Middagslaap(jes) met 1 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sleepy, 19 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sleepy

    sleepy Actief lid

    13 nov 2016
    292
    72
    28
    hallo hallo!

    Onze zoon van nu 1 is overdag nooit een grote slaper geweest. Om me heen hoor ik kinderen van die leeftijd die uren slapen smiddags... maar hij pakt vaak maar 30 min en soms een uitschieter naar 1,5 uur.
    Omdat zn slaapje smiddags niet meer lukte ben ik aantal weken terug naar 1 slaapje gegaan tussen de middag, maar ook dan slaapt ie maar zo kort!

    Hij wordt tussen 7 en 8 wakker sochtends en slaapt snachts prima.
    Maar als hij smiddags na 30 min wakker wordt issie nog zooo moe en sjaggie... vindt het zo sneu. Hij gaat met geen mogelijkheid meer slapen dan...

    Gister had ik hem rond 11u op bed gelegd en na 30 min weer wakker. En op het kdv smiddags heeft ie in de middag weer 50 min geslapen....

    Ik heb al geprobeerd hem eerder of later op bed te leggen. Eten ervoor en erna gegeven. Verschillende slaapzakken. Zelfs na het zwemmen sliep ie maar 30 min :/

    Toch weer terug naar twee slaapjes?? Of iemand ervaring en tips hoe ik dat ene slaapje toch langer kan laten duren...?
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zoontje is net een jaar geworden, maar heeft toch ook nog twee slaapjes. Eentje van een klein uurtje, en eentje van een half uurtje. Ik zie het ook nog niet meteen evolueren naar één grote dut, aangezien hij 's nachts nog steeds minstens drie keer wakker wordt.

    Dus als hij niet happy is na één dut, zou ik teruggaan naar twee.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.595
    13.147
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Jeetje, lastig zeg..
    Dat ie chagrijnig wakker wordt na een half uur snap ik wel.
    45 minuten is één slaapcyclus, dus pas als ze dat hebben behaald is het i.p. voldoende om uitgerust wakker te worden.

    Hier leek het bij 11,5e maand erop dat we over zouden gaan naar één slaapje. Met 12 maanden zaten we ineens toch weer op twee slaapjes.
    Het was zo rond 13 maanden dat ie echt klaar was om het met één slaapje te doen overdag (verschilt wel heel erg per kindje hoor).

    Hier toen er eenmaal ritme in kwam ook wel ritme in gehouden.
    Eerst was het 9.45 fruit en aansluitend naar bed (10.00). In de middag geloof ik andersom; toen 14.00 op bed en na het wakker worden fruit eten.

    Nu met één slaapje start ik de lunch tussen 11.30&11.45 en ligt ie om 12.15 in zn bed.
    Slaapt doorgaans van 12.30 tot 14.30. Laatste week weer langer (kan zo tot 15.30 of 16.00 zijn).
    De enige keren dat ie vroeger wakker wordt is als er iemand aan de deur komt of er anderszins geluid uit de straat komt.

    Slaapt jullie kindje met het raam dicht? Misschien dat dat nog een idee is als je dat niet al doet..
     
  4. Koningsgezin

    Koningsgezin Fanatiek lid

    24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier een jongetje van net 1 jaar dat wisselend slaapt. Wij dachten ook een slaapje te kunnen overslaan, met als gevolg een chagrijnige dreumes die op de fiets in slaap viel om zijn powernap te doen. Geen succes dus en ik leg zoonlief dan maar in de ochtend nog eens in bed.

    Het half uur, drie kwartier slapen herken ik niet vanuit zijn middagslaap, maar zoonlief is als hij niks onder de leden heeft altijd een goede slaper geweest. Als je zoon nu echt chagrijnig is na het middagslaapje, zou ik hem gewoon in de ochtend ook op bed doen. Vooral als het qua lengte van zijn slaap niks uit maakt, maar zijn humeur niet echt gezellig is zou ik het zeker doen.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier was het toverwoord, volhouden! Ga over op 1 slaapje en houd een duidelijk voorspelbaar ritme aan.
    Onze zoon was er ook 1 die weinig sliep... Met 10/11 maanden met heel veel moeite 2x per dag 30-60 minuten. Maar altijd huilen en uiteindelijk in slaap wiegen. Van 7-9 maand sliep hij wel keurig zonder problemen 2x per dag. Vanaf 11 maanden over gegaan op 1x slapen. De eerste weken bleef het slaapje kort maar hij ging in elk geval wel weer zonder huilen slapen en viel ook zelf in slaap. En opeens... Na een paar weken sliep hij zo s middags 1,5-2 uur en dit is later nog wel eens langer geworden. Ik weet dat er dagen tussen hebben gezeten dat ik m na 3uur slapen wakker moest maken. Dus ik zou nog even volhouden geloof ik, maar je kent je eigen kind t beste :)
     
  6. naomirebecca

    naomirebecca Actief lid

    16 apr 2015
    192
    10
    18
    Mijn dochter ging rond 11 maanden ook na een slaapje. Ze sliep toen ook nog niet lang met 1 slaapje maar het 2de slaapje wilde ze echt niet. Na een paar weken werd dat ene slaapje tussen de middag steeds langer en nu slaapt ze al een paar maanden van ong half 12 tot half 3. En heel soms is ze na anderhalf uur al wakker
     
  7. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier een van ruim 21 maanden met nog steeds (eigenlijk weer) 2 slaapjes. Als jij denkt dat je kindje het nodig heeft en het geeft aan moe te zijn dan leg je hem op bed, lijkt me niet zo moeilijk...
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Hier een van 9 maanden die aan t rommelen is met dr dutjes. De laatste dagen slaat ze de ochtend dut over en slaapt nu pas om 14:00 weer, tot 16:30-17:00.

    Zit nog geen regelmaat in overigens want heel af en toe tukt ze ineens in dr box in de ochtend terwijl ze nog geen 3 tellen daarvoor luidkeels aan t kraaien was. Lastig om die voor te blijven.

    Kan dr in de ochtend nog wel op dr normale tijden naar boven brengen maar dan gaat de kleine party animal 9 vd 10 keer echt niet slapen.

    Ik beweeg maar mee, en ben dr maar niet te krampachtig in. Al wilde madame van de week om 14:00 OOK niet slapen, de hele dag door niet slapen werd wel een beetje te gortig. Maar na 1.5 uur kraaien in bed heeft ze toch nog een tuk gedaan.
     
  9. Kleinmensje

    Kleinmensje Niet meer actief

    Hier ook een mannetje die weinig slaapt overdag! De max is echt wel 1,5 uur! Maar het is vaak maar 30 min. Op het Kdv had hij pas 3 uur geslapen maar toen was hij niet fit!
    Toen hij klein was sliep hij ook al weinig, ik heb geleerd om het te accepteren! Hij slaapt in de nacht goed en dat vind ik heel belangrijk! Onze dochter sliep met 2 jaar ook niet meer overdag, blijkbaar hebben wij kinderen die met weinig slaap goed functioneren

    Mijn tip is probeer het los te laten, scheelt veel stress en uiteindelijk weten de kleintjes het goed zelf te regelen.. dat is mijn ervaring in ieder geval!
     
  10. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Is de kamer overdag ook goed donker? Anders zou ik dat proberen!
     
  11. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Bij mijn dochter precies hetzelfde! Zij slaapt soms ook echt maar 30 minuten ofzo. Soms 2 keer per dag, maar dat is dan afhankelijk van hoe vroeg ze het eerste slaapje gehad heeft.
    Nachten gaan hier ook goed. Ze wordt altijd wel een keer wakker 's nachts, maar met een aai over de bol slaapt ze verder. Ze gaat rond 19.30u naar bed en is tussen 7 en 7.30u altijd wakker.
    Een ritme in de dutjes krijgen is voor ons niet echt mogelijk, ik moet mijn zoon namelijk om 14u ophalen van school (ik moet dan thuis rond 13.30u weg en ben rond 14.15u pas weer terug). Het is echt een rottijd, want als het kon zou ik haar van 13 tot ... willen laten slapen.
     
  12. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Misschien gewoon even laten liggen als hij wakker is. Tenzij hij huilt natuurlijk. Maar ik ben daar wel makkelijk mee, niet gelijk uit bed halen. Dan valt hij soms zo weer in slaap. Heb wel een makkelijke slaper hoor. Maar hij weet ook dat ik niet gelijk naar hem toe ren als hij wakker is.
     

Deel Deze Pagina