Moeders in het buitenland

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Boommm, 2 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja heb ik ook hoor. Nu we alweer zeven jaar weg zijn en thuis dus ook nog amper NL spreken merk ik nu vooral het laatste jaar dat het een stuk stroever gaat. Zelfs wanneer ik hier op het forum schrijf moet ik soms echt heel lang nadenken voordat ik op een bepaald woord en zeker een bepaalde uitdrukking kan komen.
     
  2. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63

    Goh, niet verwacht van Malta op een of andere manier. Is dat omdat jullie in de stadskern wonen of is dat overal op Malta? En hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
     
  3. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wauw, 3 talen + dan Nederlands.. Ja dat wordt wel veel. Welke 3 talen spreken ze nu?

    Het Nederlands vergeet ik ook. Mijn zinnen lopen niet altijd lekker, ik vergeet woorden en betekenissen. Soms dan vertaal ik een zin letterlijk van het Frans of Engels naar het Nederlands en dan twijfel ik soms echt of het goed of fout is.[/QUOTE]

    Nu Engels, Mandarijn en Cantonees...niet de makkelijkste talen dus. We zijn nu ook Spaans aan het introduceren aangezien de kant van mijn moeder Spaans is, maar dat is zoveel makkelijker dan al die Chinese talen dus dat pikken ze al aardig op.
     
  4. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ja wel eens lastig idd omdat ik ook wel eens bang ben dat ze denken dat ik mij aanstel of zo, maar dat is dus echt niet zo.

    Spreken jij en je man onderling en met jullie meisjes altijd Nederlands Boommm?
     
  5. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    Dat is praktisch overal. Bijna iedereen heeft een auto omdat dat het enige praktische vervoermiddel is. Fietsen is levensgevaarlijk, bussensysteem is prut. Daarnaast worden er geen fatsoenlijke stoepen e.d. aangelegd, en zijn er nauwelijks buitenspeelplaatsen.
    Mijn man is Maltees. Ik kwam hier voor een zomerbaantje en werd verliefd op hem :)

    @Louloute Veel mensen denken alleen maar aan het warme klimaat, inderdaad. Dat is ook zeker lekker (behalve in de zomer, als de gevoelstemperatuur op kan lopen tot +50 graden), maar dat is niet genoeg om je prettig/thuis te voelen in een land. De cultuurverschillen zijn immens!
     
  6. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    ik sprak in het begin ook in no time steenkolen Nederlands. Tót ik na een paar jaar in het buitenland (inmiddels 18 jaar geleden) een baan kreeg waar ik voornamelijk voor de Nederlandse kantoren werkte, en zodoende elke werkdag minstens een uur of 3 met Nederland aan de telefoon zit. dat deed wonderen! Nu doe ik nog steeds hetzelfde werk, maar dan vanuit huis, en mijn Nederlands is nog altijd vloeibaar! :D
     
  7. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    @Nikki88 wauw, Engels, mandarijn, cantonees én Spaans..chapeau!! Zijn zeker niet de makkelijkste talen nee!!
    Haha poeh. We hebben ook een tijd in China gewoond en was altijd onder de indruk van kindjes die met hun huiswerk bij de Mac zaten..dat zie je in NL echt nooit haha..:D

    @Kyrest oh wat leuk!! Vind je man het leuk dat jullie naar NL gaan? Wordt zeker wennen voor hem..en het klimaat haha.
    Nee precies. Als je je er niet thuis voelt dan houdt het op :)

    @Whysteria oh ja dat maakt al het verschil dan!! :) leuk hoor vanuit huis werken!

    Werken jullie allemaal trouwens? Ik ben op dit moment thuisblijfmama, bewust voor gekozen. Toen we hier net waren was ik nog wel aan het zoeken maar uiteindelijk toch besloten om thuis te blijven. Geen spijt van gehad tot nu toe haha ook al is het wel eenzaam soms en is het veel moeilijker zo om aan contacten te komen. We hebben wel vrienden hier maar die wonen allemaal ver weg, bij ons in de buurt kennen we echt niemand. :D
     
  8. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    @Nikki88 Ja thuis praten we altijd Nederlands. Maar buitenshuis zijn we vaak met anderen en dan praat ik Engels.
    Maar merk dat ze het aardig goed oppikken!
    En wauw, wat een talen. Super knap hoor!!

    @Kyrest Jullie gaan dus terug naar NL? Kan het even zo snel niet vinden. Hoe vind je man dat? Lijkt mij best een omschakeling!

    @Whysteria Haha ja dat is wel lekker! Wij praten thuis nog heel veel Nederlands, maar merk toch dat het snel achteruit gaat, stom eigenlijk.

    @Louloute Ja ik werk, parttime en bevalt super goed. Heb er hele leuke contacten aan over gehouden. Maar ben sowieso wel een sociaal persoon, had vrij snel na de verhuizing al een groepje met kennissen, die nu vrienden zijn geworden. Lijkt mij best lastig, voel je je vaak eenzaam?
     
  9. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    @Boommm en @Louloute Ja we gaan inderdaad (terug) naar NL volgend jaar. Mijn man heeft er al eerder een jaar gewoond en verstaat redelijk goed Nederlands. Hij vindt het spannend, heel spannend. Vooral bang dat we geen goede baan zullen vinden en het tegen zal vallen. Maar hij heeft er ook zin in gelukkig :D
    Oh en ja ik werk parttime en volg een cursus om Engelse les aan buitenlanders te geven.
    Hoe vinden jullie het om in het buitenland te werken? Verschil met Nederland?
     
  10. netmah

    netmah Actief lid

    12 nov 2015
    100
    6
    18
    wij wonen sinds 2014 in Duitsland. De kinderen worden drietalig opgevoed, Nederlands Engels en Duits. Mijn man komt uit Engeland en spreekt dus altijd Engels, wij spreken onderling ook Engels. Ik spreek altijd Nederlands tegen mijn kinderen, ook buiten de deur op het kinderdagverblijf etc. Ik ben op dit moment thuisblijfmoeder. De oudste begint nu net met praten maar spreekt voornamelijk losse woordjes. Hij is nu net twee. Leuk dat deze groep er is!
     
  11. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    @Boommm haha ja ik ben niet zo sociaal. Ben juist iemand die de kat uit de boom kijkt, heb ook wel moeite met nieuwe mensen leren kennen. :)
    het valt op zich wel mee, voel me prima over het algemeen maar heb wel soms van die eenzame momenten :)

    @Kyrest mooi dat hij er zin in heeft!! Dat hij NLS verstaat dat is al goed!! Hopelijk gaat het jullie goed bevallen om weer terug te zijn in NL! :)

    @netmah leuk drietalige kindjes!! Vind dat knal hoor :) in welke taal praat je oudste voornamelijk? Ben ik wel benieuwd naar!
     
  12. Nic1976

    Nic1976 Fanatiek lid

    27 okt 2009
    4.535
    731
    113
    Hier sinds 10 jaar in Frankrijk. En ook al spreken we een aardig woordje Frans gaan we vaak nog de mist in. Onze beide kinderen zijn hier geboren en worden drie talig opgevoed.
     
  13. Boommm

    Boommm Niet meer actief

    @Kyrest Ik heb in Nederland eigenlijk altijd alleen maar bijbaantjes gehad, dit is m'n eerste serieuze baan, dus heb nog niet echt vergelijkingsmateriaal. Maar bevalt super goed!

    @Louloute Ah oke, ik heb veel mensen via m'n dochters leren kennen. In de speeltuin, op de crèche en bij het babyzingen en peuterdansen.
     
  14. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    Lastig te vergelijken dan ja.

    @Louloute Ik heb hetzelfde als Boommm inderdaad. De meeste meiden die ik ken, ken ik via school, dansles, speeltuin en zwangerschapsyoga. Ook kan ik oha goed vinden met de partners van mijn man's vrienden. Toen ik dat nog niet had, was ik best eenzaam!
     
  15. netmah

    netmah Actief lid

    12 nov 2015
    100
    6
    18
    mijn oudste zegt eigenlijk alles door elkaar. Maar voornamelijk de namen van iedereen en in het nederlands en engels. Sommige woorden ook wel in het Duits. De kindergarten waar hij heen gaat heeft op elke groep een leidster die native speaker english is. Dat scheelt wel heel veel.
    Ik vind het wel lastig om hier echt vriendinnen te vinden. Hopelijk komt dat toch nog.
     
  16. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    Het is ook lastig! Vergeet niet dat vriendschappen met de tijd ontstaan en dat je niet 1,2,3 mensen tegenkomt die ook daadwerkelijk vrienden worden.
    Wat ik eerder al zei; de meeste meiden die ik ken, ken ik via mijn dochter. Oha praten we alleen maar over de kinderen, maar dat is prima. Sport je?
     
  17. netmah

    netmah Actief lid

    12 nov 2015
    100
    6
    18
    ik sport niet, wil straks wel weer gaan volleyballen. Ik doe nu ook wel een ouder baby cursus, maar vind het heel lastig om echt contact buiten de cursus op te bouwen. Hopelijk komt dat nog.
     
  18. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Ja de partners van m'n z'n vrienden heb ik ook goed contact mee, het probleem is dat ze zo ver weg wonen ook!
    Wat ook niet mee helpt is dat we hier ook al 1 x zijn verhuisd. Dorpje waar we hiervoor woonden kende ik de buren al en had al wat contacten. Nu totaal geen leuke buren en vind het in dit dorpje iets lastiger om nieuwe mensen te leren kennen! Maar goed :)
     
  19. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    Ik denk dat zodra je kindje wat ouder is, het wat makkelijk zal worden voor je. Zeker als ze naar school gaan, kom je zo vaak andere moeders tegen, dat je vanzelf wel een band opbouwt :)
     
  20. Kyrest

    Kyrest Actief lid

    1 aug 2014
    165
    4
    18
    Dat maakt het allemaal wat lastiger ja. ik woon hier nu exact 5 jaar en heb pas sinds 1,5 jaar ofzo een paar meiden waar ik het goed mee kan vinden. Of ik ze echt al vriendinnen kan noemen? Nee, denk het niet.... Maar het voelt iig minder eenzaam.
     

Deel Deze Pagina