Na de zomervakantie groep 3.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wachtend, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Heerlijk als ze zo graag willen he. Mijn dochter vind alles leuk. Vroeg haar net hoe ze het vind gaan zo eerste weekje in groep 3. Wat leuk is en wat niet. Alles is leuk zegt ze, en stomste is dat ze maar 2x per dag naar school mag :roflmao:
     
    Athina vindt dit leuk.
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Na twee weken is mijn dochter echt al zo moe!
    Ze heeft nog niet veel nieuwe ‘leerstof’ geleerd. En ze kan ook al aardig lezen (E3), maar de andere manier van doen, veel stil zitten, schriftjes, boekjes, schrijfletters, rekenen,
    maar twee keer per dag buiten spelen, 3x per week gymles in de grote zaal.

    Dit duurt tot de herfstvakantie zeggen de juffen. Hier gaan ze pas na 6 weken de kinderen testen en verder op niveau indelen. Ze willen alle kindjes zo relaxed mogelijk laten wennen. Ze werken met de nieuwe methode van Veilig Leren Lezenen Rekentuinen. Het schijnt dat dat makkelijker op eigen niveau is in te delen.
     
  3. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Eerste weken zullen ze heel moe zijn. Zo veel indrukken, nieuwe dingen. Ook hier VLL. Toen met de oudste heb ik hem na een maandje, een week thuis moeten houden omdat hij helemaal op was. In die week sliep hij 2x tot 13u smiddags door. Echt helemaal leeg was ie. Na die week kon ie er weer lekker tegenaan
     
    Youtan vindt dit leuk.
  4. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Eerste tekenen van vermoeidheid melden zich denk ik. Madam begint verkouden te worden. Verder is ze nog steeds super enthousiast en wil onwijs graag naar school
     
  5. wachtend

    wachtend Niet meer actief

    Herkenbaar hoor! Hier zegt zoon ook dat hij zo moe is (ik merk er alleen nog weinig van ;) )
     
  6. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Knul hier vind het zo leuk, komt super enthousiast thuis met verhalen etc. Dat ze de 4 en 5 hebben leren schrijven etc.

    Juf heeft de avi leestoetsen afgenomen bij hem hij komt tot E4 bij M5 werden de woorden toch te ingewikkeld. Super trots op m'n knul. Qua rekenen is hij heel groep 3 al uit want ze gaan tot 20 geloof ik wat ik begrepen heb uit de info avond. Dus binnenkort een gesprek met juf en ib om te kijken hoe we dit jaar gaan aanpakken.

    Vorig jaar moest hij van de kleuterjuffen naar ergotherapie vanwege z'n pengreep , juf nu is nog niets vreemds opgevallen en gaat het goed dus hopelijk is dat niet meer nodig.

    Ik vind het knap van hem
     
  7. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik lees dat veel kinderen hier al wat kunnen lezen/schrijven voordat ze met groep 3 beginnen. Hier een dochter die nog weinig letters kent en met rode wangen uit school komt van al het werken haha. Ze vroeg gisteren: moet ik vandaag weeeer schrijven??? Ik heb maar gezegd dat ik niet wist wat de juf vandaag wilde doen.

    Zijn jullie kinderen 's avonds ook pittiger, omdat ze zo moe zijn?
     
  8. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Ja zoon is wel moe, al kan hij al lezen l. 6 weken vakantie gehad nu weer school sporten BSO . Op school nieuwe klas met andere kinderen andere regels dan de kleuterklassen.
     
  9. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier is dochter ook moe. Ze vindt het leuk, maar dat stil zijn en in een boekje werken wat minder. Nou ja voornamelijk dat stil zijn. Dat komt er thuis dus uit door druk gedrag.
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  10. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Zo herkenbaar allemaal.
    Ze vindt het stilzitten en heel de dag ‘werken’ moeilijk. Ze wil spelen. Maar na schooltijd wil ze wel gelijk door met de app van veilig leren lezen en rekentuinen?! Daarna komt ze aan met een boek en wil ze samen lezen...

    Gistermiddag ging ze opeens heel hard huilen :( :”Ik mis jou zo als ik op school ben, dan denk ik aan jou en dan moet ik huilen”.
    Ze is ook moe denk ik
     
  11. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook een dochter die nog lang niet alle lettere kent en nog amper leest. Soms krijg je idd de indruk dat het normaal gaat worden dat iedereen al leest. Echt niet zo hoor. Dat zie ik hier in de klas tenminste niet
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  12. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Allemaal vermoeide schaapjes. Hoort er allemaal bij. Slapen ze ook tenminste goed savonds haha
     
  13. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL

    Mijn zoon kan lezen maar van zijn klas kunnen een paar kindjes lezen de rest leert het nu. Hij was als peutertje al aan het vragen wat alles was en betekende . Dus ja , ik krijg af en toe het gevoel alsof ik me moet schamen omdat hij het wel kan en als je in gesprek bent met iemand over je eigen en hun kind alsof je vreselijk aan het opscheppen bent.
    Laatst in de winkel ook (zoon is best lang voor zijn leeftijd) dus Kassameisje zei tegen hem, deze mevrouw moet 44 euro betalen ze geeft me een briefje van 50 euro hoeveel moet ik terug geven. Dus zoonlief geeft het goede antwoord, dus kassa meisje heel lief, wat goed van jou! Naar welke klas ga je? Dus zoon: ik mag eindelijk naar groep 3!! Dus toen keek dat meisje ook even verbaast op.

    Niet dat ik in dit topic naar gevoel door iemand krijg hoor!

    En weet je mijn zoon kan goed met letters en cijfers maar contact met andere kinderen was voor hem heel lastig. En soms nog wel eens, geeft hij ook na het spelen aan, ik ben zo moe wat ik moet de hele tijd nadenken of dat andere kindje dat speeltje wil en anders weer boos word als ik het heb ..
     
  14. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Herkenbaar. Mijn dochter is best snel met nieuwe dingen leren. Ik sta regelmatig met leerkrachten in gesprek (werk zelf op de basisschool van m'n kids) en de juf vertelde dat ze mijn dochter af en toe even moet kalmeren in haar enthousiastme om maar meer te willen kwa werkjes en opdrachten. Ze is regelmatig eerste klaar in de klas en zit dan luidkeels door de klas te roepen wat ze nu mag doen. Super cute natuurlijk en heel knap, zegt de juf ook. Ze is erg leergierig. Maar te veel is ook niet goed zei de juf. Dus dan krijgt ze een boekje om even lekker te lezen.

    En dan op het schoolplein vragen ouders regelmatig hoe het met mn kids gaat(en andersom) in de nieuwe klassen en tja dan vertel ik dus hoe het is en lijkt het voor mijn gevoel dus ook opscheppen maarja, ze doet het nou eenmaal echt heel goed en gaat met veel plezier naar school, terwijl hun kids al aftellen naar de herfstvakantie omdat ze geen zin meer hebben. Weet dan soms ook niet meer zo goed wat ik dan moet zeggen
     
  15. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    N

    Naja dat soms ook, gelukkig heb ik een lief vriendinnetje met twee kindjes van wie de oudste gewoon de normale leerroute volgt en de jongste dus net als de mijne is, al lezen in groep 1 etc. Dus ook in een plusklasje want anders is er weinig te doen. De mijne mocht van de juffen in groep 2 zijn eigen rekening en begrijpend lezen boekjes mee voor wanneer er even vrij spelen was .Ene keer hing hij heerlijk rond in de Lego hoek en de andere keer ging hij sommen maken. Of hij lag samen met een vriendje in een hoek en dan las las hij z'n vriendje voor. Mooi toch, wel contact maken en iets doen wat beide leuk vinden.
    Hij is gewoon mijn lekkere ventje van net 6 die de wereld ff anders bekijkt. Ik heb geen 'vergelijkingsmateriaal' want we hebben maar een zoon. Dus als iets niet heel extreem vreemd is valt het mij pas op wanneer ik met andere praat..
     
  16. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Wel fijn dat hij lekker z'n gang kon gaan wanneer hij daar behoefte aan had. Scheelt wel een boel. Hier 2 kids waarvan de oudste van 9 een kleine achterstand heeft en m'n jongste van 6 juist heel vlot is. Ik kom nu dingen tegen waar we met de oudste heel erg mee aan het vechten waren om iets onder de knie te krijgen. Veel frustratie ervaren. Terwijl mijn jongste nu hetzelfde leert en het 1x uitgelegd krijgt en haar ding doet. Heel vreemd en voel me soms dan wel schuldig. Nu weten we dat zijn IQ íets lager is en het automatiseren niet kan. Tafels kan hij dus heel slecht want vergeet veel en moet dan knetter hard nadenken
     
  17. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113

    Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Je kindje is juist leergierig. Mijn dochtertje kent bijna geen letters en ik voel me daar weer schuldig over omdat heel veel kinderen al wat kunnen lezen. Dus eigenlijk zijn we allemaal onzeker. Dus ik ben blij om jouw kant ook te horen.
     
  18. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Ga er vanuit dat iedereen z'n best doet en dat de meeste het gevoel hebben ergens te 'falen'.
    Ik vond die serie de luizenmoeder dan ook heerlijk! Even flink alles op de hak nemen. Met die info avond kwam ook dat raket zon maan gedoe voorbij. Nou ga ik dat echt nooit snappen hahaha ik haal na de uitleg meteen alles weer door elkaar .

    Ach ja wat was het leven met een kind simpel tot 4 jaar.. en dan komt de grote boze buitenwereld erbij
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  19. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Kind had vandaag dagje vrij en ik toevallig ook! Dubbel leuk, lekker gevoetbald en een leesmeter rups gemaakt. Een kop en een staart en daartussen kan je elke keer een segment van het lijfje doen wanneer er 1 bladzijde of in geval van mijn kind een boek is gelezen.

    Wekelijkse boodschappen zijn ook weer binnen en meteen bezoekje aan de bieb gebracht. Vorige keer had zoonlief 6 dikkere A boeken meegenomen (ging over kindjes die op een soort piratenschool zitten) en toen waarschuwde ik hem al dat 6!! Van zulke boeken wel beetje veel is en of hij niet liever verder wat makkelijkere boekjes mee wilde. Uiteraard niet haha , dus er werd niet in gelezen want het was te moeilijk.. waren ook best lastig we hadden een stukje samen gedaan. Van de week heeft hij de leestoets gehad waar AVI E4 uit kwam dus had nu meteen een mooie ingang om af te spreken dat hij zelf mocht kiezen tot en met E4 . Dus hij heeft nu een mooie mix van verschillende niveaus. En de M3 die hij had heeft hij maar meteen helemaal aan ons voorgelezen zodat de rups ook een stukje lijf had.

    Hoe gaat het bij jullie allemaal?
     
  20. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Zo die leest er al lekker op los! Geen idee welk niveau mijn dochter zit eigenlijk. Ze is net bezig met zinnen proberen te lezen dus we hebben nog ff te gaan hehe. Verder hier super. Ze gaat nog steeds met veel zin naar school. De donderdag/vrijdag juf (nieuwe van de pabo net af) kan nog niet helemaal aan haar enthousiasme wennen.

    Hoe is het inzicht bij een 6jarige wat betreft rekenen eigenlijk. Ze had een opdracht in haar boek gemaakt met gestapelde blokjes afbeelding en dan moet ze van bovenaf gezien de aantal blokjes opschrijven hoeveel er vanaf de zijkant te zien is. Leg ik dit goed uit? Ze had ze foutloos gemaakt, bleek dat het een opdracht was die ze gewoon ergens in haar boekje was tegen gekomen maar niet in de les zat op dat moment
     

Deel Deze Pagina