Mirena door huisarts of ziekenhuis laten plaatsen

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Luppy, 20 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuki

    Kuki Fanatiek lid

    12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Beide keren door mijn eigen huisarts laten plaatsen. Ging prima. Het verwijderen was echt zo voor elkaar. Begin volgend jaar moet ie weer vervangen worden en dan laat ik het weer door mijn huisarts doen. Bij de eerste echt 5 jaar lang niet ongesteld geweest, bij deze nu wat vaker last van wat bloedverlies gehad. Maar nog steeds zoveel minder als toen ik aan de pil was. Ben er zeer tevreden over!
     
  2. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik wil eigenlijk helemaal van de hormonen af dus hoop dat ik de huisarts en gyn zover krijg voor een sterralisatie.
     
    iMoeder vindt dit leuk.
  3. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.389
    3.259
    113
    Ik heb het 2x bij de huisarts laten doen. Nooit geen problemen gehad.
    Mijn man is huisarts en zet ook regelmatig spiraaltjes.
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.890
    13.060
    113
    Vrouw
    Bij de huisarts laten doen! Scheelt je je eigen risico, daarnaast schijnen de huisartsen op onze praktijk het vaker dan de gynaecoloog te doen.
    Overigens hebben wij ook een echo apparaat op de praktijk zelf voor de controles.
    Houd er wel rekening mee dat er voordat het spiraal geplaatst kan worden, eerst verplicht een soa test gedaan moet worden. Dit kan je uiteraard prima combineren met het uitstrijkje.

    Zelf heb ik nu bijna 3 jaar mirena, ben in die tijd 4 keer 2 dagen "ongesteld" geweest (paar druppels bloedverlies op een dag). Ik ben er dus erg blij mee.
     
  5. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    #25 iMoeder, 20 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2018
    Als de Implanon goed geplaatst is, is het betrouwbaarder dan sterilisatie. Je krijgt (net als de Mirena) ook veel minder hormonen binnen dan met de pil. En maar 1 soort i.p.v. 2 geloof ik. De pil heb ik altijd erg veel last van. Dat is echt geen optie meer voor mij. Ik was dus toen de Mirena eruit moest ook echt een beetje ten einde raad. En heb uit ‘Nah ja, we moeten toch iets proberen’ voor de Implanon gekozen. Maar heb er helemaal geen klachten van gehad. Het inbrengen was ook zo gebeurd. En heel fijn dat je van dat gefrommel in je doos af bent. Ik vind het ook fijn dat je het staafje onder je huid zelf kan voelen zitten. Zo een spiraal moet je toch maar afwachten of dat ding blijft zitten waar die zit en niet verschuift of iets.
     
  6. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik begrijp niet helemaal wat je daarmee bedoeld? Het is ook de bedoeling dat deze in je bindweefsel vast groeit en dus niet door je lichaam gaat wandelen. En met het verwijderen moet er dus inderdaad een klein sneetje worden gemaakt en het bindweefsel onderhuids wat los gemaakt worden. Dat is wel even prutsen maar voel je door de verdoving niks van. Bij mij is het een littekentje van 3-4mm.
     
  7. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijne gaat er volgend haar uit, geen nieuwe denk ik. Laat zowiezo in zh doen. Vind dat een fijner idee. Vind gyn toch fijner dan huisarts of erger nog, assistent. Ja ze doen het vaker maar toch.
    Wil toch sterilicatie bespreken ( vonden me vorige keer te jong) en als ze weer afwijzen dan wil ik nieuwe spiraal
     
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    De gyneacoloog heeft mij uitgelegt dat door de mirena (die 1 hormoon minder heeft dan de pil) je baarmoederslijmvlies op een gegeven moment zo dun kan worden dat het juist constant of snel gaat bloeden. Hij gaf mij als optie 3 maanden de pil bij de mirena en daarmee zou het baarmoederslijmvlies weer moeten herstellen. Ik reageer alleen heel sterk op de pil dus durf dan niet zo goed aan.
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Hoe oud was je toen je werd afgewezen voor steralisatie? Ik ben nu 33 en ben bang dat ze mij ook te jong vinden maar wil het zo graag. wil van de hormonen af!
     
  10. AB25

    AB25 Bekend lid

    17 okt 2017
    573
    342
    63
    Vrouw
    De eerste keer bij de huisarts laten plaatsen, dit ging niet goed (touwtjes afknippen met een botte schaar en dus trok ze de spiraal er gelijk weer uit...)
    2 weken later bij de gynaecoloog laten plaatsen, stuk relaxter en ze had er ook meer handigheid in dan de huisarts (meer routine)

    Ik zou de volgende keer gelijk een afspraak maken voor het plaatsen bij de gynaecoloog!
    Verwijderen wel bij de huisarts gedaan, dat ging prima! :)
     
  11. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Nee, echt helemaal vastgegroeid! Niet gewoon even prutsen en eruit... nee in het ziekenhuis snijden, hechtingen en een lelijk litteken. De huisartsen hier plaatsen en verwijderen deze ook niet meer. Ik was al nr zoveel in de praktijk waar dit zo bij ging. Dus als je hem hier wilt, moet je naar het ziekenhuis.
     
  12. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.153
    2.238
    113
    Vrouw
    Ik plaats. Ze zelf een meerdere keren per maand (ben huisarts) en heb de mijne ook bij mijn eigen huisarts laten plaatsen. Het is een kleine ingreep die de meeste huisartsen prima kunnen. Als mijn patiente graag echocontrole wil, kan dat bij een collega huisarts die ook echoscopist is.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik was 28. Mag niet eens meer kinderen dragen ivm 3 rugoperaties. Daarnaast heb ik een zorgen kindje en kan er echt geen baby bij gebruiken. Al zouden we willen. Echter was dat niet voldoende om ze om te praten. Uiteindelijk spiraal. Ben 33 als deze er uit moet. Eind volgend jaar. Ga dan weer vragen om sterilicatie. Ben na 5 jaar niet van mening veranderd en hopelijk is dat voldoende
     
  14. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Mijn eerste spiraal laten plaatsen door de HA, met veel pijn en moeite dopr gekantelde baarmoeder kreeg hij hem er toch in bij de laatste poging..anders kon ik nog dezelfde middag terecht bij de gyn in zkhuis. Na 6 weken controle middels echo gehad bij gyn die 1x per 2 weken op de praktijk is. Spiraal zat goed. Na bijna een jaar terug naar de HA vanwege doorlopend bloedingen en klachten. Doorverwezen naar de gyn..spiraal bleek beschadigd. Bij HA de eerste laten verwijderen en 2e nieuwe laten plaatsen.
    Deze zit er nu 2 jaar in.
     
  15. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.175
    113
    Wat veel reacties al. De mirena zelf bevalt mij erg goed. Ik heb hem 2 maanden na de geboorte van de jongste laten plaatsen. Ik ben nooit meer ongesteld geweest en merk er verder niets van.
    Morgen maar eens vragen of mijn huisarts het doet en hoeveel ervaring ze hebben. Het weghalen en een nieuwe plaatsen kan in 1x toch?
     
  16. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik zou naar het ziekenhuis gaan! Je bent wel direct je eigen risico kwijt dan.

    Hier eerste poging bij de huisarts. Lukt niet na veel gepor en ellende doorgestuurd naar de gyn.

    Ook die lukte het niet omdat mijn baarmoedermond te dicht zat. Iets met vergroeiing. Moest terug komen zodat ze het onder narcose konden doen.

    Hier had ik geen zin in en heb gezegd dat hij het gewoon ter plekke mocht doen zonder narcose!
    Uhmmmm.... nou daar heb ik een partij spijt van gehad. Hahaha

    Maar beter bij de gyn! Of een hele kundige huisarts
     
  17. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Niet alles gelezen, maar mijn verloskundige plaatst ze ook, erg tevreden over. Zij heeft ook mijn laatste spiraal verwijderd. En ik ga dus niet meer naar huisarts (ook slechte ervaring). Mijn verloskundige plaatst er veel, dus veel ervaring. Ik was 25 euro kwijt voor het plaatsen (exclusief mirena) maar dat kan je terug krijgen van de verzekering.
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.175
    113
    Ik ben bij de huisarts geweest. Mijn huisarts doet het vaker, dus ze gaf aan dat het geen enkel probleem was om het door haar te laten doen. En het uitstrijkje dat ik nog eens moest laten maken kan ook gelijk in 1 moeite door.

    Ik lees hier hele akelige dingen over het verwijderen van het spiraaltje. Is het altijd heel pijnlijk of kunnen ze hem ook wel eens gewoon eruit vissen zonder hak- en breekwerk? Dat ben ik eigenlijk vergeten te vragen (en ik weet ook niet of ik het wel echt wil weten, haha).
     
  19. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.465
    3.450
    113
    Ik heb de mijne afgelopen januari laten plaatsen door de verloskundige. Hoefde niks te betalen. De spiraal eerst wel, maar die kreeg ik volledig vergoedt door mijn verzekering (zilverenkruis aanvullend 2 sterren). Ik heb hem 31 januari laten plaatsen en verlies nog steeds bloed. Ene keer meer dan de andere keer, maar ben er nu wel klaar mee. Ik hoop dat het gauw afgelopen is.
     
  20. Kippetje88

    Kippetje88 Bekend lid

    11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Verwijderen van spiraal niks van gevoeld... :)
     

Deel Deze Pagina