Morgen bod uitbrengen op een woning!

Discussie in 'De lounge' gestart door Bacio, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Me26

    Me26 Fanatiek lid

    29 sep 2012
    4.742
    719
    113
    Hmm, denk dat je je verwachtingen bij moet stellen. Vraagprijs 210. Andere huis is voor 205, dus 5000 minder verkocht.
    Oké heeft dan wel wat pluspunten volgens jullie, maar prijzen stijgen hard. Dakkapel doet trouwens niet veel met de prijs, dat is een feit.
    Jullie hebben dus rond de 176.00 geboden. Dat is best weinig, grote kans dat het scherp geprijsd is, dus er niet veel ruimte is.
    Je moet je dus afvragen of jullie er meer voor willen betalen, of dat het huis toch niet zo leuk is.
    Als dit jullie huis is zou ik snel een nieuw bod doen.
     
  2. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Sorry, originele vraagprijs was 215. Nu gezakt naar 210. Ons bod was 13% minder op de originele vraagprijs.
     
  3. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Wil even tussendoor zeggen dat ik alle gedachten en meningen die jullie hier uiten en met mij delen erg waardeer!
     
    jupke, Caithy, s82 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Wikken en wegen, wikken en wegen en gewogen... Veel denken, veel praten, maar lief en ik zijn er wel uit dat we hem niet zomaar willen laten schieten, maar ook zeker niet de vraagprijs willen betalen. :rolleyes:

    Tuurlijk handelt de makelaar namens de verkopers en heeft hij ons nu daar waar hij ons wil hebben, namelijk dat wij meer gaan bieden, maar onze max wordt tot de 2ton. Als we het daar niet voor mogen krijgen houdt het echt op!
    Waarschijnlijk hoopt de makelaar dat als hij maandag op kantoor komt wij ons bod hebben heroverwogen en een nieuwe prijs op de mail hebben gezet, maar daar wachten wij nog even mee. Psychologisch dingetje. In de loop van dinsdag nog maar eens informeren hoe we de boel open kunnen breken als in in onderhandeling zien te komen. Denk dat de verkopers misschien ook wel balen dat het stukgelopen is; ze weten immers dat we voor 2de keer zijn wezen kijken. Wie weet (denk het niet) komen zij er maandag of dinsdags wel bij ons op terug ;). Ze hebben al 2x eerder kijkers gehad, maar dat is na een eerste bezichtiging op niks uitgelopen...

    Hier is het gelukkig nog niet zo dat je tegen elkaar op moet bieden, maar we denken dat als we gaan wachten of dat de woning nog weer in prijs gaat zakken in de aankomende weken / maanden dat we wel eens mis konden grijpen. En op die manier wil ik het niet mislopen.:(

    We hopen dat zij onze 2de poging reëler zullen vinden en we hopen dat zij dan ook bereid zijn hun vraagprijs nog ietwat te laten zakken.:oops:
     
  5. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Spannend, hoor! Ik hoop dat het volgende week gaat lukken. :thumup:
     
    Bacio vindt dit leuk.
  6. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Wat je ook zou kunnen doen is bedenken wat jullie uiterste bod is en deze direct neerleggen en daarbij ook aangeven dat dit ook meteen je eindbod is. Deze makelaar is niet echt makkelijk en dat kan je een hoop stress schelen. Daarnaast begreep ik uit je eerdere post dat je met vak gaat. Weet dus niet hoeveel tijd jullie hebben voor een lange onderhandeling en het regelen van de hypotheek.
     
    Mamaa6 en Nikki88 vinden dit leuk.
  7. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Ja dat hebben we ook overwogen, maar dat voelt ergens niet helemaal goed. Bang dat dat ook wordt afgeketst als we dat zo in 1x 'bam' neerleggen.
    We hopen als we het kunnen openbreken als in in onderhandeling komen dat we dan wellicht ook weer aanspraak kunnen maken op een gunfactor. Of is dat stom gedacht?
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #68 merah, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Ik ben bang dat als je bij de verkopers/makelaar dezelfde houding aanneemt als hier in het topic, dat je op weinig gun-factor kan rekenen.
    De verkoper bepaalt de prijs, of je die nu reeel vindt of niet.
    Als je in een reactie op een mail gelijk begint met een opmerking dat de vraagprijs niet marktconform is... pfff. De huizenmarkt trekt nu eenmaal aan. Wat de reden ook is, de verkopers vinden jullie bod te laag om uberhaupt een onderhandeling te beginnen (ik vind 13% lager dan de vraagprijs ook erg grof). Dat is hun meer dan goed recht. Misschien hebben zij helemaal niet zo veel haast om te verkopen en hebben zij (ook) een positie om rustig af te wachten. Je doet net of de verkopers blij mogen zijn dat jullie uberhaupt geïnteresseerd zijn...
    Als jullie het huis graag willen, dan doe je een hoger en acceptabeler bod. Ik krijg een beetje de kriebels van jullie deel van 'het spelletje'.
     
    Brinta, Nikki88, bloem82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.480
    113
    Vrouw
    #69 wishfulthinking, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Heel eerlijk gezegd vind ik €28.000 minder bieden op de originele vraagprijs van €215.000 ook niet echt reëel

    Je zegt ze zijn nu gezakt naar €210.000 dan ik denk ik dat de verkoper hooguit wil zakken naar €205.000 misschien nog €2500 minder maar meer ook niet..

    Ik denk dat ze je bod van €200.000 gaan afwijzen en middendoor willen of ze gaan zich echt houden aan hun vraag prijs aangezien de huizenmarkt weer is aangetrokken en er meer kapers op de kust zijn dan alleen jullie
     
  10. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    #70 Valerie, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Ik vind het idee van @twinkle star eigenlijk wel goed. Als je jullie uiterste bod neerlegt, dan heb je ook gelijk een "ja" of een "nee" en dus gelijk duidelijkheid. Ook de tegenpartij weet dan gelijk waar ze aan toe zijn: dit bieden we, niet meer en niet minder, "take it or leave it". Als je weer een laag bod gaat doen, heb je kans dat ze er weer niet op ingaan.

    Je schrijft dat je bang bent dat een eindbod gelijk wordt afgeketst. Maar volgens mij maak je hier een denkfout. Sowieso is het eindbod het maximale bedrag dat jullie voor de woning willen geven. Als ze dit bedrag afketsen, zullen ze er ook niet mee akkoord gaan na een onderhandelingsperiode. En hoger willen jullie niet gaan, dus dan houdt het op. Ten tweede: je bent bang dat het eindbod gelijk word afgeketst, maar je bent blijkbaar niet bang dat het (nieuwe) openingsbod dat jullie dinsdag willen neerleggen, wordt afgeketst. Dit snap ik niet, want het bod dat jullie dinsdag gaan uitbrengen zal lager zijn dan het eindbod. Maar van het LAGERE openingsbod ben je blijkbaar niet bang dat het gelijk wordt afgeketst. (???) Een hoger eindbod heeft meer kans van slagen dan een lager openingsbod. ;)

    Het wachten tot dinsdag snap ik ook niet zo. Daarvan gaat de prijs echt niet omlaag. De verkopers hebben uiteraard een minimale prijs in gedachten (net zoals jullie een maximale prijs in gedachten hebben) en die zullen ze niet aanpassen omdat ze 1 dag langer moeten wachten. Bovendien houd je jezelf dan ook een dag langer in spanning. (Daar zou ik zelf heel slecht tegen kunnen.)

    Tot slot: je hebt het over een "gunfactor". Ik heb geen idee hoe je dat voor je ziet, maar als ik me probeer te verplaatsen in de verkopende partij, dan zou ik best beledigd zijn door jullie (eerste) veel te lage bod. Bovendien heb je door die e-mail waarin jullie uiteen zetten waarom het huis - volgens jullie - niet marktconform is geprijsd, ook geen vrienden gemaakt met de makelaar en de verkopers. Als we het dan hebben over de "gunfactor", vrees ik dat jullie niet hoog zullen scoren.

    Natuurlijk moeten jullie het doen op jullie eigen manier. Maar persoonlijk denk ik dat jullie veel beter een aankoopmakelaar hadden kunnen raadplegen die jullie kan helpen met onderhandelen. Maarja, dat is nu mosterd na de maaltijd. Voor nu zou ik zeggen: ga ervoor! Veel succes, ik hoop met je mee dat het jullie woning wordt.
     
    GailH90, Nikki88, Napje1986 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Ik snap je reactie.
    Volgens mij heb ik in mijn 2 voorgaande posts al wel laten blijken dat wij de verkopers/makelaar heus wel begrijpen. Ook al toegelicht dat wij een nieuw hoger bod uit gaan brengen en hopelijk is de verkoper bereid ietwat te zakken in zijn prijs. We willen het graag hebben, maar hebben nu wel duidelijk onze max (2ton) gesteld. Als onze max nog niet acceptabel voor hen is houdt het helaas op... tja kriebels of niet; het is en blijft een spelletje waar zowel verkoper als koper het beste voor zichzelf uit wil halen. We brengen waarschijnlijk een nieuw bod uit dat ruim 12.500 hoger uitkomt dan ons eerste bod in de hoop dat dat onderhandeling mogelijk maakt. Hoewel wij nog steeds wel vinden dat ons eerste bod goed onderbouwd was na gedegen marktonderzoek. Alleen zoals sommigen van jullie ook al zeiden kan het zijn dat verkopers idd een bodemprijs moet aannemen die dicht bij de vraagprijs ligt omdat hij bijvoorbeeld een restschuld heeft...
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Ik hoop dat het goed gaat uitpakken voor jullie, veel succes! Ik sluit mij wel aan bij hetgeen dat hier boven is geschreven. Probeer ook niet te vergeten dat de prijs niet alleen gebaseerd is op meetbare factoren (marktonderzoek), maar ook op gevoel en emotie. Een huis is waard wat een gek ervoor geeft en sommige verkopers willen daar rustig op wachten. Mss zijn hun maandlasten juist heel laag en maakt het voor hun niet uit of ze er 6 maanden langer zitten.

    Wat ik niet helemaal begrijp is dat jullie tegenbod 12.500 hoger zal zijn, maar dat is toch jullie max van 200.000? Of reken ik verkeerd? Dan is het ook jullie eindbod.

    Ik zou niet meer verwijzen naar waar jullie het bod op hebben gebaseerd, gewoon aangeven dat jullie naar aanleiding van hun reactie graag een nieuw bod willen uitbrengen a xxxxxx.
     
  13. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Vraagprijs was 215.00 en daar hebben wij +/- 13% onder geboden. Nu zouden we daar weer 12.500 er bij op doen...

    Whaaaaa! Nu aan de hand van jullie adviezen weer aan het wikken en wegen hahahaha. De opmerking om ook niet terug te grijpen naar de redenen van ons eerste bod vind ik ook een goede!
     
  14. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.480
    113
    Vrouw
    Mijn onderbuik gevoel blijft zeggen 200.000 ton gaan ze afwijzen.. aangezien hun vraagprijs €215.000 was en nu €210.000
    ik denk zelf dat ze nog bereid zijn €5000 heel mss( €7500 te zakken om dan als tegenbod weer in het midden van jullie maximale bod te gaan zitten)

    S6 met de onderhandelingen
     
  15. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Het verschil tussen de oorspronkelijke vraagprijs en jullie maximale prijs is nog steeds een "groot" verschil. De kans dat jullie er niet uit gaan komen is dus heel groot. Als je dan begint met een bod (wat in hun ogen ws te laag is maar hoog genoeg gaan ze tegen bieden). Dat is zo'n naar vreselijk spelletje en de vraag is of je dat moet willen zeker als je ook nog op vakantie gaat en er snel veel geregeld moet worden.

    Ik vraag me überhaupt af of je het voor 200.000 gaat krijgen maar dan is een eindbod neerleggen juist heel handig dat weten verkoper en jullie meteen waar jullie aantoe zijn. Als ze dit eindbod niet zouden accepteren, zouden op dit bedrag tijdens het onderhandelen ook nee zeggen dus je verliest er niks mee.
     
  16. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    #76 Valerie, 23 jul 2017
    Laatst bewerkt: 23 jul 2017
    Ja, wikken en wegen... het is lastig en spannend tegelijkertijd. Ik denk inderdaad ook dat het goed is om niet meer te verwijzen naar de redenen van jullie eerste bod. Gewoon met een nieuw bod komen! (En ik ben het met mijn voorgangers eens dat je zeker niet weer te laag moet gaan bieden. Ik vraag me af of ze wel zo ver zouden willen zakken met de prijs tot jullie maximum 200.000 euro; dat is - relatief gezien - alsnog een behoorlijk verschil met de vraagprijs!)

    Maar ik begrijp het niet helemaal goed meer... Jullie eerste bod was ca. 13% onder de oorspronkelijke vraagprijs van 215.000 euro (dus ca. 187.050 euro). Nu gaan jullie daar 12.500 bovenop doen, dus dan wordt het ca. 199.550 euro. Dat ligt maar 450 euro van de prijs die jullie maximaal willen betalen. Dit zou ik NIET als openingsbod doen, want dan heb je nog maar weinig onderhandelingsruimte als je tot 200.000 euro wil gaan. Dan kun je het bod beter neerleggen als eindbod. Dan weet je ook gelijk waar je aan toe bent, zo vlak voor jullie vakantie. (Je moet snel een hoop gaan regelen als ze akkoord gaan!)

    Nog even iets anders. Bieden de verkopers ook roerende zaken aan, bijv. gordijnen, kasten, een klokthermostaat? Als daar iets bij zit dat jullie willen overnemen, kun je dat meenemen met de onderhandelingen. Bijvoorbeeld: we bieden 202.000 euro kk inclusief de volgende roerende zaken: gordijnen, plantenbakken, buitenverlichting, etc. Op die manier kun je net een iets hogere prijs bieden, waardoor je meer kans hebt dat ze akkoord gaan.
     
  17. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Zo had ik ook zitten rekenen en daarom het advies van meteen het max eindbod neerleggen kwam. Met een bod van 199.550 geef je het signaal dat je jn onderhandeling wil, maar die ruimte heb je dan niet meer.
     
  18. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Ohw sorry! Had de rekensom door lief niet goed begrepen. 13% onder de huidige vraagprijs. Ons bod 182 en een half. Zou nu 195/196 worden. In de hoop dat zij bereid zijn iets te zakken en wij nog een keer definitief mogen overbieden. Tuurlijk kan dat ook worden afgeketst, maar kopen/verkopen blijft in onze ogen een 'spel'. En we willen hen toch nog wel graag het gevoel geven iets in handen te hebben ipv gelijk bam een eindbod neer te leggen.
     
  19. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Met nieuw bod van 195/196 ga je nooit op 200.000 eindigen.
     
  20. Bacio

    Bacio Bekend lid

    25 jan 2017
    825
    500
    93
    Vrouw
    Zwolle (omgeving)
    Wil je dat eens toelichten?
     

Deel Deze Pagina