Mirena door huisarts of ziekenhuis laten plaatsen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Luppy, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.039
    2.169
    113
    Deze week zit mijn Mirena 5 jaar op zijn plekje. Hij moet waarschijnlijk binnenkort vervangen worden. Vorige keer heeft het me in het ziekenhuis mijn volledige eigen risico gekost, terwijl ik normaal nooit zorgkosten heb in een jaar. Bij de huisarts schijnt het goedkoper te zijn. En misschien kan ik het combineren met mijn uitstrijkje waar ik nog een oproep voor heb liggen. Hoef ik maar 1x met de billen bloot, haha. Maar in het ziekenhuis kijken ze met een echo of hij goed zit en dat kan de huisarts niet. Bovendien heeft de huisarts misschien minder ervaring. Ik weet niet goed waar ik verstandig aan doe.

    Morgen heb ik een afspraak met de huisarts om even te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik ben benieuwd of hier mensen zijn met ervaringen om het door de huisarts te laten doen.
     
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik heb hem ooit door de huisarts laten plaatsen. Maar mijn mirena was 1 en al drama. Al denk ik niet dat dat aan de huisarts lag ;)
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.139
    15.210
    113
    Dit.
     
  4. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik heb de mijne door de huisarts laten plaatsen en dat ging helemaal goed. Het kostte me 165,- voor een spiraal (moest ik zelf kopen bij de apotheek vooraf), dat was het.
     
  5. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Hier 1x door de gyn laten zetten, die heeft uiteindelijk de touwtjes te kort geknipt. 5 jaar en 3 verwijder pogingen verder moest het onder narcose eruit omdat ze er op geen enkele manier meer bij konden. 2e mirena door de huisarts laten plaatsen 1.5 jaar geleden en heb geen verschil gemerkt. Ik zit nu in dubio hem weer te laten verwijderen. Ik heb heel veel vage lichamelijke klachten en kwam er onlangs achter dat ik die niet heb gehad in mijn zwangerschap en tijd erna (toen ik dus geen mirena had). Wie weet is er een link tussen die 2. En nu met mijn 2e mirena ben ik van de maand ruim 3 weken ongesteld en maar 1 week niet. Met de eerste mirena ben ik 5 jaar lang niet ongesteld geweest.
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb zowel een Mirena als Implanon staafje door de huisarts laten plaatsen en weer verwijderen en dat ging allebei goed. Ik vond het bij de Implanon al helemaal appeltje eitje. Je arm krijg even een blauwe plek en voelt een paar dagen wat beurs, maar dat is alleen bij plaatsen. Verwijderen is al helemaal zo gebeurd.

    Ik kan sowieso de Implanon iedereen aanraden. Veel fijner dan een spiraal!! En ook betrouwbaarder trouwens.
     
  7. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Maar ik zou ervoor naar het ziekenhuis gaan. Met al die verhalen die we tegenwoordig lezen. In het ziekenhuis kan het ook misgaan, maar ik heb dan voor mijn gevoel de beste keuze gemaakt mocht t misgaan. 1x in de 5 jaar je eigen risico eraan 'verspillen' zou ik persoonlijk niet erg vinden. Het is niet iets dat je vaak doet.
     
  8. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik was met de Mirena ook steeds 3 weken ongesteld. En dat verminderde ook niet. Ik heb em daarom laten verwijderen toen en omdat de pil voor mij echt niet werkt, dan maar een Implanon genomen. Met de Implanon zat ik op een keurige cyclus en 5 dagen ongesteld. En het is me super bevallen.
     
  9. Manque

    Manque Niet meer actief

    Goed om te lezen. Ik was al een het nadenken over wat mijn volgende anticonceptie moest worden. Volgende maand is mijn mirena 5 jaar en moet ik gaan overstappen. Zal me eens inlezen over die implanon :thumup:
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Heb ik ook gedaan mijn eerste keer. Helaas wilde ik hem vorige week bij de HA laten vervangen maar ze kreeg hem niet te pakken, dus nu moet ik toch naar het ziekenhuis.

    Dus mijn voorkeur heeft ook de HA, lekker snel en geen eigen risico (behalve de spiraal zelf). Helaas lukt het niet altijd.
     
  11. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik heb recent mijn Mirena laten vervangen. Vorige keer is hij geplaatst door de gynaecoloog, maar we zijn verhuisd. Dus contact opgenomen met de huisarts. Blijkt hij geen spiraaltjes te plaatsen! Ook andere artsen binnen de maatschap niet. Ik kon contact opnemen met de verloskundigepraktijk. Maar dit zou wel (naast de aanschaf van de Mirena) een factuur opleveren. Ik kon ook een afspraak maken met het ziekenhuis, maar dan gaat het af van je eigen risico. Dit alles vond ik vreemd. Iets simpels als het plaatsen van een Mirena spiraal kan prima worden gedaan door een huisarts. Dan komen er voor de patiënt ook geen extra medische kosten bij. En in het ziekenhuis lopen de wachttijden voor een afspraak met een gynaecoloog niet verder op. Maar dan moet je wel een huisarts hebben die dit doet. :rolleyes:

    Ik ben uiteindelijk naar een andere huisarts gegaan, die mij als 'passerende patiënt' heeft geholpen. Zonder extra kosten! Hij heeft dit prima gedaan, geen bloedverlies en geen klachten gehad. Zeer tevreden.
     
  12. Phloxx

    Phloxx Niet meer actief

    Ik heb het door de huisarts laten doen en moest 6 weken later naar het ziekenhuis voor een controle echo. Het plaatsen en de echo zijn prima gegaan. Dus ik zou het zo weer door de huisarts laten doen.
     
  13. Leonike

    Leonike Bekend lid

    21 nov 2011
    521
    2
    18
    Hier ook de eerste keer 5 jaar lang niet ongesteld. En nu een aantal jaar later een 2e keer de mirena en de eerste maanden continue en nu 2/3 weken ongesteld. Wel heel licht, maar toch balen.
     
  14. Anne1001

    Anne1001 Bekend lid

    29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik ga hem toevallig morgen laten plaatsen door de huisarts, dus ik ben benieuwd!
     
  15. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gewoon even bellen naar je huisartsenpraktijk want niet alle artsen doen het. In de praktijk waar ik werk doen de meeste artsen het gewoon en gaat altijd zonder problemen.
    De voorkeur bij het plaatsen van de Mirena is wel dat je het laat doen in het begin van je menstruatie. De baarmoedermond is dan weker en is het minder gevoelig, ook even pijnstilling innemen. Een uitstrijkje mag dan juist weer niet tijdens de menstruatie.
     
  16. Pimpelmeesje

    Pimpelmeesje Fanatiek lid

    12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik heb m'n koperspiraal destijds laten plaatsen door de gyn, je hoort te veel enge verhalen over zwervende spiralen en doorgescheurde vanalles (vooral als je een spiraal plaats voordat je ooit zwanger bent geweest)..
    Voor mij waren de kosten ook niet relevant omdat ik altijd m'n eigen risico kwijt ben.
     
  17. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier door de huisarts en de 2e keer door de verloskundige (maar bij de huisarts) . Ging beiden prima. Hier in de praktijk zijn de huisartsen een samenwerking aangegaan met de verloskundigen als ik het goed begrepen heb. Dus ook alleen rekening voor de spiraal zelf.
     
  18. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.612
    3.988
    113
    Koperspiraal de eerste keer in het ziekenhuis door een gyneacoloog laten plaatsen en de laatste keer door de huisarts. Beide geen probleem mee gehad. Vond het bij de huisarts zelfs beter. Maar die had het ook al vaker gedaan. De eerste keer was ik al door mijn eigen risico heen qua kosten, dus kon ik het wel in het ziekenhuis laten doen omdat ik daar toch al vaker kwam, en ik allerlei medische issues had.
    De tweede keer was dat niet nodig dus vond ik het veel fijner om gewoon bij mijn huisarts te gaan.
    Overigens is er geen echo gemaakt. En ik kan zelf de draadjes voelen. Je kunt ook aangeven dat ze die draadjes wat langer kunnen laten, mocht je dat fijner vinden.
     
  19. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Als het bij de huisarts kan dan zou ik het daar laten doen. Mijn huisarts doet ook nog steeds bevallingen dus die zou ik daar ook wel mee vertrouwen al wil ik zelf geen spiraal.
     
  20. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Bij mij zat de implanon na drie maanden volledig vastgegroeid en moest er operatief uitgehaald worden! Lelijk litteken aan overgehouden.

    TS. Persoonlijk zou ik voor het ziekenhuis kiezen, ook al zou het me mijn eigen risico kosten. Beter safe than sorry..
     

Deel Deze Pagina