Meer los laten 16 jarige, hoe laat thuis?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nieuwsgierigbijtje, 16 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Thuis zijn weekend

  1. 23.00

    6 stem(men)
    11,1%
  2. 00.00

    10 stem(men)
    18,5%
  3. 01.00

    13 stem(men)
    24,1%
  4. 02.00

    25 stem(men)
    46,3%
  1. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Overbezorgd ben je absoluut in deze niet! Gezond bezorgd. En heel herkenbaar wat je schrijft.
     
  2. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Dat heeft hij inmiddels. Werkte als fiets pizzakoerier en hoewel het al om half 11 sloot, moesten ze nog schoonmaken en dan werd het al gauw half 1. Zelf ophalen was helaas geen optie.
    Maar ik merk dat ik allemaal rare dingen in mijn hoofd haal en dat maakt mij angstig. Had ik niet van mezelf verwacht trouwens:confused:
     
  3. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Opvallend dat de meesten van jullie veel ruimte geven. Ik vind persoonlijk dat een 16-jarig kind niet om 03.00 's nachts mag thuis komen, laat staan zelf bepalen. Ik mocht vroeger 'alles' en nu terugkijkend vind ik dat mijn moeder echt strenger had mogen optreden en meer kaders had mogen stellen. Ik was immers nog erg jong en wat wist ik van de wereld. Een kind van 16 hoort in mijn ogen niet midden in de nacht in een kroeg te hangen. Buiten dat de kans groter is op middelengebruik, verstoor je behoorlijk het dag- en nachtritme.
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik ging pas op stap op mijn 16e. Maar dan ook wel gelijk goed.

    De eerste maanden was het nog rond half 2 thuis...maar dat werd al snel losgelaten. De house feesten waren meestal tot in de ochtend.

    Als ik niemand had die mij thuis kon brengen of die bleef slapen dan kreeg ik taxi geld mee.

    Maar ik had of wel een vriendje of we gingen met een groep meiden.

    Ik zou zeggen...misschien proberen eerst rond 2 uur thuis?
     
  5. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Ik sta daar ook van te kijken hoor. Mijn kinderen talen niet naar de kroeg. Ze gaan liever gewoon met vrienden wat doen. Onze oudste is 18 en is net begonnen aan de universiteit. Ook lid geworden van een studentenvereniging. Als ze naar de studentenvereniging is weten we dat ze laat thuis kan komen. Dan heeft ze mijn auto mee of rijd met iemand mee.
    Maar gaat ze wat met vrienden doen maakt ze het ook niet al te laat. In principe een uur of 12, wordt soms half 1/1 uur. Dat vinden we laat zat. Ze heeft een megadruk leven: studie, werk ed. Een beetje normaal ritme aanhouden is dan best belangrijk vinden wij.
    Best kans dat ze volgend jaar op kamers gaat, dan hebben we er geen zicht op wat ze doet, maar ik hoop dat ze dan zo verstandig is om niet nachtenlang door te halen.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  6. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Hier gaan ze gewoon naar de kroeg, de meeste 16-jarigen die ik ken hebben een fake-id en kunnen dus gewoon drinken.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  7. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Vind ik echt bizar en not done.
     
    Caithy en Angel1980 vinden dit leuk.
  8. Angel1980

    Angel1980 Niet meer actief

    Zorgwekkend.. Ik bekijk het ook vanuit een ander perspectief (ik werk in de verslavingszorg). En wat we ook veel zien is, is dat ouders alles bagatelliseren ("ach, toen ik 16 was dronk ik ook") en hun eigen jeugd als referentiekader gebruiken. Maar ontwikkeling en onderzoek heeft zeker niet stilgestaan in de afgelopen jaren en er is bewust gekozen om de leeftijdsgrens omlaag te brengen. Het is zo ongelooflijk slecht voor een puber, zowel fysiek als voor de ontwikkeling (ook voor het brein die nog volop aan het groeien en ontwikkelen is).

    Maar goed, ik ben geen moeder Theresa :rolleyes:, maar op dit gebied zou ik willen dat ouders veel voorzichtiger zouden zijn en zich goed laten informeren over de gevolgen.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat vind ik dan ook echt niet kunnen.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ligt ook aan het kind wat je hebt. Ik mocht ook alles, maar kon daar prima mee omgaan en heb dan ook nooit rare acties uitgehaald of teveel drank (en sowieso geen drugs) gebruikt. Ik snapte zelf ook wel dat elke week tot diep in de nacht weggaan niet heel slim was, maar af en toe ging prima.
     
  11. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Qua uitgaan en uitgaanstijden waren mijn ouders heel streng. Ik mocht 1x in de week tot 1 uur. En ik mocht ook geen alcohol. Ja toen ging ik stiekem. Zei ik dat ik bij een vriendin ging slapen en ipv naar de plaatselijke kroeg, ging ik naar de grote stad.
    Tis niet leuk als je altijd de enige ben die niks mag. Dus zou ze idd met z'n allen naar huis laten fietsen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  12. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Inderdaad. Juist omdat wij uit de horeca komen hebben we kunnen zien dat de tijden echt veranderd zijn. En ik ben geen moeder die zegt "dat zou mijn kind nooit doen". Buiten het gebruik van alcohol om is sowieso het geweld in het uitgaan enorm toegenomen. Tijdens een voorlichtings avond van de politie voor ouders van middelbare scholieren werden wij er een jaar geleden zo op gewezen om er boven op te blijven zitten wat betreft de jonge lui.

    Tja tijden veranderen. Al mocht ik vroeger thuis ook echt niet om 0300 thuis komen op mijn 16e.
     
    Angel1980 vindt dit leuk.
  13. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    O ja ouders laten het ook gewoon toe dat minderjarige thuis indrinken (lees: zich lam zuipen) en dan gaan stappen met alle gevolgen van dien.
     
  14. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Maar als ze het niet bij iemand thuis doen, doen ze het wel op straat. (Ik keur datlam zuipen niet goed hoor, maar ik vind het heel moeilijk hoe ik hier straks mee om moet gaan. Mn dochter is nu net 10, dus heb nog even de tijd om mij hier op voor te bereiden.)
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Dat idee heb ik ook wel. Ze komen er toch wel aan. Niet dat ik het daarmee goedkeur of zeg dat ik her accepteer, maar vraag mij wel af hoe je het tegen gaat. En dan kunnen ze beter 1 of 2 biertjes bij iemand thuis drinken dan een kratje in een keet op een weiland ergens.
     
    RoBiJe vindt dit leuk.
  16. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Dat is dus het probleem, het blijft niet bij 1 of 2 biertjes helaas. En ze doen het ook zeker stiekem op straat maar als je het als ouders ook al stimuleert en er niet goed over praat dan gaat het al vaak de mist in.

    Hier zijn we thuis over alles heel open. Bespreken alles en laten ze ook de consequenties zien als het wel mis gaat.

    Sowieso is het lastig bespreken vind ik, als je zelf geen grote pubers hebt (16 +) en is onze eigen jeugd voor deze tijd geen vergelijking.

    Mijn zoon vertelde vanmorgen ook een verhaal dat hij het bizar vond dat een vriend van hem van 16 de deur uit gaat(wanneer hij wil), om 4 uur of later aan komt kakken thuis en zijn ouders niet eens vragen waar hij is geweest.

    Tja daar kan je wat van vinden natuurlijk.

    Nog een voorbeeld: kennis laat haar 14 jarige dochter los. Mag drinken (limo wijn noem ik het) maar opeens worden ze gebeld door politie dat 2 meiden mee genomen zijn naar het ziekenhuis vanwege alcohol vergiftiging. Daarnaast veilig thuis melding aan hun broek omdat er onverantwoordelijk omgegaan wordt met hun kinderen.

    Dus los laten is mijn inziens echt tot een bepaalde grens bespreekbaar aangezien wij als ouders altijd nog eind verantwoordelijk zijn tot zeker hun 18e en dus ook de consequenties moeten dragen als 1 van onze minderjarige kinderen een domme fout maakt.
     
  17. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier thuis zijn wij ook erg open en alles is bespreekbaar, maar niet alles mag.
    Loslaten doen ik echt rustig aan hoor. Ze is bijna 12 en is erg verstandig en toch moet ik mezelf even achter mijn oren krabben dat 16 jarige geen tijd meer mee krijgen... Ik weet niet of ik dat al verstandig vindt.
     
    Nieuwsgierigbijtje vindt dit leuk.
  18. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Toen ik zelf 16 was(ben nu 23) heb ik met mijn ouders afgespoken dat de tijd niet uitmaakt zolang ik maar niet alleen naar huis fietste. Dit vond ik zelf wel een goede deal, anders moest je soms als enige al naar huis waardoor je dus in je eentje over straat ging, want ja je wilde geen boze ouders.. ook hadden wij afgesproken dat mi jn moeder altijd haar mobiel op vol geluid naast haar bed had liggen, zodat we altijd konden bellen als er wat was. Hier heb ik eigelijk nooit gebruik van gemaakt, maar de gedachte is fijn.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Maar hoe houd jij het tegen dan? Ook als je een eindtijd meegeeft weet je toch niet altijd wat ze uitspoken? Ik ben echt geen voorstander van drinken met 16 jaar, maar ben helemaal bang voor wat er gaat gebeuren wanneer je alles verbiedt en ze gaan het ergens anders doen.
     
  20. Nieuwsgierigbijtje

    Nieuwsgierigbijtje Fanatiek lid

    12 mei 2018
    1.854
    1.176
    113
    Vrouw
    Als ze willen hou je het absoluut niet tegen natuurlijk. Máár we hebben hier echt ontzettend veel gesprekken over met zijn allen. Behalve de kleintjes natuurlijk. We zijn een groot gezin en hebben de grote ook uitgelegd dat als zij domme dingen doen, ze ook de rest van het gezin er in betrekken.

    En dan nog verschilt het ontzettend per kind en dus hun karakters. De 1 na oudste is een pitbull en daar maken wij ons drukker om dan om de oudste. Dus dat worden weer heel andere afspraken dan die we hebben gemaakt met de oudste.

    Regel is hier: als jij laat zien dat je de verantwoordelijkheid aankan en je je aan de gemaakte afspraken houd, je dan veel meer vrijheden zal krijgen. Dus win win situatie.
     
    Marchella en Caithy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina