Minder werken, zorgsector

Discussie in 'De lounge' gestart door Rainbow88, 16 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Hoi dames,

    ik werk 28 uur/week als verpleegkundige. Heb een dochter van 3 jaar, 2de kindje is op komst.
    Begin in 2019 terug te werken en wil graag via tijdskrediet minder gaan werken (Ben van België, dénk niet dat dit in Nederland bekend is?) Is ongeveer hetzelfde als ouderschapsverlof.

    Ik wil graag 19u gaan werken. Dan heb ik vooral korte diensten (3u) ipv altijd lange diensten (8u). In het weekend/feestdagen lijkt me dit vooral zalig, op vlak van quality time met het gezin.

    Het énige wat me een beetje tegenhoudt, is het financiële (Huis- en autolening, laatste valt over 2 jaar wel weg). Ik zou als ik minder in uren een 250 euro minder verdienen, gok ik.

    Nog mama's die deze stap hebben genomen en valt dit (vooral op financieel vlak) wat mee?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik ben van 18 uur destijds naar 0 uur gegaan;) (kinderopvang)
    Maar hoe dat financieel uitpakt kan ik niet voor jullie zien. Wij hebben zelf uitgerekend dat wij prima rond konden komen van alleen mans salaris. Dus zo de keuze gemaakt.
     
  3. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.849
    1.663
    113
    Vrouw
    Ik ben sinds 4 maanden van 24 naar 20 uur gegaan. Voor mij kwam dit uit op ongeveer 300,- minder per maand omdat ik zo ook ORT mis.
    We moeten nu even wat beter op gaan letten maar daar passen we ons wel weer op aan. Voor mij weegt de tijd die ik nu meer thuis ben veel zwaarder.

    Maar zou het even berekenen of het voor jullie ook haalbaar is en waar je zo nodig op zou kunnen bezuinigingen mocht dat nodig zijn.
     
  4. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.828
    1.677
    113
    Vrouw
    Ik ben toen van 30uur naar 22 gegaan. Financieel merk ik er weinig van.

    Weet niet hoe het bij jullie is maar doordat ik minder uren werk, werk ik ook vaker korte diensten. Om aan mn uren te komen moet ik dan wel vaak meer dagen naar werk.
    Achteraf had ik beter mn 30uur kunnen houden.
     
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Hoeveel wil je gaan minderen dan in uren? Ik draai die korte diensten ong 4.5 gemiddeld naar vind het verschrikkelijk. Ik werk 24 uur en moet minstens 4/5x opdraven. Ik heb liever 3 hele dagen.
     
  6. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    @Deedee91 @LadyKikker Van 28u naar 19u..

    Dus ipv diensten van 8u, zou ik vooral diensten van 3 - 3,5u hebben.. Ik kan ook wel aanvragen om nog afentoe lange diensten te werken, of mijn diensthoofd daar echt rekening mee zou houden weet ik wel niet..

    De late dienst is bij ons van 15u tot 22u, de korte late van 17u tot 20u. Wat wilt zeggen dat ik dochter met de korte dienst nog van school kan halen en haar nog een uurtje zie. Als ik de lange late werk, zie ik haar enkel 's morgens.

    Vroege is van 7u tot 15.15, dochter moet dan even naar naschoolse opvang. Korte vroege is maar tot 10.30. Nog tijd genoeg om in het huishouden vanalles te doen en ze moet niet naar de naschoolse.

    Baby nr 2 zal ipv 2 hele dagen naar de opvang, maar 2 halve moeten gaan.

    En ook, korte diensten in het weekend en al die feestdagen lijkt me heerlijk :) Met die lange diensten hebt ge weinig tot niks aan u dag vind ik altijd.

    Zal inderdaad iets meer moeten werken qua aantal dagen, maar heb ik er wel voor over, dénk ik :D

    Vind het moeilijk, ben een enorme twijfelaar haha
     
  7. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    Ik werk 24 uur in de zorg. Draai dus zowel korte als lange diensten. Als ik minder uur zou gaan werken zou ik ook alleen korte diensten draaien waardoor ik minstens net zo veel dagen werk. Ik werk dus liever 3 lange dagen dan 5 korte dagen.
    Ik zou dus goed afwegen of het het waard is om minder uur te gaan werken als je dan net zoveel dagen (of meer) van huis bent. Je baby zal dan dus ook vaak korter weg gebracht moeten worden. Heb je hiervoor flexibele opvang of betaal je alsnog dagdelen of hele dagen?
     
  8. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Ik kan wel vragen aan mijn diensthoofd om er af en toe een lange dienst tussen te zetten..
    Toen ik 28u werkte moest dl 2x/week, soms 3x naar de opvang.

    Baby 2 zou ook maar 2-3x moeten gaan bij 19u, indien het toch eens meer dagen zijn, blijven de grootouders er wel even bij. Is toch maar 3 uurtjes, die vinden dat geen probleem :) Die komen zowiezo om 7u naar hier (Enkel als ik vroege heb), om dochter naar school te brengen.

    Heb de uurroosters eens vergeleken en het zijn max. 4 dagen door de week werken, altijd 1 dag recupe.
    In het weekend is mijn man altijd thuis dus dan is er geen opvang'probleem'.
     
  9. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik zou het eerst financieel uitrekenen of dit kan
    Ik ben na de 2de juist meer gaan werken (18 naar 24), omdat wij het financieel niet meer rond kregen..

    Ik werk nu tijdelijk op een andere groep ivm zwangerschap, daar hebben ze alleen maar korte diensten en moet vaak 4 en soms zelfs 5 dagen komen werken. Ik vind dat erg veel.. op de groep waar ik na mijn verlof weer ga werken, werk ik vooral lange diensten en dan hoef ik maar 3 max 4 dagen in de week te werken. Ik vind dit zelf prettiger.
     
  10. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ik snap je gedachte hoor! Ik vind het aan de ene kant heerlijk in de middag thuis te zijn. In het weekend ook alleen een ochtend of avond. Je hebt meer gezinstijd. Dat is echt een voordeel. Alleen je bent daardoor constant met je werk bezig. In mijn hoofd ben ik nooit vrij, altijd met werk bezig. Steeds er heen voor die korte uren. Ik ben soms meer moe van al die kleine diensten dan 1 goede lange dag. Met feestdagen is het heerlijk maar enorm druk want en je werkt en je viert de feestdagen op volle toeren.Nee het geeft mij enorm veel druk er om heen. Hepaas hebben wij geen lange diensten alleen bereikbaarheid met taken.
     
  11. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Het zou in principe wel lukken financieel we zullen enkel niet te gek kunnen doen!

    Heb de uurroosters allemaal eens vergeleken en met 28u moest ik een 17/18 dagen werken. Met 19u 18/20 dagen per maand. Valt nog mee vind ik..
     
  12. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Hier ook van 28 naar 22 en nu naar 18. Weet ook niet precies wat het financieel scheelt. Maar dan maar wat zuiniger, wil gewoon graag bij de kids zijn. Dus vandaar de keuze.
     
    Rainbow88 vindt dit leuk.
  13. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Dit jaar had ik met kerst de vroege, om 16u in alle haast nog naar familiefeest gegaan. Dat was de hel haha. Dus dan prefereer ik toch een dienst tot 10.30, heerlijk en minder geloop en gejaag dan tot 15u te moeten werken.

    Ik heb nu sporadisch eens een korte dienst en namiddag denk ik altijd "heb ik nu voormiddag gewerkt of niet" dus echt moe ben ik er niet van. Mss wel als ik altijd korte diensten zou werken, dat weet ik niet...

    Wat ik dan wel heb, als ik om 10.30 vertrek is dat ik me in de auto zit af te vragen of ik niks vergeten ben en of ik niks ben vergeten door te briefen!
     
  14. Sifra

    Sifra Niet meer actief

    Bijzonder, ik ben tijdelijk van 24 naar 30 uur gegaan, maar merk toch wel een degelijk verschil.
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier sinds kort van 20 naar 16 gegaan. Het scheelt me ruim 250 euro in de maand, maar qua opvang ben ik ook ruim 50 euro goedkoper uit en zwemles valt volgende maand weg (85 euro). Zo scheelt het dus onder aan de streep voor ons maar iets meer dan 100 euro. Dat vonden wij de extra rust wel waard.
     
  16. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Waarom neem je dan geen ouderschapsverlof ipv tijdskrediet? In Belgie krijg je nog wat betaald als je ouderschapsverlof neemt.
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Ik ken niemand in de zorg die zoveel korte diensten fijn vind. Ik zou dit echt nooit willen.
     
  18. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Het zijn maar een 20tal diensten per maand, valt goed mee vind ik.. Bij 28u had ik er 18 per maand, lange diensten dan wel.
     
  19. Rainbow88

    Rainbow88 Fanatiek lid

    13 jan 2014
    3.647
    305
    83
    Bij tijdskrediet krijg ik maandelijks 150 euro bijbetaald..

    Ouderschapsverlof kan ik niet nemen met mindering van uren omdat ik niet fulltime werk. Kan enkel voltijds thuisblijven daarmee.
     
  20. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Ik vind het heel veel een maand heeft ongeveer 30 dagen. Je bent meer aan het werk dan vrij.
    Ik werk zelf 16uur in de zorg en werk 2x per week (ongeveer 8 dagen in de maand) zou er niet aan moeten denken om elke week 4 keer te moeten terug komen voor een paar uur.
     

Deel Deze Pagina