Meertalig opvoeden

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door KleineLai, 20 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kipsate

    Kipsate Fanatiek lid

    22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Ik voel mij niet buitengesloten hoor! Vind het juist fijn dat mijn man Arabisch met de kinderen spreekt, zo pik ik het ook sneller op :)
     
    Peaches17 vindt dit leuk.
  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Maar dan worden jullie beide toch gewoon mama? Of je kan haar aanleren dat jij moeder bent en je vrouw is mama.
    "Hoi mam, Goedemorgen moeder" super classy :D
     
  3. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Ja maar soms is het handig om Mama Vulpen of Mama Inkt te zeggen zodat ze weet over wie we het hebben ;)

    Maar moeder zou ik ook prima vinden :cool:
     
  4. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Idd ik heb weleens horen zeggen dat je dan juist sneller de taal mee leest want tegen een kind wat nog moet leren praten praat je simpeler. En herhaal je de dingen meerdere keren
     
    Kipsate vindt dit leuk.
  5. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Op verzoek heropend.

    Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl
     
  6. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Zijn jullie nog druk met meertalig opvoeden?

    Bo wordt tweetalig opgevoed, Engels-Nederlands. En sinds een week of 2 beginnen we echt verschil te merken. Ze was vrij vlot met praten, maar eigenlijk alleen maar Nederlands. Op een gegeven moment kwamen daar wat losse Engelse woordjes bij tegen iedereen die het wilde horen. Maar sinds een tijdje begint ze echt gericht Engels tegen haar vader te praten. Vandaag vroeg ze aan mij “een keer, een keer” (nog een keer). En toen ik zei dat ze dat maar aan haar vader moest vragen riep ze “more more”.
    Tegen papa zegt ze dummy en nappie, tegen mij speentje en luier. Bizar hoe ze dat ineens lijkt te snappen!

    Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Onze zoon is nu bijna 14 maanden maar zegt nog geen woord. Hij brabbelt wel heel erg veel. Hij heeft 'een gesprek' voeren nu onder de knie. Als in omstebeurt praten. Dat is heel leuk om te doen. Hij wijst en brabbelt, zingt, roept, klaagt in brabbeltaal. Heel erg schattig :)

    Ik merk dat ik soms Frans tegen hem spreek. Dat doe ik vooral wanneer er andere mensen bij zijn.. Dan kunnen zij verstaan wat ik tegen mijn zoon zeg namelijk.
    Dat moet ik eigenlijk niet doen maar ik vind het vervelend om onverstaanbaar te zijn naar mijn omgeving. Hoe doen jullie dat?

    @Betsy , Heel erg leuk dat Bo haar eerste Engelse woordjes zegt! En ze ook nog eens goed toepast! Knap hoor! :D
     
  8. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik praat alleen maar Nederlands tegen Bo. Ook als haar vader erbij is die dus geen idee heeft wat ik zeg. Soms herhaal ik dan iets in het Engels, maar over het algemeen praat ik echt alleen Nederlands tegen haar. Ik denk dat het anders heel verwarrend voor haar wordt tegen wie ze welke taal moet praten.

    Maar jullie hebben 4 talen toch, @KleineLai. Dat lijkt me heel ingewikkeld!
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.894
    25.246
    113
    Nou 3 talen eigenlijk. Engels spreken mijn vriend en ik tegen elkaar maar spreken dat niet naar zoon. Daarnaast is het niet onze moedertaal dus om het echt als een 4e taal te doen gaat niet denk ik. Ik vind 3 ook wel genoeg :p
     
  10. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Haha 3 is al ingewikkeld genoeg. Ben heel benieuwd in welke taal zijn eerste echte woordjes zometeen gaan zijn!
     
  11. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    Wat goed! Hier ook tweetalig, Engels en NL. De oudste twee zijn echt vloeiend in beide talen inmiddels.
    V spreekt en verstaat ook beide talen. Maar vervangt bijvoorbeeld neushoorn door hippo, want dan woord is makkelijker. Zij heeft soms nog wat moeite om beide talen echt te scheiden.
     
  12. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    @Tuttebella wat knap, 4&5 en al vloeiend in beide talen! Spreken jullie zelf alleen Nederlands tegen ze? Of doen jullie ook 1 taal per persoon?
     
  13. Tuttebella

    Tuttebella Niet meer actief

    We zijn hier natuurlijk heen verhuisd voordat zij al konden praten, dus ze hebben wel alles vanaf het begin meegekregen zegmaar.
    Wij spreken idd alleen Nederlands met ze. Tenzij we Engelse visite hebben, dan spreken we wel eens Engels tegen ze.
     
    Betsy vindt dit leuk.
  14. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    @Tuttebella heb je nog tips voor Engelstalige voorleesboeken?
     
  15. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Heel leuk topic, ik lees mee.

    Mijn man en ik spraken beiden Nederlands tegen de kinderen, maar de oudste begint ook te vragen naar het Perzisch (een taal die ik ook beheers). Maar de moedertaal van mjn man (tweetalig opgevoed) is Turks/Azeri en dat versta ik niet. Ik moedig dat wel aan maar mijn man wil ze de taal leren die hij grammaticaal ook door en door kent zeg maar.

    Buiten onze familie spreken ze Engels met de nicht van mijn man. Vooral de oudste gaat daar met sprongen in vooruit. Ze horen ook veel Frans hier en krijgen daar ook les in vanaf het tweede leerjaar.

    Verder wil mijn man ook dat ze Arabisch leren zoals hijzelf. Hoe we dat gaan aanpakken weten we nog niet.
     
    SDonya vindt dit leuk.
  16. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Wow, 6 talen! Hoe ga je dat in godsnaam allemaal doen? Wel heel leuk dat je oudste al zoveel interesse in de talen heeft!
     
  17. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Goede vraag :D we zijn er ook nog niet uit. Ik heb aangemoedigd dat mijn man vanaf de geboorte tenminste een van zijn moedertalen met de kinderen zou spreken, maar hij wilde dat toen niet. Hij wilde focussen op Nederlands, dat hun basis daar goed in zou zijn. Ik heb hem geprobeerd over te halen, maar het lukte niet. Hij vond zijn moedertaal spreken tegen de kinderen ook 'geforceerd' voelen.

    Maar nu zijn ze ouder en vooral de oudste komt veel met vragen. Want ze hoort papa natuurlijk wel regelmatig een andere taal spreken. Dus nu is hij er helemaal voor te vinden. We beginnen nu met Perzisch, Turks en Arabisch zullen ze waarschijnlijk later leren. Als ze er interesse in hebben en als we een goede 'onderwijsmethode' hebben gevonden. Want dat is wel nodig met zoveel talen.

    Leuk dat jouw dochter al Engelse woordjes begint te zeggen. Dat is natuurlijk het voordeel als je vanaf baby begint. Ze zal papa nu ook beginnen associëren met die taal. Dat is bij onze kinderen wel wat laat.
     
    Betsy vindt dit leuk.
  18. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Komt je man toevallig ook uit Tabriz?:D

    Je tweede post daar hoor ik gewoon mijn vader praten. Die heeft mij ook nooit de taal geleerd omdat hij Nederlands veel belangrijker vond. Nog nooit eerder gehoord dat er ook anderen zijn die deze mening delen. Ik word veelal heel verbaasd en geschokt aangekeken door de Perzische gemeenschap :p
     
    Nescio vindt dit leuk.
  19. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ja zijn familie woont allemaal in Tabriz. Mijn man is in een kleiner stadje in de buurt geboren.

    Zijn jouw vader en mijn man misschien familie? :D aangezien ze deze visie op opvoeding delen. Mijn man heeft vaak standpunten die anderen niet snappen (ik meestal wel gelukkig :D)
     
    SDonya vindt dit leuk.
  20. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Dat zou dus serieus zomaar kunnen aangezien mijn vader uit dezelfde stad komt en wij ook heel veel familie om Tabriz heen hebben wonen (hele grote familie) :roflmao:. Het zijn waarschijnlijk gewoon mannen die veel moderner zijn dan de standaard iranier :)
     
    Vulpen en Nescio vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina