Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja klopt.... diegene geeft nu les op een andere school, zegt zelf een andere baan gezocht te hebben maar ik vraag me af of dat klopt of dat diegene de laan uit is gestuurd... om ergens anders dus gewoon weer opnieuw te beginnen. Diegene is wel pienter trouwens en zal ook heus wel dingen goed doen, maar kan gewoon niet goed omgaan met kinderen. Ook niet met de eigen kinderen trouwens...
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik zeg toch ook niet dat iemand die niet functioneert niet ontslagen mag worden.
    Maar ik ben tegen een systeem waarbij leerkrachten beoordeeld en beloond worden nav de prestaties van leerlingen. Zoals het voorbeeld wat hier genoemd dat elke leerling een cito punt omhoog gegaan moet zijn gedurende het schooljaar.
     
    Lisa280887 vindt dit leuk.
  3. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier net bericht gehad. Vrijdag 13 april staken. Juist die ene dag dat ik moet werken. :roflmao:
    Morgen verlof vragen anders naar oma en opa :)
     
  4. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Maar al dit soort dingen gebeuren al, en de data zijn er (zie ook de RTL 4 scores). Wij krijgen op ouderavonden presentaties over hoe de leerjaren presteren ten opzichte van de normen en of de achterblijvende groepsscores op de M zijn verbeterd op de E. Je verzamelt al zoveel data, daar hoef je alleen maar iemand op te zetten met verstand van statistiek.
     
  5. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.406
    4.729
    113
    Stuur maar als je nog vragen hebt.
     
  6. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.927
    462
    83
    Kan je geen pb sturen
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ook 13 april staking. Ik heb al 2 klasgenootjes die een ochtend komen spelen :D
     
  8. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ja hoor!
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hahaha, wij krijgen op ouderavonden een presentatie over dat we onze kinderen te weinig teleurstellingen gunnen; die cijfers mogen we in onze eigen tijd zelf opzoeken denk ik ;)
     
  10. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Scholen zijn daar al jaren wel erg mee bezig, maar op totaal niveau.

    Waarom:
    -Omdat er een prikkel is: landelijke vergelijking scholen, onderwijsinspectie, meer leerlingen binnenhalen dan die andere school in de buurt enz.
    Dat zijn verkeerde prikkels, maar ze werken wel, ook binnen onderwijs (net als in elk ander werkveld). Pure vorm van prestatiebeloning.

    Natuurlijk kunnen leraren niet beoordeeld worden op toetsresultaten van leerlingen. Dat is:
    A: niet eigen directe prestatie;
    B: niet gebruikelijk, niemand wordt afgerekend op het feit dat je afnemers zelf ergens beter in worden.

    Je kunt echter wel degelijk beoordeeld worden op je eigen directe prestaties: ontwikkeling, professionaliseren van werkwijze, interne projecten en resultaten, bijscholing, klachten, efficient en effectief werken. Formuleren van jaarlijkse competenties per functie, en afgerekend mogen worden als ze structureel niet worden behaald.
    EN versoepeling van ontslagregels van niet functionerende werknemers.

    Want dan krijg je mogelijkheid tot individuele excellentie en eigen invloed op salarisontwikkeling.
    Niet om leraren te pesten, maar om het beroep aantrekkelijker te maken voor nieuwe generatie en voor mannen. Deze zitten doelgerichter in elkaar.

    Plus in het kader van verbetering van arbeidsvoorwaarden: schaf het betaalde ouderschapsverlof en wachtgeld af! En gebruik dat geld voor mensen die werken op dat moment.
     
    Juul75, merah en lies276 vinden dit leuk.
  11. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Welke regio gaat straks dan staken?
     
  12. Jessie80

    Jessie80 VIP lid

    3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Limburg en noord-Brabant volgens mij. Nog niets gehoord vanuit de scholen...
     
  13. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Oke, dus geen goed moment voor de Efteling.
     
    merah vindt dit leuk.
  14. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Ik denk dat iedereen op de vorige stakingsdagen al wel naar de Efteling is geweest. Het blijft tenslotte geen feest:confused:.
     
    Mimosa vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Heel veel Brabanders een abbo hoor. Dan kun je gewoon op alle stakingsdagen naar de efteling:thumup:
     
  16. Keiblij

    Keiblij Actief lid

    5 nov 2011
    308
    261
    63
    Onze regio is bij de volgende staking aan de beurt. Vorige keer gingen we met het hele team staken en nu weet ik niet wat iedereen gaat doen. Ik staak in ieder geval niet. We hebben de toezegging op extra geld om de werkdruk te verlagen. Natuurlijk los je hier niet alles mee op, maar ik kan zo een paar dingen opnoemen die we hiervoor kunnen doen. Laten we daar eens mee beginnen.
    Voor een beter salaris ga ik niet staken. Ik vind absoluut dat ik meer verdien dan dat ik krijg, maar voor wie geldt dit niet? En ja, ik maak veel meer uren dan waarvoor ik betaald krijg, maar dit is mijn eigen keuze. Ik kies er zelf voor om ook als ik thuis ben mijn mail te beantwoorden, aan de slag te gaan in het weekend, bijscholingen te volgen in de avonduren en de action leeg te kopen als ik ga winkelen. Ik denk echter dat er heel veel beroepsgroepen zijn bij wie dit het geval is (oké.. De action leegkopen hoort daar vast iets minder bij ;) )
    Ik snap dat het voor ouders super lastig is, maar voor mijn gevoel waren de eerste stakingen echt nodig om te zorgen dat we meer geld kregen, zodat we bijvoorbeeld meer handen in de klas kunnen bewerkstelligen. De stakingen nu hebben naar mijn idee geen enkele toegevoegde waarde voor de leerlingen. Of ik nou 1 of 10 euro per uur verdien, ik ga niet meer of minder mijn best doen voor leerlingen. Ik ben namelijk gek op mijn leerlingen én op de ouders. Dit draag ik ook uit. Mijn baan is geweldig en misschien moet dit iets meer uitgedragen worden. We zijn geen superhelden, maar we kunnen wel een heleboel bereiken. We kunnen kinderlevens beïnvloeden. En zeg nou zelf, wie wil dit nou niet.. ?
     
    Sado, Sophy, bloem82 en 18 anderen vinden dit leuk.
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Mooi hoe positief jij erin staat. Wat voor ideeën heb jij om de werkdruk te verlagen?
     
  18. Pipo30

    Pipo30 Fanatiek lid

    31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Wat een verademing,deze post!Er zijn gelukkig toch nog leerkrachten met hart voor hun (zelf) gekozen vak!
    En dat na 152 pagina's ...
     
    Sophy, lies276, jessy77 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Keiblij

    Keiblij Actief lid

    5 nov 2011
    308
    261
    63
    Als er meer geld beschikbaar is, kan er iemand aangenomen worden om extra hulp te geven aan de leerlingen die dit nodig hebben. Hierbij heb ik het niet alleen over leerlingen met leerachterstand, maar ook met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Daarnaast geloof ik in het inzetten van onderwijsassistenten. Zij kunnen heel goed het nakijkwerk doen. Ik hoef dan alleen nog maar de schriften te bekijken en kan dan zien welke leerlingen nog wat extra's nodig hebben.
    Het inschakelen van meer vakdocenten kan ook heel erg schelen. Muziek is voor veel collega's een lastig vak. Dit betekent dat het niet gegeven wordt of dat het veel voorbereiding kost. Wanneer je een vakdocent muziek inschakelt, scheelt dit voorbereiding voor de leerkracht en de leerlingen krijgen goed muziekonderwijs. De leerkrachten kunnen tijdens deze muziekles bijvoorbeeld een overleg plannen of administratie wegwerken.
     
    Sophy, lies276, NavyCrimson91 en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Een tip voor het laatste:
    Jullie als school/gemeente/plaatselijke cultuurorganusatie kunnen aanspraak maken op het budget vanuit 'meer muziek in de klas' van de stichting van Maxima.
    https://www.meermuziekindeklas.nl/nl/

    Op onze school hebben ze vanuit dat budget een muziekdocent ingehuurd.
    Deze komt elke vrijdag muziekles geven, pakt dan 2 groepen bij elkaar (3-4, 5-6, 7-8), en ze krijgen ieder een uur muziekles.

    Wellicht bij jullie ook proberen waard!
     
    lies276, merah en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina