Melkproductie stoppen direct na de bevalling

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mariellevanr, 27 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Hoi meiden,

    Even op zoek naar tips...

    Ik ga over 5 weken bevallen, maar mag geen borstvoeding geven. Daarom wil ik zo snel mogelijk de productie stoppen. Strak afbinden weet ik. De pilletjes die hiervoor gebruikt worden mag ik niet ivm verhoogde kans op depressie en psychose.

    Wie weet er nog iets dat ik straks kan inzetten behalve inbinden?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Ik zou juist niet inbinden. Dat is een 'oud' gebruik maar helpt echt niet tegen het op gang komen van de borstvoeding. Borstvoeding komt op gang door hormonen zodra de placenta is geboren. Door af te binden kun je de borsten moeilijk controleren of er volle harde plekken zijn en of er een ontsteking op komt.
    Wat je wel kunt doen is uiteraard niet stimuleren, een steunende stevige bh dragen, bij stuwing koelen. En eventueel kun je salie thee/ druppels gebruiken om de productie te remmen. Een lactatiekundige kan je daar meer over vertellen :)
     
    mariellevanr vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou inderdaad advies vragen bij bv LLL, strak inbinden is inderdaad een oud gebruik. Je wil echt een borstontsteking voorkomen, dus ik zou samen met een lactatiekundige een goed plan maken!
     
    mariellevanr vindt dit leuk.
  4. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Dank voor je reactie!

    Vorig jaar toen ons dochtertje stil werd geboren werd in nog ingebonden. De inzichten wijzigen ook zo ontzettend snel! Heb toen best veel pijn gehad van de stuwing en zat zo strak dat ik amper kon ademen. Stiekem dus blij dat dit niet de juiste oplossing is.

    Ik ga voor de bevalling alvast de lactatie kundige raadplegen. Goede tip!

    Kun je me ook vertellen waar ik die salie thee/druppels kan halen?
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Een sportbh een maat kleiner (dat is tegen die tijd gewoon je pre zwangerschaps maat).
    Niet onder de warme douchestraal, echt voorovergebogen douchen zeg maar.
    Ook douchen met bh aan en daar ook mee slapen.
    Twijfel je over harde stukken ed dan kun je je Kraamzorg laten controleren...daar zijn ze voor en ook om je productie zo snel mogelijk stop te zetten.
    Ik ben gelijk voor flesvoeding gegaan en mijn Kraamzorg heeft gelijk vanaf moment 1 gezegd wat ik wel en niet moet doen en heeft mijn temp goed in de gaten gehouden.
    Na 3/4 dagen begint de ergste stuwing en dat is ook het moment dat je echt natte plekken ter grootte van een voetbal in je kleding begin te krijgen...is even pijnlijk, maar daarna neemt het af.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend verdrietig dat je dit hebt meegemaakt..
    Ik hoop op een voorspoedige bevalling en dan heerlijk knuffelen met je kindje!

    Eigenlijk is het al veel langer bekend dat inbinden geen goed idee is. Alleen zijn
    veel zogenaamde professionals hopeloos ouderwets in hun kennis mbt borstvoeding..
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 2x kraamzorg gehad met onvoldoende kennis van bv, ik zou écht adviseren een goede lk te vragen. Kraamzorg van mijn schoonzus adviseerde ook strak inbinden, gaf haar super veel pijn; lk heeft toen alsnog tips gegeven en dat ging gewoon prima met afbouwen - of ja, afbouwen was het niet, want ze heeft ook nooit bv gegeven.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad echt niet inbinden.

    Je kan je op Facebook aanmelden op de pagina van La Leche League. Dat zijn vrijwilligers die echt álles kennen van bv, maar ook zonder issues adviseren bij het stoppen ervan. Je zou daar je vraag kunnen stellen. Of inderdaad een lactatiekundige contacteren. Geen vroedvrouw of kraamzorg vertrouwen, zij weten daar helaas vaak te weinig van.
     
    Nescio, mariellevanr en Fuddey vinden dit leuk.
  9. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    O wat naar dat jullie een kindje op de wereld moeten missen!
    De salie is gewoon van a vogel en vaak prima bij een drogist te halen, evt de tuinen ( ben even nieuwe naam kwijt).
    Inbinden van borsten is echt heel achterhaald hoor ;)
     
  10. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Dank jullie wel voor de tips! Ik ga er meteen achteraan...
     
  11. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    329
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Heb je op de lijst van Thomas Hale gekeken of je echt geen bv mag geven? (ik weet dat je hier niet om vraagt maar benoem t toch altijd even.)

    Mijn advies is altijd een ondersteunende stevige bh, maar zeker geen die te strak zit en/of striemen achterlaat op je huid. Paracetamol en ibuprofen mag je gebruiken tegen de pijn. Zoals ik hierboven al las, je productie komt op gang door invloed van hormonen, hoe minder je stimuleert hoe sneller het stopt dat klopt. Dus inderdaad weinig aankomen, niet warm douchen en al helemaal geen warme straal op je borsten. Je kan ook een witte kool kneuzen en in je bh doen voor verlichting. Aan het einde van je kraamweek ben je dan zo goed als stuwing af, waarschjnllijk nog wel een vol gevoel en misschien lek je nog maar zeker geen pijn.
    Salie thee zou ik gelijk gaan drinken vanaf de geboorte (3 koppen per dag lang laten trekken , ik waarschuw vast het is niet lekker haha.)
    Succes :)
     
  12. mariellevanr

    mariellevanr Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie! BV mag echt niet met Lithium. Zeer schadelijk voor de baby omdat de nieren dit niet snel genoeg kunnen afbreken en ze daardoor tot 200% van de hoeveelheid die ik binnen krijg opbouwt.

    Saliethee en goede stevige bh's zijn ondertussen in huis!

    Gaat vast goed komen... Nog anderhalve week. Zo spannend!
     

Deel Deze Pagina