geniet je er meer van denk ik. Inderdaad geen goedkoop land, ik ga er wel een beetje vanuit dat het salaris er bij aansluit. we zouden dan als expat gaan, dus ik maak me niet zo'n zorgen.

    ik heb zelf ook mijn halve leven niet in Nederland gewoond, maar ook wel wat jaartjes wel, dus kan wel een beetje vergelijken. Ik moet zeggen dat de NHS me 100% is meegevallen. Met name de begeleiding bij zwangerschap en bevalling vond ik super. Ik ben thuisbevallen twee keer met een hele lieve verloskundige. De zorg is vrij hands-off, en dat ligt me wel. Verder heb ik via mijn werk de luxe van een prive verzekering, en dat is voor mijn reuma erg fijn. Wordt je toch wat sneller geholpen. En als je die NHS ziekenhuizen ziet, wat een bouwvallen. Ik was blij thuis te kunnen bevallen! Wel een beetje een klassemaatschappij is het hier op dat gebied, dat vind ik wel naar.

    Waar heb je gewoond in de UK? Wonen je ouders daar nog? Het was inderdaad een mooie witte kerst hier! Ik vind het hier erg leuk, leuke mensen. Alleen het klimaat vind ik drie keer niets. Maar ja, ik ben dan ook opgegroeid in het midden en verre oosten, dus ben hitte gewend!
     
  19. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoi allemaal,

    Iedereen een fijn 2010 toegewenst! Hopelijk heeft iedereen fijne feestdagen gehad.. Wij hebben 2 heerlijke weken sneeuw gehad in NL. Ons zoontje lekker aan iedereen kunnen showen en fijn iedereen weer te zien..
     
  20. noralie

    noralie Actief lid

    18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Gelukkig nieuwjaar! (mag nog net toch?)

    @Kaatje: ik ben fan van je blog! je schrijft zo ontzettend leuk!

    @AMS: wij gaan ook bijna, kan niet wachten! hoop ontzettend op mooi winterweer!

    Over de nanny-cultuur; de meesten kinderen hier gaan naar een KDV en mensen met voldoende geld halen wel iemand in huis. Dan is er ook nog een populaire tussenvorm; bij iemand thuis en met minder kinderen dan op een KVD. Ik heb de indruk dat mannen hier ook wel veel doen maar moet daar meteen bij zeggen dat ik dat alleen baseer op wat ik bij onze vrienden zie. Mijn man doet in ieder geval net zo veel als ik.
     

Deel Deze Pagina