Moedermelk delen vergroot risico op besmettelijke ziekten

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mooiezomer, 26 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
  2. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ja lastig zeg. Als ik geen bv zou kunnen geven zou ik ook voor donormelk gaan ipv kunstvoeding. Maar inderdaad, je moet wel blind vertouwen op de moeder waar je het van krijgt.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou nooit zomaar melk gebruiken van iemand die ik niet ken. Gebruik van medicijnen is zo precair bij bv... Je moet er maar op vertrouwen... Doe ik niet dus. Dan liever heel sterk gecontroleerde fv.
     
    Zonnestralen en Saskia1984 vinden dit leuk.
  4. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Maar hoe gaat dat normaal dan in zijn werk?
    Stel, ik wil mijn kindje graag borstvoeding geven, maar kan dat niet zelf. Hoe kom je dan aan donormelk? Uit het artikel begreep ik dat een oproep via social media niet 100% veilig is. Maar is er dan een bedrijf die zorgt dat de gedoneerde melk controleert en bewerkt? En koop je die melk dan?

    Ik vind het idee wel erg mooi. Er zijn genoeg vrouwen waarbij borstvoeding niet mogelijk is. Daarnaast zijn er ook vrouwen die echt (veel te) veel melk hebben. Als je elkaar op die manier kan helpen is dat super. Met het kindje als grootste winnaar.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Staat toch ook in het artikel? Er is een officieel kanaal waarbij de melk gecontroleerd en gepasteuriseerd wordt, ja.
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    De moedemelkbank is alleen voor premature baby’s en baby’s met darmproblemen.

    Er zou eigenlijk een landelijke instelling moeten voor komen. Zoiets als moeders voor moeders maar dan met borstvoeding.

    Als ik geen bv kan geven dan gaat het over op kunstvoeding bijvoorkeur biologisch of iets van geitenmelk.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  7. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.903
    113
    noord holland
    Melk kolven doe je natuurlijk niet zomaar omdat het zo leuk is. Dat doe je omdat je een baby voedt en ernaast dus ook (soms) kolft. De baby waar het in eerste instantie om gaat heeft dan net zoveel kans op die besmettelijke ziektes en ik geloof niet dat er moeders zijn die daar bewust voor kiezen.
    Ik heb zelf ook ooit met 8 L melk gezeten die niet meer gedronken werd door de baby, deze weigerde namelijk na een periode alleen maar 'vers' te hebben gedronken alle vriezermelk.
    Ik was heel blij dat er een andere moeder was die hier heel blij mee was.
    En inderdaad is dat een kwestie van vertrouwen. Maar ook een deel gezond verstand. Juist omdát het over gekolfde moedermelk gaat.
     
    Lara123 en Jackie87 vinden dit leuk.
  8. Baloo

    Baloo Actief lid

    23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Moedermelk Netwerk bestaat ook en daarvoor heb ik gedoneerd. Ik werd gekoppeld aan een moeder die zelf niet genoeg had door een borstverkleining. Ik heb netjes een bloedtest moeten doen die zij vergoedde. Verder was er voor mij geen belang.
    Mijn zoontje dronk niet uit de fles dus haalde het snachts in als ik overdags moest werken. Maar ik kolfde wel 500cc per kolfbeurt op mn werk. Dat gooide ik ook niet graag door de gootsteen. Het doneren was wel moeilijk op de dagen dat ik eigenlijk niet hoefde te kolven zoals met kerst etc.. en ik ben koemelkvrij gaan eten/drinken voor dat andere kindje.
     
    Lara123, Fristi2012, janny en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina