Na de zomervakantie groep 3.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door wachtend, 21 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Verschilt per kind, ene kind heeft dat inzicht wel (tellen wat je niet ziet) en de ander niet die heeft daar echt oefening en uitleg bij nodig. En sommige volwassenen kunnen bij ingewikkelde opdrachten daar nog moeite mee hebben.

    Wij hebben eind vorig schooljaar gesprek aangevraagd voor dit schooljaar omdat zoon qua lezen en rekenen voorloopt. Gesprek heb ik afgelopen week gehad en daarvoor is het niveau getoetst, zodat je afspraken en beslissingen kan onderbouwen. Als ouder zijnde kan je van alles denken en vinden maar als je kind het niet wil kan of durft te laten zien op school houd het wel een beetje op. Hij heeft de avi E4 leesniveau meting ruim gehaald. (Dat is een stukje tekst die kinderen dan moeten lezen binnen een bepaalde tijd, binnen die tijd mogen ze dan een bepaald aantal foutjes maken, woord verkeerd lezen of overslaan of ertussen proppen etc.) M5 was te moeilijk weet even niet hoe het met de foutjes zat, volgens mij zat hij daar nog wel goed mee maar hij zat iets van 20 seconden buiten de tijd. De teksten worden ook steeds per stapje iets lastiger.

    Wat betreft rekenen leren ze in groep 3 volgens mij tot 20 optellen aftrekken en splitsen. Zoon is ook gek op getalletjes en hij maakte in groep 2 al sommetjes die bij groep 4 horen.

    Vandaar dat ik een gesprek wilde om te kunnen bespreken of hij wat vroeger in het jaar wat uitdagender werk kan krijgen.
    Qua leren zou hij kunnen doorstromen naar groep 4. Maar dat zou betekenen dat hij net 11 is wanneer hij naar het voortgezet onderwijs gaat, en daar is school geen voorstander van (wij absoluut ook niet) maar we moeten wel iets.
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik zou vooral kijken wat nu wenselijk is. Is groep 4 cognitief gezien beter en is dat sociaal ook? Of past hij goed tussen zijn leeftijdsgenoten? Kan school hem genoeg uitdaging geven in groep 3? Dat zijn dingen die ik in overweging zou nemen, niet of hij over 5 jaar wel naar het VO kan want je weetal niet.

    Mijn oudste dochter is twee keer versneld en doet nu toch nog een jaar extra basisschool (met heel veel verrijking) omdat ze op haar 10e nog niet naar het VO kon.
    Toch was het toen de goede keuze om haar nog een keer te laten versnellen omdat ze de groep waar ze in zat al helemaal voorbij was en ze daar heel ongelukkig van werd.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ook kijken naar wat nú de juiste keuze is, want je weet toch nooit wat de toekomst gaat brengen. Mijn nichtje heeft ook een groep overgeslagen en is nu met nét 11 naar de middelbare school; ze komt prima mee met de 12-jarigen qua gedrag en niveau, trekt zelfs meer naar de 13-jarigen (en het feit dat ze lang is helpt ook mee; niemand zou haar als net 11 schatten). Maar toen zij een klas oversloeg was dit natuurlijk nog niet bekend, maar op dat moment was het de juiste beslissing.
     
    Kiwi25 vindt dit leuk.
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier nu een paar weken groep 3 achter de rug voor de oudste, en volgens mij vindt ze het erg leuk! Ze werken al aardig op eigen niveau waardoor dochter ook echt wel uitdaging krijgt, dus dat is erg fijn. Plus ze laat het écht zien, vraagt er ook om, bij de kleuters had ze erg het idee dat je 'moet' spelen in een hoek, lezen doe je thuis ;) Dus als ze daar een leeswerkje deed, was ze erg zelfbewust. Maar nu iedereen druk bezig is met leren lezen, pakt zij gerust een boek op eigen niveau.
    Zo fijn! Want de kleuterjuf en ik waren toch bang dat ze dat niet zou durven en zich zou gaan vervelen. Niks is minder waar :) Ze blijkt ook totaal niet verlegen, ze is al meteen heel vrij in de groep en naar de leerkrachten toe. Hele fijne eerste weken zo!
     
    Dippertje vindt dit leuk.
  5. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL

    Het gesprek was wel wat uitgebreider dan wat ik hier geplaats heb :)

    Ik ben geen voorstander van versnellen tot het niet anders kan en dat wil zeggen een ongelukkig kind. Ik heb in mijn omgeving ook een aantal mensen waarvan kinderen of familie versneld is en wat dus minder goed ging.

    Versnellen is niet uitgesloten maar ook zeker niet het uitgangspunt. We blijven in gesprek gaat hij nou echt klagen over school in de zin dat hij niet meer wil of dat hij allemaal dingen moet doen die hij al kan moet ik gewoon aan de bel trekken maar voor alsnog is hij blij dat hij naar groep 3 mag en komt hij trots thuis met wat hij heeft leren schrijven.
     
  6. liefebees

    liefebees VIP lid

    6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Wij zitten denk ik in een vergelijkbare situatie. Dochter eind gr 2 getest op avi E4 ook en is 2 wkn geleden begonnen in groep 3. Wel met haar eigen leerlijn, het schrijven van de schrijf letters doet ze wel klassikaal mee. Zolang het van haar kant prima loopt zo hoop ik dat versnellen niet aan de orde is. Ze heeft een leuke klas, veel vriendinnen.
    Ze is van januari dus mocht ze wel ooit versnellen is het verschil in leeftijd niet meteen reuze groot aangezien de grens bij ons op school op 1 januari ligt. Was ze een maand eerder geboren had ze nu in gr 4 gezeten.

    Ze gaat dagelijks met plezier naar school nu, blij dat ze eindelijk mag werken. echt een mega verschil met in gr 2, toen was het drama.

     
    Dippertje vindt dit leuk.
  7. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is echt bijna de laatste dag mei jarig haha dus ietsje jonger nog.

    Ik vind het schrijven wel snel gaan. En zo trots als ze zijn wanneer ze een v met een hangmatje schrijven haha
     
  8. wachtend

    wachtend Niet meer actief

    Nou hier gaan we week 4 in en ik heb een heel ander kind thuis!
    Eindelijk word hij uitgedaagd en is er rust in zijn lijfje gekomen!

    Hij is werkelijk gek op zijn juf en de juf gelukkig op hem!
    Waar hij vorig jaar nog best veel problemen had met concentratie en stil zijn gaat het nu beduidend stukken beter!

    Natuurlijk is en blijft het een druktemaker ook in de klas maar de juf heeft nu 2 regels:
    - als iemand anders praat houd jij je mond;
    - als je wat wil zeggen steek je je vinger op.

    En dit gaat super goed! Hij komt ook elke dag heerlijk relaxt uit school en is nu stukken rustiger.
    Alleen de avonden gaan nog niet helemaal goed. Zoon gaat rond 19:45 uur naar bed maar is nog aan het klooien tot ongeveer 20:30 uur. Het lukt hem niet om meteen in slaap te vallen! Eerder naar bed doen heeft geen zin want 20:30 uur slaapt hij pas.
    De juf zegt laat hem maar schijnbaar moet hij gewoon zich leeg maken voor hij kan slapen.
    Hebben jullie kinderen dit ook?
     
    Roanna vindt dit leuk.
  9. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik lees mee. Ik hoor niet helemaal in het topic thuis want mijn dochter is in januari al met groep 3 begonnen maar dit herken ik erg. Ze kan vaak niet slapen maar is dan 's morgens vervolgens wel moe :confused:. Heeft jou zoon vervolgens ook last van vermoeidheid?
     
  10. wachtend

    wachtend Niet meer actief

    Nou laten we zeggen dat hij ineens de nachten door slaapt (dat was nog weleens een uitdaging!) En niet eerder wakker word dan dat zijn wekker af gaat. Hij is dan ook nog wel wat moe.
    Hij zegt ook vaak dat hij moe is maar ik merk het niet echt aan hem!
     
  11. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Wel doorslapen is dan wel weer een voordeel :).
    Ik heb het idee dat wat langer voorlezen een verschil maakt hier. misschien dat haar hoofd dan wat meer tot rust gekomen is?
     
  12. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Wat fijn dat je zoontje zo lekker gaat op school! Dat opeens anders slapen is heel logisch. Veel prikkels die hij savonds verwerkt wanneer z'n lijfje tot rust komt. Hier ook 2kids die dat hebben, vooral de oudste. Krijg ze smorgens met moeite uit bed. Vandaag de oudste die pas om 8u beneden was en wij om 8.10u vertrekken van huis.

    Hier met de jongste(groep 3)gaat het ook super. Rekenen is haar sterkste kant merk ik. Ze mochten vorige week tekening kleuren als ze hun werk af hadden zodat ze bezig blijven wanneer de rest nog niet klaar is. Ipv 1 tekening kreeg ik er vanmorgen 4 in m'n handen gedrukt haha. Madam had dus schijnbaar veel tijd over, en haar boek vol met krullen. Ze maakt tot nu toe geen enkel foutje. Ik ga de juf vandaag of morgen maar even vragen hoe het zit. Misschien dat het voor haar te makkelijk is, weinig uitdaging
     
  13. wachtend

    wachtend Niet meer actief

    Hij leest s'avonds zelf 1 bladzijde met ons. AV1 en dat gaat redelijk al is het nog wel veel gokken (dan gaat het hem te langzaam) Dit wil hij altijd doen voor het slapen gaan!
    Hij kent nu 17 letters van het alfabet te benoemen volgens juf. (best knap vind ik!)

    Maar goed dan ligt hij dus in bed en gaat er weer uit om te gaan kleuren, vliegtuigjes vouwen, briefjes maken etc.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is gaan slapen altijd al lastig, soms zit ze om 22u nog heeel stilletjes aan haar bureau te tekenen bv... En dan om 7u weer op.
     
  15. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Hier gaat zoon om half 7 naar boven en meestal mag hij dan tot een half uur later lezen. Vandaag wilde hij niet lezen want ik moest hem inpakken als een mummie en ik had geen zin na een half uur weer naar boven te moeten haha dus hij wilde meteen maar slapen. Als mijn man en ik vrij zijn hebben we de afspraak dat hij tot 8 uur in zijn bed blijft en tot 9 uur stil op zijn kamer. De ene keer maakt hij dan een Lego bouwwerk of hij gooit al zijn knuffels op de grond en leest een boekje. Meestal is hij rond 7 uur wakker. Komt ook door het werk ritme van man hier in huis mijn wekker gaat helaas al wat vroeger
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Lezen jullie dan niet meer voor? Daar kom niet onderuit hoor :roflmao:
     
  17. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Voorlezen yup, nog steeds. Krijg regelmatig een boek naar me toe geslingerd dat het weer tijd is voor een verhaaltje hehe.

    Wij hebben trouwens over paar weken een oudervertel gesprek. Omgekeerde van een ouderavond. Hebben meer scholen dit?
     
  18. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Kennismakingsgesprek hebben wij, waarin het de bedoeling is dat de ouders over hun kind vertellen, moesten ook paar vragen beantwoorden, sterke punten van je kind wat ze leuk vinden etc. Dus ik denk dat dat op het zelfde neer komt :)

    Voorlezen doe ik niet meer elke avond, wel een tussendoor overdag of we lezen samen (om de beurt een zin ofzo).
     
  19. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ja precies dat inderdaad. Vertellen over je kind. A.s vrijdag hebben wij Openingsreceptie en dan nemen ouders allemaal een hapje en wat drinken mee, maken we groot buffet van en daarbij zetten we tafels neer waar leerkrachten wat spullen op zetten wat de kinderen dit jaar gaan doen allemaal. Altijd groot succes en heel gezellig. Ook dit jaar organiseer ik dat weer met collega's (oudervereniging) heb er zin in
     
  20. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Wat gaat groep 3 snel!!!! Ongelooflijk wat de kinderen in korte tijd al allemaal (moeten) leren.
    De eerste leestest inmiddels gehad en ondanks dat hij voor de vakantie hier helemaal niet mee bezig was toch een dikke voldoende.
    Ook al 2 rekentoetsen gehad. En hier ligt duidelijk zijn interesse.

    Vinden jullie het ook zo snel gaan?
     

Deel Deze Pagina