Moetloe

Discussie in 'Baby homepages' gestart door Mamamama, 22 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Ik heb mijn blog nog maar pas opgericht maar wil jullie graag uitnodigen voor een kijkje op Moetloe.

    Moetloe

    Over Moetloe
    Moetloe betekent geluk in het Turks maar dan fonetisch geschreven. Schrijven over geluk is lastig want wat is geluk eigenlijk? Kunnen we het in woorden omschrijven of in beelden vastleggen? Kunnen we het vasthouden of bewaren? En wat als het regent en de wolken het zonlicht wegnemen? Of als het harder regent dan we aankunnen? Ook dan probeer ik te schrijven. Over Moetloe, het zonnetje geluk dat we in al onze ervaringen herkennen en kennen. Een moment van geluk dat koesteren we allemaal, wij mensen.

    En niet schrijven alleen want ook vind ik veel geluk in het fotograferen. Ik ben elke dag op zoek naar beelden die de moeite waard zijn. Maar het lukt me niet altijd om ze ‘levend’ op mijn scherm te krijgen. Toch probeer ik het weer want er komen gegarandeerd momenten die wel zullen leven. Soms is fotograferen ook spontaan en moedig zijn. Op het beeld, op de persoon afstappen zonder verlegen te zijn. Je niks aantrekken van de mensen om je heen. En dan is fotograferen ook een aanmoediging voor anderen. Dat je jezelf kan zijn.

    Verder ben ik onlangs mama geworden. Een prinsesje helemaal voor mij en ons alleen. Haar naam is Mira geboren op 7 november 2013. En zoals jullie al kunnen raden zal zij mijn blog het meeste sieren want Mira is voor mij Moetloe. Ik hoop dat ze jullie ook een moment van geluk kan bezorgen. Een glimlach. Ongetwijfeld.

    Ik schrijf en fotografeer dus voor Moetloe. Over mijzelf, mijn kind en het moederschap. Over Turkije en Nederland. Over mijn huis, thuis en buiten zijn. Over mijn gezin. Over straatdieren. En natuurlijk over geluk en mensen.


    Verder vertel ik in delen over mijn zwangerschap, bevalling en het ontzwangeren. Een verhaal dat gaat over verdriet en geluk samen.

    Liefs,

    Esra
     
  2. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Leuk, ik ga even kijken :)
     
  3. mavi derya

    mavi derya Fanatiek lid

    4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Wat leuk ik heb net even snel gekeken! Ik ga je volgen.

    Maar woon je nu in adana of in nl?
     
  4. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afgelopen 1.5 jaar er tussen in maar ik wil dolgraag terug maar dit betekent dat we voor lange tijd uit elkaar moeten leven. Lastig dus. :)

    En gaaf dat jullie hebben gekeken. Thanks.
     
  5. mavi derya

    mavi derya Fanatiek lid

    4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Vind je het niet vreselijk in Adana in de zomer? Wij vliegen er altijd naartoe en mijn schoonouders hebben er een huis maar ik wil er altijd zo snel mogelijk weg.. het is me veelste heet..

    Waarom wil je terug naar nl?
     
  6. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zie nu pas je reactie.

    Klopt het is niet meer gezond om buiten te zijn met die hitte. Al om acht uur kan het boven de 40 graden zijn en dat is zeker niet gelijk aan de gevoelstemperatuur. Dat iedereen een airco of ventilator heeft aanstaan is ook maar lastig. Dan kom je thuis of loop je een winkel binnen en koelt in een keer je lichaam af. Hoe vaak heb je dan niet dat mensen ziek zijn in de zomer. Maar wat doe je er aan. Mensen leven er gewoon al is het niet te doen.

    Ik wil terug naar Nederland omdat ik hier voor mijn gezin geen toekomst zie. Zeker niet nu ik mijn baby heb en wij verantwoordelijk zijn voor haar toekomst. Naast dat het leven hier 'anders en oneerlijk' is vraag ik mij af wat ik ooit aan werk kan vinden in Adana. Mijn man wil zeker niet binnen Turkije verhuizen. Ook wel logisch, zo heeft hij in Istanbul jaren op een plaatsje in Adana gewacht. Eer we dus weer een plaatsje ergens anders krijgen voor hem kunnen we net zo goed naar Nederland verhuizen. Mocht ik ooit op mijn blog uitgebreid vertellen over het terug willen verhuizen naar Nederland dan zal ik dat hier even melden. Groetjes
     
  7. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Mavi Derya

    Ik heb maar een start gemaakt mocht je nog benieuwd zijn dan kun je op Moetloe onder Nederland & Turkije meelezen.

    Ik vertel ”Emigreren naar Turkije” | Moetloe

    Emigreren naar Turkije #1 Verliefd | Moetloe
     
  8. JeetjeB

    JeetjeB Fanatiek lid

    26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Leuk om te lezen! Ik woon zelf in Istanbul maar zou ook graag terug willen naar NL zeker nu we ook een dochtertje hebben.

    Ik blijf je blog ook volgen!
     
  9. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi JeetjeB. Bedankt voor je compliment. Ik heb de tekst net even goed aangepast na wat feedback van mijn zus. Ze miste een stuk waar ik liever niet over schreef maar heb toch maar gedaan.

    Ben je ook van Turkse afkomst? En hoe bevalt het voor jou in Turkije?

    Ik wil straks ook zeker van A tot Z vertellen hoe mijn reis terug is verlopen. Dat ga ik doen door een dagboek te schrijven want op het internet is dit nou net wat ik mis. Wat maakt het lastig voor jou om terug te keren? Wat ik grappig vind is dat we zeker terug willen nu we een baby hebben. Pas als mama ervaar je wat het moederschap is. Het geluk van mijn kind staat boven alles zeg maar..
     
  10. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weer een vervolg!

    Emigreren naar Turkije #3 Arm, rijk en içli köfte
     
  11. JeetjeB

    JeetjeB Fanatiek lid

    26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Ik had je berichtje inderdaad gemist, was je topic 'kwijt'. Ik heb je blog bij mijn favorieten gezet. Je omschrijft alles zo mooi en duidelijk en ik lees echt veel herkenbare dingen!

    Ik ben zelf Nederlands, mijn man is Turks en geboren in Istanbul. Ik werk als freelancer en zodoende was die stap om naar Turkije te gaan ipv hij naar NL toen zo gemaakt. Hij had (en heeft) namelijk een vaste baan hier. Maar ook voor mij geldt dat ik heeeeeel graag terug naar NL wil en helemaal nu we een kleintje hebben inderdaad. Ik zie hier geen goede toekomst voor haar in zo'n enorme stad met veel te weinig groen en waar het leven gewoon hard en moeilijk is (vind ik) Ik kan hier niet wennen. Ik ben ook eigenlijk geen stadsmens (en dan ga je uitgerekend in een stad wonen met evenveel inwoners als heel NL ;) )

    Zou het voor jullie erg lastig zijn om naar NL te gaan? Of hebben jullie een dubbele nationaliteit? Voor ons is het een hele rompslomp en het geeft veel onzekerheid zeker nu met de crisis. Het is echt een behoorlijk dilemma, want ik voel me hier niet gelukkig maar we weten hier nu wel wat we hebben....
     
  12. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha JeetjeB! Bedankt voor je antwoord. Ik word er verdrietig van dat jij net als ik dezelfde gevoelens deelt. Al zijn onze levens niet gelijk aan elkaar, wat logisch is. Toch delen we beiden hindernissen die een toekomst in Nederland haast onmogelijk maken! Ik ben op het moment aan het kijken voor werk en aan het brainstormen voor alle mogelijkheden..
     
  13. Bloemmm

    Bloemmm VIP lid

    31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik ben ook begonnen met lezen en ga je zeker volgen! Leuk!
     
  14. JeetjeB

    JeetjeB Fanatiek lid

    26 mrt 2011
    3.214
    1
    38
    Freelance vertaler
    Buitenland
    Lastig he? Ik heb wel werk, ben nog steeds freelancer, maar dat verdient te weinig om mijn man naar NL te halen en je moet ook een vast contract hebben dus dat gaat sowieso niet. Dat is al hindernis 1 bij ons. Verder wil mijn man eigenlijk zijn baan niet opgeven hier dus dat is misschien wel de grootste hindernis! Hij staat er (nog) niet achter om naar NL te gaan helaas. Dat is ook deels het dilemma voor mij. Moet ik dan maar hier ongelukkig gaan zitten blijven?
    Jouw man staat er dus wel achter begrijp ik? Ik hoop dat het je gaat lukken hoor!!
     
  15. Mamamama

    Mamamama Actief lid

    28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bloemmm, bedankt! Vind ik ook leuk!

    JeetjeB

    Ik was in Istanbul in januari en vond het een geweldige stad zeker wanneer ik het vergelijk met Adana. De historie, de zee, de drukte, het leven en ga zo maar door. Het bruist gewoon in alles maar ik schrok ook van de prijzen! In Adana is het leven toch wel veel goedkoper. Druk is het hier ook zeker maar lang niet als in Istanbul. Wat ik wel weer heel erg kon waarderen aan die drukte is dat mensen elkaar niet nakijken. Ze doen gewoon hun ding, ze kleden zich zoals ze zelf willen en ga zo maar door. In Adana is hier echt heel weinig ruimte voor! We waren bij de Ikea en ik vond ook dat het winkelcentrum meer is gevuld met 'gewone' mensen. Hier heb je Real, Carrefour en Optimum maar het is echt niet zoals het in Istanbul is. Je mag natuurlijk niet discrimineren maar ik hoor heel vaak van de mensen dat ze de komst van 'buitenlanders' als zeer onprettig ervaren. Mensen uit Syrie en uit andere streken van Turkije zoeken hier namelijk ook een weg om geld te verdienen. Adana omgeving is natuurlijk prachtig, de bergen, de zee en de omliggende steden zijn ook prachtig. Maar wees eens eerlijk, hoe vaak kom je daar? Je hebt tijd, geld en initiatief nodig. Veel mensen komen de stad niet eens uit. Wij gaan wel minstens twee keer in de maand naar het dorp en velen vinden dat al bijzonder. Tot slot mis ik gewoon 'de mensen uit Nederland'. Niemand herkent mijn ervaringen of leven tot nu toe. Ze reageren alsof het erg bijzonder is. Ik mis vriendinnen die ook interesse hebben voor reizen, woonbladen, terrasjes, uitstapjes en ga zo maar door. Ik kom genoeg meiden tegen maar het lijkt wel alsof die dingen bij allemaal ontbreken. Ik plaats me niet hoger, waarom zou ik maar soms is het ook maar saai om me te interesseren in hun leven. Series, baby's, burengesprekken, familieconflicten, trouwfeesten en zeker dat laatste is echt een hoogtepunt in het leven. Dan kunnen ze uitgebreid naar de kapper, een mooie jurk aantrekken, dansen en dat ook nog eens met manlief. Het lijkt wel alsof huwelijken in Turkije wel standhouden maar 'over' zijn al trouwen stellen. Altijd in huis, rondom en bij familie. Of ik kom alleen maar om de een of andere reden dit soort gezinnen tegen.

    En het antwoord op je vraag. Mijn man wilde in het begin ook niet naar Nederland toe en nog altijd heeft hij een sterke band met zijn geboortestad. Echter zou ik nooit in Adana blijven al kiezen we toch nog voor een leven in Turkije.
     

Deel Deze Pagina