Meningokokken W in opmars

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Ziggyy, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Ik las in een ander bericht dat een 2 jarig jongentje is overleden omdat de moeder de symptomen niet op tijd herkende, omdat het zo veel op een normale griep lijkt. Tevens uit een ander nieuwsbericht;
    . In 2015 waren er 9 mensen met de W-variant, in 2016 was dit gestegen naar 50 en in 2017 naar 80. Dat cijfer zal naar verwacht in 2018 ook weer stijgen: dit jaar zijn er tot en met juni al 65 patiënten met type W gemeld bij het RIVM.

    De W-variant is zo gevreesd omdat het sterftecijfer hoog is. Afgelopen jaar was dat 24 procent.


    Ik schrik hier best wel van en zie mezelf al bij ieder griepje in paniek de ha bellen.
    Mijn zoontje heeft met 14 maanden al een inenting gehad, toen was het nog de MenC.
    Zouden jullie je kind(eren) alsnog (uit eigen beweging) laten vaccineren tegen het nieuwe type, als zij niet in de leeftijdscategorie vallen die sowieso opgeroepen wordt voor vaccinatie?



    Blokhuis kondigt grootschalige extra vaccinatie aan: Ruim half miljoen kinderen krijgen oproep
    Nieuwsbericht | 17-07-2018 | 07:00

    Volgend jaar worden zo’n 650.000 kinderen extra opgeroepen om zich te laten inenten tegen de zeer ernstige infectieziekte meningokokken. Het gaat om kinderen die zijn geboren na 1 januari 2001 en voor mei 2004. Dat laat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) weten in een brief aan de Tweede Kamer. Reden voor deze maatregel is dat in de afgelopen jaren een stijging te zien is van het aantal mensen dat de infectie meningokokken type W oploopt. Met deze extra vaccinatieronde moet die groei worden ingedamd. Het extra programma komt naast de al geplande meningokokkenvaccinatie van kinderen die geboren zijn na 30 april 2004. Vanaf oktober 2018 krijgen namelijk alle jongeren die 14 jaar worden de vaccinatie aangeboden.

    Ernst van de ziekte
    De ziekte wordt veroorzaakt door de meningokokbacterie die van mens op mens overdraagbaar is. Een besmetting kan leiden tot hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging, waardoor de geïnfecteerde persoon in shock kan raken met de dood tot gevolg. Sinds 2002 worden kinderen van 14 maanden oud tegen type C van de ziekte ingeënt. Vanaf mei dit jaar zijn type A,W en Y daaraan toegevoegd.

    Stijging van infecties stoppen
    In de afgelopen jaren is een stijging te zien in het aantal infecties met type W. In 2017 werd dit type van de ziekte nog gemiddeld zes keer per maand geconstateerd, dat is in 2018 gestegen naar gemiddeld tien keer per maand. Het RIVM verwacht dat als er niets extra’s aan wordt gedaan, de stijging doorzet.

    ‘Zoveel mogelijk bescherming bieden’
    “De kans om geïnfecteerd te raken met meningokokken type W is ondanks de groei heel erg klein, maar om erger te voorkomen moeten we ingrijpen”, zegt staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS. “Het is een vreselijke en destructieve ziekte. Daarom moeten we er alles aan doen om mensen zoveel mogelijk bescherming te bieden.”

    Het streven is om de vaccinatie eind 2019 aan alle dan 14- tot en met 18-jarigen aangeboden te hebben.
     
  2. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.222
    113
    Wij hebben onze dochter er inderdaad alsnog voor laten inenten :) Gewoon de huisarts gebeld.
     
    Ziggyy vindt dit leuk.
  3. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je bericht, zoontje heeft alleen menC gehad. Morgen even bellen of hij deze alsnog kan krijgen.
     
    Ziggyy vindt dit leuk.
  4. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Geïnformeerd bij het cb. Eerst alle newborn, dan de 14jarigen en daarna is de rest aan de beurt. Er schijnt niet voldoende vaccin te zijn.
    Ik hoop maar dat het niet uit de hand gaat lopen maar ik ben wel bezorgd.
     
    Ziggyy vindt dit leuk.
  5. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Bij welke leeftijd heb je deze extra vaccinatie kunnen regelen? En deed de HA het of het CB met de verwijzing van de HA?
     
  6. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Ik ben benieuwd wat je te horen krijgt!
     
  7. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Ben ik ook benieuwd naar @Vulpen
     
  8. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    dus dat zal dan eind 2019 zijn denk ik?

    Dat hoop ik idd ook, vind het maar eng, ookal zeggen ze dat de kans echt heel klein is
     
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.222
    113
    Dat was denk ik een of twee maanden geleden, dus bij anderhalf. Toen het bekend werd dat ze bij 14 maanden het vaccin gingen uitbreiden. Bij ons deed de huisarts het. Was wel vaag want moest vaccin zelf ophalen bij de apotheek maar de afspraak was pas een week later dus hebben het hier een week in de koelkast moeten bewaren.
     
    Ziggyy vindt dit leuk.
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik snap het stuk niet helemaal. Mijn 2 jongsten zijn van 2010 en 2013. Hebben ze dan wel of niet meningococken A,W en Y gehad?
     
  11. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.222
    113
    Niet. Alleen kindjes die nu tussen de 14 en 16 maanden zijn hebben a, w en y gehad. En straks vaccineren ze dus ook veertienjarigen, naast de veertienmaandigen.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  12. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat ga ik dan wel even navragen want ik vind die meningokokken maar niks allemaal.
     
  13. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Maar mijn zoontje is nu 3 en zal het vaccin dan “nooit” krijgen toch? Of als hij 14 is? Ga toch eens vragen wat de mogelijkheden zijn.
     
  14. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja dat vind ik dus ook een beetje vaag. En geen fijne gedachte.
     
  15. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nee ik dus ook niet want dan is er dus een hele grote groep tussen de 14 maanden en 14 jaar die het niet krijgen? Vind ik ook geen fijne gedachte. Eens kijken of ik daar zelf wat aan kan doen!
     
  16. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.222
    113
    Tsja, iedereen boven de veertien (of achttien, als ik het bericht in de op lees) heeft ook geen vaccinatie gehad hè...? Toch hebben wij alleen onze dochter laten inenten. Ben benieuwd wat ze tegen je gaan zeggen, hoe het nu precies zit met de groep van anderhalf tot veertien!
     
  17. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Ik ga maandag ook gelijk even bellen. Zal hier wel laten weten wat ik te horen krijg!
     
  18. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja dat is natuurlijk waar.
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.872
    13.039
    113
    Vrouw
    Zoals het er nu voor staat krijgt de groep kinderen die nu tussen de 1.5 en 14 jaar zijn, geen vaccinatie aangeboden.
    Achter de schermen is men echter wel druk in discussie om dit in de toekomst misschien wel te doen, maar dat zou dan op de langere termijn zijn.
    Overigens wordt op sommige cb's al sinds het laatste kwartaal van 2017 het nieuwe vaccin gegeven met 14 maanden, je zou dit kunnen checken in het boekje van het cb van jouw kind.
    Daarnaast is biedt het vaccin maar 5 jaar bescherming, iets wat een hoop mensen niet weten. Er is speciaal voor 14 maanden gekozen omdat peuters erg kwetsbaar zijn en er een besmettings piek ligt bij 2 en 3 jarige kinderen. Dit zelfde geldt voor de 14 jarige kinderen, de piek ligt momenteel bij 15 en 16 jarige. Die piek is zelfs nog een stuk hoger dan bij de peuters, niet zo raar als je bedenkt dat pubers natuurlijk vaak vol hormonen zitten dus dat het virus heel makkelijk verspreidt wordt dmv zoenen.
    Je kan gewoon naar je huisarts bellen om de vaccinatie te bestellen, deze zul je dan zelf bij de apotheek moeten ophalen en hiervoor ook moeten betalen, daarna kan je de vaccinatie bij de huisarts laten zetten, vaak zul je hiervoor ook consult kosten moeten betalen omdat dit niet onder de reguliere huisartsenzorg valt maar onder travel vaccinaties. Dit vaccin is namelijk al jaren verplicht voor bedevaartgangers naar Mekka, en wordt bijvoorbeeld ook aanbevolen voor sommige Afrikaanse landen. Voordeel is dus wel dat het vaccin, in tegenstelling tot bijvoorbeeld toendertijd de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep, goed getest is.
    Zo heel verhaal, maar hopelijk schept het wat duidelijkheid.
     
    HooyoShimbir, Ziggyy, MyMiracle en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja super, heel erg bedankt voor je input, daar heb ik echt wat aan :) Geeft een helder beeld en ik begrijp nu beter waarom er voor deze groep is gekozen.
     
    Cin85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina