Minimaliseren

Discussie in 'De lounge' gestart door Bootcamp babe, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik ben er al een tijdje mee bezig maar heb behoefte aan leuke, praktische boeken over dit onderwerp. Beschikbaar als ebook.

    Wie heeft er tips?
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    De boeken van Marie Kondo.
     
    Bailey07 en Chillin vinden dit leuk.
  3. Ziggyy

    Ziggyy Niet meer actief

    Ah jammer ik dacht dat dit een topic was om tips te delen, daar ben ik namelijk naar op zoek :)
    Boeken kan je niet mee helpen helaas
     
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Oh dat mag ook hoor. Ik heb er wel een paar:

    Begin klein, bijv met een lade, een mand, een plank in een kast.

    Koop een ereader als je graag leest. Dan hoef je geen boeken meer te kopen en doe je de boeken die je hebt makkelijker weg.

    Doe de Minimalist Game. Elke dag spullen wegdoen, een maand lang. En dan alles op 1 plek verzamelen en een foto maken als het weg kan.
     
    Chillin en Ziggyy vinden dit leuk.
  5. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja ik ook. Ik vraag me vooral af hoe dat werkt met kinderen. En of je nooit baalt van iets wat je hebt weg gedaan. Ik zou het wel graag willen; minimaliseren. Maar ben er geloof ik niet zo goed in.
     
  6. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Bailey07, Chillin, Vulpen en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Is dat boek van Marie Kondo nou echt zo goed? Heb je er echt wat aan?
     
  8. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Met kinderen werkt het goed om samen met ze op te ruimen en ze te helpen. Als je er zelf veel mee bezig bent nemen ze dat over. Bij ons is vooral de jongste er steeds meer mee bezig, die heeft bijna al haar spullen weggedaan omdat ze ze niet vaak gebruikte en ze ziet dat haar vader en ik ook niet echt om spullen geven dus dat helpt wel.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  9. Lisanne1811

    Lisanne1811 Fanatiek lid

    2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja! Alle zweverigheden zoals dat je sokken het niet fijn vinden om gepropt op een bolletje te zitten moet je niet serieus nemen maar als je haar methode toepast heb je echt goed geminimaliseerd, het is heel concreet en praktisch en je slaat niks over.
     
  10. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Misschien toch maar eens aanschaffen dan. Mijn huis puilt na verschillende opruimrondes nog steeds uit. Vooral kleding is echt een ding. In mijn hoofd is het een soort ‘collectie’ die ik opbouw en compleet moet maken. Zodat ik daarna niks meer nodig heb en niks meer hoef te kopen. Maar iedere keer komt er natuurlijk weer iets anders dat in de mode komt of wat ik leuk vind. En zo komen er steeds dingen bij maar gaat er weinig weg.
     
    Ziggyy vindt dit leuk.
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik vond het prettig en kreeg er zin van om op te ruimen en dingen weg te gooien. :D Het heeft me ook blijvend dingen opgeleverd (hoewel ik ook een hoop niet doe, die vond ik vooral humoristisch en daardoor leuk om te lezen).
     
    Chillin vindt dit leuk.
  12. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    De boekenkasten in dat plaatje kunnen er ook wel uit. Zeker weten dat dat boek nog wel ergens in een lade past of desnoods dan maar op de salontafel... Misschien onder een stolp als relikwie ;)
     
    Lisanne1811 vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Niet? :eek:




    :p
     
    cowgirl80 en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  14. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Een minimalist leent het bij de bieb :p
     
    Chillin, Vulpen, Vitamientjuh en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    #15 cowgirl80, 19 jul 2018
    Laatst bewerkt: 19 jul 2018
    Nee ik heb die boeken meteen weer opgeruimd :roflmao:

    Nou ja ik vond het best ok, sommige dingen dan. Maar niet alles is haalbaar en zeker niet met een gezin. Ik vind het erg op Aziatische singles geschreven. En ik vind het soms ook niet erg duurzaam. Soms lijkt het een wegwerp maatschappij te promoten; je haalt het wel weer nieuw als je het nodig hebt. Daar hou ik ook niet van. Ik wil niet weinig spullen omdat ik gelukkig wordt van weinig spullen op zich, ik wil graag duurzaam bezig zijn. Ik wil mensen zoeken die nog wat kunnen met de spullen die bij mij staan te verstoffen.
     
    Nellie4, maartje84 en Ziggyy vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Dan moet je ze weg doen, he? Alleen bewaren wat ‘sparks your joy’! ;)
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb Clutterfree with kids net gelezen. Een gezin met kinderen leent zich uitstekend voor minimalisme. Zoveel hebben kinderen niet nodig. Zeker niet wat speelgoed betreft. Ze vermaken zich beter met minder keus en worden creatiever. Of het echt zo is? Ik zal het laten weten... En qua kleding schijnen ze aan 8 setjes meer dan genoeg te hebben. Dat hebben die van mij niet eens trouwens... En wat betreft mode en dingen leuk vinden, daar moet je vanaf. Het is allemaal commercie en bedoeld om jou dingen te laten kopen. Na een tijdje kan je dat vanzelf loslaten.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Ik vond/vind van Marie Kondo juist zo fijn dat je wel mag kopen en houden wat je (echt) leuk vindt en waar je blij van wordt (wat ‘sparks your joy’ dus). Juist dat maakt het voor mij leuk en goed vol te houden. :) Maar goed, ik ben ook geen échte minimalist, eerder iemand die probeert het ‘consumeren te minderen’ oid.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat is dus inderdaad wat ik bedoel. Jelle Hermus (van soChicken) schrijft ook over minimalisme. Maar die zegt ook; het hebben van weinig spullen is geen doel op zich. Als jij gelukkig word van 20 wijnglazen omdat je graag een feestje geeft. Dan moet je gewoon 20 wijglazen hebben en de filosofie van ‘dan leen je die’, ‘koop weggooi voor een feestje’ of ‘huur ze’. Slaat dan gewoon nergens op. Volgens hem gaat minimalisme dan om alleen de spullen houden die je nodig hebt en waar je blij van word. Maar ik vind heel veel dingen nodig en handig. Heb regelmatig dat ik iets nodig heb en denk ooooow ja, ik heb dat en dat nog.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  20. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.527
    6.219
    113
    zuid-holland zuid
    Nou ja
    ik geloof wel dat minimalisme met kinderen kan, ik geloof alleen niet dat Marie Kondo daar de juiste methode voor is. Ik wil graag dingen mogen bewaren in dozen omdat mijn volgende kind ze ook weer kan gebruiken. En ik wil graag meer focus op recycling ipv alleen maar weggooien weggooien. Ik ga je boek zoeken! Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina