Ja klopt.... diegene geeft nu les op een andere school, zegt zelf een andere baan gezocht te hebben maar ik vraag me af of dat klopt of dat diegene de laan uit is gestuurd... om ergens anders dus gewoon weer opnieuw te beginnen. Diegene is wel pienter trouwens en zal ook heus wel dingen goed doen, maar kan gewoon niet goed omgaan met kinderen. Ook niet met de eigen kinderen trouwens...
Ik zeg toch ook niet dat iemand die niet functioneert niet ontslagen mag worden. Maar ik ben tegen een systeem waarbij leerkrachten beoordeeld en beloond worden nav de prestaties van leerlingen. Zoals het voorbeeld wat hier genoemd dat elke leerling een cito punt omhoog gegaan moet zijn gedurende het schooljaar.
Hier net bericht gehad. Vrijdag 13 april staken. Juist die ene dag dat ik moet werken. Morgen verlof vragen anders naar oma en opa
Maar al dit soort dingen gebeuren al, en de data zijn er (zie ook de RTL 4 scores). Wij krijgen op ouderavonden presentaties over hoe de leerjaren presteren ten opzichte van de normen en of de achterblijvende groepsscores op de M zijn verbeterd op de E. Je verzamelt al zoveel data, daar hoef je alleen maar iemand op te zetten met verstand van statistiek.
Hahaha, wij krijgen op ouderavonden een presentatie over dat we onze kinderen te weinig teleurstellingen gunnen; die cijfers mogen we in onze eigen tijd zelf opzoeken denk ik
Scholen zijn daar al jaren wel erg mee bezig, maar op totaal niveau. Waarom: -Omdat er een prikkel is: landelijke vergelijking scholen, onderwijsinspectie, meer leerlingen binnenhalen dan die andere school in de buurt enz. Dat zijn verkeerde prikkels, maar ze werken wel, ook binnen onderwijs (net als in elk ander werkveld). Pure vorm van prestatiebeloning. Natuurlijk kunnen leraren niet beoordeeld worden op toetsresultaten van leerlingen. Dat is: A: niet eigen directe prestatie; B: niet gebruikelijk, niemand wordt afgerekend op het feit dat je afnemers zelf ergens beter in worden. Je kunt echter wel degelijk beoordeeld worden op je eigen directe prestaties: ontwikkeling, professionaliseren van werkwijze, interne projecten en resultaten, bijscholing, klachten, efficient en effectief werken. Formuleren van jaarlijkse competenties per functie, en afgerekend mogen worden als ze structureel niet worden behaald. EN versoepeling van ontslagregels van niet functionerende werknemers. Want dan krijg je mogelijkheid tot individuele excellentie en eigen invloed op salarisontwikkeling. Niet om leraren te pesten, maar om het beroep aantrekkelijker te maken voor nieuwe generatie en voor mannen. Deze zitten doelgerichter in elkaar. Plus in het kader van verbetering van arbeidsvoorwaarden: schaf het betaalde ouderschapsverlof en wachtgeld af! En gebruik dat geld voor mensen die werken op dat moment.
Ik denk dat iedereen op de vorige stakingsdagen al wel naar de Efteling is geweest. Het blijft tenslotte geen feest.
Onze regio is bij de volgende staking aan de beurt. Vorige keer gingen we met het hele team staken en nu weet ik niet wat iedereen gaat doen. Ik staak in ieder geval niet. We hebben de toezegging op extra geld om de werkdruk te verlagen. Natuurlijk los je hier niet alles mee op, maar ik kan zo een paar dingen opnoemen die we hiervoor kunnen doen. Laten we daar eens mee beginnen. Voor een beter salaris ga ik niet staken. Ik vind absoluut dat ik meer verdien dan dat ik krijg, maar voor wie geldt dit niet? En ja, ik maak veel meer uren dan waarvoor ik betaald krijg, maar dit is mijn eigen keuze. Ik kies er zelf voor om ook als ik thuis ben mijn mail te beantwoorden, aan de slag te gaan in het weekend, bijscholingen te volgen in de avonduren en de action leeg te kopen als ik ga winkelen. Ik denk echter dat er heel veel beroepsgroepen zijn bij wie dit het geval is (oké.. De action leegkopen hoort daar vast iets minder bij ) Ik snap dat het voor ouders super lastig is, maar voor mijn gevoel waren de eerste stakingen echt nodig om te zorgen dat we meer geld kregen, zodat we bijvoorbeeld meer handen in de klas kunnen bewerkstelligen. De stakingen nu hebben naar mijn idee geen enkele toegevoegde waarde voor de leerlingen. Of ik nou 1 of 10 euro per uur verdien, ik ga niet meer of minder mijn best doen voor leerlingen. Ik ben namelijk gek op mijn leerlingen én op de ouders. Dit draag ik ook uit. Mijn baan is geweldig en misschien moet dit iets meer uitgedragen worden. We zijn geen superhelden, maar we kunnen wel een heleboel bereiken. We kunnen kinderlevens beïnvloeden. En zeg nou zelf, wie wil dit nou niet.. ?
Wat een verademing,deze post!Er zijn gelukkig toch nog leerkrachten met hart voor hun (zelf) gekozen vak! En dat na 152 pagina's ...
Als er meer geld beschikbaar is, kan er iemand aangenomen worden om extra hulp te geven aan de leerlingen die dit nodig hebben. Hierbij heb ik het niet alleen over leerlingen met leerachterstand, maar ook met kinderen die meer uitdaging nodig hebben. Daarnaast geloof ik in het inzetten van onderwijsassistenten. Zij kunnen heel goed het nakijkwerk doen. Ik hoef dan alleen nog maar de schriften te bekijken en kan dan zien welke leerlingen nog wat extra's nodig hebben. Het inschakelen van meer vakdocenten kan ook heel erg schelen. Muziek is voor veel collega's een lastig vak. Dit betekent dat het niet gegeven wordt of dat het veel voorbereiding kost. Wanneer je een vakdocent muziek inschakelt, scheelt dit voorbereiding voor de leerkracht en de leerlingen krijgen goed muziekonderwijs. De leerkrachten kunnen tijdens deze muziekles bijvoorbeeld een overleg plannen of administratie wegwerken.
Een tip voor het laatste: Jullie als school/gemeente/plaatselijke cultuurorganusatie kunnen aanspraak maken op het budget vanuit 'meer muziek in de klas' van de stichting van Maxima. https://www.meermuziekindeklas.nl/nl/ Op onze school hebben ze vanuit dat budget een muziekdocent ingehuurd. Deze komt elke vrijdag muziekles geven, pakt dan 2 groepen bij elkaar (3-4, 5-6, 7-8), en ze krijgen ieder een uur muziekles. Wellicht bij jullie ook proberen waard!