Middelbare school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Mom86, 21 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.307
    2.190
    113
    Geen idee of hier al een topic over is, maar anders alvast mijn excuses hiervoor.

    Voor ons duurt het nog wel eventjes, maar ik ben erg benieuwd wat je zoal kwijt bent aan een kind dat op de middelbare school of het mbo zit..

    Wie o wie kan mij meer info geven hierover?
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze zoon zit in Havo 2 en schoolgeld voor een heel jaar komt op ongeveer 250 euro, hij zit ook ik een zgn tabletklas en daar betalen we nog 100 euro extra voor gedurende 3 jaren.
    In het eerste jaar betaalden we ook nog 75 euro extra voor brugklaskamp.

    Boeken leen je van school maar als ze aan het einde van het jaar beschadigd zijn dan moet je de kosten betalen.
    Ze zouden ook een bosatlas nodig hebben maar die heb ik niet gekocht en haal ik uit de bieb wanneer die hem nodig heeft.
    Je hebt natuurlijk wel kosten voor een goede schooltas, schriften en schrijwaren en voor Nederlands moesten we in het brugjaar een reeks leesboeken aanschaffen ad 25 euro.
     
  3. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.307
    2.190
    113
    Bedankt voor je reactie.
    Dan vallen de kosten opzich best mee als je het vergelijkt met peuterspeelzaal of kinderdagopvang.
     
  4. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Waar ben je precies naar op zoek? Dit is echt appels en peren.
    Kleding en schoenen worden ook duurder naarmate de lappen groter worden.
     
    Yellowsun vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja klopt. Mijn oudste kinderen kosten me meer dan mijn jongste kind. Vooral kleding omdat ze al een volwassen maat dragen maar goed alles bij elkaar is kdv etc natuurlijk vele malen duurder.
    Ik denk als ik alle kosten over 3 kinderen van de afgelopen 14 jaar ga optellen dat ik zal schrikken van de gemaakte kosten. Mijn oudste heeft overigens ook al een bijbaantje en doet daar ook het eea van.
     
  6. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik krijg nu al af en toe een hartverzakking hahahahaha
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.937
    15.246
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja het zijn echt kosten die je maakt. Een aantal jaren terug zat de jongste op de creche en de oudste op de vso en Bso, ook altijd van die enorme bedragen die er werden afgeschreven.
     
  8. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.307
    2.190
    113
    Ja kleding en schoenen worden natuurlijk ook duurder.
    Maar dat is allemaal nog wel te overzien en het is net hoe duur je het maakt...

    Het ging mij meer om de kosten van een middelbare school.
    En kinderen die al op het MBO zitten... krijgen die (net zoals vroeger) nog studiefinanciering? Of moet alles uit eigen zak betaald worden?
     
  9. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik denk dat het afhangt van de mbo die het kind gaat doen. Zoveel verschillende opleidingen en dus ook verschillende kosten. Wellicht brengt google je verder mbt studiefinanciering.
    Wij gaan er van uit dat we alles zelf moeten betalen... (en mijn dochter wil wetenschapper worden, dus flink doorsparen..)
     
  10. maliro

    maliro Niet meer actief

    Het ligt ook aan het beleid van de school.
    Bij de school waar ik werk moeten alle nieuwe brugklassers een laptop hebben (zelf betalen) die aan bepaalde eisen moeten doen. Als een leerling tto (tweetalig onderwijs) moet er ook extra worden betaald.
    En in de toekomst zal er alleeb maar meer gedigitaliseerd worden ben ik bang.
     
  11. Jottie

    Jottie Fanatiek lid

    17 apr 2015
    2.098
    873
    113
    groningen
    Onze dochter zit in de brugklas...Dit jaar moesten we ongeveer 250 euro betalen...dit is voor alle kosten incl kamp, kluisje,fietsenstalling enz
     
  12. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Ik vind de kosten van het vo nog best meevallen.
    Hier betalen we per kind ongeveer 150 euro voor materialen, excursies ed en 100 euro voor de werkweken.
    Elk jaar zijn we ongeveer 100 euro kwijt aan schriften, pennen, kaftpapier enz

    En ja, kleding....dat is een flinke kostenpost. Ze groeien als kool en dragen volwassen maten.

    Volgend jaar gaat onze oudste studeren. Gelukkig hebben we daar voor gespaard, want dan wordt het een ander verhaal.
    Er bestaat nog steeds studiefinanciering, maar hij heeft geen recht op een aanvullende beurs, dus dan zul je moeten lenen ( maar gelukkig hebben we dus een spaarpot).
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Op het mbo krijgen ze ook een basisbeurs evt. aanvullend en een ov-kaart.
     
  14. Mom86

    Mom86 Fanatiek lid

    8 aug 2015
    3.307
    2.190
    113
    Oké dan is dat vanaf mijn eigen mbo tijd niet echt veranderd
     
  15. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Baisbeurs is echter wel een lening en geen gift.
    Alleen als je niveau 1 of 2 doet is het een gift.
     

Deel Deze Pagina