Meerderjarige moeder, minderjarige vader?!

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door kusjezoex, 24 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kusjezoex

    kusjezoex Nieuw lid

    3 aug 2017
    3
    1
    3
    Vrouw
    Hoihoi,

    Ik ben Zoë, ik ben 17 jaar oud en 9 weken zwanger van mijn ex vriend (17) we zijn 1 dag nadat het uit was erachter gekomen dat ik zwanger blijk te zijn en we hebben alleen maar ruzie, ik word over een halfjaartje 18 en ben dus meerderjarig als het kindje geboren word, mijn ex vriend daarintegen word pas 9 augustus 18 jaar... heb ik als meerderjarige moeder meer te zeggen dan hij als minderjarige vader? En wat zijn de rechten en plichten van een minderjarige vader??
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vermoed dat zijn ouders dan de verantwoording voor die korte periode naar zijn ouders verschuift. Maar gaat het om erkennen, alemtatie of een omgangs regeling.

    Hoe staat hij er in? Wil hij het kinde? Moet hij aan het idee wennen? Jongen/mannen kunnen nogal onbehouwen reageren helaas. :(
     
  3. Love1990

    Love1990 Niet meer actief

    Wat wil je precies weten? in principe hebben jullie gelijke rechten. Het kan wel zo zijn dat zijn ouders het eerste half jaar (tot hij 18 is) op de achtergrond meekijken en mede verantwoordelijk zijn.
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Gaat hij jullie kindje erkennen? Sowieso kan hij pas het gezag aanvragen als hij 18 is.

    Zonder dat hij het erkend heeft hij geen rechten en plichten.
    Als hij jullie kindje erkend heeft moet hij alimentatie betalen. Heeft hij straks gezag dan mag hij meebeslissen over belangrijke beslissingen.

    Wat wil je precies weten?
     
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat klopt niet hoor. Ook zonder erkenning ben je tegenwoordig als man zijnde verplicht alimentatie te betalen. Die wet is in 2014 veranderd. Om die reden betaalt mijn ex dus gewoon mee in de opvoeding van ons kind.
     
  6. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Dat is raar want in theorie zou het kindje dan van elke man kunnen zijn. Heb dit in mijn werk nog nooit meegemaakt.
     
  7. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Erkenning is een juridische handeling waarmee de biologische vader of een ander persoon juridisch vader wordt. Erkenning heeft geen relatie met kinderalimentatie.

    Een biologische vader die zijn kind niet heeft erkend heeft op basis van zijn biologische vaderschap een onderhoudsplicht richting het kind. Kan me wel voorstellen dat je dat wilt bewijzen d.m.v. een DNA test. Anders zou je het iedere man inderdaad op kunnen leggen.
     
    twinkle star vindt dit leuk.
  8. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.538
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Zoals @Roos32 het zegt.

    Bij mij wat het wel duidelijk dat zl van hem was. En het is dus allemaal zonder DNA testen gegaan waarvan iedereen de uitslag wel zou weten. Hij lijkt inmiddels ook als 2 druppels water op zn vader. Er is hier ook gewoon een omgang dus wat dat betreft wel allemaal zonder al te veel gedonder. Maar dat erkennen is voor mij wel een dingetje.
     
  9. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    @Roos32 en @Huismuisie jullie hebben helemaal gelijk!

    Meeste vaders zullen aangeven de vader niet te zijn waardoor het via een DNA test aangetoond moet worden.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  10. Elisabetta

    Elisabetta Fanatiek lid

    3 apr 2017
    1.462
    412
    83
    @kusjezoex Gefeliciteerd met je zwangerschap! Maar wat vervelend dat jullie zoveel ruzie maken :( Wil je ex wel een vader zijn voor het kindje of ga jij alleen de opvoeding doen? Ik denk dat als je ex het kind erkent dat zijn ouders idd een soort voogd worden totdat hij meerderjarig is. Ben je er voor jezelf al uit hoe je het voor je ziet? Succes met alles!!
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Officieel heeft hij niets met het kind te maken of er iets over te zeggen, tenzij jullie dat regelen. De vraag is of jij dat wilt en wat hij precies wil.

    Verdiep je in erkenning en gezag.
     
  12. applejo

    applejo Bekend lid

    14 jan 2014
    861
    490
    63
    Deventer
    Gekke vraag... maar wat nou als hij niet mee wil werken aan een DNA test als hij dat niet wil?

    Of wordt dat dan gerechtelijk opgelegd?
     
  13. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Dat kun je via de rechter wel afdwingen.
     
  14. ano19

    ano19 Actief lid

    11 mei 2015
    222
    32
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Hier ook een jonge vader, ook ik sta er alleen voor. Ik ben wel wat ouder dan jou Deze jongen reageert nergens meer op. Dit kindje word dus niet erkend. Ik ga de zorg alleen doen. En krijg dus alleen gezag. Wel ga ik via de rechtbank dus alimentatie eisen, dit omdat hij niks meer laat weten en hij dus alles afhoud en denkt er heel makkelijk vanaf te komen. Er zal dan een dna test komen die dan verplicht word door de rechtbank dus hij zal wel mee moeten werken dan. Dit is allemaal uitgelegd door mijn advocaat die ik in handen heb genomen. Hij heeft nog geen advocaat en heeft nog nergens op gereageerd.
     

Deel Deze Pagina