Met z’n drieën in een klas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door marieke12345, 22 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    mijn zoontje van zes zit in een groep 2/3 combinatie. In zijn klas, groep 2, zitten nu vijf kindjes. In de zomervakantie gaan er nog twee weg, dus ze blijven met z’n drieën over.
    Ik zit nu heel erg te twijfelen wat te doen, hier blijven en hopen dat ie het gewoon naar zn zin blijft hebben of overstappen naar een andere school (wat hij zelf echt niet wil).
    Het lijkt me voor hem zo niet leuk zoweinig kinderen, sowieso in de klas maar ook met schoolreisjes, eindmusical etc. Maar overstappen vind ik ook wel echt een ding want we zijn verder heel tevreden over deze school.
    Iemand ook in zo’n situatie gezeten? Ervaringen? Of gewoon een pasklaar antwoord wat ik moet doen;)
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Weet je of school hier al een plan voor heeft gemaakt? Hier gaan combigroepen samen op schoolreisje bv, ipv de ‘jaargroep’. Alleen de musical doet alleen groep 8, maar in geval van zo’n klein klasje lijkt me dat ze bv groep 7 mee kunnen laten doen? Hebben die wel 2x een musical, maar so what ;)
    Ik zou zelf eerst informeren naar hoe ze zo’n klein klasje gaan oppakken op school, daarover ook zelf meedenken - daar is hier op school echt ruimte voor.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Jeetje, ik kan me daar werkelijk niks bij voorstellen haha.
    Wij hebben 3 kinderen thuis, om te bedenken dat dat hun hele klas zou zijn..

    Hoe gaat dat dan met vriendschappen op school, groepsvormingen, schooluitjes, schoolprojecten enz enz enz?
    Bij ons wisselen ze samenwerkingsgroepjes regelmatig zodat kinderen leren om met verschillende mensen samen te werken en om groepsvorming te bevorderen.

    Ik zou het persoonlijk niet willen. Grote klassen zijn niet fijn, maar dit is andere uiterste.
     
    Angel1980 en Uuz vinden dit leuk.
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.897
    113
    noord holland
    Op zich zegt het nog niets voor latere momenten in hun schoolcarrière. Onze jongste heeft in een lichting gezeten waar er op een gegeven moment 11 kinderen in haar leerjaar zaten. Dat is zelfs nog 17 geweest, en nu aan t eind van groep 8 zijn ze met 15.
    Her en der kwamen er wat kinderen bij door zitten blijven of verhuizen.
    Ze hebben altijd gemengd gezeten met het jaar onder hen. Op kamp zijn ze met 7/8 tegelijk gegaan. Alleen de musical is nu wel alleen groep 8, maar dat is met 15 nog wat anders als met 5 natuurlijk. Maar dan zou het ook met volledig groep 7/8 kunnen zijn. Het jaar eronder of erboven heeft die niet hetzelfde probleem? Want als ze dat altijd combineren dan doen alle kinderen in 7 én 8 mee en dan is dat ook gewoon normaal.
     
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn broertje zat in een klas met 3 kinderen.
    Schoolmusicals werden sowieso met 2 groepen gedaan (groep 7 & 8)
    Het was een heel hecht clubje
    Zijn ook allemaal zeer goed terecht gekomen ;)

    Zelf zaten ik maar met 8 kinderen
    En mijn broer met de grootste groep ooit op die school, 14 kinderen :p

    Edit; en tegenwoordig zitten er op die school maar 34 kinderen. Echt bizar dat dat op sommige scholen 1 groep is :roflmao:
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    11 of 15 is gewoon een kleine(re) klas, maar 3 kinderen is niet eens een groepje.

    Vooral met sociale contacten: in een gezin met 3 kinderen is best vaak strijd omdat je een wisselende groepsvorming hebt van 2 +- 1.
    Als 2 van die 3 kinderen elkaar heel goed liggen blijft die derde over. Of nog erger: als 2 ruzie krijgen moet de derde kiezen op het schoolplein.

    Misschien ben ik een doemdenker hoor, maar 3 kinderen vind ik meer een gezin, geen klas.
     
    Eefje00, Athina, Uuz en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat is wel heel erg weinig, zou in gesprek gaan met de school en vervolgens beslissen.
    Zijn alle klassen zo klein?
     
  8. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Ik ga morgen even naar de directeur om te horen hoe ze dit willen gaan doen. Ik zou aan de ene kant graag zien dat ze met die drie kinderen uit groep 2 hun hele schooltijd samen zijn met groep 3. Maar na groep 8 gaan die natuurlijk weg en blijven zij met zn drieën over.
    Hij is bevriend met 1 jongetje, de derde is een meisje en daar hebben de jongens beide niet veel contact mee.
    Pff eigenlijk weet ik diep van binnen dat naar een andere school het beste zal zijn, maar ik vind het zo moeilijk om die stap te nemen. Hij is al niet een jongetje die snel ergens went en dan haal ik m helemaal uit zn vertrouwde omgeving:(
    Had liever gehad dat ie een jaar jonger of ouder was, die klassen zijn rond de 20 kinderen dus prima.
     
  9. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik zou een klas van 3 kinderen echt veeeeeel te weinig vinden.... Ik vind school bij uitstek een plek om je sociale vaardigheden te ontwikkelen, werken met anderen, spelen met anderen, liefst een aantal verschillende ‘typetjes’ ontmoeten...
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.702
    42.532
    113
    Ik kan mij niet voorstellen dat een school een klas van 3 kinderen vormt. Dat is echt onbetaalbaar om daar een leerkracht bij te zetten.
    Ik ben echt benieuwd wat voor soort schooltje dat is dat er in 1 jaar maar 3 kinderen zitten
     
    Angel1980, Janna, amdaa en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.408
    23.918
    113
    Drie kinderen is wel heel erg weinig. Dat is in veel gevallen zelfs niet eens een tafelgroepje in een klas. Ik zou van de directie de lange termijnplanning willen weten. Als ze een combigroep vormen met groep 3 en volgend jaar dan met groep 4 etc. lijkt mij dat geen probleem. Dat leeftijdsverschil is niet zo groot en dan kan er nog prima aansluiting zijn tussen alle kinderen. Dan gaan zouden ze (neem ik tenminste aan) ook als groep op schoolreisje kunnen. Maar hoe gaat dat dan die groep weg is?
    Of was het plan dat ze echt maar met drie kinderen in één klas komen? Dat lijkt mij op sociaal gebied verre van ideaal en zou ik niet willen voor mijn kind. Voordeel is natuurlijk wel dat ze dan alle aandacht krijgen, aangezien het bijna privéles is.
     
  12. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Wist je dit niet voordat je hem opgaf op deze school?
    Ik zou denk wel voor een andere school gaan in dit geval, ik vind een klas wel echt heel belangrijk. De basis van alles voor de toekomst! Natuurlijk hetgeen geleerd wordt, maar ook de omgang met de kinderen.
     
  13. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Het is een dorpsschool en in de andere groepen zitten wel normale aantallen kinderen. Dit is een beetje een mislukt jaar ofzo:rolleyes:
    Het zal natuurlijk altijd een combi klas blijven
     
  14. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Mijn andere twee kinderen zaten er al op school en altijd tevreden geweest. De groep 1/2 waar hij in begon was prima van grootte, helaas gingen er heel veel door naar groep 3 na de zomer.
    Heb al wel eerder getwijfeld hoor, maar mn zoontje is zo duidelijk dat hij echt niet naar een andere school wil, dan liet ik het er weer bij. Maar ja, hij kan natuurlijk niet overzien wat voor invloed dit op zijn schooltijd gaat hebben.
     
  15. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Ik wil morgen ook gaan vragen of ze niet voor vast bij de groep 3 aan kunnen sluiten, en dat dat dan de gehele schooltijd zo blijft. Vooralsnog zou het wisselend zijn per jaar, nu bij Gr 3 erbij, volgend jaar met de dan gr2 en dat jaar daarna weer met de hogere klas. Elk jaar andere klasgenootjes dus:(
     
    Syane en Uuz vinden dit leuk.
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.897
    113
    noord holland
    Hopelijk dan de directeur je wat info verschaffen over hoe zij het voor zich zien. Er bestaan meer kleine scholen met bijv. 50 kinderen totaal, en dan zijn er meerdere groepen per klas soms. Zoals 1-2-3 en 4-5-6 en 7-8 samen etc.
    In dit geval is het wel een gekke verdeling als de overige klassen wel gemiddeld 20 kinderen hebben.
    3 kinderen zullen ze vast en zeker combineren en dan ben je gewoon een klas met die kinderen. Sociale contacten heb je dan toch wel met de rest van die klas.
    Ik snap je wisselende gevoel erbij. Hopelijk kun je dit gevoel delen met school en denken ze met je mee.
     
  17. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.897
    113
    noord holland
    ah ik zie dat je al iets meer weet.
    Op zich hoeft elk jaar andere klasgenootjes niet perse vervelend hoeven zijn. Met vriendjes blijf je vaak toch wel omgaan. En je leert ook wel weer veel kinderen kennen op school.
    Heb je de ouders van het andere jongetje toevallig gesproken? Wat zij ervan vinden?
     
  18. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Nee die heb ik nog niet gesproken. Is ook wel lastig communiceren met zijn ouders, ze komen uit Syrië en praten nog niet zo goed Nederlands.
    Zal morgen eerst het gesprek aangaan, de directeur is alleen niet zo’n daadkrachtig type. Ben bang dat het bij vage plannen en voornemens blijft. Maar dat ga ik zien.
     
  19. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #19 Zana28, 23 mei 2018
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    Wat is het alternatief, heeft hij naar een andere school bijvoorbeeld veel meer reistijd? En hoe gaat het nu in zijn gang praktisch gezien? Staat er soms een juf voor 5 kinderen? Wat gebeurt er in de pauzes, spellen alle kinderen van school samen, is er sowieso veel contact onder elkaar?
     
  20. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    430
    100
    43
    Er zijn nog twee prima scholen in de buurt, geen verschil qua reistijd. Wel onhandig zou zijn dat ik dan twee kinderen op twee verschillende scholen zou hebben zitten maar dat is wel te doen als het moet.
    De vijf kinderen zitten nu bij groep 3 in en gaan soms spelen bij groep 1. Buitenspelen doen ze gezamenlijk, soms met groep 1, soms met groep 3.
     

Deel Deze Pagina