Meer babies die langer dan een jaar 's nachts wakker worden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Bioluun, 31 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.978
    1.638
    113
    Soms heb ik het idee dat je vooral de succesverhalen hoort over kinderen waardoor je geen eerlijk beeld krijgt van de werkelijke gemiddeldes. Zo vraag ik me nu af of er veel babies zijn die langer dan een jaar 's nachts nog wakker worden. Op 'het schoolplein' lijkt het alsof iedereen na twee weken doorslaapt. Bij onze oudste duurde het een jaar voor hij doorsliep (en dan bedoel ik echt van in bed leggen tot s morgens uit bed komen). Bij de middelste vijf maanden. En nu is de jongste alweer 1 en zien we hem nog steeds elke nacht 1 tot 4 keer.

    Ik zoek eigenlijk niet naar advies. Na drie kids ken ik de trucjes wel en heb ze ook al geprobeerd. We wachten rustig af.
    Maar ik ben wel nieuwsgierig hoeveel ouders dit ook hebben meegemaakt of nog meemaken. Voor het eerlijke beeld :)
     
  2. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hier word de 3e bijna 1 en die zie ik voorlopig echt nog niet doorslapen. Net zoals haar 2 zussen dat niet deden.
    En ik denk dat veel baby's en dreumesen niet doorslapen. Kijk maar hier eens naar de hoeveelheid topics hier op zp over niet doorslapen.
     
  3. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.061
    10.329
    113
    Mijn antwoord weet je eigenlijk al, maar oudste met 8-9 weken, toen vanaf 6-7 maanden niet meer en vanaf 9-10 maanden weer probleemloos.
    Tweede pas met ongeveer 1,5 jaar en aardig wat pijn en moeite. En zeker niet elke nacht. Inmiddels krijg je hem echt niet zomaar wakker.
    Derde is nu een jaar en komt nog steeds regelmatig elke 3 uur. Inmiddels weten we dat een fles rond 11-12 zorgt voor 4-5 uur slaap, maar doorslapen, absoluut niet!

    Een paar maanden geleden kwam ik een vrouw tegen in een kledingwinkel die bijna begon te huilen van opluchting toen ik vertelde dat mijn tweede pas doorsliep na 1,5 jaar. Iedereen om haar heen had kinderen die doorsliepen na 8 weken en haar dreumes nog steeds niet. Ik heb een half uur met haar gesproken omdat ze ontzettend nodig haar verhaal kwijt moest en een hart onder de riem. We zijn echt niet alleen!
     
    fafa vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Nu 20 maand en tussen 20:00 en 8:00 meestal 1 keer. Hij heeft dan ook echt dorst, drinkt bijna een hele beker water leeg, knuffelt nog even aan de borst en slaapt dan weer verder.

    Volgens mij worden bijna alle baby's wel wakker voor een speentje of een slokje of een nare droom of weetikveel wat. Misschien niet alle nachten, maar wel veel.
    Zo zegt m'n schoonzusje ook altijd dat m'n nichtje doorslaapt, maar ik hoor geregeld dat het snachts weer prut was en dat ze snachts nog een boekje gingen lezen of ff tussen hun in heeft gelegen.
     
  5. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Mijn oudste was al twee toen hij voor het eerst een hele nacht doorsliep. Hij kwam tot anderhalf zeker nog twee keer voor een nachtvoeding en werd daarna nog een hele tijd standaard rond vieren wakker. Ook mijn pleegzoontje sliep pas rond zn eerste verjaardag het klokje rond.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn oudste sliep in periode 6 mnd-12 mnd soms door. Paar dagen wel, een week niet, een nachtje wel, etc. Vanaf ongeveer 1 jaar werd het redelijk prut, met pittige slaapproblemen, vooral tussen 1,5-3,5 jaar. Daarna verbeterd toen we behandeling voor autisme konden starten, maar pas echt 'goed' sinds hij medicatie gebruikt (vanaf zijn 5e) dat vermoeidheid als bijwerking heeft.

    Mijn middelste heeft haar eerst nacht doorgeslapen ergens tussen de 2-2,5 jaar (daarvoor minstens 2 keer per nacht wakker en in periodes nog wel veel vaker) en is toen heel geleidelijk vaker gaan doorslapen. Rond de 4 jaar was het (pas) 'goed' dat ze de meeste nachten doorsliep. Mijn jongste precies hetzelfde verhaal.

    Mijn ervaring is dus dat echt goed slapen pas ergens met 4 jaar komt :p...

    Ik weet nog dat ik bij mijn eerste heel andere ideeën had over doorslapen (wist ik veel ;)), vooral het feit dat peuters ook heel slecht kunnen slapen en dat eenmaal doorslapen geen enkele garantie is voor de weken/maanden daarna, dat was best wel een desillusie...
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.956
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er zijn echt wel kinderen die écht doorslapen. O.a. mijn oudste ;). Vanaf 6 maanden sliep ze elke nacht het klokje rond, op een paar keer ziek zijn en een paar nachtmerries na (maar toen wat ze geen baby meer), op 1 hand te tellen.
    Onze jongste is een ander verhaal, vanaf een jaar of 3,5 begon ze af en toe door te slapen ;). Als baby een tijdje ook wel trouwens.
     
  8. Treez

    Treez Niet meer actief

    De oudste was drie toen ze door ging slapen. Wel tot haar zesde een a twee nachtjes per week wakker. In drukke en spannende periodes wordt ze soms nog elke nacht wakker. De jongste was ruim een jaar en slaapt sindsdien op uitzonderingen na altijd door.
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De oudste ging pas rond een jaar occasioneel doorslapen na training. Maar tot drie jaar een slechte slaper geweest.

    De jongste wordt volgende week één, maar wordt nog steeds een keer of vier per nacht wakker. Waaraan twee nachtvoedingen.

    Dus ik zit ook in #teamnosleep :)
     
  10. Kieki

    Kieki Actief lid

    20 nov 2011
    128
    29
    28
    Vrouw
    NULL
    Mijn oudste van 2 jaar en 9 maanden wordt meer nachten wel 's nachts wakker dan niet. Als hij dan een nacht doorslaapt is hij vroeg wakker. 6.30 vinden wij helemaal geweldig . Soms maakt mijn jongste van 2 maanden een betere nacht dan de oudste. Als hij ziek is slaapt hij nog slechter . Het wordt beter... het is niet meer zo erg als het geweest is. Hopelijk gunt zijn broertje ons de komende jaren iets meer slaap...
     
  11. Bioluun

    Bioluun Fanatiek lid

    20 sep 2015
    3.978
    1.638
    113
    Zie je wel! :D Ik vind het belangrijk dat mensen dit ook kunnen lezen. Dat je niet per se een luie moeder bent omdat het je niet lukt om je kind door te laten slapen.
    Ik geloof dat er best kinderen zijn die je kunt 'trainen', maar lang niet alle kinderen passen in die hokjes/boekjes. Hopelijk vinden die moeders (en vaders trouwens!) hier wat gemoedsrust. Je doet het niet verkeerd. :thumup:
     
    Dobbelsteen vindt dit leuk.
  12. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Hier een 19mnd- er wordt ook nog wakker hoor. Ik heb er best wat over gelezen en het is heel normaal. Ik maak me er niet te druk om, zolang het niet te gek wordt natuurlijk.
     
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.033
    3.115
    113
    Hier heeft dochter fases gehad. 2mnf doorslapen, 2mnd iedere nacht een x aantal keer wakker.

    Vanaf dat ze 2 is slaapt ze echt door (uitzonderingen daar gelaten)
     
  14. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier ging de oudste vanaf 2 jaar goed doorslapen. Daarvoor werd hij nog regelmatig wakker.

    De jongste word nog wel een paar keer per nacht wakker. Ben nu ook alweer een half uur met hem bezig.
    Soms slaapt hij ineens een week door maar het is vaak ook ineens weer over.

    Ik ga er maar vanuit dat hij ook vanzelf de nachten door gaat slapen. Maar vermoeiend is het wel.
     
  15. fafa

    fafa Niet meer actief

    Hier gingen de twee oudsten pas doorslapen toen ik rond 1,5 - 2 jaar stopte met borstvoeding. Nummer 3 wordt met 11 maanden ook nog 3x wakker.

    Dus ik zit ook al in totaal 4 jaar in #teamnosleep ;)
    Ik denk dat het vaker voorkomt dan je denkt.
     
  16. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Onze dochter slaapt door sinds ze een maand of 14 is. Daarvoor nog 1x per nacht wakker om te drinken.
    Nu zit ze weer in een onrustige fase en wordt ze een keer of 3-4 wakker s nachts. Gelukkig gaat ze dan wel weer zelf slapen sinds we een nachtlampje hebben, maar soms is er toch paniek en moet ik er heen.

    Denk dat doorslapen vooral iets is waar mensen eindeloos over opschepen als hun kind dat doet, en je het idd niet hoort als een kind nog vaak wakker wordt s nachts ;).
     
  17. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.035
    3.500
    113
    Vrouw
    Mijn oudste was een voorbeeldige baby, vanaf 6 weken sliep hij al door. Totdat hij ongeveer 6 maanden was... Daarna tot ongeveer 3,5 bijna elke nacht wakker wel een keer wakker (dorst, dromen, verkouden/benauwd, of door iets onverklaarbaars). Nu gast het heel goed, max. 1x in de week wordt hij 's nachts wakker.
    De jongste ging later doorslapen, vanaf 6 maanden. Toen nog wel een paar maanden gehad dat zijn dag om 5.30 uur al begon. Maar hij wordt nauwelijks wakker 's nachts (1x pm misschien) en dan wordt ie ook nog eens boos als we bij hem komen kijken :rolleyes:. Ik kan me nog niet voorstellen dat hij niet een periode krijgt met veel wakker worden 's nachts.
     
  18. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik denk dat ik de nachten dat zoon heeft doorgeslapen op een hand kan tellen. :D
     
  19. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hier gingen ze beiden ergens rond de 20-22 mnd doorslapen. Zonder enige dwang van onze kant. Wij volgen gewoon het ritme van het kind. Moet wel eerlijk zeggen dat in beide gevallen ik zwanger was/ben en mijn melk op is, ik vermoed dat dit wel meespeelt.
     
  20. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Voor diegene die denken dat doorslapen komt met het stoppen van borstvoeding kan ik zeggen dat dat toeval is. Hier gingen de oudste 2 doorslapen nog voor dat ik stopte met borstvoeding geven. En de jongste is nog een nachtbraker maar drinkt snachts dus niet meer.Kan natuurlijk wel toevallig samenvallen. Stoppen met borstvoeding of flesvoeding en dan meteen ook doorslapen. Maar hier dus niet.
     
    conejita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina