medicatie ADHD

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wuppie 01, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Mijn dochter is 9 en krijgt sinds april ritalin. We zijn begonnen met 5 mg en later door gegaan met 10.
    Dit leek een tijd voldoende te zijn, maar ik hoor dat de juf toch veel onrust ziet en haar zelvertrouwen in haar school werk is weer een stuk minder.
    Mijn vraag wanneer weet je dat je goed zit of wanneer probeer je wat anders.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is erg lastig om dit soort medicatie goed in te stellen. Ik hoor van artsen vaak dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren voordat je de juiste medicatie in de juiste dosering hebt. En dan nog zul je met kinderen nog af en toe moeten bijstellen. Ze groeien fysiek en hebben daardoor wat meer nodig. Of ze groeien metaal en kunnen daardoor juist met een lagere dosering toe (of het blijft gelijk ondanks toegenomen gewicht).

    Terugkomend op je vraag: ik denk dat jullie dat zelf beslissen. Goed dat je weet hoe de juf er tegenaan kijkt. Wat vind jullie dochter zelf? En hoe zien jullie het?
    Welke verwachtingen heb je precies? Wil je dat jullie dochter 'precies hetzelfde' doet als een kind zonder ADHD? Of mag er verschil blijven? Wanneer is het voor jullie dochter, jullie zelf en de school acceptabel?

    Het blijft zoeken. Praat met je dochter, overleg met de juf, vraag advies aan de arts. En vooral: volg je eigen gevoel hierin!
     
  3. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Dit stukje wat je schrijft moet ik denk ik goed onthouden.
    " Welke verwachtingen heb je precies? Wil je dat jullie dochter 'precies hetzelfde' doet als een kind zonder ADHD? Of mag er verschil blijven? Wanneer is het voor jullie dochter, jullie zelf en de school acceptabel?"

    Thuis zien we hele grote verschillen in gedrag en verantwoordelijkheid. School kan je niet zelf beoordelen en dat vind ik heel lastig, ze heeft af en toe dagen dat ze de juf en meester doet verbazen wat ze kan, vervolgens zakt ze weer in. Is dit te lage medicatie of zelvertrouwen we weten het niet.
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Kan de juf de onrust aan? Dat zal erin blijven zitten, je kunt ze nu eenmaal niet volproppen met medicatie. Ik vind het nogal uitmaken hoe je erop reageert, dat is in een volle klas wrs. moeilijker dan thuis.

    Mijn zoon slikt sinds een maand of 5 3x 5 mg ritalin. Een wereld van verschil op school, helaas thuis niet... Dat accepteren we voorlopig, het ging ons erom dat hij het op school beter kon bijbenen. Hij is er zelf ook heel blij mee, vindt het fijn dat anderen niet steeds boos op hem meer worden en dat hij makkelijker kan nadenken.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Geen ervaring met adhd en medicatie maar hou er ook rekening mee dat er vlak voor de zomervakantie sowieso veel meer onrust is bij bijna alle kinderen. Dit kan ook invloed hebben op alles.
     
  6. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik denk dat je dat met de kinderpsychiater moet bespreken. Mijn jongste is al ruim een jaar bezig met instellen en pas nu loopt het. We hebben regelmatig een afspraak waarin alle soorten (merk. Merkloos, langwerkend, kortwerkend etc) wordt besproken. De kortwerkende deed hij het niet goed op, nu op 10mg Medikinet wel terwijl dat in theorie bijna hetzelfde spul zou moeten zijn ;) Laat je heel goed begeleiden, ga op je gevoel af. Niet door de huisarts laten doen daar is het te lastig voor.
     
  7. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Haar onrust zit hem vooral in wiebelen en onrust in dr hoofd ze stuiterd niet de klas door.
    Neemt hij de medicijnen om de 4 uur of dichter op elkaar?
     
  8. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Wij zijn in April begonnen en eigenlijk is er elke x wel wat anders dan "normaal" neem alleen maar vakantie verjaardag en avondvierdaagse. ;)
     
  9. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Dank je wel voor je reactie dit geeft weer wat ik voel "laat je niet over zetten naar de huisarts.".

    Ik heb het idee dat ze zelf ook heel erg moet wennen aan wat ze nu wel kan en durft en dat dat onrust geeft. Het liefste zou ik zien dat ze met iemand op school kan praten en oplossingen kan bedenken. Ik zal dit eens met de nieuwe IBer overleggen.
     
  10. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Bij ADHD komt de onrust ook van binnenuit.
    L. neemt de medicatie om de 3,5 uur. De laatste gift op schooldagen om 14 uur. Dan zitten we thuis vooral met boosheid, acclimatiseren, en als hij dat gehad heeft komt de rebound....
    Wij worden wel door de huisarts begeleidt omdat ik de psychiater waar we contact mee hadden een grote flapdrol vond en me erg boos maakte om uitspraken die hij deed. De begeleiding door de huisarts ben ik erg tevreden over. We hebben de afspraak dat zodra een van beide partijen het idee heeft dat er niet voldoende kennis/begeleiding is, ze ons door zou sturen naar een andere psychiater.
    Ik ben er nog over aan het denken of we iets anders gaan proberen of het zo even aankijken.
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Mijn dochter is 8,5 jr en krijgt methylfenidaat sinds ze bijna 6 jr was. Begonnen met 3x pd 5 mg. Dat had meteen een duidelijk effect. Afgelopen jaar is de medicatie verhoogd. Wij merkten dat het minder goed werkte. Zo kwam ze weer heel dwars uit school. Met medicatie kan ze toch alle prikkels van de dag filteren en komt dat er dus minder uit als ze thuiskomt. Soms kwam ze ook letterlijk stuiterend en gillend de school uit. Ook met de juf besproken, want dat lijntje houden we graag kort. En de juf gaf aan dat ze soms de medicatie wel eens vergat, omdat ze dus eigenlijk geen verschil merkte met wel of niet innemen. De juf van vorig jaar vergat het bv ook wel eens, maar merkte dan aan de toenemende onrust dat ze het was vergeten.

    We zijn toen omhoog gegaan naar 3x 7,5 mg, maar dat maakte geen enkel verschil helaas. Baarde me toen nog wel zorgen, want er is natuurlijk een maximum aan wat je kan geven. Toe opgehoogd naar 2x 10 mg en 1x 7,5 mg. En dat sloeg gelukkig aan. Eerste keer leek ze roen een mak schaap, wat ja en amen zei en daar schrok ik ook van. Want ze moet natuurlijk nog wel herkenbaar mijn kind blijven. Maar we hebben het even 2 wkn aangekeken en weer overleg gehad met juf en kinderpsychiater. En voor nu gaat het weer goed.

    Verder blijft concentratie een probleem op school. Ondanks medicatie blijft dat moeilijk. Maar dat weten we en het gaat er ons om dat school geen dagelijkse strijd voor haar is. Ze weet vaak ook goed te benoemen wat wel en niet gaat en is zich bewust van haar leerpunten.

    De eerste dagen van de vakantie was het thuis wel weer hommeles. Maar dat komt dan omdat ze de structuur van school mist. Vakanties heeft ze altijd moeite mee. En daar valt dan niet tegen op te slikken, zeg maar.

    Wij staan dus onder controle bij een kinderpsychiater. Omdat het vrij heftige medicatie is en een specifieke problematiek zou ik dat ook zeker aanbevelen. En verder zou ik goed naar je kind kijken en veel overleggen met juf en arts.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wuppie: sinds de jeugdzorg naar de gemeenten is gegaan, is het overal anders. Ik weet dat bij scholen in onze regio wekelijks iemand van schoolmaatschappelijk werk aanwezig is. Althans, zo heette het vroeger. Nu is het een schoolcontactpersoon ofzo. In ieder geval iemand van jeugd en gezin. Misschien dat het fijn is als ze daar af en toe mee kan praten.
     
  13. mosterd

    mosterd Actief lid

    7 okt 2013
    290
    86
    28
    Hier ook een kind met ADHD. We hebben sinds 2 1/2 jaar medicatie. Eerst concerta, dit werkte een tijdlang best goed. Na een jaar merkten we dat de dosis niet meer voldoende was, dus opgehoogd in overleg met de kinderarts.
    Na een tijd werkte dit ook niet meer voldoende.een nog hogere dosis was geen optie. Dus overgestapt op medikenet. Hier hetzelfde verhaal. Na enige tijd lijkt de werking te verminderen.
    Hij heeft met deze medicijnen ook wat tucs ontwikkeld. Bang voor veel dingen.

    De kinderarts heeft hier geen verklaring voor.

    Ik ben dus ook nog zoekende naar de goede medicatie.
    Het is een lastig iets.. het liefst gaf ik niks
     
  14. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mosterd, onze zoon is sinds de medicatie ook angstig geworden. De psychiater zegt (en daar sta ik ook wel achter) dat er nu ineens heel veel op hem afkomt, dat hij zich ineens bewust wordt van wat er om hem heen is. Voor de medicatie was hij zó druk en continue bezig met zichzelf staande houden en zag hij de rest letterlijk niet. Nu wel en dat is nogal wat natuurlijk.
    Geen leuke, maar (in ons geval) wel noodzakelijke bijwerking want hij stond ook gewoon echt stil in zijn ontwikkeling en kon ook niet leren. Nu gelukkig weer wel, en de angsten begeleiden we hem doorheen hoop ik.
     
  15. mosterd

    mosterd Actief lid

    7 okt 2013
    290
    86
    28
    @IkbenTess het is een heel gevoelig heerlijk mannetje. Maar hij is bang voor de vreemdste dingen. Haren knippen, nagels knippen, vliegen, spinnen, wespen.

    Voorheen allemaal geen probleem. Hij ving het liefste alle beestjes en haren knippen ging prima

    Ik vind het toch wel lastig om hier mee om te gaan.
     
  16. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Adje ook bij jouw lees ik dat je dochter het 3 x per dag neemt om de hoeveel uur neemt zij het dan?
    ze neemt het nu om 8 uur en dan om 12 uur weer en de tussenschoolse opvang is daardoor een ramp.
    Tupp dat ga ik inderdaad navragen ik zou zo graag een vast punt in de week zien op school dat ze even mag praten met iemand. op deze manier is de drempel ook niet zo hoog ,mischien de iIB er.

    Mosterd en Tess dat zijn inderdaad wel lastige bijwerkingen, en ook moeilijk te achterhalen waar ze vandaan komen.

    Bij mijn dochter waren er al faalangst en depressieve gedachten voor de medicijnen.
    Ik denk dat die faalangst, vooral in haar schoolwerk haar in de weg zit, ze heeft hele wisselende dagen kwaa presteren.

    Kwa uitingen ze durft nu emotie te laten zien op school en dat vind ik wel een vooruitgang ,al moestten ze daar op school wel even aan wennen,scheelt wel uitbarstingen thuis.
    Dit soort dingen moet ze nu ook opnieuw leren tot hoe ver kan je gaan.
    Ik merk ook dat de klas moet wennen dat ze nu opeens wel dingen kan, steekt ze eindelijk eens haar vinger op, zeggen klasgenoten dat weet jij toch niet. Dat gaat gelukkig nu beter.
     
  17. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Ze neemt het iedere 3,5 uur. Dus om 7.30 en 11 uur krijgt ze 10 mg en dan als ze uit school thuiskomt om 14.30 krijgt ze nog 7,5 mg. Geen last van rebound hier.
     
  18. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Er zit denk ik gewoon te lang tussen de giften. Eigenlijk zou je eens moeten proberen hoe het gaat als je de volgende na ongeveer 3,5 uur neemt. De Ritalin werkt ongeveer/gemiddeld 3-5 uur, maar heeft een opbouwfase en een afnemende fase. Ik merk bij L. dat na die 3,5 uur de werking echt minder begint te worden. Nu het vakantie is wil ik het weleens vergeten, maar tegen de tijd dat ik me begin te irriteren is er vaak een uur of 4 voorbij na zijn laatste gift.
    Als ik dan de volgende geef loopt het veel minder soepel in elkaar over en heeft hij echt weer even nodig om het in te laten werken en ik resultaat merk. Als ik de tijd goed in de gaten houd is de overgang van de ene naar de andere gift vrij soepel.
    Op het regulier onderwijs had L. ook erg veel moeite met de tijd tussen de ochtend en de middag in. Te ongestructureerd, veel te druk, teveel prikkels. Ze hebben me zelfs weleens gevraagd of ik hem voortaan niet thuis kon laten eten. Daar ben ik toen niet mee akkoord gegaan omdat ik vond dat ze mans genoeg konden zijn om met hem om te gaan. De juf wilde hem al niet in de klas hebben bij het gewone onderwijs (serieus!) dus wij vroegen ons wel erg af in hoeverre ze met hem om konden gaan, daar de skills voor hadden. Wij hadden toen thuis nl. eigenlijk geen moeite met hem.

    Wij merkten wel dat, zodra er iets spannends aan de hand is, de medicatie minder lijkt te werken. De week voor de vakantie was een ramp, maar volgens de juf was dat met alle kinderen het geval (zit nu op SBO). Daarbij ben ik zwanger en geeft dat L. veel spanning vanwege het overlijden van zijn babyzusje 5 jaar geleden. Dat merken we ook goed in zijn gedrag. Daar heeft hij zelf ook echt last van.
     
  19. wuppie 01

    wuppie 01 Fanatiek lid

    1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    dank jullie wel voor alle reacties
    Voorlopig blijven we bij de kinderarts onder controle.
    Met haar overlegd en we gaan nu na 3,5 uur medicijnen geven en evt nog een derde halve dosering erbij.
    Gisteren een hele goede dag ik merk echt dat de druk van school even weg is.
     
  20. ElizaR

    ElizaR Niet meer actief

    2 van mijn 6 kinderen slikken ook medicatie. Ik ben gestart met Ritalin, maar dat kreeg ik niet goed afgestemd. Vooral ook omdat het op school regelmatig te laat gegeven werd.
    Ik ben nu overgegaan op Equasym. Dat zit qua werking tussen de langwerkende Concerta/medikinet en de goedwerkende Ritalin in.
    Ik geef het 1x per dag tussen 7 uur en half 8. Rond half 9 werkt het en rond 4 uur is het uitgewerkt.
    Geen problemen met verminderde eetlust en last van inslapen omdat het middel dan al is uitgewerkt.
    Ideaal!
     

Deel Deze Pagina