Mijn dochter van bijna 4 "onhandelbaar"

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Michelle1209, 25 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Michelle1209

    Michelle1209 Actief lid

    19 apr 2016
    142
    2
    18
    Ik hoop dat ik hier wat tips kan krijgen, mijn man en ik zien door de bomen het bos niet meer.

    Dochter word in juli 4. Het is echt een pittige tante.
    Als zij iets niet wil, gebeurt het ook niet.
    Het wordt met de dag erger.
    Als ze dr zin niet krijgt is het schreeuwen, krijsen etc. Ze spuugt, gooit met spullen..
    Ze eet heel slecht, vind alles vies en bah wilt niet proeven en laat haar altijd mee koken.
    We kunnen echt nergens met haar komen of ze zet de boel op stelten met zin door drijven.
    Vanmiddag waren we bij de mac wilt ze glijden. Wij zeggen als je je eten op hebt mag je natuurlijk glijden maar eerst samen eten. Ze gooit zo alles op de grond.
    We zijn lief geweest, boos.. begripvol.. niks maar ook niks werkt.
    Strafstoel werkt ook niet, ze gaat erop zitten spuugt wederom weer.. komt er steeds af en na 2 uur op en af zetten is ze nog geen 5 sec blijven zitten.
    Nu wilt ze de laatste tijd ook niet meer slapen.
    Eerst ging ze om 19.00 en nu al om 20.00.. ze wordt tussen half 7 en half 8 wakker. Ze wilt niet slapen..
    Heb al gezegt je mag spelen tot je moe word als je maar op je kamer blijft dit ging 3 dagen goed.
    Ik ben nu begonnen met terug leggen zonder wat te zeggen..nu ik dit typ ben ik hier nog steeds mee bezig haha vanaf 20.00
    Ik ben kapot kan er niet meer tegen.. gevoel dat ik faal ofzo..
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Het klinkt een beetje alsof jullie niet echt consequent zijn....?

    Misschien lees ik het verkeerd hoor....

    Wat doe je in het geval van het eten bij de mac op de grond gooien?
     
  3. Michelle1209

    Michelle1209 Actief lid

    19 apr 2016
    142
    2
    18
    Ze moest blijven zitten tot wij klaar waren en heeft niks meer gegeten. Natuurlijk stond ze steeds op en schreeuwen etc en we hebben haar steeds neergezet.
    Ik probeer t gedrag te negeren etc...heb al zoveel geprobeerd dat ik er zelf geen lijn ik kan trekken ik weet dat wat ik doe fout is dus hoop op tips eigelijk!
     
  4. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Wat hier verrassend goed werkt is om vooraf afspraken te maken, zelfs bij onze 3-jarige. Als zij bv in een lastige fase zit, kan ze bv in de supermarkt wel eens lopen zeuren om dingen. Als ze die dan niet krijgt, wordt ze boos. Als ze in zo'n fase zit, bespreek ik van tevoren welk gedrag ik van haar verwacht (lief zijn, goed naar mama luisteren, etc). Dit gaat vervolgens 99 van de 100 keer goed, tot mijn eigen verbazing ;). Wanneer dit niet goed gaat, hoef ik haar alleen even te herinneren aan de afspraak die we hadden gemaakt en dan is ze er weer bij.
     
  5. Veertje84

    Veertje84 Fanatiek lid

    9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Lastig hoor. Mijn zoon is bijna vier, en die heeft ook wel eens van dat soort episodes. Hij heeft wel een taalontwikkelingsstoornis, dus het is voor hem ook moeilijk om zich uit te drukken.
    Ik probeer in alles consequent te zijn, dus ook echt de kleinste dingen. Als ik nee heb gezegd blijft het nee, als ik iets vraag wil ik reactie, dat soort dingen.
    Wat ik ook wel eens doe, bijvoorbeeld als hij zijn schoenen niet aan wil, dan zeg ik "oke, dan mag jij zonder schoenen naar school" of "in je pyjama" moet je eens zien hoe snel hij zijn schoenen of kleren aandoet.
    Als hij niet wil eten, prima maar geen toetje, en dat is echt wel belangrijk voor hem. Zo'n dingen...
    Maar ieder kind is weer anders. Als mijn nichtje bijv. niet wil eten, en mijn broer zegt tegen haar dat ze dan naar bed moet, gaat ze gewoon naar bed (oNo problemo
     
  6. Joycel

    Joycel Nieuw lid

    25 mei 2017
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hier twee meisjes maak ik ook mee.mss werken met beloonkaart? Hier doen we dat ook flinke dag is een smiley op de kalender. Spaart pokemon na 1 volle week smiley krijgt ze pakje pokemon kaarten. Werkt goed hier.
     
  7. Noorie

    Noorie Niet meer actief

    Bij zulk gedrag zou ik (vooraf al) heel duidelijk zijn.
    Dat gedrag word niet geaccepteerd, gebeurt het wel zitten daar consequenties aan.
    Ik had bijv bij de mac uitgelegd eerst eten, zet ze de boel op stelten, Waarschuwen en anders direct naar huis, jammer dan!

    Het is gewoon echt een pittige leeftijd, herken het wel een beetje (het huilen vooraf) spugen etc vind ik eerlijk gezegd niet kunnen.
     
  8. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Klinkt inderdaad heftig! Wij hebben soms ook onze handen vol met onze 5-jarige, maar spugen en de boel op stelten zetten buitenshuis ken ik niet. Ik zou hier heel duidelijk over zijn. Voor jullie ergens naartoe gaan, spreek je af wat je van haar verwacht. Gaat ze 'de fout in', herinner je haar aan de afspraak. Werkt dat niet, zou ik direct vertrekken. Ze moet weten dat er consequenties zitten aan haar gedrag, ze is daar ook oud genoeg voor.

    Zit ze verder wel goed in haar vel?
     
  9. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    O o heftig.

    hier ook een met pit maar ga echt niet thuis zitten.
    hoever van te voren vertel je dat je weg gaan ?
    lang van te voren of kort?

    in een restaurant verwacht ik dat je netjes eet.
    Eet je netjes mag je spelen.
    doet zij dit niet gelijk weg zonder tekst en uitleg.
    jij ad niet dus geen spelen. Punt.

    in een winkel laten helpen de lagedingen laten paken en een eigen kar of mandje.

    en naar bed is bed doet je partner helpen.
    Laat het hem maar doen
     
  10. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ik wil je even de hand schudden. Ik heb ook een flink pittige dame die zich rot verveeld en ook echt niet leuk meer is. Ik herken het. Ze is zo baldadig. We lijken alleen nog maar te straffen. Moet er echt op letten om haar positieve gedrag te belonen. Ze kost zoveel energie.

    Wat wij nu doen is de dagen in 2'en hakken. Dus de ochtend doet de een iets met haar, de middag de ander. Zo kan je beiden even bijtanken. We gaan vooral naar buiten en met andere kindjes spelen. Dat lijkt het beste te werken.

    Ik hoop dat het over gaat als ze naar school mag (wanneer is het 17augustus?)
     
  11. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Probeer eens vooral in de wel-boodschap te praten, als je nog niet doet.

    Dus niet;
    We gaan naar de mac en je mag niet spugen, niet slaan, niet springen etc.
    Maar, in combinatie met vooraf vertellen wat je verwacht;
    We gaan zo naar de mac en tijdens het eten blijf je op je stoel zitten tot we klaar zijn met eten.

    Jonge kinderen hebben vaak moeite met het woordje 'niet', dat horen ze niet. Dus bij "niet slaan" horen ze "slaan".
    Afhankelijk van wat je kan en hoe ze is, kan je misschien ook een gesprekje doen. "Je ging spugen omdat.......?"
    Geen waarom vraag stellen, want dat is voor veel jonge kinderen te moeilijk.

    En als het echt niet lukt kan je ook hulp inschakelen.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Hier ben ik het helemaal mee eens.
     
  13. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik wist niet dat jonge kinderen het woordje 'niet' niet horen? Hoe komt dat dan?
     
    Veertje84 vindt dit leuk.
  14. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Dit deed en doe ik met mijn vijf jarige nog steeds. Verder sluit ik me aan bij Averlhach.

    Mijn zoontje heeft op dit moment (5 jaar) ook weer een opstandige fase. Toevallig gisteren. We ging naar de markt en daar waren tien tallen springkussens. Afgesproken dat hij mocht spelen, maar als hij naar een andere springkussen ging, zich even kwam melden. Het was heel druk namelijk en zat er niet op te wachten elkaar kwijt te raken.
    De eerste twee keer ging goed en daarna heeft hij z'n oren in z'n broekzak gestopt en deed waar hij zin in had. De consequentie was dan ook dat hij niet meer mocht springen. Dikke drama natuurlijk, maar wel de manier om op zo'n moment door te dringen.
     
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Mijn jongste dochter heeft de nodige gedragsproblemen/stoornissen en het gedrag wat jij beschrijft is pittig en zeer herkenbaar.
    Een paar dingen die hier goed hebben geholpen:

    Zeer consequent zijn. Zo ben ik een keer in een zwembad gesprongen met mijn kleren aan, omdat ik daarvoor had geroepen dat als ze er niet zelf uitkwam, ik haar eruit zou halen. Ze kwam er niet uit, dus ik moest er wel in. (Dus bedenk vantevoren ook goed wat je zegt, zodat je zeker weet dat je het waar kan maken). Eigenlijk komt het hier op neer: zeggen wat je doet en daarna ook doen wat je zegt.

    Verder een bepaalde manier van aanspreken die heel effectief is gebleken hier (ook al klinkt het soms in eigen oren wat overdreven). Ik benoem haar gedrag en vertel haar daarna welk gedrag ik wil zien. Of ik benoem wat zij wil en daarna benoem ik wat ik wil. Bv. 'Jij wilt graag gaan spelen, ik wil dat je eerst je eten op eet.' Of 'Je springt op de bank, ik wil dat je gaat zitten.' Etc.

    En verder zorg ik zoveel mogelijk dat de consequentie zo veel mogelijk bij het ongewenste gedrag past. Dus spuugt mijn dochter, dan moet ze het ook zelf schoonmaken. Ze heeft regelmatig iets omgegooid of kapot gemaakt in een zeer boze bui. Als ze uitgeraasd is (eerder heeft dan weer geen zin omdat ze dan niet aanspreekbaar is), laat ik het haar opruimen. Luisterde ze niet onderweg naar school, mocht ze niet verder zelf fietsen. En in jouw voorbeeld van de MacDonalds, zou ik ook zeker naar huis zijn gegaan.

    Toen ze 2,5 jr was, zijn wij hier ook met een time-out krukje in de kamer gestart. Hier heb ik zeer veel tijd en energie (en soms ook de nodige tranen :oops:) in gestopt. Ze ging er wel honderd keer af en het kon zeker wel 2,5 uur duren eer ze 2 min bleef zitten (oftewel lang genoeg, zodat ik haar eraf kon laten). Soms rende ze lachend weg, soms kreeg ze boze buien, soms deed ze het uit pure uitdaging. Ze gooide speelgoedbakken om, ik moest iedere keer als ik haar terugzette wel iets in veiligheid brengen, zoals een glas water of telefoon, waar ze dan mee wilde gooien. Maar met volhouden, ging het steeds beter. Ze hield het steeds korter vol. Tot ze gewoon ging zitten als ze een time-out kreeg. En nu is de time-outbkruk al een paar jaar weg. Ik denk dat zo'n time-outplek niet voor ieder kind geschikt/nodig is. Maar mijn dochter was zo ontzettend ongehoorzaam en deed zulke gekke dingen dat we wel iets moesten. Ze moest echt een soort van opnieuw leren luisteren.

    En wat eerder al gezegd is, van tevoren anticiperen op wat struikelblokken kunnen zijn en daar al afspraken overmaken. En dan herhalen, herhalen, herhalen en zelf je ook aan die afspraken houden.

    Succes! Is nl. niet makkelijk een temperamentvolle dochter...
     
  16. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ja, dan gaat het over of wordt in elk geval veel minder.
    Mijn dochter was precies zo, het was echt overleven tot ze naar school ging.

    Ts, ik denk dat dit bij jouw dochter ook een groot deel van het probleem is, al vind ik het bij haar wel erg heftig uitpakken. Is er misschien een mogelijkheid dat ze nog voor de zomervakantie op school begint? Al is het maar twee ochtenden in de week of zo.
     
  17. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Om een of andere reden registreren de hersenen dit woord als 'onbelangrijk'.

    Denk zelf eens aan het voorbeeld "denk NIET aan een roze olifant", waarbij iedereen automatisch aan een roze olifant denkt.
    Volgens mij ligt dat in het verlengde ervan

    Daarnaast is het zo dat een "niet-boodschap" een negatieve achtergrond heeft, terwijl als je hetzelfde zegt in een "wel-boodschap" dit veel positiever is. Een kind wat constant negatieve reacties krijgt zal een negatief zelfbeeld krijgen. En dus mogelijk ook steeds negatiever gedrag vertonen.
     
    tessa321 vindt dit leuk.
  18. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het een mooie theorie op zich maar wetenschappelijk gezien is het totaal niet onderbouwd. Vanuit mijn werk lees ik vrij veel literatuur mbt de ontwikkeling van kinderen en ik heb werkelijk waar nog nooit gehoord of gelezen dat dit het geval zou zijn.

    In het geval van 'positief opvoeden' zou je kunnen beargumenteren dat steeds benoemen dat iets niet mag, ipv wat wel mag, een negatief effect heeft op kinderen. Ik werk met getraumatiseerde kinderen en in hun geval ben ik het daar grotendeels mee eens. In het geval van psychisch gezonde kinderen, vind ik het juist gezond dat ze ook 'niet' en 'nee' te horen krijgen in het dagelijks leven. Dat is natuurlijk ieder voor zich maar ik vind het belangrijk dat mijn kinderen leren omgaan met deze woorden en de emoties die daarbij naar boven komen omdat dit nu eenmaal ook gebeurt in de maatschappij. Ik help ze vervolgens deze emoties reguleren door rustig met ze te gaan zitten en te bespreken wat ze bv wel mogen. Maar hier worden deze woorden niet angstvallig vermeden maar wordt dus juist geprobeerd om ze te leren om hiermee om te gaan.
     
  19. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn kinderen horen ook het woord 'nee' en 'niet', maar grotendeels hoor ik ouders zeggen 'niet doen' en dat soms wel 100x per dag. Hoeveel effect heeft het dan nog? En als ik de situatie inschat hoort dit kindje ook vooral wat ze niet mag doen.

    En wetenschappelijk bewezen of niet, tja. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo boeiend. Wetenschappelijk bewezen is gebaseerd op veronderstellingen.

    Als ik tegen mijn kinderen zeg "niet op de tafel kleuren" en ze gaan lekker door of ik zeg "ga maar op je papier kleuren" weet ik wat het meest effect heeft.

    En blijkbaar lees en hoor jij andere dingen dan dat ik doe. Ik hoor en lees vanuit verschillende organisaties namelijk juist dat het beter is om dingen in een wel-boodschap te brengen. Dan blijven er nog genoeg 'nee' antwoorden over.
    Want alles accepteren of zoveel mogelijk in een 'wel-boodschap' brengen is natuurlijk nog een wereld van verschil.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  20. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het met je eens dat alleen 'niet doen' weinig effect heeft. Zeker als kinderen dat 100 keer per dag horen. Ik denk dat je het dan verder wel goed moet aankleden met waarom niet en wat wel te doen. Mijn punt was meer dat er ouders zijn die het gebruik van negatieve woorden structureel vermijden. Zelf kijk ik daar heel anders tegenaan, maar idd met de toevoeging om daarbij wel aan te geven welk gedrag je wel wil zien. Als mijn kinderen bv met een waterpistool over de schutting aan het spuiten zijn, en ik zeg 'spuit maar op ons schuurtje', dan zeggen ze 'nee mama, ik vind dit veel leuker!' ;) Dus ik leg ze eerst uit dat het niet mag, daarna waarom niet, en vervolgens wat ze wel mogen. En uiteindelijk, op welke manier je het ook brengt (mits gezond zeg maar ;)), als het bij je kinderen werkt dan is het altijd goed!
     

Deel Deze Pagina