Moederschap: verwachtingen versus realiteit

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door DN2017, 4 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.713
    3.257
    113
    Herkenbaar! Kan altijd al slecht tegen films en verdrietige dingen maar nu jank ik echt direct om alles, breng het meteen in verband met mijn dochter...
     
  2. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Fijn om te horen dat het dus ook mee kan vallen! Daar hoop ik dan ook maar op ;)
     
    Jillzz vindt dit leuk.
  3. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Wat fijn om jullie eerlijke verhalen te mogen lezen. Ik kijk ontzettend uit naar het moederschap, maar ben hopelijk ook realistisch genoeg om in te zien dat het ook zwaar kan zijn en tegen kan gaan vallen..
     
  4. Sleepless

    Sleepless Bekend lid

    1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben bij de eerste echt een geweldig en makkelijk eerste jaar gehad. Ik las ergens in dat jaar een artikel dat veel ouders zich ongelukkiger voelen over het algemeen genomen dan voor ze kinderen hadden. Mijn vriend ik ik zeiden nog iets tegen elkaar van 'wat doen we het dan goed he :cool:'

    'Hoogmoed komt voor de val' luidt het spreekwoord geloof ik ;)

    Ik kan niet perse zeggen dat ik ongelukkiger ben maar inmiddels begrijp ik de beschreven statistieken wel beter :D

    En laat je niet afschrikken he @jeshh; het is ook echt heel erg mooi, het ouderschap :D
     
    Marchella en jeshh vinden dit leuk.
  5. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Gelukkig maar... anders had ik nu een probleem
     
    Marchella en DN2017 vinden dit leuk.
  6. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Mijn 2e is sowieso een makkelijker kindje tot nu toe. Maar ik denk ook dat het komt omdat ik me helemaal op het ergste voorbereid had, het kon alleen nog maar meevallen ;)
     
    Bailief vindt dit leuk.
  7. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Haha dat is ook een goed punt ;)
     
    Jillzz vindt dit leuk.
  8. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Mijn tweede slaapt niet...
    Ja 5 uren op 24 uur dat vind ik loodzwaar ze is een moeilijke slaper vanaf het begin maar het breekt me soms echt op vooral nu de oudste ook 5 dagen naar school gaat merk ik hoe graag ik wat extra wil slapen
    Weinig slaap hoort erbij maar ik dacht vooral in het begin ...
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn kindjes zijn al wat ouder, maar wat me nu vooral tegenvalt is hoeveel tijd grotere kinderen nog steeds kosten. Ik dacht altijd; een baby is het meeste werk en als je dat gehad hebt wordt het steeds makkelijker. Maar als ze naar school gaan, wat er dan op je afkomt met brooddozen, nieuwsbrieven, speelafspraakjes, hulpouders, sport, zwemles... Het houdt niet op! En dan is je ouderschaps verlof op en ben je gewoon weer volop aan het werk.
     
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Je haalt me de woorden uit de mond!
     
    Bailief vindt dit leuk.
  11. Ocean83

    Ocean83 Bekend lid

    13 mei 2015
    731
    82
    28
    En ik maar denken dat het makkelijker gaat worden :roflmao:
     
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik ervaar het ook niet als makkelijker. Anders, minder fysiek/verzorgend, maar mentaal is het echt wel meer uitdaging (de discussies, vrijheden bepalen etc)
    Nu al, met 7 en 9 jaar, laat staan straks met de puberteit :o::D
     
  13. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Schiet me nog iets naar binnen. Ik Had niet gedacht dat ik zoveel tijd kwijt zou zijn aan verstoppertje spelen, blokken bouwen, auto's laten rijden etc etc. Ik vind meespelen ook echt niet leuk...
     
    Lies1611, DN2017 en Hopsatee vinden dit leuk.
  14. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Haha nee ik ben ook een slechte speler ik vind het ook echt niet leuk (nou ja knutselen kleuren of een puzzel wel) Maar voetballen Duplo blokken autootjes echt niet
     
  15. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.743
    719
    113
    #55 Me26, 7 jul 2017
    Laatst bewerkt: 7 jul 2017
    Mijn beeld was altijd positief, wel realistisch. Dus wist dat er ook gebroken nachten zouden komen en dingen gingen veranderen, maar ja je krijgt ook veel andere mooie dingen er voor terug. Het moederschap valt me niet zwaar. Zeker de eerste 2-2,5 jaar viel het me reuze mee. Onze dochter sliep dan ook heel snel door en was een makkelijke baby. Maar toen kwam de peuterpubertijd haha, in combinatie met tweede zwangerschap die überhaupt al vermoeiender was was was dat pittig. Maar vind het nu weer prima te doen. Wel wat minder rustig dan toen ze jonger was, maar ook veel mooie momenten. En m'n kindjes samen zien vind ik het aller mooiste
     
  16. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Ik vind het juist heerlijk om torentjes te bouwen met mijn kleine meid! Dat gezichtje wat ze dan trekt is voor mij echt goud waard.
    Maar bijvoorbeeld geklooi in de zandbak laat ik lekker aan oma over, die doet dat graag.
     
  17. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Het kan zo verschillen! Ik vind bijvoorbeeld kleien, kleuren, knutselen, samen bakken Etc allemaal helemaal niet erg! Wat ik ook niet erg vind Is om de duplo op te bouwen volgens de boekjes, of de lego of playmobil. Maar fantasie ontbreekt (zowel bij mn Kids als bij mij) dus een rollenspel met de Barbies e.d. Vind ik oersaai want ik kom niet verder dan 'hoi, hoe is het?'. En een uur lang autootjes over het wegenkleed rijden, blokjes stapelen etc...boooooooring haha
     
    Biny, blessings, DN2017 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Toen de oudste een peuter was las ik altijd 'als ze naar school gaan, wordt het makkelijker'. Wat mij betreft is niets minder waar. Ik zou zooooo graag terugwillen naar die peuterleeftijd. :eek: Ja, ze waren dwars en hadden peuterpuberbuien ed, maar dat was niets in vergelijking met wat er na kwam/komt.:confused:
     
  19. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Ik heb erg onderschat hoe zwaar en druk ik het zou vinden. En ik wist van tevoren dat ik gebroken nachten zou krijgen, maar niet hoe lang. En ik heb nu drie jaar gebroken nachten... Wellicht dat het scheelt als je hulp in de buurt hebt. Ik heb geen ouders of schoonouders in de buurt die wel eens oppassen. Mijn lief en ik doen alles alleen en ja dat is vaak zwaar. Ook had ik niet kunnen bedenken hoe ongelooflijk heftig de driftbuien kunnen zijn van een peuter met een ijzeren wil. Ik mis heel erg tijd voor mezelf. En toch cliché cliché ik weet t: ik wil ze noooooit meer kwijt :) ik lach me rot om de grappige dingen die mn jochie weg en geniet zo van mn dochtertje die tegen me aan ligt
     
  20. 2augustus1992

    2augustus1992 Niet meer actief

    Ik vind eigenlijk het moederschap het mooist, maar tegelijkertijd ook het engst wat me is "overkomen". Het mooiste "bezit" maar het grootst verlies dat je ervan kunt hebben :(
     

Deel Deze Pagina