Meteen kosten bij aanvraag BKA nummer?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Suze29, 14 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suze29

    Suze29 Fanatiek lid

    20 okt 2014
    2.700
    729
    113
    Al heel lang sta ik open voor adoptie, en dit begint zich steeds meer om te zetten naar een wens voor adoptie.
    Mijn man weet het nog niet zo zeker, maar staat er wel voor open om erover na te denken. Zeker nu IVF waarschijnlijk onze laatste mogelijkheid is om zelf een kindje te kunnen krijgen.

    Nu heb ik mij geprobeerd in te lezen, en er ook met een collega over gesproken die nu voor de tweede keer gaat adopteren.
    Ik vraag mij nu namelijk het volgende af (omdat mijn man nog niet weet of hij wel echt zou willen adopteren)
    Ik heb op deze site veel kunnen vinden:
    Adoptieprocedure stap voor stap

    Alleen nu zei mijn collega dat je soms wel 1.5 jaar moest wachten voordat je aan de cursus kan beginnen, en dat je ook dan pas het geld moet overmaken als je pas aan de beurt bent om te starten met de cursus.
    Nu dacht ik zelf om ons dus alvast in te schrijven en aan te melden, en dan heeft mijn man nog alle tijd om erover na te denken. Mocht hij het tegen die tijd toch niet willen, dan zien we er weer vanaf zonder verdere kosten.
    Maar ik lees op die site dat je voor je aanvraag van je BKA nummer al meteen €210 euro moet betalen en dat je dan meteen een voorlichtingsbijeenkomst krijgt.
    Want het zou zonde zijn als mijn man het toch niet wil om dit al te betalen.

    Mijn idee was om ons aan te melden (hij is al 38 dus ik voel toch wat tijdsdruk voor adoptie) zonder kosten en mocht hij er dan later toch vanaf zien (wat ik niet hoop!) dan kunnen we er nog zonder kosten vanaf.
    Maar dit lijkt toch niet zo te zijn omdat je al meteen die 210 euro moet betalen.

    Iemand die mij dit kan laten weten?
     
  2. Joycelyn

    Joycelyn Bekend lid

    27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Klopt, de eerste informatiebijeenkomst 'kost' al 210 euro. Daarvoor kun je in veel provincies al redelijk snel terecht. Het blijkt ook dat na die eerste bijeenkomst voor veel mensen al een hoop duidelijker wordt - met name over het proces en de mogelijke lengte daarvan en kinderen met special needs - dat ná die bijeenkomst veel mensen al een 'beslissing' kunnen nemen of ze überhaupt door willen gaan met adoptie. De wachttijd voor de cursus verschilt heel erg per plaats/provincie en komt soms niet overeen met de informatie die je op internet vindt. Het kan dus sneller of later zijn.
    De cursus mag je soms ook nog wel ergens anders doen. Maar het onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming wordt altijd door je eigen provincie gedaan, dan kan je dus alsnog daarop moeten wachten.
    Wil je meer informatie over adoptie, stuur me een PB!
    (Ivm leeftijd partner komen wij helaas niet meer in aanmerking voor adoptie...)
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Het kost tegenwoordig inderdaad geld. Omdat alleen mensen met serieuze belangstelling zich aanmelden. Je zit overigens nog nergens aan vast! En wat je collega zegt klopt. De wachttijden kunnen behoorlijk zijn dus aanmelden en dan nog enige tijd hebben om erover na te denken is wel degelijk verstandig.

    Misschien is het juist een goede idee om samen naar de voorlichting te gaan. Ze geven daar eerlijke informatie (zeker niet al te positief en rooskleurig). Waardoor jullie beiden een realistisch beeld krijgen over adoptie. Ook al kost het geld het lijkt mij juist goed om daar je beslissing op te baseren ipv op verhalen van internet of je omgeving (die soms behoorlijk gekleurd of gedateerd kunnen zijn.
     
    Humtum vindt dit leuk.
  4. Suze29

    Suze29 Fanatiek lid

    20 okt 2014
    2.700
    729
    113
    Bedankt voor jullie reacties!

    Weten jullie of het ook 1 tot 1.5 jaar kan duren voordat je dat bka nummer en eerste voorlichtingsbijeenkomst krijgt? Of is dat meestal eerder en en juist de wachttijd vsn de overige bijeenkomsten zo lang?
     
  5. Aaaanne

    Aaaanne Nieuw lid

    23 sep 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    De eerste info-bijeenkomst is in ongeveer 3 maanden, dat kost 210 euro.
    Het kan wel 1 1/2 jaar duren voor je de echte 'cursus' gaat doen van 5 bijeenkomsten. Dat kost veel meer.
     
  6. julia26

    julia26 Bekend lid

    30 okt 2010
    692
    2
    18
    juf in het basisonderwijs
    zwolle
    Wij hebben het destijds op dezelfde manier gedaan. Mijn man dacht er hetzelfde over als jouw man, maar uiteindelijk zagen we het zo: als de IVF/ICSI dan toch zou mislukken, wilden we in elk geval globaal weten wat adoptie inhield en of het bij ons zou passen. De voorlichting wilden we liever tijdens het ivf traject, omdat het dan wat minder emotioneel en beladen is dan wanneer je al helemaal uitbehandeld bent en het je enige optie nog is. Dan is het nog moeilijker om er 'blanco' in te gaan. Wij wilden na de ivf weten wat adoptie was en of direct door kunnen gaan ipv op weer een wachtlijst voor de voorlichting of de hele kinderwens dan direct af kunnen sluiten met het idee dat we echt alle opties onderzocht hebben. Dat was ons de 210 euro wel waard. Het duurt daarna nog eens een half jaar tot een jaar voor je aan de beurt bent voor de 'echte' bijeenkomsten. Die kosten ongeveer 1300 euro, maar je kan ze nog tot vlak daarvoor annuleren en je geld terug krijgen en natuurlijk zo laat mogelijk betalen. Wij hebben de trajecten uiteindelijk naast elkaar gedaan en geen seconde spijt van, geen van beiden. Mijn man ook niet. Veel succes met het maken van je keuze. Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt. Een groot deel van onze groep zat trouwens ook nog in het medische traject. Het was fijn om lotgenoten te treffen.
     
  7. twoboys

    twoboys Fanatiek lid

    30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Wij hebben een zoontje uit China, als je me een bericht doet kan ik evt meer vertellen.
     
  8. Suze29

    Suze29 Fanatiek lid

    20 okt 2014
    2.700
    729
    113
    Dankje, heel lief van je!

    Wij hebben besloten eerst vanaf 2017 voor ivf te gaan, mijn man staat zoiezo nog niet open voor adoptie, dus we gaan eerst zien wat het ivf traject ons mag gaan brengen.

    Maar wie weet ooit in de toekomst.
     

Deel Deze Pagina