migraine met aura

Discussie in 'De lounge' gestart door Athina, 1 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik heb het helaas ook zo erg als ik niet aan de pil zit. Zodra het begint zie ik niks meer. Alsof je onder water kijkt zo verwaterd beeld, ben zelfs een keer 2 dg compleet blind geweest. Last van sterretjes zien heb ik eigenlijk altijd wel dus dat vind ik niet meer bijzonder. . Lichte hoofdpijn dn flink duizelig erbij en ik weet genoeg. Ik heb dan 2 uur om thuis te komen en dan is de hoofdpijn wel op zijn ergst Inc overgeven. Elke beweging betekend braken. Ik bel als ik het voel aankomen meteen iemand op die de kinderen opvangt want zelf voor ze zorgen is onmogelijk. 2e 3 dagen en daarna nog een paar dagen slap en futloos. Ik heb het vooral met hormoon schommelingen heb ik gemerkt. Nu met de pil ( op eerste paar maanden na) is dit was meer constant en heb daardoor ook nog zelden een aanval. Echter stoppen net de pil is meteen drama. Met de eisprong een lichte aanval met wel hoofdpijn en overgeven naar meestal 1 dag. Tijdens menstratie ben ik de lul. Ondanks een wisselende cycles wist ik precies hoe of wat. Zodra ik zwanger bleek was het het alles heftigs. Dat hoop ik nooit meer mee te maken. Heb 4x z'n aanval gehad en 3x weet ik zeker dat ik zwanger was. Echt in de eerste week zeg maar. Was elke keer weer blij als ik met de pil kon beginnen . Nu heb ik gewoon hoofdpijn in die piriodes.
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.153
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wat een herkenning allemaal!

    Hier nu nog steeds niet fit, maar ik ben ook verkouden, holtes wat vol - dus tja, waar ligt de hoofdpijn aan? Zo toch maar even paracetamol, mama zijn houd niet op ;) - vandaag geen mogelijkheid om echt te rusten.

    En weer iemand (mirelle dacht ik) die ook echt door de zon getriggert wordt - echt maar een zonnebril op sterkte aan gaan schaffen..
     
  3. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Precies, je wilt niet weten wat er door me hoofd heen gaat als ik echt een migraine aanval heb :( het is echt te eng voor woorden.

    Het is wel jammer dat heel veel mensen die het niet hebben en het dus niet begrijpen het af wimpelen als een hoofdpijntje, man man man, dan zou ik ze met alle liefde even 5 min geven wat ik bijna 4 dagen heb als ik een aanval krijg, niet omdat ik ze wil pesten maar gewoon puur omdat ik ze dan wil laten weten dat het echt niet zomaar een hoofdpijntje is..:( ik voelde me in het begin ook niet serieus genomen en dat is echt heel erg, je voelt je gewoon iemand die om ieder kwaaltje langs komt bij de HA maar dat is het echt niet, het is gewoon niet uit te leggen hoe het voelt als je het zelf nooit hebt ervaren.
     
  4. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    Hoe lang duurt bij jullie zo'n aanval ?

    Ik ben er altijd 4 dagen mee zoet :(
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Hoelang het duurt ligt er bij mij aan hoe snel ik er bij ben. Ik gebruik zomig wat de aanval niet tegenhoudt bij mijn maar wel verkort. Je moet het nemen als je het aan voelt komen. Scheelt toch paar dagen. Meestal is het na een dag een goede aanval dan over. Heb het met gebruik van de pil echt zelden
     
  6. kippiekip

    kippiekip Niet meer actief

    En dat heet Zomig ?

    Dat ga ik dan ook maar eens vragen aan de HA, ben er nu echt 4 dagen zoet mee :( dat is gewoon niet te doen als je een gezin draaiende moet houden.

    Ik ben zelf helemaal niet van de pilletjes enzo, de HA raadde mij ook aan om gewoon iedere dag medicijnen in te nemen zodat je het dus minder krijgt en de aanvallen minder heftig worden, heb dat afgeslagen want ik wil niet continue troep in me lichaam hebben.

    Het nadeel bij mij trouwens is ook nog eens dat ik een hoge bloeddruk heb, de medicijnen van migraine en hoge bloeddruk kunnen niet samen met elkaar, ik moest er dus voor kiezen of ik medicijnen voor mijn migraine zou krijgen of voor mijn hoge bloeddruk, nou ik heb dus voor het eerste gekozen, die hoge bloeddruk en hartkloppings aanvallen zijn in mijn ogen veel minder erg dan die migraine, en geloof me die hartkloppings aanvallen zijn ook echt geen pretje ...

    Ik ben dus dubbel gezegend met deze dingen :(
     
  7. Deesjebeesje

    Deesjebeesje Bekend lid

    7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Bij mij variëert het van een paar uur tot een hele dag, en meestal moet ik de dag er ook nog bijkomen.
     
  8. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoi,

    Ook ik heb al jaren (14 jaar) migraine. Bij ons zit het in de familie, van mijn moeders kant hadden de meeste broers/zussen het. Bij hen is het 'ineens' over gegaan, dus jullie snappen, die hoop heb ik!

    Ik heb migraine met en zonder aura. Verschillend per aanval. Een tijd gehad dat ik 3 aanvalken per week had, waarbij ik na de aanval (dag) 2 dagen moest bijkomen. Helaas geen 9 dagen in een week, dus je snapt het gevolg (een levende zombie).
    Ik krijg uitvals verschijnselen, zelfs in mijn benen. Dus niet goed kunnen praten en dan de trap afvallen... Hier komt manlief naar huis bij een aanval.

    Ik heb maxalt smelttabket, maar je hebt ook een neusspray. Last dat iemand vond dat de medicatie slechter gaat werken ivm overgeven, misschien is dat iets?

    Daarnaast zijn er medicijnen die je dagelijks kunt innemen om een aanval te voorkomen, helaas reageer ik hier slecht op.

    Chocolade, stress, oververmoeidheid en te weinig eten op de juiste momenten zijn hier de triggers.

    De laatste tijd gelukkig niet zo vaak meer aanvallen, maar nog wel veel zware hoofdpijnen.
     
  9. Luciaatje

    Luciaatje Fanatiek lid

    15 nov 2011
    2.347
    0
    36
    Psycholoog
    O ja kleine aanvulling: mijn moeder gebruikt nu een lichte dosis amitryptiline als onderhoudsmedicijn. Dat is een antidepressivum, maar heeft als bijwerking dat het de hoofdpijn wegneemt...Weet niet of iemand daar nog iets aan heeft
     
  10. Napoleon

    Napoleon VIP lid

    19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    De eerste aanval kreeg ik op mijn 19e toen ik zwanger was van mijn 2e kindje. Wist echt niet wat me overkwam, was echt doodsbang...

    Bij mij begint het met een friemel voor mijn rechteroog en al snel zie ik niks meer, dan gaat mijn hele lichaam tintelen, vooral mijn lippen en vingers. Vervolgens valt de hele rechterhelft van mijn lichaam uit. Ik moet dan echt gaan slapen en slaap dan echt een uur of 5 achter elkaar door. Dan is de ergste hoofdpijn weg maar ben nog wel weeig en gewoon niet lekker. En tot 3 dagen erna ben ik helemaal kapot.

    Bij zit er een duidelijke hormonale link in, tijdens een zwangerschap heb ik duidelijk vaker een aanval of zoals toen ik stopte met borstvoeding. Verder is vermoeidheid ook een grote trigger. Soms chocola maar kan ook gerust best wel chocola eten...

    Ik weet niet of je aan de pil bent? De pil kan migraine ook verergeren. Ik mag dus ook niet aan de pil, als ik de pil slik heb ik zo vaak een aanval.

    Momenteel is het erg rustig, nu eens in de 6wk, heb nu medicijnen gekregen om mijn aanval te verkorten, nog niet geprobeerd.

    Overigens kan ik vaak 's ochtends bij het opstaan al merken dat ik die dag een aanval krijg... Dan voelen mijn lippen raar en alles lijkt langzamer binnen te komen, alsof ik in een soort holle ruimte ben ofzo... Heel af en toe kan ik een aanval afwenden door heel veel te drinken, dan even te slapen.
     
  11. Moenie

    Moenie Actief lid

    3 apr 2012
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier hormonale migraine met aura. Schitteringen en gezichtsverlies van zeker een oog en soms van beide ogen. Heel vervelend. Helemaal met twee kleine kinderen.
    En daarna nog minimaal een week zeurende hoofdpijn.
    Mijn huisarts wil vooralsnog geen medicatie geven en heeft voorgesteld om de pil zo lang mogelijk door te slikken tot ik vanzelf een doorbraakbloeding krijg. Zijn redenatie: beter een paar keer per jaar migraine dan elke maand.
     
  12. serena15

    serena15 Bekend lid

    1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb hele ernsitige migrainne met veel aanvallen per week

    Ik slikte voorheen topirimaat maar dat is een heel naar medicijn waardoor je door de medicatie ook psyische klachten krijg heel veel medicatie die je dagelijks moet slikken heeft veel ernsstige bijwerkingen bij me
    waardoor ik nu gestopt ben en al de migrainne komt weer erg terug

    Ik gebruik de pil niet!!!!!!!!!!!!!!! zou ik moeten proberen om aan de pil te gaan... waardoor me migrainne misschien weg blijft...

    wat is jullie idee hier over

    grt serena
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hoelang en hoevaak heb je migraine?
    Mijn eerste reactie is namelijk; migaine en dan geen medicijnen krijgen is onmenselijk!
    Is het hormoonafhankelijk, de aanvallen? Dus altijd in dezelfde periode vd maand? Dan kan doorslikken of stoppen met de pil een optie zijn. Maar als het verschillend is heeft het geen zin (lijkt mij).


    Als het vaak in dezelfde periode van de maand valt kan het helpen (zie ook mijn reactie hierboven). Maar standaard meerdere aanvallen per week lijkt mij niet echt komen door de hormoonwisselingen. (ben geen arts en ken je natuurlijk niet...)
    Er zijn meerdere verschillende medicijnen, dus misschien een andere?

    Ik zou eerder een dagboek bijhouden zoals eerder vermeld. Stress is bij mij een enorme trigger. Toen ik zoveel aanvallen had ben ik met een psychologe gaan praten, dit heeft mij enorm geholpen.
     
  14. Moenie

    Moenie Actief lid

    3 apr 2012
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij begint het in de stopweek. Dus het heeft echt te maken met de hormoonwisseling. Ik slik de pil nu vaak 2 of 3 keer door en zo voorkom ik het dus wel. Al heb ik dan wel vaak last van een zeurende hoofdpijn.
    Aantal maanden geleden had ik last van spierspanning én dagelijks 2 tot 3 van dit soort aanvallen. Kon het toen even niet meer relativeren en dacht serieus dat ik een tumor in mij hoofd had.
    Binnenkort dus weer een bezoek aan de huisarts met het verzoek om medicatie.
     
  15. serena15

    serena15 Bekend lid

    1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het bij mij een combi is maar ik ga het denk ik maar eens proberen om aan de pil te gaan wie weet gaat dit me wel helpen

    ik zal eens met de huisarts contact opnemen, welke pil ik dan het beste kan gaan nemen

    Voor de menstruatie altijd migrainne echt altijd!! 1 a 2 dagen dood ziek

    en tijdens de eisprong ook 1 a 2 dagen
    dat is dus in een maand om de week.

    ik ga het wagen de gok en ga aan de pil

    maar welke? denk het beste overleggen met de huisarts
     
  16. Moenie

    Moenie Actief lid

    3 apr 2012
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij begint het in de stopweek. Dus het heeft echt te maken met de hormoonwisseling. Ik slik de pil nu vaak 2 of 3 keer door en zo voorkom ik het dus wel. Al heb ik dan wel vaak last van een zeurende hoofdpijn.
    Aantal maanden geleden had ik last van spierspanning én dagelijks 2 tot 3 van dit soort aanvallen. Kon het toen even niet meer relativeren en dacht serieus dat ik een tumor in mijn hoofd had.
    Binnenkort dus weer een bezoek aan de huisarts met het verzoek om medicatie.
     
  17. soepstengel

    soepstengel Fanatiek lid

    1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Jeetje wat een herkenning!
    Als je het aan "leken" verteld is het altijd zo'n vaag verhaal.....

    De eerste keer toen ik het kreeg (gezichtsuitval, tintelingen aan rechterkant, spraakgebrek) hebben mijn collega's 112 gebeld, omdat ze dachten dat ik een hersenbloeding o.i.d. kreeg....

    Daar ben ik ook zooooooo van geschokken!
    Naar de dokter, die maakte er paniekaanvallen van, naar de psy... die vond het al wat vreemd, pas toen ik later met iemand erover sprak die het ook had, kwamen we erachter dat het migraine is.....

    Hoe lang duurt bij jullie de "äura"?
    Ik moet dan echt even in een donkere kamer liggen, anders worden de symptonen alleen maar erger en heb ik het gevoel dat ik er niet meer "uit kom" zeg maar, hebben jullie dat ook?
    Ik kreeg het eens in een pretpark op het moment dat ik nog dacht dat het een paniekaanval was, toen heeft het wel meer dan een uur geduurd voor de aura zelf weg was en ik "alleen" maar hoofdpijn had....

    nu kan het als ik ga liggen en me rustig houd al met 20 minuten wegzijn (de schitteringen, tintelingen etc.)
    daarom ben ik soms (als ik wat minder in mn vel zit) bang dat ik het krijg op de momenten dat het onhandig is....(als ik aan de andere kant van het land ben, op mn werk, in de stad, etc....)
     
  18. Nala010

    Nala010 Fanatiek lid

    14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    ik had altijd migraine met aura in mn stopweek van de pil..

    kotsen, en een hoofdpijn dat ik af en toe dacht dat ik dood ging...
    Ik gebruikte dan een primperan zetpil tegen de misselijkheid en maxalt smelt tablet voor de hoofdpijn..

    Nu ik geen pil meer heb * even afkloppen* heb ik het niet meer gehad..
     
  19. Deesjebeesje

    Deesjebeesje Bekend lid

    7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Wat ik gebruikte was Topamax, hielp geweldig. Door af te bouwen (je mag het niet slikken tijdens zwangerschap) is de migraine (zo goed als) weggebleven. Heel af en toe nog een aanval, maar dat is hoogstens twee á drie keer per jaar.
     
  20. serena15

    serena15 Bekend lid

    1 okt 2009
    592
    0
    16
    NULL
    NULL
    ja heb ik ook geslikt topirimaat nare troep daar kereeg ik echt depressie e,d van
    dus moest stoppen maar had nooit meer migrainne

    nu dus wel weer
     

Deel Deze Pagina