Mijn kind wil niet bij mij zijn

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mama en zoon, 11 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Hoi meiden.

    Nee het is niet de zoveelste fase.. dit heeft hij altijd al gehad. Mijn kind is liever bij papa of opa en oma dan bij mij.
    Vorig jaar hadden we drie weken vakantie. Ik bestond niet voor hem, het was papa voor en papa na. Toen was hij 9 maanden.
    Door de week ben ik altijd met hem thuis, en dan gaat het prima, maar o wee als papa thuis komt.. doei moeder. En ook in de weekenden.. ik besta niet.
    Als hij 's nachts wakker wordt, wil hij alleen papa. Hysterisch wordt hij als ik hem wil oppakken. 's ochtends gaat het wel goed, heel soms niet.

    Vanmorgen kwam mijn moeder oppassen en zij haalde hem uit bed.en ook dan besta ik niet voor hem.
    Ik voel mij een gebrek aan beter persoon. Zodra er een leuker iemand komt, besta ik niet meer.

    Langzamerhand begint het mij te storen en ik word er verdrietig van.
    Straks hebben we weer drie weken vrij en ik zie er nu al tegenop om weer zo buitenspel te worden gezet door hem.

    Ik weet niet meer hoe ik hier mee moet omgaan. Komt het nog goed, vraag ik mij af.
     
  2. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Ik vind het echt rot dat je je zo voelt!

    Je bent er altijd en je schrijft dat het dan goed gaat. Richt je daarop en geniet daar van. Omdat je er altijd bent, lijkt hij niet enthousiast te zijn (het is gewoon voor hem) en wel bij de mensen die hij minder vaak ziet. Kan dat het zijn?

    Stel je gaat nu met een vriendin een weekend weg, hoe zou hij daar op reageren?
     
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik begrijp je, echt waar.
    Mijn zoon heeft hetzelfde gehad... Ik werkte niet en was altijd thuis, deed volop leuke dingen maar zodra er iemand anders kwam moest hij niets van mij weten.
    Ik mocht hem niet troosten en hij zei regelmatig dat hij papa liever vond. Erg pijnlijk, dacht ook echt dat dit zo zou blijven.
    Maar hij is nu 4 en denk dat het nu ruim een jaar heel goed gaat en hij mij net zo leuk vind als papa of oma.
     
  4. Saz667

    Saz667 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.828
    164
    63
    Hier hebben beide kinderen daar ook een handje van. Niet als man thuis is, maar vooral bij opa en oma.

    Als mijn moeder in de buurt is, tellen wij niet meer mee. Is mijn vader ook in de buurt dan is oma ook helemaal niet meer interessant.

    Vind het niet zo heel vreemd, jij bent er altijd. Dus een ander persoon is dan al snel leuker dan de constante factor.
     
  5. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Wij hebben de omgekeerde situatie en geloof me, het ligt niet aan jou. Ik ben niet makkelijker (eerder strenger), niet geduldiger, niet actiever of wat dan ook dan mijn man. Maar toch wordt regelmatig benoemd dat ik liever ben, iets beter kan enz. Tot aan billen afvegen aan toe.
    Mijn oudste is sinds een jaar zover dat hij soms ook de voorkeur aan zijn vader geeft. Ik kan namelijk geen stemmetjes bij het voorlezen en bij strips vindt hij dat wel erg leuk. Daarnaast weet papa veel meer over aardrijkskunde en geschiedenis. Dus nu hebben we opeens de situatie dat zoonlief met een zucht zegt: Ik vraag het wel aan papa, die weet veel meer! Maar hij is inmiddels 8, dus het heeft even geduurd.

    Kinderen zijn gewoon niet subtiel. Het is echt niet zo dat hij niet bij jou wil zijn, als er verder niemand is, is het wel heel leuk. Als hij jou echt niet zo willen zou je het dan ook merken. Maar als er iemand komt die interessanter is, dan gaat hij daar naartoe en andere mensen zijn al snel interessanter, jij bent er altijd wel.
    Ik denk dat het goed zou zijn als je probeert om te denken. Niet, hij vindt mij niet leuk, maar, wat fijn dat hij zo kan genieten met zijn vader en grootouders. En neem dan ook wat afstand voor jezelf. Geniet er van dat je even rustig naar de wc kunt. Het is geen afkeuring van jou.
     
    Nataly1972 en Athina vinden dit leuk.
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste zoontje wou als baby ook altijd alleen maar bij zijn vader zijn.
    Je moet het echt niet zien als een persoonlijke afwijzing, hij houdt ook heus van jou! Soms zit het in kleine dingen ontdekte ik: mijn man lachte meer, ik keek vaak chagrijnig. Mijn man had meer handigheid in aankleden en verschonen, ik deed alles houterig. Logisch dat de baby liever papa had.

    Vanaf zijn tweede verjaardag ging het beter en trok hij meer mijn kant op. Ik kan heel goed voorlezen en vertellen over de natuur bijvoorbeeld, dat ging hij toen meer waarderen.

    Dus neem het niet persoonlijk op, het kan over een poosje weer anders zijn!
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik herken het heel erg met mijn schoonzus. Mijn zoon is zo dol op haar, dat als ze er is dat ik niet meer besta. Ik heb daar best moeite mee gehad en werd er ook jaloers van. Als we hem samen van de psz ophalem dat gaat hij eerst naar mijn sz, Toen hij nog een luier droeg mocht ik hem niet verschonen, als hij iets wil vraagt hij dat aan haar en wil ook heel vaak niet met mij mee naar huis maar bij haar blijven. Bij mijn dochter is het niet zo extreem, maar zij hangt ook wel aan mijn sz.
    Inmiddels ben ik er aan gewend en probeer ik me er niet meer aan te storen. Ik weet ook dat wij als ouders uiteindelijk de belangrijkste factor zijn. Maar afentoe denk ik nog steeds van hallo ik ben je moeder..
     
  8. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Lieve TS, wat jammer dat je het zo voelt dat je kind niet bij jou wil zijn! Ik wil je toch graag laten weten dat vanuit het ontwikkelingsperspectief het gedrag van je kindje geheel normaal is en zelfs gezond (en dat weet ik vanuit mijn werkveld en als moeder zijnde ;)); je kindje is vaak bij jou en is dan ook graag bij je, dat is een goed teken! Als er andere belangrijke mensen voor je kindje in beeld komen, trekt hij naar hen toe en dat is juist gezond! Hij weet dat jij van hem houdt, er altijd voor hem zult zijn dus het voelt voor hem veilig genoeg om op die momenten ook de aandacht en de liefde van een ander op te zoeken. Dat is heel natuurlijk en gezond gedrag.

    Wij gaan regelmatig met schoonouders op vakantie of gewoon op bezoek. Op het moment dat schoonouders in beeld zijn, bestaan wij niet meer! Alles moet door oma gedaan worden. En dat is in mijn ogen logisch; hen zien ze niet zo vaak en op het moment dat ze er zijn, willen ze graag de volle aandacht van hen. En dat vind ik ook prima, ik knuffel ze wel weer als opa en oma weer naar huis zijn. Het is juist mooi dat mijn kinderen ook ander mensen om zich heen hebben die ze zo belangrijk vinden en aan wie ze zich kunnen hechten, ook hun wereld bestaat uit meer dan papa en mama gelukkig. Dat is een rijk bezit voor hun ontwikkeling en groei dus alleen maar iets om te omarmen.

    Dus lieve TS, het is echt niet zo dat je niet voor je kindje bestaat maar je kindje ontwikkelt zich gelukkig zo gezond dat hij meer mensen in zijn leven durft te laten. Een grote verdienste voor jou als moeder!
     
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    mijn oudste is echt een papa's kindje
    ik breng hem elke dag naar school hij vraagt heel vaak wanneer papa hem nu eens brengt en haalt toen mijn man dat laatst deed glunderde hij van oor tot oor
    ik denk dan maar zo dat is nieuw en gebeurt niet zo vaak daarom vind hij dat zo geweldig ;)
    maar ook als we bij opa en oma zijn krijg ik ze allebei bijna niet meer mee naar huis en dagelijks vragen ze of we bij opa en oma gaan spelen
    ik vind het niet zo erg als ik ze 's avonds op bed leg krijg ik wel 10 kusjes en word verteld dat ie van mij houd tot de maan en weer terug dus ach dan vind ik alles helemaal prima :)
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.475
    24.333
    113
    Ik kan me goed voorstellen hoe naar dat soms overkomt. Wij hebben hier een gelijksoortige (en toch net iets andere) situatie en hebben te horen gekregen dat we bepaald gedrag als een groot compliment moeten zien.

    Onze jongste dochter is als pleegkind bij ons komen wonen en heeft de nodige issues. Ze is tegen de hele wereld innemend en charmant, maar tegen mij kan ze zich echt als een feeks gedragen. Bewust dingen zeggen of doen om me te kwetsen. Het moeilijkste en meest dearse gedrag heeft ze van mij. En dat is dus een compliment (volgens onze hulpverleners) want bij mij voelt ze zich blijkbaar het veiligste.

    Is natuurlijk een andere situatie, maar in die zin gelijksoortig dat jij er ook altijd bent voor jullie zoon. Hij hoeft jou niet meer voor zich te winnen. Hij weet blijkbaar al dat jij onvoorwaardelijk van hem houdt. Anderen zijn dus af en toe uit beeld en daardoor misschien soms interessanter. Maar dat maakt niet dat hij minder van jou houdt, maar wel dat jij het allerveiligst voor hem bent en dat mag je dus als groot compliment zien. (Dat is wat ik denk tenminste :oops:)
     
    mama en zoon vindt dit leuk.
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Mijn zoon heeft dit heel erg bij mijn moeder. Zodra ze langs komt dan is het altijd drama op het moment dat ze naar huis gaat. Hij staat bijna klaar met z'n tas om bij oma in te trekken. Tegenwoordig is het ook al drama als m'n moeder en ik even met elkaar bellen, dus we bellen vaak als hij al op bed ligt.

    Ik heb er alleen geen "last" van maar geniet eerder dat hij zo gesteld is op zijn oma. We wonen best ver uit elkaar en vind het af en toe echt vervelend voor mijn zoon dat we niet even zo langs kunnen of dat hij niet even een nachtje kan logeren.
     
  12. mama en zoon

    mama en zoon Bekend lid

    27 jan 2017
    740
    209
    43
    Super lieve reacties meiden, ik was er even stil van.
    Het doet mij echt heel goed om te lezen.. zeker omdat hij deze week erg pittig is en bezig om flink af te zetten en uit te testen.
    Mijn man is helemaal niet streng (voorbeeld: geeft hem worst want daar vroeg hij om.... zucht)... en ik ben dus juist wel streng. Het is opvallend dat hij bij mij veel verder gaat met uittesten. Hij weet natuurlijk dat hij het bij zijn vader toch wel krijgt. Gisteren heb ik een gesprek met mijn man gehad hierover en hij zal proberen consequenter op te treden indien nodig. Het scheelt enorm inderdaad dat hij er overdag nooit is, dan maak je toch andere dingen mee met elkaar.
     

Deel Deze Pagina