Miskramen na goede echo's door progesteron tekort?

Discussie in 'Miskraam' gestart door vlinderCN, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Goedenavond, ik ben aan het zoeken maar kan niet echt een antwoord vinden. Ik lees wel dat progesteron tekort vroege miskramen kan veroorzaken maar niet de iets latere miskramen.

    Ik heb nu twee zwangerschappen met 7 weken een 'perfecte' echo gehad maar beide keren is het daarna alsnog misgegaan (met bijna 8 en bijna 9 weken en bij beide pas met termijnecho achter gekomen).
    Alle standaard testjes zijn nu gedaan, alleen nog progesteron (vorige maand was ik te vroeg). Maar ik vraag me af of het hier überhaupt aan zou kunnen liggen want bij een tekort zou het vruchtje toch nooit 'zo ver' komen?
    Weet iemand dit?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Volgens mij is het zo dat bij een progesteron tekort je baarmoeder slijmvlies afbreekt en een miskraam op gang komt.

    Bij een missed abortion is dat over het algemeen niet het geval
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja..en bij mij kwamen ze na 2 weken dood vruchtje nog steeds niet vanzelf op gang.
     
  4. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik gebruik zelf wel utrogestan ondanks dat ik ook meestal late MA’s had, maar dat is alleen ter ondersteuning. Ik denk niet dat het de oplossing is. Die ligt vaak in de richting van bloedstolling of immuunsysteem problemen.
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hm ja daar was ik dus al bang voor. Ik zie dat je een zoon en dochter hebt, gebruikte je toen al utrogestan? Heeft het geen enkele bijwerking, dus echt baadt het niet dan schaadt het niet?

    Stollings- en schildklierproblemen zijn getest en negatief. Zijn er nog meer immuunsysteemproblemen waar ze op zouden moeten testen?
     
  6. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Er zijn ook meer stollingstesten die ze kunnen doen. Pas toen wij overstapten naar UZ Gent werden dingen duidelijk en kregen we ook medicatie.

    Bij mijn dochter heb ik vreemd genoeg helemaal geen medicatie gebruikt. Daarna miskraam na miskraam. Bij mijn zoon gebruikte ik utrogestan, aspirine, fraxiparine en prednison.

    Ik heb daarna nog een keer een zwangerschap geprobeerd zonder de prednison maar ook dat ging weer mis. De
    Prednison houdt je immuunsysteem in het gareel in de eerste 12 weken. Daarna is de embryo groot genoeg om de aanvallen te weerstaan.

    De test die hierbij hoort is ANF (anti nucleaire factor) maar die gaan ze in Nederland niet doen. Wat hen betreft is dit geen oorzaak voor miskramen en ze schrijven zeker geen medicatie voor.

    Een andere belangrijke test is die op het MTHFR gen. Dit is een genetische test maar deze zit niet in het chromosomenonderzoek. Hiervoor kreeg ik de bloedverdunners.

    Utrogestan is een vrij onschuldig medicijn, het is puur hormoon en meer niet. Het valt wel in de categorie baat het niet dan schaadt het niet. Net als kinderaspirine.
    Je kunt wel merken dat je hormonen gebruikt, maar verder geen echte heftige bijwerken. Vaginaal inbrengen 200mg 3x per dag met 8 uur ertussen. Vanaf eisprong tot week 12.
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    @Nuage dank je voor je uitgebreide antwoord! Heftig hoor zoveel miskramen, ik weet niet hoeveel ik er nog trek..ondanks de grote wens voor brusje.

    Ik lees hier wel meer over Gent dat ze daar meer voor je kunnen/willen doen. Hier willen ze ook geen chromosomenonderzoek doen omdat ik al 36 was t.t.v. mijn eerste m.a. en omdat er geen enkele aanwijzing is in de familie.
    Hoe kun je naar Gent worden doorverwezen ( valt dat ook onder basisverzekering trouwens)?

    Hopelijk is het niet nodig, we wachten sowieso af hoe een volgende zwangerschap verloopt..als die komt dan:(
     
  8. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Heel simpel, je maakt een afspraak via arg@uzgent.be, haalt een verwijsbrief bij je huisarts, vraagt je dossier op bij het ziekenhuis en je belt even je verzekering of ze een contract hebben met Gent en alles vergoeden of bep. eisen hebben.

    Als je nu een afspraak maakt ben je pas november aan de beurt. Afzeggen is altijd makkelijker dan een afspraak maken dus ik raad altijd aan om alvast een afspraak te maken, ook als je nog twijfelt.

    Succes!
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dank je voor de tip! Heb ze meteen gemaild, de zorgverzekering vergoedt helaas niet, misschien een gedeelte. Maar goed we kijken wel.

    Ik snap nog steeds niet waarom ze nu in NL dan mijn progesteron nog willen checken..Maar goed op zich fijn om te weten of t goed zit.
     
  10. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Als je een afspraak maakt voor in het nieuwe jaar kun je nog overstappen naar een andere verzekering :)

    Op zich fijn dat ze je progesteron willen checken, bij mij wilden ze het niet doen. Dan moest het elke week van mijn cyclus gecheckt worden volgens de gyn want die waarde was per week anders en dan nog zei het niks. Maar ik zou nooit een onderzoek afwijzen.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina