Microgynon ipv merkloos bijwerkingen.

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Marleen31, 24 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik ben sinds 3 dagen begonnen met microgynon 30 anticonceptiepil, voorheen had ik in principe dezelfde pil maar dan merkloos, maar deze is tijdelijk niet verkrijgbaar.
    Nou heb ik ook sinds 3 dagen/avonden een uur nadat ik de pil heb genomen last van lichte misselijkheid, niet heel erg gelukkig, maar wel vervelend omdat buikslapen dan heel vervelend is. En sinds vanmiddag heb ik ook last van 1 tepel.
    Ik vermoed dat het komt door die pil, maar vind het zo gek omdat de bestanddelen hetzelfde zijn. Herkent iemand dit?
     
  2. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Het is eig echt niet mogelijk :) Er kunnen evt andere hulpstoffen in zitten om er een mooi pilletje van te kunnen maken, maar dat zijn standaard hulpstoffen die bijv ook in brood zitten of in aardappelen.

    De werkzame stof is exact het zelfde, maar heeft niet genoeg massa om hem alleen in te nemen, vandaar de hulpstoffen.

    Wij hebben soms patiënten die stellig beweren dat ze er compleet ziek van worden, maar ik zeg altijd .... het is en blijft een kopje DE koffie, of ik het nu in een rood kopje schenk of een blauw kopje :)
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Wat een onzin.. je kan wel degelijk anders reageren op de hulpstoffen van medicijnen...:rolleyes:




    @ ts, kijk het even aan:)
     
  4. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    @Cindy1977 ik heb toch niet gezegd dat er vreemde hulpstoffen in zitten?


    Ik zeg alleen dat je wel degelijk anders kan reageren op andere hulpstoffen...
     
  6. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    De hulpstoffen zijn gemaakt van dagelijkse producten, dus heb jij geen last van je aardappeltje, dan kun je onmogelijk last hebben van je pil. En zeker niet als het om microgrammen gaat.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Best, wat jij wil:thumup:
     
  8. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.577
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Het moet idd compleet dezelfde zijn, maar dat is het echt niet!!

    Ik slikte altijd de echte microgynon 30, zonder problemen.
    Toen kreeg ik een keer de neppe geleverd omdat dat goedkoper zou zijn, maar bij de nep variant had ik telkens doorbraakbloedingen.
    Daarom weer "overgestapt" op de originele microgynon 30 en weer nergens last van.

    Dus andersom kan het m.i ook, dat je dus geen klachten krijgt vd neppe maar wel vd originele.
     
    Rosy90 en Biny vinden dit leuk.
  9. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Het is mijn vak....het is echt onmogelijk :)

    Maar zoals ik zei, placebo doet een hoop en als jij liever generiek dan origineel hebt of precies andersom, want nep bestaat niet, dan kun je dat aangeven en zullen ze alles voor je doen om je daarin tegemoet te komen.
     
  10. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Hier dus precies hetzelfde!
     
  11. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.577
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Maar het is mijn lichaam en het was toch echt zo. En ik hoorde er ook meerdere vrouwen over ;)
    Ook mijn huisarts zei dat het door de merkloze kwam.

    Uiteraard kan je "nep" heel letterlijk nemen, maar daarmee bedoel ik natuurlijk gewoon merkloos.
     
  12. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Maar werkt het placebo effect niet alleen als je er juist op let? Dus als je dénkt dat je bijwerkingen krijgt en daarom juist krijgt?
    Ik heb niet eens gedacht aan bijwerkingen toen ik aan de strip begon, dus.
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dit ook.
    Micro geen klachten. Met Stediril 30 (goedkopere) wel.
    Terug naar Micro en weer normaal!
     
  14. Allerliefste1

    Allerliefste1 Bekend lid

    12 jul 2016
    533
    590
    93
    Ik had ook veel meer last van bijwerkingen met de ‘merkloze’ pil. Heb het echt een kans gegeven maar het werd niet beter. Mijn zus had precies hetzelfde.

    Ik ben daarom ook weer overgestapt op de microgynon en wil echt geen andere meer.

    Het kan best zo zijn dat je anders op de combinatie van hulpstoffen reageert. Mijn huisarts vond dit ook en hoorde dit ook vaker en had er ook geen probleem mee om de microgynon voor te schrijven zodat hij vergoed werd.
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb dit ook met Movicolon / Macrogol.
     
  16. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
  17. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik heb het met de mini pil gehad. Ik slikte altijd cerazette, toen kreeg ik merkloos omdat cerazette zelf op was bij de apotheek en ik niks meer thuis had. Zelfde spul dacht ik, binnen een week werd ik ongesteld, en dat heeft 3 weken geduurd!! Met cerazette had ik hooguit spotting 1x in de 3 maanden ofzo. Dezelfde werking omdat het hoofdbestanddeel hetzelfde is? In het tegenhouden van een zwangerschap misschien wel, maar verder dus niet. Ben toen ook gauw weer terug gegaan toen de apotheek weer cerazette had en niet meer ongesteld geweest.
     
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Nope, toch niet. Theoretisch misschien, maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Zie bijv. Dit onderzoek.
    https://www.mijnmedicijn.nl/vergelijking-tussen-merk-generieke-medicijnen

    En de oorzaak bijvoorbeeld dit:

    Apothekers vertellen aan hun patiënten, en dat wordt ook door de zorgverzekeraars uitgedragen, dat het gaat om exact hetzelfde product: dezelfde werkzame stof en dus dezelfde werkzaamheid. Alleen de kleur en vorm kan verschillen. Als er al afwijkingen zouden zijn, dan zijn die het gevolg van ofwel het placebo-effect (mensen vertrouwen het middel niet meer), of van zeldzame overgevoeligheden voor hulpstoffen.

    Dit is echter niet geheel juist. Om te bepalen of middelen voldoende gelijk zijn speelt het begrip ‘bio-equivalentie’ een belangrijke rol.

    Twee geneesmiddelen die dezelfde actieve stof bevatten worden beschouwd als bio-equivalent als deze farmaceutisch equivalent zijn of als de biologische beschikbaarheid na toediening van dezelfde dosis binnen acceptabele grenzen ligt. […] Dit houdt concreet in dat een generiek product bio-equivalent is als de AUC en de Cmax 80-125% van het gemiddelde van het specialité zijn. Bron: Lareb – Nederlandse kenniscentrum op het gebied van geneesmiddelenveiligheid (pdf)

    Dit houdt dus allereerst in dat volgens de regels de biologische beschikbaarheid van het medicijn 25% mag afwijken, en toch identiek mag heten. Ook worden in het document van het Lareb nog genoemd dat de zoutvorm en het mechanisme van beschikbaarheid (met name bij middelen met vertraagde afgifte) niet exact identiek hoeft te zijn, als ze maar bio-equivalent zijn.
     
  19. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.577
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    @Cindy1977 , zoals je hierboven leest is het dus wel degelijk mogelijk.

    Of we hebben allemaal last van het placebo effect :D ;)
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina