Melia babyschaal op bankje bakfiets.nl niet veilig?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Ninge, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    ik heb een bakfiets.nl gekocht en wilde voor mijn 5 maanden oude baby een babyschaal erop zetten zodat ze naast mijn zoontje komt. Fietsenmaker wilde dit wel doen, maar raadt het te zeerste af omdat het dan hoog uitsteekt boven de bak en van piepschuim is. Naar zijn idee is dit niet veilig. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat zeggen andere fietsenmakers? En wat zeggen jullie van 'veiligheid' hiervan? Ik heb nu de maxicosi houder voor op de bodem gekozen. Maar nu moet ik hierna waarschijnlijk een bobike zitje voor in de bak kopen, omdat een peuterschaal natuurlijk hetzelfde idee is...
    Bedankt alvast!
     
  2. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Niemand een idee hierover?
     
  3. nijna

    nijna Fanatiek lid

    25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Mijn fietsenmaker vertelde het zelfde als jouw fietsenmaker (of het was dezelfde ;)).
    Mijn docher kom meteen in het fietszitje in de bakfiets. Wij kochten de bakfiets toen ze een jaar was.
     
  4. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    De mijne zit in Haarlem ;)
     
  5. nijna

    nijna Fanatiek lid

    25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    De mijne niet ;).

    Ik heb op aanraden dus voor een fietszitje gekozen in plaats van de peuterschaal. Wel lastig vind ik het als ze in slaap valt op de fiets. Op een gewone fiets kan je je kind dan beetje ondersteunen, maar in de bak kan je daar niet bij.
     
  6. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hi Ninge,

    Ik heb je vraag even aan onze deskundige op het gebied van veilig vervoer voorgelegd. Zij vraagt wat je precies bedoelt met 'op' de bakfiets plaatsen'?

    Normaal gesproken plaats je een autostoeltje of babyschelp in de bakfiets.En dat is veilig als de babyschelp of autostoel goed vastgezet kan worden. Liefst tegen de rijrichting in. Het kindje wordt dan door de kooiconstructie van de bak/kar én het stoeltje beschermd.

    Laat je het nog even weten? Dan kunnen we een gerichter antwoord op je vraag geven!

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  7. Ninge

    Ninge Bekend lid

    27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Hoi Angela, dank je wel. Het gaat om het bankje. Je kan het stoeltje op de grond bevestigen, maar als er nog een peuter naast zit wat bij ons het geval is dan komt de baby of peuterschaal op het bankje en steekt hij dus best een stukje uit. Het is dan altijd met de rijrichting mee bij een tweewieler. Met de maxi cosihouder staat hij wel op de grond en tegen de rijrichting in, maar dit kan dus maar tot 12 maanden en dan moet je toch over op de peuterschaal of het fietsstoeltje... Dank je wel voor het uitzoeken! X
     
  8. Bali2015

    Bali2015 Lid

    31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL

    Welk fietsstoeltje voor in de bakfiets bedoel je? Ik heb nu een maxicosihouder maar met een paar maanden groeit mijn dochter daar idd uit. Hoor het graag :)
     
  9. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    We zijn er nog even verder in gedoken! Het gebeurt vaker dat een babyschaal op de bank van de bakfiets wordt gemonteerd, zowel op de zitting als in de rugleuning. Bij een goede montage zou de schelp nergens heen moeten kunnen gaan. Het liefst wordt de schaal dan wel tegen de rijrichting geplaatst. Er zijn geen meldingen bij ons binnengekomen over onveilige situaties, maar we raden in elk geval aan om je baby wel heel goed vast te zetten met de gordel van de schaal als je deze zou gaan gebruiken.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  10. Sela~

    Sela~ Actief lid

    22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Bij mijn bakfiets van bakfiets.nl kan de babyschaal niet tegen de rijrichting worden geplaats.

    T.o: Ik moest ook erg wennen aan de hoogte van de babyschaal. Ons zoontje (net een jaar) vind het geweldig om erin te zitten, maar ik heb er nog steeds geen 100% veilig gevoel bij, met name omdat hij zo hoog zit!
     

Deel Deze Pagina