Na 4,5 maand weer nachtvoeding, hoe kom je er weer vanaf?

Discussie in 'Voeding' gestart door Maagd, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hoi allen,

    Mijn zoontje is nu 7.5 maand en krijgt weer nachtvoeding.
    Toen hij 2.5 maand was kreeg hij rond 23.00 z'n laatste voeding en rond 5.00 de eerst weer. Toen ik weer aan het werk ging was dat een prima tijd. Een aantal weken later lag de 1e voeding al rond 7 uur. Toen hij 5.5 maand was zijn we ook gestopt met de voeding van 23.00. Ging in 1 keer perfect, hij werd gewoon tussen 7 en 8 wakker. We zijn dus al een tijdje af van nachtvoeding en late avond voeding.
    2 weken geleden dronk hij overdag slecht (hij zit nog op elke 3 uur de fles) en de volgende dag constateerden we dat er wel eens tandjes konden komen (hij heeft rond 5 maanden al 2 gekregen). Dagen erna dronk hij nog steeds slecht overdag, halve flessen laten staan, veel huilen, overal op bijten, snachts wakker en bij dat laatste hielp het alleen om hem een fles te geven. Logisch want als hij overdag te weinig krijgt moet het ingehaald worden. Om er niet altijd snachts uit te hoeven voor de fles gaven we hem tussen 22.00 en 23.00 nog weer een fles. Maar toch ook snachts nog wakker en de fles willen.
    Inmiddels drinkt hij overdag weer redelijk goed maar we komen maar niet van die nachtvoeding af. Laten huilen heeft geen zin, hij valt echt niet in slap. Afbouwen heeft nog niet gewerkt want als er te weinig in de fles zit gaat hij alsnog huilen. Savonds dus nog een fles geven is hem niet voldoende.

    Wat te doen?
    We zijn elke nacht 2 uur met hem bezig omdat we eigenlijk geen fles willen geven en eerst al het andere proberen meer uiteindelijk eindigen we wel met die fles.
    Hij krijgt hierdoor 7 flessen van in ieder geval 200. Dat is natuurlijk veel te veel.

    Iemand tips?
     
  2. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Hij is 7,5 maand krijgt hij al brood ofzo? Ik heb bij mijn dochter na een boterham geen volledige fles meer gegeven maar de helft. Ook na de "groentenhap' (warme maaltijd) maar een halve fles gegeven. Omdat ze anders ook teveel zou drinken.

    Wat betreft de nachtvoeding heb je al geprobeerd om de voeding te geven met maar 1 of 2 schepjes? Dus wel de volledige hoeveelheid water maar met maar 1a2 schepjes voeding erin.
     
  3. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ook zonder die nachtfles krijgt hij best veel voeding nog binnen.
    6 flessen van 200cc en daar bovenop dus de nachtfles nog.
    Ik zou toch proberen om naar een gewoon voedingsschema toe proberen te werken en iets te minderen met de flessen. Die behoefte is er blijkbaar ook.
    Hij zal misschien nu minder eten omdat hij vol zit van de flessen. Wanneer er meer ruimte ontstaat door een of twee flessen minder gaat hij ook meer vast voedsel eten.
     
    Diaantje88 vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Hier een baby van 6,5 maand en we zijn eigenlijk nog nooit van de nachtvoedingen afgeweest, dus niet echt tips. Kan er hier overdag niet meer inproppen, ze eet/ drinkt het gewoon niet op als ze niet hoeft. Pap e.d. maakt ook allemaal niet uit. Wij geven d'r dus 's nachts een flesje van 100/2 en dan slaapt ze weer verder, meestal is 1x genoeg, vannacht kwam ze opeens 2x, maar de 1e keer kwam ze al heel vroeg.
    Ik vind dat je zoontje echt heel veel flessen krijgt, kan je er echt niet minder op een dag geven? Hier is het schema sinds 6 maanden zo:

    8.00 fles 180/6 drinkt ze nooit leeg, dronk vanmorgen 130cc
    9.30 fruithap
    12.00 stukje brood
    12.30-13.00 fles 180/6 gaat ook niet leeg
    16.00 flesje 90/3 en iets te knabbelen (deze week mee begonnen) gisteren stukje cracotte cracker, dag ervoor reepje komkommer
    17.00 warme hap
    20.00 fles 180/6 gaat soms leeg, soms niet
    En dan 's nachts dus nog een flesje van 100/2, vannacht dus 2x maar dat gebeurd bijna nooit.

    Ik zou gaan naar een schema met overdag 4 flessen van 180/6, 's morgens tussendoor fruit, 's middags een boterham/broodkorstje en dan een groentehap.

    Ze drinkt hier dus ook al een poosje slecht, eigenlijk al weken, maar ik maak me er verder niet druk om. Het heeft totaal geen invloed op de nacht, ze komt niet vaker en slaapt ook niet door ofzo nu opeens. Ze gaat wel meer van groente en fruit eten, maar dat is ook een beetje de bedoeling lijkt me.
    En 's avonds wakker maken voor een late voeding zou ik ook weer mee stoppen.
     
  5. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Ik zou sowieso overdag minderen met de flessen want het is inderdaad veel te veel. Hoe ziet zijn dagschema eruit?

    En eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje zielig dat jullie die fles 's nachts weigeren. 7.5 maand is nog een piepjong mensje met een klein maagje die nou eenmaal vaker gevuld moet worden dan bij volwassenen. Dus gewoon een fles(je) geven, die babytijd gaat vanzelf voorbij. Hier overigens tot 18 maanden nachtvoedingen gehad en vanaf toen slaapt hij gewoon klokje rond.
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nachtvoedingen zijn op deze leeftijd nog behoorlijk normaal, dus daar zou ik niet zo moeilijk over doen. Die zes flessen overweg, dáár moet je aan werken. Waarom nog zo veel? Waarom niet vaker fruit, water, groente, brood...?
     
    Be Happy vindt dit leuk.
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    Idd nachtvoeding is normaal...
    En het is zinde van iedereen zn tijd om in de nacht 2 uur bezig te zijn en dan alsnog een fles geven.
    Geef gewoon gelijk die fles dan kan daarna iedereen weer slapen.


    Ik weet niet wat je overdag geeft allemaal, maar ik zou dus gaan werken naar.
    Ontbijt, hier is dat altijd een papfles.
    Fruit met wat te drinken
    Wat brood en een fles
    Een fles
    Avond eten
    En fles voor het slapen gaan.
     
    Hopsatee en Oceanna vinden dit leuk.
  8. Maagd

    Maagd Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hij krijgt overdag 5 flessen omdat hij gewoon om de 3 uur de fles wil. Daarnaast nog fruit, beetje brood (weigert hij te eten) soepstengel (gaat er ook niet van harte in) en warm eten (gaat wel goed). Flesje met alleen water drinkt hij ook niet. Die andere 2 flessen zijn van de late avond (die geven we omdat we hopen dat hij dan de nacht door komt, maar dat is vaak niet zo) en nacht waar we dus al een hele tijd mee gestopt waren.

    Ik vind het niet zielig om de nacht fles in eerste instantie te weigeren. Hij heeft er ook tijden zonder gekund, kan het nu ook. Advies die we van een kinderarts hebben gekregen is ook dat als je er eenmaal weer aan begint het lastig is er weer af te komen. Dus vandaar dat we eerst al het andere proberen dan pas een fles. We weten dus niet of het echt honger is, want dat is best gek met zoveel voeding overdag. Schone luier, knuffelen, speen, knuffeltje, etc werkt niet, maar de fles uiteindelijk wel. Door de hoeveelheid die hij overdag krijgt zou hij verzadigd moeten zijn maar dat is niet zo.
    Hij heeft ook geen groeispurt gehad waardoor hij misschien meer honger heeft.

    Consultatiebureau zei ook al, overdag meer vaste voeding. Dat is allen lastig als hij dat niet echt wil. Alleen brood gaat nu iets beter, maar smorgens wil hij dat niet, en pap wil hij ook niet, evenals fles met alleen water. Dus warm eten hebben we opgeschroefd en als hij meer fruit wil krijgt hij dat. Heeft nog geen positief effect gehad.
     
  9. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Waarom zou je een nachtfles weigeren als hij aangeeft daar behoefte aan te hebben?
    Groeispurt, troost zijn toch dingen die vaak om extra voeding vragen.
    Ook gaat hij nu zijn actieve periode in en aangezien hij overdag dus nog niet genoeg eet heeft hij het in de nacht nodig.
    Hij is nog maar 7.5 maand... so what als hij dan nog een nachtvoeding wil?
    Het is onzin dat de kinderarts zegt dat je er niet meer vanaf komt dan...

    Wat je ook kunt doen is een tweede groentehap geven overdag, aangezien dat er wel in gaat.
    Dus bijv:

    Ochtend pap/yoghurt met voeding oid...in ieder geval een goed vullend ontbijtje
    Tussendoor fruit
    Lunch fles en groentehap of pap
    Tussendoor weer fruit en fles
    Avondeten groentehap
    Avondfles

    Dan krijgt hij nog maar 4 flessen, maar hij heeft in ieder geval een volwaardige lunch erbij gekregen.
    Over een tijdje of tussendoor blijf je gewoon proberen of hij andere dingetjes lust.
    Soepstengel ed vind ik meer dingen om op te sabbelen als tussendoortje en niet echt een vullende maaltijd.
     
  10. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Het is niet zo dat omdat hij 's nachts weer een fles wil dat je er nu nooit meer vanaf komt. 7 maanden is nog een baby, en baby's hebben kleine maagjes die dag en nacht gevuld moeten worden. Dat hij eerder wel doorsliep zegt niks. Waarschijnlijk heeft hij een groeispurtje nu.
    Ik zou hem gewoon zoveel fruit/avondeten geven als hij wil. En brood blijven proberen. Kun je de flessen niet overdag in ieder geval kleiner maken? Zodat hij meer honger heeft voor de vaste voeding?
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.261
    3.500
    113
    Als hij echt elke 3 uur een fles wil zou ik de middelste 3 flessen kleiner gaan maken, waardoor hij meer trek heeft in de bijvoeding. En dan eerst bijvoeding geven en daarna pas een fles, als je buik vol zit met melk heb je ook geen trek meer in fruit, brood of wat anders.

    En dat doorslapen... Ik denk echt dat dat vanzelf weer komt. Onze dochter sliep vannacht opeens door van 20.15-7.15, ben geen 1 keer bij d'r geweest, terwijl ik de nacht ervoor nog 2 flesjes heb gegeven, een keer in slaap gewiegd en 3-4x een speen.
     
    Jackie87 vindt dit leuk.
  12. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Nachtvoedingen zijn tot een jaar doodnormaal. Bij fases krijgen ze namelijk groeispurtjes en daardoor weer behoefte aan een nachtvoeding. Dat is iets natuurlijks en ik zou daar dus ook niet tegen in gaan, maar er gewoon aan toegeven!

    Dan zou je dus inderdaad moeten kijken naar het voedingsschema van overdag.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan het ook omdraaien... Overdag krijgt hij ook zoveel flessen als troost. Of omdat hij niets anders wil. Voor hem is het dus logisch dat hij dat's nachts óók krijgt.

    Ik denk écht dat de sleutel tot de nachtvoedingen overdag ligt. Dus alternatieven zoeken voor die melk overdag, zodat hij melk niet meer als vanzelfsprekend en noodzakelijk gaat zien.
     
  14. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oh en nachtvoedingen zijn compleet normaal op die leeftijd, alsook het soms niet nodig hebben en soms wel.

    En als je hem meer vaste voeding wil laten eten, móet je minder melk geven. Melk vult. Natuurlijk eet hij dan minder.
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  15. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik weet van vrienden die in een soortgelijke situatie zaten ( weer nachtvoeding gegeven toen het kind ziek was , daarna kwamen ze er niet meer vanaf) dat zij het hebben opgelost door de fles steeds verder te verdunnen. Langzaam, dat wel. Dus eerst een paar dagen tot een week 180/5, als dat goed gaat 180/4 etc.
    En een warme hap bij de lunch vind ik ook een goeie tip, je kan hem altijd tussendoor met brood laten oefenen tot dat er een beetje in gaat.
     

Deel Deze Pagina