Miskraam en nul uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Yoga fanaatje 1987, 30 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Hoi. Heb van de week te horen gekregen dat het hartje niet meer klopt. Met 9 weken al. Zit nu de wachten tot het vanzelf op gang komt. Nu heb ik deze week nog vakantie. Maar stel ik kan volgende week niet werken i.v.m de miskraam. Kan ik daar ww voor aanvragen? Ik heb een nul uren contract en wordt vaak pas een week vantevoren ingepland. Want als dat niet zo is. En ik niet kan werken. Verdien ik volgende maand dus helemaal niks. Ook omdat ik begin juni 2 weken vakantie heb. Dan verdien ik ook niks i.v.m nul uren contract.

    Groetjes van Wendy
     
  2. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Heb net UWV gebeld. En die zeiden dat ik misschien aan aanmerking kom voor een ziektewet uitkering? Al is het bijv. Maar er week. Tot de miskraam geweest is. Klopt dit?
     
  3. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Wendy,

    Ik vind het ontzettend naar voor je, sterkte.

    Je vraagt je af waar je recht op hebt in de week dat je mogelijk niet kunt werken.

    Wanneer je niet kunt werken vanwege je miskraam, heb je recht op een Ziektewet-uitkering.

    Omdat je zwangerschap vroegtijdig is gestopt en je om deze reden niet kunt werken, wordt dit ziek ten gevolge van zwangerschap genoemd. Mijn advies is om je ziek te melden bij je werkgever en dit aan te geven. Je werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Zie ook: Ziektewet-uitkering als ik een werkgever heb.

    Sterkte!

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcare
     
  4. Yoga fanaatje 1987

    Yoga fanaatje 1987 Actief lid

    3 mei 2017
    353
    91
    28
    Vrouw
    Oké bedankt

    Als het wel eerder op gang komt. Dan kan k wel gewoon werken volgende week. Dus maandag dan ziek melden? Als het nodig is. En kan ik zelf de uitkering aanvragen? Of moet mijn werkgever dat perse doen? Toen ik belde naar uwv werd er gezegd dat ik een brief moest sturen met daarin de reden en mooie contract etc.dat hoeft dan niet meer?
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Wendy,

    Ik begrijp dat je nog een aanvullende vraag hebt, ik beantwoord hem graag.

    Je kunt zelf het beste inschatten wanneer je ziek bent en niet kunt werken. De werkgever vraagt voor jou dan de Ziektewet-uitkering aan. Je hoeft dus zelf geen brief te schrijven. Dit omdat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina