Mee op de motor?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door gitaartje, 16 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Mijn broertje heeft sinds kort een motor en mijn zoontje heeft het nu in zijn hoofd dat hij een rondje wil. Oom vind dat wel leuk maar ik ben een motorleek en kan er op internet niet veel over vinden. (Behalve dat er haast geen regels voor zijn! Bizar!)

    Dussss is een kleuter geschikt een klein rondje achterop een motor? Met helm uiteraard! (Die moet ik dan nog even op de kop tikken, hopelijk kan ik die ergens lenen)
     
  2. Lizzy1985

    Lizzy1985 Actief lid

    28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Het is wel al ruim 30 jaar geleden, maar mijn broer ging al op hele jonge leeftijd mee op de motor bij mijn vader. Dus het kan, maar je moet wel erop bedacht zijn dat je het veilig moet doen.

    Ik ben niet 100% ingevoerd in de ins-en-outs, maar wat ik je zeker mee wil geven dat je naast een helm ook ZEKER moet zorgen voor voldoende beschermende kleding. Met een korte broek en een t-shirtje achterop de motor is even onverantwoordelijk als zonder helm op de motor.

    Waar je even naar moet kijken is of je zoontje zijn handen om de buik van je broer kan doen, zodat hij zich goed kan vasthouden. Omdat mijn broer dat niet kon en ze wel heel vaak samen met de motor weggingen, heeft mijn vader een speciale riem gemaakt. Hieraan had hij handvatten gemaakt, zodat mijn broer zich wel goed kon vasthouden. Volgens mij kan je tegenwoordig ook zoiets kopen (maar of dat dat de moeite is voor 1 keer een rondje kan je zelf het beste beslissen).
    Anders moet je er sowieso voor zorgen dat je zoontje zich goed aan hem kan vasthouden.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  3. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ik zou het niet aandurven tenzij heel misschien het een goldwing is. Dat is bijna een eenpersoonsbank met leuning achterop :p

    Nee ik zou het niet doen. Denk ook niet dat daar kinderstoelen voor zijn of dat je broer dat wil aanschaffen. Lijkt mij veel te gevaarlijk.
    Als je achterop zit moet je ook mee buigen in de bochten hè. Kind gaat automatisch de verkeerde kant op buigen.
    En je moet voldoende kracht hebben om degene voor je vast te kunnen houden. Als ik naar mijn zoontje kijk met zijn kleine armpjes?
     
    Uuz vindt dit leuk.
  4. Glimmer

    Glimmer Niet meer actief

    Mijn oudste heeft laatst bij opa voorop de moter gezeten. De straat op en neer. Echt een stuk rijden zou ik niet oke vinden. Achterop trouwens ook niet, veel te bang dat ze achterover zou vallen.
     
  5. Eva2011

    Eva2011 Niet meer actief

    Absoluut niet. Ik neem ze pas mee vanaf middelbare school wanneer ze instructies goed kunnen begrijpen. En dan nog met passend schoeisel, leren pak en goede (niet te oude liefst nieuwe) helm.
     
    Amberxx, Jessi79, Jackie87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Nee hij is nog te klein helaas en kan zich waarschijnlijk niet goed genoeg vasthouden aan je broer. Daarbij heb je een goed passende kinder motorhelm nodig en een goed passend motorpak (jas en broek) en stevig schoeisel.

    Voor de toekomst:
    Wat voor motor is het? Het ene achterzitje is het andere niet.
    Hoe lang heeft je broer zijn rijbewijs en is het zijn eerste motor of niet?
     
  7. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Ik zou dat zeker niet goedvinden, ongeacht de maatregelen. Mijn man heeft een motorfiets en soms mogen de kinderen wel eens een klein stukje hier door de straat (woonerf). Zonder helm, want die hebben we niet in hun maat, maar ja, dan rijden ze ook maar stapvoets, zonder ander verkeer erbij, gaat vooral even om het gebrul van de motor, haha.
     
  8. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.280
    2.884
    113
    Kinderen op de motor

    Voor kinderen achterop de motor zijn wettelijk gezien maar twee regels.

    1. Het kind dient een goed passende en goed gekeurde helm te dragen
    2. Het kind dient op een passagiersplaats te zitten waarbij het kind met de voeten bij de speciale voetsteunen moet kunnen.
    De wet spreekt niet over een minimumleeftijd en/of over kleding. Dit is de verantwoordelijkheid van de volwassen bestuurder.

    Motorkleding voor kinderen
    Elke passagier, jong of oud, moet worden beschermd met de juiste kleding en helm. Dit betekent dat een pak of een helm van drie maten te groot niet voldoet. Protectiestukken die niet op de juiste plaats zitten of een verkeerde maat helm kunnen tot extra groot letsel leiden. Tegenwoordig bieden veel motorzaken motorkleding aan, die speciaal voor kinderen is gemaakt.

    Adviesleeftijd kinderen achterop de motor
    Het is lastig te zeggen vanaf welke leeftijd een kind achterop de motor kan. Ieder kind is anders. Veelal zie je dat een advies ergens ligt tussen de 10 en 12 jaar. Belangrijk is vooral dat het kind begrijpt wat achterop zitten betekent (goed vasthouden, meekijken met de bestuurder, niet tegenleunen, niet teveel bewegen). Maar ook dat de nek van het kind fysiek voldoende is ontwikkeld om het gewicht van een helm te kunnen dragen, zeker wanneer de bestuurder een noodstop moet maken. Denk dus als volwassene twee keer na voordat je een kind achterop neemt: het is een hele verantwoordelijkheid.

    Niet gevonden wat je zocht?
    Neem dan gerust contact met ons op. Heb je een dringende vraag? Dan kun je ons op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur bellen via 026 – 35 28 510.


    https://knmv.nl/kennisbank/kinderen-op-de-motor/
     
  9. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.529
    7.033
    113
    Nee, mijn man krijgt de kinderen niet mee op de motor. Hij wilde dat ook al wel jong, maar ik vind hem op de motor al helemaal niks, dus de kinderen gaan écht niet mee. Nu de oudste 9 is zou het best kunnen, vindt hij vast ook wel leuk. Maar we hebben nu geen goede helm en motorkleding (want dat laatste is erg belangrijk, niet alleen die helm). Maar dochter van 6 geef ik echt nog niet mee. Maar dat is gevoelsmatig hoor, misschien als ik een motorfan was hadden ze al eerder meegemogen.
     
  10. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    ik zou je zoontje voorop laten zitten, uiteraard met helm en dat je broer heel rustig op zondag op een lege parkeerplaats een paar rondjes maakt, zoiets. Dat is al heel wat voor een kleuter. Net zoals @Glimmer zegt dus.

    En dan is 30 km per uur echt hard genoeg hoor, op een motor lijkt dat veel harder te gaan dan in een auto ;)
     
    Glimmer vindt dit leuk.
  11. mamabeertje

    mamabeertje Fanatiek lid

    9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik heb geen verstand van motoren, maar ik vind ze doodeng. Dus mijn kind zou ook zeker niet achterop mogen.
    Ik denk ook dat een kleuter zich nog helemaal niet goed kan vast houden.
     
  12. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Ik heb zelf een beetje motor gereden (rijbewijs gehaald en wat kleine ritten) en ik ga mee met wat @sydneys zegt.

    Nee dus.
     
  13. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Bedankt voor jullie reacties allemaal! Echt een rondje gaat het niet worden na jullie reacties gelezen te hebben. Waarschijnlijk zoiets als @mamabri zegt: een paar rondjes op een parkeerplaats in de buurt. M’n broertje heeft net z’n rijbewijs en z’n eerste motor dus.

    Ik ga eens rondkijken of ik van iemand een helm kan lenen, anders gaat het hele feest niet door.
     
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat het nog best een uitdaging is om een motorhelm in kindermaat te vinden!

    Mijn gevoel zegt trouwens ook "nee". Mijn vader is motor gaan rijden toen ik al een stuk ouder was (jong volwassen) en ik heb geregeld bij hem achterop gezeten. Voordat je jouw zoontje laat meerijden, zelfs maar een klein stukje, wil ik je aanraden om dat zelf ook een keer te doen. Dan ervaar je hoe het optrekken voelt en hoe belangrijk het is dat je stevig zit. Ook bij rustig optrekken, voel je toch wel dat je wat kracht naar achteren voelt.
     
  15. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Met net een rijbewijs gehaald en net een eigen motor zou ik zeker even wachten totdat hij meer rijervaring heeft. Als ik kijk hoeveel mensen pas echt leren rijden na het halen van een rijbewijs dan zou ik zelf niet mijn kind gelijk al op de motor willen hebben kaar dat ben ik.

    Ik zou zeker kijken naar een goed helm en hem kind voorop in plaats van achterop zetten zodat hij vastgehouden kan worden in plaats van zelf vast moet houden.
     
  16. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Voor mij zou het helemaal een no go zijn.
    Ik zie regelmatig kinderen op een scooter voorop zitten etc vind het levensgevaarlijk.
    Het gewicht van een motor is toch wel een stuk zwaarder dam bijv een fiets en de snelheid ook.
     
  17. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Absolute no go voor mij. (Rij zelf ook motor)
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn man rijdt al jaren met de moto. Voor de lol even gevraagd en hij zou er niet eens over dénken om onze dochter mee achterop te nemen, en die is twee jaar ouder dan jouw oudste. Bevestigt netjes wat ik ook dacht :)

    Ik sta er eigenlijk van versteld dat je broer het wel ziet zitten, zéker als hij nog maar net rijdt. Zo'n onvoorspelbaar gewicht achterop is levensgevaarlijk voor allebei.
     
  19. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.957
    1.229
    113
    Ik weet niet of hij het echt ziet zitten, m’n zoontje heeft het er steeds over. Waarschijnlijk gaat m’n broertje pas nadenken als het zo ver is.

    Aan de ervaren motorrijders: een rondje op de parkeerplaats voorop, is dat te doen? Of niet verantwoord?
     
  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn vriend is bezig voor zijn motorrijbewijs maar als die deze heeft moet ie van mij sowieso eerst ervaring opdoen eer die een mini rondje met de kids mag rijden.
    Mijn vriend heeft overigens wel goeie motorbeheersing door motorcross maar dan nog wil ik het de eerste tijd niet hebben.
     

Deel Deze Pagina